Underhåll av diesel- eller bensin-motor

Pleter
16 februari 2009 · 67 Inlägg

Har faktiskt en kort fråga, kräver en bensinmotor mer underhåll än en dieselmotor?

Hört flertal som förespråkar diesel att det är så.
Vill gärna få mer kött på benen.

MvH// Peter

Expoze
16 februari 2009 · 2 024 Inlägg

Jodå.
På en bensinmotor har du ju tändkablar, tändstift osv som behöver bytas, det slipper man på en diesel.
Har sett att en del dieslar har lite längre intervall på oljebyte oxå och det beror väl troligen på att de jobbar på ett betydligt lägre varvtal.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
Jacke90
16 februari 2009 · 128 Inlägg

Dieseln kan ju börja dricka ganska mycket olja utan att man kan märka av de... wink
så då blir du ju tvungen att iallafall fylla på olja

Volvo Amazon "Cab" (1965)
Mercedes w123 "300 DT" (1980)
kolvas
16 februari 2009 · 4 001 Inlägg

Jacke90 skrev:
Dieseln kan ju börja dricka ganska mycket olja utan att man kan märka av de... wink
så då blir du ju tvungen att iallafall fylla på olja

vafan svamlar du om?

Det är som Expoze skrev, det är mindre delar som byts ut på en diesel.
Intervall på oljebyten beror ju på olika motorer, en del bensinare har 3500mil & en del 1500mil men det kan vara likadant på en diesel.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Pleter
16 februari 2009 · 67 Inlägg

Hm, ok bra att veta.
Fasen,svårt val vad man ska välja ju.

Coddas ProWanker
16 februari 2009 · 211 Inlägg

många bensin motorer kör kamkedja nu men en diesel kör med rem för det ska driva dieselpumpen med. är ju en liten kostnad med o byta kamrem.

Senast redigerat av Coddas (16 februari 2009)

www.supramannen.com Sveriges trevligaste forum^^
skinkis WestCoast!
16 februari 2009 · 86 Inlägg

Coddas skrev:
många bensin motorer kör kamkedja nu men en diesel kör med rem för det ska driva dieselpumpen med. är ju en liten kostnad med o byta kamrem.

Det är ju inte riktigt sant..
Finns Dieselbilar som också har kamkedja, så det är snarare upp till tillverkaren hur de designar sin motor..
T.ex. kör ju Kia Sorento CRDI med kamkedja... Dock har syskonet Sportage rem om jag minns helt rätt...

I övrigt så är det inga större kostnadsskillnader på service mellan bensinare och dieslar då dieselbilar väldigt ofta rymmer kopiösa mängder olja, så även om en större service på en bensinare innehåller olja, filter, tändstift samt luftfilter så har en motsvarande diesel olja, filter, luftfilter vid liknande intervall... Men den rymmer ganska mycket mer olja vilket ökar på priset...

Senast redigerat av skinkis (16 februari 2009)

Mitsubishi Lancer Evo VIII MR -04
Kia Sorento CRDi -07
Holden Commodore "VL Turbo" (1986)
Pleter
16 februari 2009 · 67 Inlägg

Ok ok, där ser man.
Trist som fan att dieseln är ca 3000kr dyrare i skatt per år.
Någon som har humm på varför det är så. skulle inte dieseln vara bättre för miljön osv?

twin_cam Smålänning
16 februari 2009 · 7 877 Inlägg

Pleter skrev:
Ok ok, där ser man.
Trist som fan att dieseln är ca 3000kr dyrare i skatt per år.
Någon som har humm på varför det är så. skulle inte dieseln vara bättre för miljön osv?

För att staten inte gillade att alla köpte dieselbilar på den tiden dieseln va mycket billigare än bensin, så då höjde dom skatten för att få in samma elelr mer pengar på dieselbilarna.

Skälet va risken för SMOG-bildning i storstäder...


Ang. servicekostnader så beror det på bil med.

En äldre bensinbil:

4 Liter olja 180 kr
4 tändstift 190 kr
Oljefilter 100 kr

Tädkablar behöver aldrig bytas om man håller resten av tändstystemet i bra skick. Fördelarlock byter man när bilen går dåligt.

Jämfört med nyare bensinbil:
Olja 600 kr
Tändstift 800 kr
oljefilter 120 kr

Så man får se lite till vad för bil det är också...

Men en Diesel brukar framförallt bli billigare att serva för att man slipper riva halva bilen för att byta tändstift smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Pleter
16 februari 2009 · 67 Inlägg

Hmpf, riktigt illa...
Borde vara skottpeng på dom jäklarna som klubbade det förslaget, bara för dom själva inte sitter på några dieselbilar.
Tattare...hehe =P

Får ta ett snack me kvinnan hemma och kolla med henne ang det hela.
3000kr/år är ju grymt mycket i slutändan.
Det ja tänkte på handlar om en V70 som ska inskaffas

kolvas
16 februari 2009 · 4 001 Inlägg

Pleter skrev:
Hmpf, riktigt illa...
Borde vara skottpeng på dom jäklarna som klubbade det förslaget, bara för dom själva inte sitter på några dieselbilar.
Tattare...hehe =P

Får ta ett snack me kvinnan hemma och kolla med henne ang det hela.
3000kr/år är ju grymt mycket i slutändan.
Det ja tänkte på handlar om en V70 som ska inskaffas

kör du mer än 1500mil/år och drar släp ibland så lönar det sig med diesel, iaf med de bränslekostnader som är idag

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
benz_elias
16 februari 2009 · 118 Inlägg

tänk på att en diesel ska du aldrig starta utan motorvärmare om det är kallare än 0 grader så de blir lite dyrare strömräkning på vintern.. en bensin motor kan du starta utan motorvärmare ner till -10 utan att de är direkt skadligt

oleg Trätekniker
16 februari 2009 · 387 Inlägg

kolvas skrev:

Pleter skrev:
Hmpf, riktigt illa...
Borde vara skottpeng på dom jäklarna som klubbade det förslaget, bara för dom själva inte sitter på några dieselbilar.
Tattare...hehe =P

Får ta ett snack me kvinnan hemma och kolla med henne ang det hela.
3000kr/år är ju grymt mycket i slutändan.
Det ja tänkte på handlar om en V70 som ska inskaffas

kör du mer än 1500mil/år och drar släp ibland så lönar det sig med diesel, iaf med de bränslekostnader som är idag

Det räcker inte med 1500mil/år för att käna på det, en V70 D5 drar lika mycket som en 2,4t + att dieseln är lite dyrare att köpa. Så du kan aldrig käna på en D5, men den är fin att köra.

Köper du ist en en focus tdci 1,6 så känar du på det om du kör mer än 1500mil/år min drar under 0,5 och kostar 2400kr om året efter 2,5 år innan var skatten gratis!


Kan tilllägga att jag kör med min bil till tysklan då och då 110 mil tur/retur och då har vi boggikärra som har fullt lass, ca 1200/1250kg på kroken. Tom ner drar den 0,55L/m hem med full lass 0,68. Så dra de kan den!

Senast redigerat av oleg (16 februari 2009)

Blivande expert på Focus!
Kan jag inte, lär jag mig!
-------------------------------------------------------------
Han som drack sprit i smyg ville bli hemlighetsfull.......
gti_golf
16 februari 2009 · 128 Inlägg

benz_elias skrev:
tänk på att en diesel ska du aldrig starta utan motorvärmare om det är kallare än 0 grader så de blir lite dyrare strömräkning på vintern.. en bensin motor kan du starta utan motorvärmare ner till -10 utan att de är direkt skadligt

njaa att starta utan motorvärmare i 10 minus är nog inte att rekomendera smile..friska dislar startar lika bra som bensinare!

Volkswagen golf gti 8v "Golfen" (1996)
BMW 318ci (2003)
oleg Trätekniker
16 februari 2009 · 387 Inlägg

Jag har alltid på mina motorvärmare dygnetrunt.
Kan rekomendera motorvärmare, känns som det tar stryk när det är kallt

Blivande expert på Focus!
Kan jag inte, lär jag mig!
-------------------------------------------------------------
Han som drack sprit i smyg ville bli hemlighetsfull.......
unpatterned
16 februari 2009 · 294 Inlägg

Pleter skrev:
Ok ok, där ser man.
Trist som fan att dieseln är ca 3000kr dyrare i skatt per år.
Någon som har humm på varför det är så. skulle inte dieseln vara bättre för miljön osv?

Glöm inte att försäkringen är billigare på en diesel också big_smile

Jag personligen jämnför alltid bensin/diesel mot likvärdiga bilar att köra.

kan säga att min försäkringen på min 855 diesel är betydligt lägre än på min 855 T5:P

5 000kr mot 8000kr i mitt fall.

Vissa faller för grupptryck, men jag faller bara för laddtryck
Ford Pinto "1 av 19 i sverige" (1974)
Ford Granada "DOHC 8v Turbo" (1985)
Pleter
16 februari 2009 · 67 Inlägg

unpatterned skrev:

Pleter skrev:
Ok ok, där ser man.
Trist som fan att dieseln är ca 3000kr dyrare i skatt per år.
Någon som har humm på varför det är så. skulle inte dieseln vara bättre för miljön osv?

Glöm inte att försäkringen är billigare på en diesel också big_smile

Jag personligen jämnför alltid bensin/diesel mot likvärdiga bilar att köra.

kan säga att min försäkringen på min 855 diesel är betydligt lägre än på min 855 T5:P

5 000kr mot 8000kr i mitt fall.

Hmm tycker inte 571kr/mån för en V70 -06 bensinare är dyrt, haft körtkortet i 8mån bara.
Helförsäkring via volvia.
Kollade upp idag.

Trygghansa tar 74* för min sambo som haft körtkort i 7 år.
jag skulle smälla på 13-1400kr för samma försäkring hos trygghansa.

kolvas
16 februari 2009 · 4 001 Inlägg

oleg skrev:
Det räcker inte med 1500mil/år för att käna på det, en V70 D5 drar lika mycket som en 2,4t + att dieseln är lite dyrare att köpa. Så du kan aldrig käna på en D5, men den är fin att köra.

jag vet inte hur/var du kör (skjiler ju en del om man kör mest stad eller landsväg) men för min körning så fick jag inte 2,4t under 1l/mil medans jag håller D5 163hk på ca 0,7-0,8l/mil och den är betydligt bättre än bensinaren att dra släp med.
2,4t med biltransport drog ca 1,5l/mil & D5:an drar ca 1l/mil med samma släp & lass

Alla bilar får lika mycket stryk om man startar i minusgrader, det ärkvittar om det är bensin eller diesel men om en diesel inte startar under -10 så är det något fel.
Motorvärmare är att rekommendera på alla bilar

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Team-Adolfsson Gödseldräng
16 februari 2009 · 4 529 Inlägg

Coddas skrev:
många bensin motorer kör kamkedja nu men en diesel kör med rem för det ska driva dieselpumpen med. är ju en liten kostnad med o byta kamrem.

har aldrig sett en diesel bil med rem
iofs kör vi bara mercedes diesel och där är det alltid kedja

Team-Adolfsson Gödseldräng
16 februari 2009 · 4 529 Inlägg

benz_elias skrev:
tänk på att en diesel ska du aldrig starta utan motorvärmare om det är kallare än 0 grader så de blir lite dyrare strömräkning på vintern.. en bensin motor kan du starta utan motorvärmare ner till -10 utan att de är direkt skadligt

förklara gärna det där
har jobbat på verksta där vi bara sysslade med diesel motorer och har aldrig hört det där från någon
gubben som jobbat där i 40 år har inte sagt något och han har lärt mig en hel del om hur en diesel snurra funkar

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang