Svajjande laddtryck ( Saab 9000 2.0t )

Jurk
17 februari 2009 · 85 Inlägg

Jo det är så att jag har ett anigen drygt problem med laddrycket på min 9000, den har helt random börjat gå skumt när man trycker fullt, det är nästan så att den spikar när man trycker på.

Jag har har nån chippad box från "performancebyzeb" men står inte vilket steg, är antaligen steg 1 eller 2,  Har slängt på en splitter ny wastegate , men ingen skillnad, Den har laddat ca 1.1 förut, nu far den upp till 1.4, och efter en stund sjunker den ner till 0.9 och håller sig där omkring..

funderar på om det kan vara magnetventilen som spökar? 

Och undrar även om man kan testa med en annan box? till ex från en 2.3 t? eller en nyare 900?

Tror nämligen inte att denna boxen jag har är nån riktig höjdare..

Uppskattar all hjälp jag kan få ! Mvh !

Gizmojohan
17 februari 2009 · 3 295 Inlägg

troligtvis är det megnetventilen som spökar, du har den dyra modellen av magnetventil som kostar mellan 1000-1500 kr ny..

Jurk
17 februari 2009 · 85 Inlägg

Slave_joe skrev:
troligtvis är det megnetventilen som spökar, du har den dyra modellen av magnetventil som kostar mellan 1000-1500 kr ny..

Hmm okej.. får kika med en polare då och se om det blir nån skillnad :S

Garfield
17 februari 2009 · 1 019 Inlägg

Jurk skrev:
Har slängt på en splitter ny wastegate ,

Har du justerat grundladdtrycket riktigt då?

Jurk
17 februari 2009 · 85 Inlägg

Garfield skrev:

Jurk skrev:
Har slängt på en splitter ny wastegate ,

Har du justerat grundladdtrycket riktigt då?

Ställde in den nya så den stog lika dant som den gammla.  skillnaden som blev när man satt dit nya wg´n var att den laddade lite mer, och var lite stabilare, men fortfarande så svajjar den rejält.

Jurk
18 februari 2009 · 85 Inlägg

Har nu prövat med följande: Splitter ny wastegate, nya stift, " R" stift, och en annan fungerande magnetventil. Men får ingen skillnad ändå..  vid ca 4000- 4400, då  så känns det nästan som om bilen spikar eller nånting.. har kollat slangar och sånt med, ser inget konstigt där heller..

Dock har jag fått för mej att bilen låter mindre.. funderar på om katten håller på att sätta igen sig ?  kan det bero på det?

Men tycker att isåfall ska ju bilen gå dåligt hela tiden..

Garfield
18 februari 2009 · 1 019 Inlägg

Jurk skrev:
nya stift, " R" stift

NGK BCPR7ES-11 ?

Jurk skrev:
Dock har jag fått för mej att bilen låter mindre.. funderar på om katten håller på att sätta igen sig ?  kan det bero på det?

Då är det nog vanligare att en ljuddämpare rostar sönder invändigt och sätter igen sig. Inte omöjligt att det är katalysatorn dock.

turboture
19 februari 2009 · 93 Inlägg

På min var det att jag hade för trång avgas, när man ligger på jämn gas utan mycket belastning så är det fritt i avgaset och sen ger fult så flyger laddet upp sen blir det stopp i avgaset och för mycket mottryck då går avgaserna lättare genom wg och laddet sjunker.

volvo 760 b23et 4life
Volvo 740 gl "204hk sug" (1990)
fishn
19 februari 2009 · 226 Inlägg

Jadu jag har ingen aning men, på min 9000 så går laddet upp till max på min mätare dvs 1.5 bar, sen smäller det till i hela bilen =/ svårt att kunna trycka fullt asså... ifall någon har en fundering på vad det kan vara för fel?

Fredrik-79
20 februari 2009 · 2 164 Inlägg

fishn skrev:
Jadu jag har ingen aning men, på min 9000 så går laddet upp till max på min mätare dvs 1.5 bar, sen smäller det till i hela bilen =/ svårt att kunna trycka fullt asså... ifall någon har en fundering på vad det kan vara för fel?

Laddtryck spärren går in då.
Du behöver en bättre trim firma och en MAP sensor.

Angående tråden så har du kopplat bort MVn och kollat hur laddtrycket är då i hela registret??
Testat en slang mellan turbon och WGn och ser om den laddar GLT stabilt hela vägen till varvtals stoppet med en graderad laddtrycks mätare??

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
dahboy
20 februari 2009 · 1 002 Inlägg

fishn skrev:
Jadu jag har ingen aning men, på min 9000 så går laddet upp till max på min mätare dvs 1.5 bar, sen smäller det till i hela bilen =/ svårt att kunna trycka fullt asså... ifall någon har en fundering på vad det kan vara för fel?

Stämmer det som står på din sida att din bil går orginal.?

...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang