Volvo XC70 AT

Sahlin
20 februari 2009 · 347 Inlägg

Här har ni svaret till varför inte det blir några uppdateringar på min 9-5 sida,,,
Efter att ha byggt 5 saabar i ganska rask tackt tycke min fru att det var nu dags att byga en bil till henne, läs ( bygg nu en bil till mig eller bo i garaget)
Valet av bil var tydligen redan klart, tydligen har hon smygläst min gammla bilsport tidningar och hittat en VOLVO?!?!?! har hon igen skam i kroppen! Skall jag bygga en VOLVO?, sagt och gjort en Volvo iförskafades, Kan ju passa på att säga det här ingen hör, Det var faktsikt en riktigt fin bil, fick nämligen den äran att köra bilen i en vecka innan vi började riva den.

Hur den skulle se ut var redan klart en custom byggt Volvo xc70 bygt åt volvo för den Amerikanska Sema showen, Riktigt fräck faktiskt. Sagt och gjort här kommer bygget i ganska rask takt till en början då bygget startades i Oktober.
https://www1.garaget.org/archive/1/91/109632/109632-1128299.jpg

Det skall var brett....
Saab 9-3 cab "Roof loose" (2006)
Hallblad Svetsare
20 februari 2009 · 388 Inlägg

haha fränt projekt!

skylark68
20 februari 2009 · 744 Inlägg

ska du kopiera  tuvesson eller va han heter volvobyggaren   .. den är fan så cool  för att vara en volvo  är också lite volvo antii  hehe

Senast redigerat av Heavymetalvan (20 februari 2009)

www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114490
Jag stödjer LOADED BMW i satsningen på 24h på Nordschleife. Gör det du med, och sätt DITT namn på Loaded här!
http://volvocustomclub.forum24.se/volvocustomclub.html
Sahlin

Bilen som införskaffades var en VOLVO XC70 -05,  trodde bara det var Saab som rasade i värde men den "pärla" stod på VOLVO i Katrineholm och bara grät efter att få en ny Matte.. 189" kr fattigare och en VOLVO rikare åkte vi hem och började planera hur Jag (läs vi) skulle gå vidare,, Vi kom fram till att Frun tog vår son och åkte till svärmor,, Då kunde pappa härja fritt!!!lol

Som vanligt är man dålig med kameran, så får bil ett par bilder på förebilden nu i början

https://www1.garaget.org/gallery/archive/91/575191_8z167r.jpg

Senast redigerat av Sahlin (20 februari 2009)

Det skall var brett....
Sahlin

Heavymetalvan skrev:
ska du kopiera  tuvesson eller va han heter volvobyggaren   .. den är fan så cool  för att vara en volvo  är också lite volvo antii  hehe

Nja,, med tanke på att jag började bygga en månad innan det var repotage i bilsport om att han byggde så.. Nja, jag visste inte om att det var fler som byggde,

Det skall var brett....
Sahlin

Att riva ner bilen utvändigt gick på en kväll tyvärr inga bilder men det gick fort.....tongue Dock måste jag ändå få säga att volvo har inte  smarta lösningar , tex så var orginal skärmbreddarna satta med klips. Låter väll bra men dom håller ju inte tätt med på följd att hålen rosta satan.. på en -05 hmm

Återingen en dröm bild.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/91/575196_2xv6ei.jpg

Det skall var brett....
TurbOla Reservdansk
20 februari 2009 · 6 271 Inlägg

Det är IPDUSAs XC70R, om jag inte har fel?

ipd Project Car: 2005 Volvo XC70R All Terrain
December 2007 Update: After spending the past two years being on display in automotive shows around the world, Volvo has retired the ipd XC70R All Terrain to it's new home in the Volvo Museum in Gothenburg Sweden.

The XC70 AT features a 2.5-liter inline 5-cylinder engine that is normally found in the V70 R sport wagon. But where the V70 R makes an impressive 300 horsepower, the XC70 AT, with its Garrett GT2835R turbocharger and ipd/MTE Stage III software upgrade makes 408 horsepower at 6,200 rpm. Keeping the hot-blooded engine cool is an Aquamist in-cylinder intercooling system and an extra large top-mounted intercooler. Low restriction 3-inch stainless steel exhaust pipes emit a husky sound that would be more familiar coming from a Volvo XC90 V8.

Producing an amazing 398 lb-ft of torque at a low 4,000 rpm, the XC70 AT uses the same 6-speed automatic transmission that is standard in the XC90 V8 and the 2006 V70 R. Making sure all four wheels get the most of the broad torque curve is Volvo's legendary fully automatic all-wheel-drive system by Haldex. If any tire slips more than one-seventh of a rotation, Haldex automatically applies torque to the tires with the most traction.

Even with all this power and torque, every desert racer has to stop sometime. Thankfully the XC70 AT is fitted with the appropriate equipment. The fully functioning ABS features huge 13-inch cross-drilled Brembo rotors, each with 4-piston calipers. Aggressive 20x10-inch KMC XD wheels and 285/50-20 BF Goodrich All Terrain tires chew through almost anything and add to the XC70 AT's intimidating stance.

New on the production XC70 for 2005 is Volvo's remarkable Four-C adaptive chassis ride system with Sport and Comfort modes. Taking this concept to the next level, ipd developed a custom fully independent air ride suspension offering 4-inches of adjustability via dash-mounted buttons. Add in the ipd designed 4-inch lift kit and the XC70 AT can ride up to 8 inches higher than the production Volvo XC70. To keep body roll in check, ipd 25-mm front and 28-mm rear anti-sway bars have been fitted.

http://www.ipdusa.com/projectcar.asp?PC_ID=16

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Sahlin

Nu när bilen låg i typ 1000 bitar började arbetet med att bestäma designen, Tillsamans kom vi fram till att visa delar på orginal designen inte var direkt vackra,, ta tex fronten som man kapat rakt av för att få ett tuffare utsende,
https://www1.garaget.org/gallery/archive/91/575191_8z167r.jpg

Nää destå mer vi studera förebilden så destå mer ändra vi hur vår desgin skulle se ut,
Sidokjolar ett måste, samt en riktig front, Till slut kom vi fram till att vi gör en dagis variant av riktiga XC 70 AT , med krafen lagd mer på desingen än framkomlighet.

föredetta dröm bil

https://www1.garaget.org/gallery/archive/91/575203_ackx1z.jpg

[

Det skall var brett....
Sahlin

TurbOla skrev:

December 2007 Update: After spending the past two years being on display in automotive shows around the world, Volvo has retired the ipd XC70R All Terrain to it's new home in the Volvo Museum in Gothenburg Sweden.

The XC70 AT features a 2.5-liter inline 5-cylinder engine that is normally found in the V70 R sport wagon. But where the V70 R makes an impressive 300 horsepower, the XC70 AT, with its Garrett GT2835R turbocharger and ipd/MTE Stage III software upgrade makes 408 horsepower at 6,200 rpm. Keeping the hot-blooded engine cool is an Aquamist in-cylinder intercooling system and an extra large top-mounted intercooler. Low restriction 3-inch stainless steel exhaust pipes emit a husky sound that would be more familiar coming from a Volvo XC90 V8.

Producing an amazing 398 lb-ft of torque at a low 4,000 rpm, the XC70 AT uses the same 6-speed automatic transmission that is standard in the XC90 V8 and the 2006 V70 R. Making sure all four wheels get the most of the broad torque curve is Volvo's legendary fully automatic all-wheel-drive system by Haldex. If any tire slips more than one-seventh of a rotation, Haldex automatically applies torque to the tires with the most traction.

Even with all this power and torque, every desert racer has to stop sometime. Thankfully the XC70 AT is fitted with the appropriate equipment. The fully functioning ABS features huge 13-inch cross-drilled Brembo rotors, each with 4-piston calipers. Aggressive 20x10-inch KMC XD wheels and 285/50-20 BF Goodrich All Terrain tires chew through almost anything and add to the XC70 AT's intimidating stance.

New on the production XC70 for 2005 is Volvo's remarkable Four-C adaptive chassis ride system with Sport and Comfort modes. Taking this concept to the next level, ipd developed a custom fully independent air ride suspension offering 4-inches of adjustability via dash-mounted buttons. Add in the ipd designed 4-inch lift kit and the XC70 AT can ride up to 8 inches higher than the production Volvo XC70. To keep body roll in check, ipd 25-mm front and 28-mm rear anti-sway bars have been fitted.

Du har så rätt!!wink
Den står väll på VOLVO´s museum i Göteborg om jag inte missminner mig ?? kan det stämma?
Kanske skulle ta med tanten dit..

Det skall var brett....
HansN83 x40
20 februari 2009 · 1 209 Inlägg

lycka till, det kommer att bli skit snygg...

Volvo S40 turbo.
Volvo V70 2,5FT "R- Design" (2011)
TurbOla Reservdansk
20 februari 2009 · 6 271 Inlägg

Sahlin skrev:

TurbOla skrev:

Du har så rätt!!wink
Den står väll på VOLVO´s museum i Göteborg om jag inte missminner mig ?? kan det stämma?
Kanske skulle ta med tanten dit..

Läs längre upp en gång till. wink
Står med fet stil. wink

Sahlin

JA, där ja.. vart så lyrisk när det stod vad det var för fälgar...nu kollar viom det går att få tag i dom på kmc

Det skall var brett....
Sahlin
22 februari 2009 · 347 Inlägg

Nu har vi diskuterat fälgar,, tyvärr var dom inte säkra om dom däcken var godkända för svenkt bruk,, men vi får väll se... balla är dom i alla fall

Senast redigerat av Sahlin (22 februari 2009)

Det skall var brett....
Sahlin

NU när då billen låg fram för oss i molekyler så var det bara att kavla upp ärmarna och sätta fart:Dbig_smile
Tror tid punkten för kortet var någon gång islutet på november...
Håll till god med lite fogskums orgie
https://www1.garaget.org/gallery/archive/91/575184_ulkjep.jpg

Senast redigerat av Sahlin (22 februari 2009)

Det skall var brett....
TurbOla Reservdansk
22 februari 2009 · 6 271 Inlägg

Ser bra ut!
Sen fattas bara en V70R motor också... wink

Sahlin

TurbOla skrev:
Ser bra ut!
Sen fattas bara en V70R motor också... wink

JA varför inte...
Här välldigt nära kontakt med TM racing , och det är dom som skall sätta fart på maskineriet..

Det skall var brett....
Sahlin

Efter allt fog skum och plast är vart ett par timmar med spackel.. I ärlighetens namn många timmar,,
Till er som skall gör något liknande ,, Fuska inte med utformningen av fugskumet,, Man tjänar mängder med timmarpå att göra fogskums stadiet så bra som möjligt...
https://www1.garaget.org/gallery/archive/91/575188_o981qd.jpg

Det skall var brett....
Rallyhalle
22 februari 2009 · 4 299 Inlägg

Ser ut att kunna bli riktigt bra de här smile
Ska bli kul och följa resten smile

//Jacob

Rydholm Ej Medlem
22 februari 2009 · 369 Inlägg

fasiken så kul projekt!
Det ska följas:D

You haven't lived until you found something worth dying for!
Matt3_
22 februari 2009 · 449 Inlägg

Det ser braa ut smile

GL

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang