Effektfråga ang Ford Probe 350-400hk recept

MrCarfreak Gasglad
21 februari 2009 · 3 244 Inlägg

Hejsan! Skall bygga om proben en aning wink

Här är vad jag har tänkt att använda till den:

Wiseco kolvar, packningar, oljepump
Pauter Vevstakar
F1 Racing koppling
Lättat svänghjul
Borrning av block med stressplatta
Mira frästa ventilsäten
Viktjustering av kolvar
Viktjustering av stakar
Balansering av vevparti
F1 Racing Steg 3 koppling

Vet inte riktigt vilken turbo jag kommer använda ännu.
Ev. en GT30 alt. GT28

Hur många pollar bör bottendelen klara? Mitt effektmål är 350-400hk
Toppen kommer få sig en ny kam samt nya fjädrar och en portning.

Styrsystemet blir ett MS smile

//Carfreak
Saab 9-3 Aero Salomon "Black Betty" (2002)
TTMotorsport
21 februari 2009 · 196 Inlägg

hur mycket är svänghjulet lättat ?
Mirafrästa ? 3vinklade ? radie ?
Lägg till en linehoning ! ifs borde det inte vara så fel på en såpass ny spis

Ingen aning hur mycket effekt den klarar , det märker du när delarna flyger

Ford Anglia (1952)
MG B GT "Sebring Replica - Roadsport C" (1970)
Lotus Europa S1 "Ex Gatregad Modsport 1" (1968)
MrCarfreak Gasglad
21 februari 2009 · 3 244 Inlägg

Svänghjulet hamnar nog ca. 2-3kg under orginal vikt, vet ej vad den vägen orginal.
Vet ej radien på ventilerna ännu, väldigt lika volvos 531 topp, dock har jag 12ventiler. 2st insug och 1st avgas.

Tog all info ifrån MMR´s hemsida. Då toppen portats innan så behövs bättre ventilsäten, därav mirafräsningen. Vet inte heller hur pass mycket dem slipar ventilerna. Dem vet nog bättre än mig.

Ang. linehoningen, vad medför detta för positivt? Bättre fördelning av oljan?

Mitt block ligger på 86mm cylinder diam. orginal. Tanken är att borra upp till 87mm. Vet ej vad som är bäst. Borra 0.5mm alt. 1mm ?

Tanken är att bygga en bottendel som står pall för ca. 1,5bars ladd samt för max. 500hk. Kommer försöka hamna på 350-400hk.

Kommer även att hamna ARP bultar mellan block och topp.
Sen undrar jag om det är en bra idé att O-ringa blocket också ?

Vid O-ringning, bör en skärkantspackning användas då?

Behöver alla tips jag kan få då detta blir det första riktiga motorbygget som ska stå pall för rikligt med effekt.

Tanken är att bygga ett block som utan tvekan ska klara ca. 1,5bars ladd

//Carfreak
Saab 9-3 Aero Salomon "Black Betty" (2002)
TTMotorsport
21 februari 2009 · 196 Inlägg

Radien alt 3vinklat är ju på sätet, mira fräsningen är ju ett sätt att fräsa bara riktigt roligt sätt faktiskt.

Linehoning = se till att veven ligger rakt i underfallen

Beror helt på hur tjocka cylinderväggar du har kontra effekten du ska ta ut

Tips kan la vara me att kolla över så inte blockets anläggningsyta till toppen är skev, lite toppdeckning så är det spikrakt iallfall wink

Ingen aning om du behöver ringa blocket

Vem ska bygga bottendelen ?

MrCarfreak Gasglad
21 februari 2009 · 3 244 Inlägg

Okej okej! Antagligen kommer MMR i malmö får bygga den alt. SM-Motor här i göteborg. Allt handlar ju om priset samt hur skickliga gubbarna är.

Jag kommer spara pengar så jag kan skicka iväg allting för renovering samtidigt då det är smidigast. Mitt topplock portas av mig själv sen skickas det iväg för det sista.

Har du tips på någon annan som är duktig till ett vettigt pris?

//Carfreak
Saab 9-3 Aero Salomon "Black Betty" (2002)
TTMotorsport
22 februari 2009 · 196 Inlägg

Carl Larson & Söner är bra grejer , varit där på sommar jobb o praktik innan.
Har du portat innan ? eller hyfsat kollat portstorlekar ? annars nog lika bra o skicka det till nån som sysslat med trimmade turbo spisar som har bra med erfarenhet

Ska inte säga att jag portat flera toppar men har hållt på o hjälpt till med race spisar sen jag var 14 och har program och lite böcker för att på ett ungefär kunna räkna ut storlekarna på portarna i area osv
Sen blir det flödesbänk det sista för att justera

MrCarfreak Gasglad
22 februari 2009 · 3 244 Inlägg

Tysken|GBG skrev:
Carl Larson & Söner är bra grejer , varit där på sommar jobb o praktik innan.
Har du portat innan ? eller hyfsat kollat portstorlekar ? annars nog lika bra o skicka det till nån som sysslat med trimmade turbo spisar som har bra med erfarenhet

Ska inte säga att jag portat flera toppar men har hållt på o hjälpt till med race spisar sen jag var 14 och har program och lite böcker för att på ett ungefär kunna räkna ut storlekarna på portarna i area osv
Sen blir det flödesbänk det sista för att justera

Okej, var ligger dem någonstans?

Njae, har portat lite grand på hobby nivå, bla till min fiat 128 jag hade innan. Har dock aldrig sysslat med riktig portning efter uträkningar osv. dock.
Du får gärna porta min topp senare. Skall även matchportas efter både insug och grenrör.
Blir nog att bygga ett eget grenrör också samt insug.

//Carfreak
Saab 9-3 Aero Salomon "Black Betty" (2002)
TTMotorsport
22 februari 2009 · 196 Inlägg

grimeredsvägen mot frölunda torg typ 1-2 km från SM

Har inte tid alls , har för mycket att göra redan smile Bottendelen är inte ihopplockad och toppen ska : Plastas , portats , slipa förbräningsrummen , cc mätas , nya säten , fräsa säten , nya ventiler , nya styrningar , planas, flödesprovas, provtryckas och matchportning smile så har endel att göra

AndreasPlars
22 februari 2009 · 1 062 Inlägg

Ser att det finns folk som är insatta i att fräsa säten här!
Lämnade ju in min topp för att fräsa den och när jag studerar den efter att ha fått tillbaka den så ser sätena ut att sakna en vinkel.
Det var två el tre orginal från början men nu är där bara max två, jag ser att en har försvunnit iaf,  har inte toppen här just nu. Hur mycket gör detta på ett säte för flödets skull?
Ventilerna hade två vinklar innan och nu har de bara en kvar! Trist.... men vad är bäst?

M.V.H.

Saab 900i (1989)
MrCarfreak Gasglad
22 februari 2009 · 3 244 Inlägg

Ojj, verkar som man verkligen ska ta reda på lite fakta innan man lämnar iväg en topp för mira fräsning!
Det bästa du kan göra är att ta reda på vad din orginal topp flödar och sedan flödestesta din. Då ser man nog om din topp är som den ska eller ej.

Skickade även in din profil och saaben, verkar väldigt rolig! Ska försöka hamna på liknande effekt med min Probe! Den snurran du har verkar väldigt rolig. Vet du vad priset ligger för en sådan, vilken effekt klarar den av?

Senast redigerat av MrCarfreak (22 februari 2009)

//Carfreak
Saab 9-3 Aero Salomon "Black Betty" (2002)
TTMotorsport
22 februari 2009 · 196 Inlägg

Har för mej att högvarviga race spisar ibland hade radie säten , annars var det mest 3vinklade
Har att göra med turbulensen runt sätet vid ventilöppning.
Annars skär en vanligt 3 vinklat säte , funkar ju fint endå.

Kan vara att de e skuret men fanns inte material för första vinkeln ? utan att det bara blev anläggningsvinkeln och slutvinkeln ?

MrCarfreak Gasglad
22 februari 2009 · 3 244 Inlägg

Sen är det väl skillnad på sugmotorer och turbo/kompressor motorer?!
Fick ett PM om en snubbe som verkar duktig på motorjobb.

//Carfreak
Saab 9-3 Aero Salomon "Black Betty" (2002)
MrCarfreak Gasglad
22 februari 2009 · 3 244 Inlägg

Tysken|GBG skrev:
Borde vara så , med tanke på att du har konstans övertryck som trycker in blandningen istället för bara pulser och kolven.
Gott !

aa precis. Å andra sidan vill man endå ha en så fin blandning som möjligt. Vet inte vad som är bäst på en överladdad motor.

Sånt får motorbyggarna fixa smile

En fråga, när man flödestestar toppen, borde de inte vara bättre att göra ett flödestest igenom insug in i toppen och sedan ut i grenröret istället för att bara flödestesta själva toppen?

//Carfreak
Saab 9-3 Aero Salomon "Black Betty" (2002)
TTMotorsport
22 februari 2009 · 196 Inlägg

Varför flödes testa grenröret ? gaserna ska ju inte gå den vägen endå, då får du ju genomspolning och inga gaser som förbränns smile

Ja kommer flödestesta toppen med insug , webern och trattar och kolla skillnaderna på trattar
Har bara rätt mycket svetsning både i toppen och insuget kvar innan allt kan göras klart

MrCarfreak Gasglad
22 februari 2009 · 3 244 Inlägg

Tysken|GBG skrev:
Varför flödes testa grenröret ? gaserna ska ju inte gå den vägen endå, då får du ju genomspolning och inga gaser som förbränns smile

Ja kommer flödestesta toppen med insug , webern och trattar och kolla skillnaderna på trattar
Har bara rätt mycket svetsning både i toppen och insuget kvar innan allt kan göras klart

Men eftersom avgaserna ska ut ur förbränningsrummen så vill jag se hur fort det går. Vill ju ha ut avgaserna så fort som möjligt. Måste hitta någon som kan svetsa alu sen också. Ska snickra ihopp ett eget insug. Kommer använda mitt orginal insug på toppen och bygga om den övre delen som fungerar som plenum. Sen ska jag använda ett 80mm spjällhus.

Tänkte på en sak. Om man kör med MegaSquirt, då behövs ingen tomgångsmotor va? Man justerar tomgången via spjället istället då va?

//Carfreak
Saab 9-3 Aero Salomon "Black Betty" (2002)
TTMotorsport
22 februari 2009 · 196 Inlägg

Mjo men ut kommer dom alltid , dom har ju både pulserna + kolvet som trycker ut det, sen när man fått fart på gaserna så tömmer den ju.
Jävligaste är ju att få in gaserna först

ingen aning !

MeloveGolf Vw trimmare
22 februari 2009 · 2 995 Inlägg

MrCarfreak skrev:
Tänkte på en sak. Om man kör med MegaSquirt, då behövs ingen tomgångsmotor va? Man justerar tomgången via spjället istället då va?

då krävs elektroniskt spjäll hus eller modifieringar av vajern (så spjället hamnar några % öppet)

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
MrCarfreak Gasglad
22 februari 2009 · 3 244 Inlägg

MeloveGolf skrev:

MrCarfreak skrev:
Tänkte på en sak. Om man kör med MegaSquirt, då behövs ingen tomgångsmotor va? Man justerar tomgången via spjället istället då va?

då krävs elektroniskt spjäll hus eller modifieringar av vajern (så spjället hamnar några % öppet)

Okej, som jag trodde, orginal har jag ju vajer in i själva spjället samt att vajefästet är justerbart, så borde gå att justera tomgången med vajjern smile

Nu gäller det bara att hitta någon som är duktig på motorrenoveringar. Har en kille ifrån norge som tipsade om några snubbar!

//Carfreak
Saab 9-3 Aero Salomon "Black Betty" (2002)
boffe_racing
22 februari 2009 · 66 Inlägg

AndreasPlars skrev:
Ser att det finns folk som är insatta i att fräsa säten här!
Lämnade ju in min topp för att fräsa den och när jag studerar den efter att ha fått tillbaka den så ser sätena ut att sakna en vinkel.
Det var två el tre orginal från början men nu är där bara max två, jag ser att en har försvunnit iaf,  har inte toppen här just nu. Hur mycket gör detta på ett säte för flödets skull?
Ventilerna hade två vinklar innan och nu har de bara en kvar! Trist.... men vad är bäst?

M.V.H.

tänkte bara på det där med två vinklar på ventilerna oftast så brukar man slipa två vinklar på insugsventilen för att få bättre flöde över den men det räcker med en vinkel om man ska ha mer standard   och när man fräser säten så måste det väl vara en fördel med en radie på sätet, flödar ju mycket bättre än 3 skarpa kanter, mirafräste min b20 topp med bmw race vinklar och då var det då en rund radie

BMW 523 (1997)
Chevrolet malibu ss "low and fast" (1965)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang