Ampere eller volt mätare?

_GhostDriver_
21 februari 2009 · 107 Inlägg

Tänkte skaffa mig några mätare så som oljetryck vacum och volt eller ampere.

Jag kommer lira en del musik med bilen när den är avstängd. För att hålla kll på batterinivån så man inte laddar ur batteriet vad ska man ha för mätare då?

En polare påstår att jag inte ska ha en voltmätare för den kommer visa 12v hela tiden även när batteriet är näst intill urladdat. man ska ha ampere mätare säger han. vad ska man ha?

littlewille90
21 februari 2009 · 149 Inlägg

har kanske inte riktigt svar på frågan men jag har voltmätare i min bil. å den visar då rakt inte 12v hela tiden:). går neråt ganska friskt efter en stund när man spelat avstängt. kanske är fel på min mätare inte vet jag:). men varför inte skaffa båda delarna?. skadar ju inte om plattsen finnes. smile. hoppas de gav lite med mina ord i denna tråden:). hehe

// Wille
< En expert är någon som lyckats göra ALLA, misstag innom ett visst område >
megaman_k
21 februari 2009 · 430 Inlägg

Bägge visar väl bara strömstyrka och spänningen i batteriet, dvs inte hur mkt som är kvar utan hur mkt den generar och hur stadiga värden man har. Oj, lång mening.
Vilket också är väldigt viktigt när man har stora effektuttag ur batteriet.

Om man tänker batteriprövarna som tex biltema har så mäter de varken volt eller ampere. Vet inte alls hur dom fungerar. Hoppas någon annan som vet kan svara vad man kan ha. Är nyfiken på det jag också.

Drönirettab
21 februari 2009 · 21 761 Inlägg

För att kunna hålla koll på dels laddspänningen och dels hur batteriets polspänning är, då används en voltmeter. Rätt inkopplad så ger amperemetern information om ifall laddströmmen går plus eller minus, dvs om batteriet får laddning eller dras ur med motorn igång.

Voltmeter är alltså den mätare man ska använda för att se hur det står till med batteriets spänning, men mätaren ska vara graderad på ett sätt att man åtmintone kan skilja på 0,5 V. Många "billiga" voltmätare för bil har så grov mätskala att man knappt ser skillnad på 1 V och såna mätare är bara att strunta i enligt min åsikt.

En mätare med digital visning brukar visa tiondelar och har nog tillräcklig noggrannhet för att visa rätt spänning, dock kan en sån mätare vara lite irriterande ifall siffrorna bara bläddrar hela tiden pga varierande spänning. smile

Ska tillägga att för en "vanlig" svensson så finns det egentligen bara två sätt att få reda på hur pass laddat batteriet är (dock ej skicket på batteriet), dels med syramätare och dels med voltmätare.

Att ha en syramätare liggandes i bilen och mäta syravikten varje gång man har spelat med motorn avslagen, det är ju inte riktigt praktiskt att göra. wink
Då är det alltså bara voltmätaren kvar.

Senast redigerat av Drönirettab (21 februari 2009)

Drönirettab
21 februari 2009 · 21 761 Inlägg

megaman_k skrev:
Om man tänker batteriprövarna som tex biltema har så mäter de varken volt eller ampere. Vet inte alls hur dom fungerar.

Har själv inte testat dem, men det är ju två varianter och de fungerar på två olika sätt.

Den lilla, artnr 43-333, är egentligen bara en enkel voltmätare. Istället för att har siffror så har man delat in skalan med olika färger, de är anpassade så att mätarnålen visar på rött eller blått beroende på vilket spänning det kommer in i testaren. Man ser alltså ifall generatorn verkar ladda bra eller dåligt och om batteriet verkar ha bra eller dålig spänning. Mycket grov visning, dvs ingen precisionsmätare.

Den stora, artnr 15-1370, är lite mer avancerad och kan även mäta hur batteriet mår. Den mäter generatorns laddspänning och batteriets polspänning, precis som den lilla mätaren (fast med mer exakt mätskala), sedan kan man även belastningstesta batteriet och på så sätt få reda på om batteriet orkar ge ut bra med ström vid belastning. Detta går inte med den lilla testaren.

Båda dessa testare mäter alltså spänningen, men istället för siffror så visar skalan i princip "bra" eller "dåligt". smile

megaman_k
21 februari 2009 · 430 Inlägg

Drönirettab skrev:

megaman_k skrev:
Om man tänker batteriprövarna som tex biltema har så mäter de varken volt eller ampere. Vet inte alls hur dom fungerar.

Har själv inte testat dem, men det är ju två varianter och de fungerar på två olika sätt.
Nyttig text

Båda dessa testare mäter alltså spänningen, men istället för siffror så visar skalan i princip "bra" eller "dåligt". smile

Dåså, då vet jag. Lurendrejeri på hög nivå egentligen för oss som har andra mätare alltså. Fast den lilla är bra enkel att använda måste jag erkänna. Bara plugga i och titta.

Startmotorpunktse Följ strömmen..
23 februari 2009 · 233 Inlägg

Det finns "tankmätare" för batterier, det är nog en sådan jag skulle rekommendera i ditt fall. Används normalt väldigt mycket på marinsidan.

caromania Forummoderator
23 februari 2009 · 9 296 Inlägg

Startmotorpunktse skrev:
Det finns "tankmätare" för batterier, det är nog en sådan jag skulle rekommendera i ditt fall. Används normalt väldigt mycket på marinsidan.

Menar du en mätare som visar hur mycket man har kvar? Kan du länka till en sådan mätare för det behöver jag.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Drönirettab
23 februari 2009 · 21 761 Inlägg

www.odelco.se/webshop/instr-for-batt/battm2.html

Där är ett exempel, kostar dock några kronor. Finns kanske billigare.

caromania Forummoderator
23 februari 2009 · 9 296 Inlägg

Men de kallas alltså för battery meter/monitor? Jag letar efter en billig 52mm med visare. Sedan hjälper det ju inte att jag är bilelektrisk idiot.

Senast redigerat av caromania (23 februari 2009)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Drönirettab
23 februari 2009 · 21 761 Inlägg

Jag testade att googla på "batterimätare" och då blev det en hel del träffar på den typen av mätare, har inte gått igenom länkarna så mycket än. smile

Kollar man hos tex Hjertmans.se så handlar det om samma prylar, dyra saker alltså. Jag tvivlar på att man får tag på en mätare för under 1000 spänn faktiskt, det är ju en del elektronik inbyggd i en sån där mätare. Kanske startmotorpunktse kan ge bättre råd. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang