7812
Sök

Åtdragningsmoment på 12:9 topplocksbultar?

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
24 februari 2009
Trådstartare
Ja var skall man dra för något moment på dessa topplocksbultar? http://www.klracing.se/?subpage=vara&vara=68

och vad menas med ej sträckbultar?

10 287 Inlägg
24 februari 2009
Du vet vad sträckbult är? Dvs en bult som man drar så att den plastiskt deformeras ("dras ut"). Typiskt för dessa är att man drar dom till en visst ansättningsmoment och sedan drar dom med vinkel så att dom sträcks ut.
En 12.9 bult är en ....ehhh...vanlig bult....
Fråga KL vad du skall dra med. Momentet är ju beroende på stigningen om jag minns rätt.

/Göran

Rooth07 skrev:
och vad menas med ej sträckbultar?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

5 710 Inlägg
24 februari 2009
Alla skruv sträcker sig.......men sträckskruv är utformade att sträcka sig på en viss koncentrerad yta ofta på lämpligt och uttänkt ställe.
Just i topplocksförband vill man inte ha stäckningen på skruven i skarven mellan block-->topp utan högre upp där belastning på skruven är lägre.
Ofta gör man en försvagning på skruven där man vill ha sträckningen, denna brukar man kunna se tydligt.

En vanlig skruv är alltså inte bättre än en sträckskruv men just i detta fallet ersätter man en skruv mot en pinnskruv vilket kan vara fördelaktigt på andra sätt.

>>Rooth07, KL bör kunna svara på vilket moment alternativt moment/vinkel du skall dra med, kan de inte det bör du köpa något annat/någon annan stans.

Förövrigt.....det heter skruv....inte bult wink

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
24 februari 2009
Trådstartare
jonTe skrev:
Alla skruv sträcker sig.......men sträckskruv är utformade att sträcka sig på en viss koncentrerad yta ofta på lämpligt och uttänkt ställe.
Just i topplocksförband vill man inte ha stäckningen på skruven i skarven mellan block-->topp utan högre upp där belastning på skruven är lägre.
Ofta gör man en försvagning på skruven där man vill ha sträckningen, denna brukar man kunna se tydligt.

En vanlig skruv är alltså inte bättre än en sträckskruv men just i detta fallet ersätter man en skruv mot en pinnskruv vilket kan vara fördelaktigt på andra sätt.

>>Rooth07, KL bör kunna svara på vilket moment alternativt moment/vinkel du skall dra med, kan de inte det bör du köpa något annat/någon annan stans.

mvh Jonas

Jo jag har mailat dom och väntar på svar:P

Men en annan fråga gällande toppackningen, står på någon beskrivning att man skall skruva på toppen, så varmköra till 80 grader. sen skall man släppa på bultarna igen och sedan dra igen. men skall man då dra fullt moment direkt innen varmkörningen så att säga:P

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
24 februari 2009
Trådstartare
Hej

våra 12:9 pinn-bultar klarar 135nm
lämpligt på volvo rödmotor ca 110-120nm

Fick jag som svar från KL. men ingen vinkeldragning till domma då med andra ord eller?

bara att dra 120nm dikekt?

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
24 februari 2009
jonTe skrev:

mvh Jonas

Men långt ifrån alla sträcker sig (läs är konstruerade för att sträcka sig) till plastisk deformation. En sträckbult återgår alltså inte till sin forna form när den lossas och skall därför bytas ut.

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
24 februari 2009
Rooth07 skrev:
Hej

Fick jag som svar från KL. men ingen vinkeldragning till domma då med andra ord eller?

Ingen vinkeldragning nej. Men dra alla direkt vore väl att överdriva. Dra åt "från mitten och ut" i minst två (gärna tre) omgångar är min rekommendation! Typ först 20 Nm samtliga bultar, sedan samtliga 60 Nm och därefter samtliga 120 Nm.

Edit: Du kan säkert detta redan, men jag är hellre överpedagogisk och säker på att den jag skriver till förstår än tvärt om! Så du inte tror att jag dumförklarar dig wink
Senast redigerat av axelj (24 februari 2009)

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
24 februari 2009
Trådstartare
axelj skrev:
Rooth07 skrev:
Hej

Ingen vinkeldragning nej. Men dra alla direkt vore väl att överdriva. Dra åt "från mitten och ut" i minst två (gärna tre) omgångar är min rekommendation! Typ först 20 Nm samtliga bultar, sedan samtliga 60 Nm och därefter samtliga 120 Nm.

Edit: Du kan säkert detta redan, men jag är hellre överpedagogisk och säker på att den jag skriver till förstår än tvärt om! Så du inte tror att jag dumförklarar dig wink

haha nej det är lugnt:P har bytt ett gäng toppackningar innan:P jo jag tänkte precis som du att dra lite efter hand. men som sagt skall man lossa och dra åt igen när man varmkört?

10 287 Inlägg
24 februari 2009
Jodå, jag vet. Jag har en skruv lös - inte en bult.

/Göran

jonTe skrev:

mvh Jonas

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

5 710 Inlägg
25 februari 2009
axelj skrev:
jonTe skrev:

mvh Jonas

Men långt ifrån alla sträcker sig (läs är konstruerade för att sträcka sig) till plastisk deformation. En sträckbult återgår alltså inte till sin forna form när den lossas och skall därför bytas ut.

Nej det är riktigt, dock är det inte alltid en sträckskruv behöver bytas ut.
Vissa skruv (t.ex.) i topplocksförband kan man använda 2 eller 3 gånger eller tills de är utdragna till en viss längd.

Sharky skrev:
Jodå, jag vet. Jag har en skruv lös - inte en bult.

/Göran

jonTe skrev:

mvh Jonas

Visste väl det smile

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
25 februari 2009
Trådstartare
Nu sitter "pinnskruvarna" och allt på platts, drog dom med 125 nm, bilen är provstarta och funkar med nya problem:D

Sök