Behöver lite hjälp, jag letar efter en säkringsdosa

Soderqvist
11 mars 2009 · 660 Inlägg

Hejsan!

Det är så att det börjar bli lite mycket "tattar" kopplingar i bilen när den fylls med neon centralås och allt sånt roligt smile

Behöver en ny säkringsdosa men jag kan inte hitta någon som passar mina ändamål, saken är den att mina saker inte drar speciellt mycket ström men jag orkar inte köpa någon billig hållare från biltema och dra 4 kablar från batteriet och få ett stort ormbo vid batteriet på köpet, ne jag letar efter en säkringsdosa som man kan dra en separat 8 - 21 mm2 kabel till och från särkingsdosan dra ut kablar till alla sakerna.. Någon som kan hjälpa mig med det här?

//Soderqvist

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?
Sharky
11 mars 2009 · 10 287 Inlägg

Ska du bara ha fyra säkringar?
Jag brukar göra så här:

Ta en 4 kvmm (tex) och fyra stycken 0.75-1kvmm, skala dom och trycka in dom i en skarvhylsa och crimpa alternativt löda (samt isolera med smältande krympslang om jag lödskarvar.
Då får jag en 4kvmm som kabel från batteriet och fyra tunnare (korta) ledningar jag ansluter till säkringarna.
Dom fyra tunna ledarna får ej dras någon längre sträcka utan bör måhända hållas till max 10 cm.

Då kan man ta en vanlig "fuse box".

Jag har faktiskt inte hittat någon sådan box du beskriver annat än att ta tex en elcentral från en bil och använda den.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Soderqvist
11 mars 2009 · 660 Inlägg

Sharky skrev:
Ska du bara ha fyra säkringar?
Jag brukar göra så här:

Ta en 4 kvmm (tex) och fyra stycken 0.75-1kvmm, skala dom och trycka in dom i en skarvhylsa och crimpa alternativt löda (samt isolera med smältande krympslang om jag lödskarvar.
Då får jag en 4kvmm som kabel från batteriet och fyra tunnare (korta) ledningar jag ansluter till säkringarna.
Dom fyra tunna ledarna får ej dras någon längre sträcka utan bör måhända hållas till max 10 cm.

Då kan man ta en vanlig "fuse box".

Jag har faktiskt inte hittat någon sådan box du beskriver annat än att ta tex en elcentral från en bil och använda den.

/Göran

Min flickvän köpte Haynes MMM bok till mig och i den boken finns det en beskrivning hur man kopplar in en säkringsdosa, det är en sådan jag letar efter då det skulle vara grymt bekämt, Ditt alternativ funkar också men om man sen i framtiden ska installera något extra så måste man göra om kablarna,

//Soderqvist

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?
lonte
11 mars 2009 · 22 Inlägg

kolla tex MDS.se och kolla på "MDS Powerblock"

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang