Slipning inför lack (Råd)

Crippan_
2 april 2006 · 51 Inlägg
#1

Tja
Jag och en kompis ska slipa ner en opel astra gsi och skulle vilja veta allt från pappersgrovlek till maskiner, vad man ska använda för att se ojämnheter i slipningen osv osv....

Vore väldigt tacksam för svar mvh/crille

Och var inte rädd för att skriva.. Alla små råd hjälper till ett bra slutresultat...

Senast redigerat av Cupracrille (3 april 2006)

If everything seems under control, you’re just not going fast enough.
=)
sorken
3 april 2006 · 251 Inlägg
#2

en exenter slip e att föredra å en hörnslip där det är svårt att komma åt..körde med ca 300 papper först å sen 440 å sen ska ja avsluta med 600våtslip tänkte jag

dodge ram 2500 5,9 cummins diesel 400hk 99a
bmw 320d 99a
drzero
3 april 2006 · 107 Inlägg
#3

för att se ojämnheter köp en burk med svart sprayfärg och duscha lite lätt slipa sedan med
(minst 400) papper lite lätt så ser ni vart eventuella ojämnheter finns

Fixar allt som låter Brum och låter det inte brum fixar jag det med!
Crippan_
3 april 2006 · 51 Inlägg
#4

Tackar för svar... men jag vet att det finns fler som läser detta som kan så skriv en rad för det är lite bråttom med tipsen smile mvh/crille

If everything seems under control, you’re just not going fast enough.
=)
Whiplash1966 Vilket tjafsande ! ! !
3 april 2006 · 78 Inlägg
#5

Tvätta upp bilen ! Ta sen ut den i ljuset och studera den i alla möjliga vinklar. Markera alla bucklor med tex en tejpbit.Börja med att fixa dom bucklor du hittat innan du mattar ner hela bilen. Tveksamma områden kan du kryss slipa så framträder dom låga och höga punkterna. Om tex plåten börjar synas på en fläck så är det högsta punkten.Sen så är det ett bra tips att fråga den billackering som ska lacka bilen hur dom vill ha det gjort (slippapper mm) Slipar du med för grovt papper bara för att det ska gå snabbare så brukar dom slipreporna dyka upp några månader efter bilen är lackad(mindre kul) Dagens grundfärger(slipgrund) fyller inte så bra (180P gränsfall) 240 på den säkra sidan.Har du inte tillgång till en ocillerande luftmaskin så kan du klossa dock så kräver handslipningen finare papper än maskinell.Personligen har jag kört med 320 samt 400 sista vändan. dock lite överkurs grunda en vända till samt våtslipa med 1200.Ej nödvändigt men reultatet blir jävligt bra! Svårt att förklara bra men som sagt fråga lackeraren för dom brukar vilja ha det olika. lika många sätt som det finns lackerare! Då du ska slutslipa grundfärgen innan lack kan du damma på lite,lite svartsprayfärg som du smetar ut med en thinnertrasa.alla missar syns då tydligt när du slipar. Lycka till!

PS slipa ej spacklet med grövre papper än 120 för att övergå till finare innan du grundar!Allt för att slippa repor senare

Every day of my life I`m forced to add another name to the list off people who piss me off !!!!
salleracing billackerare/bilbyggare
3 april 2006 · 232 Inlägg
#6

använd obsolut ingen spray färg,då kan den nya färgen resa sig,eller kracka...gör så här
slipa ner bilen med 180-240 papper,lacka med en epoxigrund,bra mot rost,låt torka.sen slipgrund,den tar bort alla sliprepor,sen slipar du med 320-400,sen lackar du non-sanding,den behöver du inte slipa,sen lägger du din färg,non-sandingen behöver inte torka innan räcker att den är lite klibbig,men det gör inget om den torkar,ock använd inte spray,lycka till...
mvh salle

Stadia
3 april 2006 · 284 Inlägg
#7

har bara ett gott råd, Gör det noga och låt det ta den tid det tar...stressa inte ^^

You don't need a reason to help people.
Whiplash1966 Vilket tjafsande ! ! !
4 april 2006 · 78 Inlägg
#8

salleracing!det där med sprayen var bara en snikvariant på märkfärg!

Every day of my life I`m forced to add another name to the list off people who piss me off !!!!
Sharky
4 april 2006 · 10 287 Inlägg
#9

Vi klistrar denna. Lackning / slipning är vanliga frågor.

Göran
Moderator

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
volvoorginal
4 april 2006 · 127 Inlägg
#10

ingen sprayfärg finns annat man kan ha till det tex Kol från 3M som lackvärkstäder brukar använda..!

Whiplash1966 Vilket tjafsande ! ! !
5 april 2006 · 78 Inlägg
#11

Det där med spray/thinnertrasa är en snikvariant "man tager vad man har i garaget" om man är osäker på nåt parti vid slipningen.Resterna tinnertorkas bort!! Inte att spraya på masssor utan pyttelite!(och inte på spacklet) Spray sätter igen slippaperet!!  De nya vattenbaserade lackerna är lite mer förlåtande till vad man har under !!?!!

Every day of my life I`m forced to add another name to the list off people who piss me off !!!!
Germax
5 april 2006 · 12 086 Inlägg
#12

volvoorginal skrev:
ingen sprayfärg finns annat man kan ha till det tex Kol från 3M som lackvärkstäder brukar använda..!

Hur fungerar detta? Vart kan man köpa?

Markus

Sharky
5 april 2006 · 10 287 Inlägg
#13

Info från Sparco om slipning:

3M:s Kolsudd fungerar att den lägger sig i typ porer och på slipgrunden så att du då kan se när du klossar av ytan med en långkloss och ett p500 papper. jag brukar aldrig använda ett papper under 400 efter slipgrund. hemskt svårt att få bort alla sliprepor då, kan komma efter ett tag då färgen samt spackel sjunker ihop med tiden.
sedan beror det på vilken fäg man ska måla, ska du tex måla en solid färg så kan du måla på p400 den fägen är inte lika känslig övrig bas p500 eller p600 när jag målar silver som kan vara en väldig känslig färg så brukar jag gå över med ett p800 oxå.
Det där med spayfärg blev det mycket om man kan göra så med MEN det ska vara hemskt lite på nästa så att det inte syns och det ska slipas bort. Jag brukar ta nån bas färg och bara lägga på lite spelar ingen roll vilken färg det är bara att den skiljer sig från slipgrunden.

PS gölm inte att lägga på nån rostskyddsgrund på alla ställen där ni slipar ner till plåten. en epoxy grund eller en washprimer som man kan gå över lite lätt med slip papper tex p800 väldigt lätt bara, så att ni inte slipar i genom.

Info från Fredrik Gustavsson om underarbete etc:

1. Slipa materialet, Använd det slippapper du själv tycker behövs för materialet, är det ojämnt rekommenderar jag ett grovt slippapper och sedan arbete sig uppåt i skalan av slippapper. Jag själv brukar våtslipa innan jag applicerar primern/grundfärgen.
2. Tvätta rent ordentligt men om man tvättar med avfettning/thinner och dylikt så får man se till att få bort allt för annars löser det upp lacken.
3. Applicera primern/grundfärgen jämnt över hela ytan.
4. Jag brukar alltid våtslipa primern för att få så jämn yta som möjligt
5. Tvätta
6. Applicera lacken, antingen med sprayburk eller lackspruta, läs noga på burken hur länge man ska vänta mellan lagrena, läs också hur långt torktiden. Jag brukar alltid vänta extra länge så man är säker.
7. Tvätta
8. Applicera klarlacken precis som den vanliga lacken och läs på burken igen hur länge man ska vänta mellan lagrena samt torktiden.

Desta mer nogrann man är med underarbete blir resultatet.
Lacken ska vara i samma temperatur som möjligt.
Ju varmare det är desto snabbare torkar det.
Underarbetet är tråkigt, det vet jag också men det är viktigast också så var så nogrann du bara kan för bästa resultat.

Kom ihåg: Dåligt underarbete = Dåligt resultat

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Sharky
29 augusti 2006 · 10 287 Inlägg
#14

Jag låser denna tråd. Vill någon som är billackerare till yrket lägga till eller rätta något - pm:a mig.

Göran
Moderator

2006-11-15: Info från Fredrik Gustavsson tillagt

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang