Byta hjullager? låter bara när jag ha mina 18 tummare på? hjälp!

Lindqvist_
22 april 2009 · 92 Inlägg

När jag bytte till mina 18 tumms fälgar började de låter som hjullagret började bli dåligt så jag hissade upp den fram och racklade på hjulen och kom fram till att vänster hjul racklade bra mycket mer än höger som inte racklade nått typ. men iaf så bytte jag till mina 16" tumms plåtfälgar med dubbfria vinterdäck och då helt plötsligt lät de ingeting igen typ? man kunde höra lite ibland kanske men inget man la märke till? så nu e frågan om ja ska byta hjullager?    Kan de låta mer bara för man ha större fälgar med mindre profil?  eller är de bara nått fel på mina fälgar?

måste va några som ha ideer om detta som kanske ha varit med om liknande?

MVH sebbe

Pinnenpabacken
22 april 2009 · 402 Inlägg

Lindqvist_ skrev:
När jag bytte till mina 18 tumms fälgar började de låter som hjullagret började bli dåligt så jag hissade upp den fram och racklade på hjulen och kom fram till att vänster hjul racklade bra mycket mer än höger som inte racklade nått typ. men iaf så bytte jag till mina 16" tumms plåtfälgar med dubbfria vinterdäck och då helt plötsligt lät de ingeting igen typ? man kunde höra lite ibland kanske men inget man la märke till? så nu e frågan om ja ska byta hjullager?    Kan de låta mer bara för man ha större fälgar med mindre profil?  eller är de bara nått fel på mina fälgar?

måste va några som ha ideer om detta som kanske ha varit med om liknande?

MVH sebbe

Nu vet jag inte va du har för bil, men det kan vara så att dina 18" breddar mer ex: utåt än
dom gör inåt, då får man en högre belastning på yttre hjullagret. En teori bara. Men har du
såpass glapp, så kanske de är dags att byta lager ändå?mvh:)

FLindgren
22 april 2009 · 5 089 Inlägg

det är inte så att du har klackresning(stå-hett eller va det nu heter på finspråk) på sommardäcken? känn på sommardäcken ifall varannan klack är högre än den andre.

\Lindgren
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Lindqvist_
22 april 2009 · 92 Inlägg

men om jag nu skulle ha såkallad klackresning så är de bara att byta däck eller?

robbinT
22 april 2009 · 341 Inlägg

Om du kan känna glapp i hjullagret så är det bara byta med en gång, det är ganska vanligt att man får missljud från däck som legat över vintern då dom kan bli något deformerade, brukar försvinna så fort däcken blir varma och återtar sin ursprungsform.

Lindqvist_
22 april 2009 · 92 Inlägg

men jag har kört med dom några dagar till jobbet och de ha inte hjälpt? de borde ju fått sin irsprungsform efter så många mil?

Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
22 april 2009 · 2 252 Inlägg

sätter du på annan storlek på fälgar/däck än vad fabrikanten rekomenderar så kan belastningen på hjullagret bli fel därmed slits de fortfare

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
Jockefors
22 april 2009 · 961 Inlägg

får man fråga vad de är för märket på däcken ?

Pure DieselPower
-Mackan- Fire And Silk
22 april 2009 · 2 254 Inlägg

Lindqvist_ skrev:
När jag bytte till mina 18 tumms fälgar började de låter som hjullagret började bli dåligt så jag hissade upp den fram och racklade på hjulen och kom fram till att vänster hjul racklade bra mycket mer än höger som inte racklade nått typ. men iaf så bytte jag till mina 16" tumms plåtfälgar med dubbfria vinterdäck och då helt plötsligt lät de ingeting igen typ? man kunde höra lite ibland kanske men inget man la märke till? så nu e frågan om ja ska byta hjullager?    Kan de låta mer bara för man ha större fälgar med mindre profil?  eller är de bara nått fel på mina fälgar?

måste va några som ha ideer om detta som kanske ha varit med om liknande?

MVH sebbe

Vi vet ju inte ens vad det är för bil, på vissa bilar går det till och med att dra åt "lagret" så att glappet upphör.


/Markus

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
Mercedes 300 TDT "Superturbodiesel" (1993)
Mercedes Benz 500E W124 "Fire And Silk" (1992)
Aerocombi Xenoholic
22 april 2009 · 2 559 Inlägg

Skulle nog tro att det är däcken som låter.
Du får väl ta o lägga en rejäl burnis så att de svarvar till sig.

Nä allvarligt talat är det "pilmönstrade däck?
Oftast är det dessa som blir "klackade".
Vissa bilar gillar helt enkelt dessa däck.
Är väl oftast bakhjulen på framhjulsdrivna bilar det blir så på.
Skulle i så fall satsa på att köpa icke "pilmönstrade" däck när det är dags att byta. wink

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
Lindqvist_
22 april 2009 · 92 Inlägg

det är en volvo s70 och de sitter några marshal däck på???....... så de enda e å byta däck eller? tråkigt för dom e inte änns dåliga i mönstret!

Lindqvist_
23 april 2009 · 92 Inlägg

va på em volvo verkstad som konstaterade att de va länkarmen som b ehövde byteas och de va där de glappade! dom trodde också att de va där ljudet kunde komma från?

Krist
3 juli 2010 · 716 Inlägg

Lånar tråden.

Någon som vet va de ca kostar å byta hjul-lager på ena hörnet av bilen? Í verkstad. Är det svårt att byta själv?

BMW 525d F11 "Carbonschwarz" (2011)
BMW 525d F10 "Alpinvit III" (2011)
Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
3 juli 2010 · 2 252 Inlägg

iom med att du kallar ett hjullager " ena hörnet av bilen " så lämna det till en verkstad..

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
Aerocombi Xenoholic
3 juli 2010 · 2 559 Inlägg

Fram eller bak? Fram eller bakhjulsdrivet? Bilmodell? hmm
Lär ju vara billigare att byta ett framhjulslager på en Volvo 740 än att byta ett bakhjulslager på en Bugatti Veiron t ex wink

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
Krist
3 juli 2010 · 716 Inlägg

Jaah! En Evo 4 tex, iom att den e 4hjuls, höger bak hjul lager. Ca pris om verkstad gör allt jobb, köpa delar etc...

BMW 525d F11 "Carbonschwarz" (2011)
BMW 525d F10 "Alpinvit III" (2011)
Dr_Bil
3 juli 2010 · 2 Inlägg

Hjullager fel konstaterar man enklast om man hissar upp bilen, snurrar på hjulet och känner med ena handen på fjädern samt lyssnar efter oljud.
Är allt bra där skulle jag prova att dra handen över däcket åt båda hållen och hugger det fast åt ena hållet har man fått sk "fiskfjällsmönster" och det är nog bara att byta däck.

calle2jz
3 juli 2010 · 371 Inlägg

Dr_Bil skrev:
Hjullager fel konstaterar man enklast om man hissar upp bilen, snurrar på hjulet och känner med ena handen på fjädern samt lyssnar efter oljud.
Är allt bra där skulle jag prova att dra handen över däcket åt båda hållen och hugger det fast åt ena hållet har man fått sk "fiskfjällsmönster" och det är nog bara att byta däck.

sk fiskfjällsmönster beror på att stötdamparna är kass och behöver bytas. hjälper inte bara att byta ett däck.

Dubs I got Dubs!
3 juli 2010 · 2 423 Inlägg

Krist skrev:
Jaah! En Evo 4 tex, iom att den e 4hjuls, höger bak hjul lager. Ca pris om verkstad gör allt jobb, köpa delar etc...

Räkna med drygt 2 timmar betald tid på det jobbet, då får du räkna med 1200 till 1500 per timme på auktoriserad verkstad. Med material får man räkna med bort åt 4000 inklusive

Lexus RX 300 "The Pursuit Of Perfection" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang