1690
Sök

Saab_Robin's Saab 9-3 och Funkiee's Saab 9000's! [Shoppingdagar!]

Saab älskare!
4 597 Inlägg
6 maj 2010
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/archive/87951/922636_dp1bk7.jpg
Fan va gött med super aero!! big_smile big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/87951/922639_y1fh9l.jpg
ush o fy med plåtisar wink

https://www1.garaget.org/gallery/archive/87951/922642_syuutx.jpg
sen byttes varningsblinkers knappen, då denna såg ut så här tongue

https://www1.garaget.org/gallery/archive/87951/922643_o66dpa.jpg
Raggar saabarna! Lagom låg vita är tongue

Sen felsökte jag saker på gröna bilen, samt putsade lite.. började med att jag skulle slipa lite på insugsröret, men jag tröttnade fort, så den kanske jag lackar.. Dock så läcker turbon olja, så den måste bytas ut mot en ny....... tongue
Sen tog jag o kollade på varför farthållaren inte fungerar, så kollade jag vacumslangen, o den var hel, sen kollade jag på själva pumpen o där stod det så här:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/87951/922649_4zav2y.jpg
lol därför den kanske inte fungerar wink "jag rullar"

https://www1.garaget.org/gallery/archive/87951/922650_lm8edg.jpg
Sen putsade jag lite på ovansidan av motorn smile

Allt för nu.. Måste ta tag i turbon osså.. måste fixa lite pengar för det nu tyvärr tongue

Mvh Patrik
Senast redigerat av Funkiee (6 maj 2010)

170 Inlägg
7 maj 2010
Saab_Robin skrev:
var ute o meckade nu i en timme och har då fixat så att blinkers glasen sitter fast igen. och har fixat besiktning den 7 juni. så nu ska bil fan rulla på vägen !!!

true hero att återställa sug efter så många motgångar starkt jobbat !
Och keep it up! Bilen ska bli din och glida lätt wink

Till Funkiee:
ja majs med super Aero! Med farthållaren så kan du ju börja med att ta bort traktordelen från ditt flygplan wink
sen Ian du kolla den lilla tryckknappen under bromsen, den kan bli slapp ibland och då funkar bara farthållaren om du trycker bromsen mot dig tongue samma kan hända med kopplingen så kolla båda smile

Och till diskutionen om ny bil så tycker jag vi ska peppa Robin till att laga bilen ist B-)
annars tycker jag du ska köpa en 9000 jubileum om du promt ska byta smile det är rymliga och trogna bilar man kan lita på smile

keep it up nu!

MVH Tobbe

Göteborg Originals
129 Inlägg
7 maj 2010
TurboNewbi skrev:
Till Funkiee:
ja najs med super Aero! Med farthållaren så kan du ju börja med att ta bort traktordelen från ditt flygplan wink

haha fick mig o garva till smile lycka till med bilarna gubbar! big_smile

Saab älskare!
4 597 Inlägg
8 maj 2010
Trådstartare
tackar till er smile

Nu börjar jag tappa lite lust jag med tongue gröna bilen slirar kopplingen på nu, samt att det är god tid o byta turbon, för den läcker olja ur impellern till insugsröret..... och det är ju 2 saker som inte är direkt billiga och fixa tyvärr, så jag får se hur jag gör med den, verkar som den får stå o sova i garaget under sommaren tyvärr sad

German Engineering
9 083 Inlägg
8 maj 2010
Funkiee skrev:
tackar till er smile

Nu börjar jag tappa lite lust jag med tongue gröna bilen slirar kopplingen på nu, samt att det är god tid o byta turbon, för den läcker olja ur impellern till insugsröret..... och det är ju 2 saker som inte är direkt billiga och fixa tyvärr, så jag får se hur jag gör med den, verkar som den får stå o sova i garaget under sommaren tyvärr sad

Ajajaj, tråkigt att höra sad

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

1 497 Inlägg
8 maj 2010
Funkiee skrev:
tackar till er smile

En begagnad 240mm koppling och en AERO snurra skall väl inte springa iväg så farligt i pris?

Saab älskare!
4 597 Inlägg
8 maj 2010
Trådstartare
Jonnnie: Ne inge säljande tongue men vita är finare, det har du rätt i smile

CarpeDiem: Ja, tyvärr sad men men, det fixar sig på något sätt..

Elda: Jo, men jag ska ha en ny turbo, tänker inte sätta på något begagnat, som jag inte vet hur bra den är i skick, då orginal snurran inte pallar av så mycket o ladda tongue

Axlsam: Beggad aero koppling håller inte för mitt vrid, kommer nog inte hålla speciellt länge med en beg koppling, möjligt ett tag med en sprillans, men jag vill inte hålla på o byta koppling en gång i halvåret eller så tongue men en aero snurra skulle ju inte sitta fel, men då måste jag hitta ett annat program smile

German Engineering
9 083 Inlägg
9 maj 2010
Funkiee: Håller tummarna att det ordnar sig.

1 497 Inlägg
9 maj 2010
Funkiee skrev:

Elda: Jo, men jag ska ha en ny turbo, tänker inte sätta på något begagnat, som jag inte vet hur bra den är i skick, då orginal snurran inte pallar av så mycket o ladda tongue

Axlsam: Beggad aero koppling håller inte för mitt vrid, kommer nog inte hålla speciellt länge med en beg koppling, möjligt ett tag med en sprillans, men jag vill inte hålla på o byta koppling en gång i halvåret eller så tongue men en aero snurra skulle ju inte sitta fel, men då måste jag hitta ett annat program smile

Lamell köper du givetvis en ny wink
6-puckad KEP från Dalhems är billig och bra.

Program till en Aero löser jag vettu..
Eller värre saker wink

Saab älskare!
4 597 Inlägg
9 maj 2010
Trådstartare
Carpediem skrev:
Funkiee: Håller tummarna att det ordnar sig.

Tack Sam smile Jag håller på förfullt o gör extraknäck för o få ihop till delarna. smile

AxlSam skrev:
Funkiee skrev:

Lamell köper du givetvis en ny wink
6-puckad KEP från Dalhems är billig och bra.

Program till en Aero löser jag vettu..
Eller värre saker wink

Åfan tongue härligt wink Men bilen ska vara skön o koppla med, inte bara stampa på gasen o släppa koppling, för det är väl så en 6 puckad är som va? tongue

Elda skrev:
Funkiee skrev:

köpa ny turbo är som att köpa splitternya däck, bra om du är gjord av pengar men totalt onödigt med tanke på att du får en fin knappt använd begagnad för halva priset.

Det är ju så att jag ska försöka o se om jag kan köpa som Axlsam säger, en aero snurra, efter som att ladda på 1.4 med orginal turbon är ju precis vad den klarar, så man kör ju hela tiden på gränsen då, och jag vill inte lägga ut pengar på fler turbo ras bara för man kör på gränsen för att aggen är begagnade o slitna osv. Men större turbo är ju i frågan på o fixa smile

170 Inlägg
9 maj 2010
Funkiee skrev:
Tack Sam smile Jag håller på förfullt o gör extraknäck för o få ihop till delarna. smile

Tips: Knark och Prostitution löser alla dina problem big_smilelol
haha nee men jobba på och lägg undan en massa pengar och sen sattsar du all in smile

Men så som jag läser är ju laddet problemet för det sliter både växellåda och turbo. men du kanske ska ställa ner det i programvaran du har så turbon inte belastas allt för hårt och där med inte växelådan heller eftersom du blir av med lite vrid, det roliga försvinner men du kan köra ekonomiskare roll
1,3 eller någe sånt borde ju räcka winksmile
Senast redigerat av TurboNewbi (9 maj 2010)

Saab älskare!
4 597 Inlägg
9 maj 2010
Trådstartare
TurboNewbi skrev:
Funkiee skrev:

Tips: Knark och Prostitution löser alla dina problem big_smilelol
haha nee men jobba på och lägg undan en massa pengar och sen sattsar du all in smile

Men så som jag läser är ju laddet problemet för det sliter både växellåda och turbo. men du kanske ska ställa ner det i programvaran du har så turbon inte belastas allt för hårt och där med inte växelådan heller eftersom du blir av med lite vrid, det roliga försvinner men du kan köra ekonomiskare roll
1,3 eller någe sånt borde ju räcka winksmile

HAHA lol lol jag ska inte hora här inte tongue men jag samlar pengar för allt, o pappa kanske är så snäll så han hjälper o sponsrar med en spec koppling tongue

Nu laddar skiten normalt igen, dvs 1.4, men vridet klarar lådan, bara jag inte mosar på fullt så man får hjulspin, samt håller på o kör fullgas på låga varv där motorn har mest vrid smile

hehe, man kan ju inte kärringköra, mer ladd i så fall wink hehe tongue men det som jag kör med nu får fungera, rasar lådan så gör den tongue orkar inte hålla på o köpa annat bara för att lådan inte ska hålla tongue den håller ju för alla andra som kör med huvudet o de har mer mos än jag smile så kör jag vettigt så håller det smile

4 663 Inlägg
10 maj 2010
nu vill bilen inte starta igen sad gud va kul de e

Slav
1 454 Inlägg
10 maj 2010
6 puck sinter är snäll att köra om man jämför med 4 puckaren, sen kanske ja har missat någe men om du kör med original tryckplatta så kommer den ju bli lika lätt trampad som original koppling.

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
19 maj 2010
Trådstartare
Koppling: Spec stage 2+ 509nm
Den blir det till gröna bilen. Kommer och kolla för mina 458nm smile

Samt att imorgon köper jag en saab 9000 cse 2.0t med rasad låda för 2500kr, så antingen att jag tar delar från den till gröna och vita bilen, eller så blir det att undersöka hur pass bilen är i sitt skick. Så att man kanske köper en vxl låda och byter den, och sedan säljer vidare besiktigad för att kanske göra en slant på det smile

Kommer mer imorgon.

Mvh Patrik

751 Inlägg
20 maj 2010
Funkiee skrev:
Beggad aero koppling håller inte för mitt vrid, kommer nog inte hålla speciellt länge med en beg koppling, möjligt ett tag med en sprillans, men jag vill inte hålla på o byta koppling en gång i halvåret eller så tongue men en aero snurra skulle ju inte sitta fel, men då måste jag hitta ett annat program smile

Varför inte skaffa en begagnad standardturbo för 1000-1500kr o kunna använda bilen? Förövrigt tror jag original aero lamell ska hålla om du inte dumpar kopplingen vid starter med mera. Kör själv med Maptun steg 4, 310hk/495Nm och aero lamell med förstärkt tryckplatta, fungerat bra i 6 år nu.
/Owla

Saab älskare!
4 597 Inlägg
20 maj 2010
Trådstartare
Owla skrev:
Funkiee skrev:
Beggad aero koppling håller inte för mitt vrid, kommer nog inte hålla speciellt länge med en beg koppling, möjligt ett tag med en sprillans, men jag vill inte hålla på o byta koppling en gång i halvåret eller så tongue men en aero snurra skulle ju inte sitta fel, men då måste jag hitta ett annat program smile

Varför inte skaffa en begagnad standardturbo för 1000-1500kr o kunna använda bilen? Förövrigt tror jag original aero lamell ska hålla om du inte dumpar kopplingen vid starter med mera. Kör själv med Maptun steg 4, 310hk/495Nm och aero lamell med förstärkt tryckplatta, fungerat bra i 6 år nu.
/Owla

Blir nog att ta den beggade turbon som sitter på reservdelsbilen som jag hämtar idag smile

Koppling sponsrar endå pappa med tongue så det är bara tacka och bocka tongue

4 663 Inlägg
20 maj 2010
lägger upp en bild nu resten kommer ikväll

https://www1.garaget.org/gallery/archive/67693/934137_zkb5sp.jpg

4 663 Inlägg
20 maj 2010
https://www1.garaget.org/gallery/archive/67693/934279_u19w39.jpg
precis kommit hem med bilen

https://www1.garaget.org/gallery/archive/67693/934284_yhd2c3.jpg
här har vi spisen

https://www1.garaget.org/gallery/archive/67693/934286_2orwj9.jpg
glänser fint

https://www1.garaget.org/gallery/archive/67693/934288_jkiptl.jpg
cockpiten big_smile

kommer att komma med mycket mer bilder imorgon och under helgen

German Engineering
9 083 Inlägg
20 maj 2010
Grattis till 9-3:an, Robin smile

Sök