BMW 325 Kokar

Asten
27 april 2009 · 38 Inlägg

Hej, jag har en Bmw 325 -93 som gått ca 15 000 mil.. Nyligen bytt vattenpump för att den kokade men hjälpte ingenting.

Den stannar på 90 grader där den ska vara i ca 10 minuter och sen börjar den stiga mot det röda.
Tempen håller sig på 90 grader också om man kör ca 50 km/h eller typ glider runt på stan om jag har värmen på högsta i kupén. Vet inte vad problemet kan vara men har märkt att en fläkt där längst nere inte snurrar alltså inte den som sitter just vid motorn.

Men tycker ju att den inte borde göra så mycket då man kör ca 90km/h vilket är nästan omöjligt utan att gå upp i temp.. Någon som vet vad felet kan vara? hmm

BMW 525i "E61 20tum" (2005)
Darkie dARKiE
27 april 2009 · 5 031 Inlägg

Har du kollat termostaten så den inte fastnar i visst läge ?

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
_Granlund_
27 april 2009 · 61 Inlägg

Helt säkert luft i systemet! Ett jätte vanligt fel på Nästan ALLA bmw, tyvärr, prova det..

ff1984
27 april 2009 · 49 Inlägg

har du luftat kylsystemet?

Asten
28 april 2009 · 38 Inlägg

Nej, får kolla upp de dära tack smile

BMW 525i "E61 20tum" (2005)
Severin
28 april 2009 · 1 587 Inlägg

Har själv haft en 323 E36 smile ! Samma problem, bytte vattenpump, termostat och lite annat skit, så fläkten börja funka iaf.. Men bilen steg upp i värme iaf.. Sedan åkte ja me pappa till en gubbe där han scanna motorn.. Hur vet jag inte men han sa iaf att topplockspackningen hade spruckit och att toppen nu är sprucken, fick renovera skiten.. Kostade en massa pengar, så se till o inte köra bilen när den beter sig så, dom motorerna har lite käsnliga toppar efter vad jag hört..

Detta är bara situationen jag hade, behlver inte betyda att samma skit ska hända dig men se till att kolla upp det noga innan du åker runt massa med bilen tongue

MarcusL #2573
28 april 2009 · 1 489 Inlägg

Hade samma problem på min E36, lufta systemet så ska det nog ordna till sig. Väldigt vanligt fel på dom där smile

• Även den starka måste ta i när han skiter
Team-Adolfsson Gödseldräng
28 april 2009 · 4 529 Inlägg

gör ett kompprov
visar det bra så lufta

Asten
28 april 2009 · 38 Inlägg

asså jag har ju kört ändå rätt länge när den hållt på så hära och har inte blivit värre känns det som i alla fall, men ska testa lufta och kolla till termostaten så får vi se om det blir nå bättre smile

BMW 525i "E61 20tum" (2005)
E3_Henrik Teknik Informatör
28 april 2009 · 371 Inlägg

funkar visko kopplingen som den ska?

BMW E3 it takes one to catch one :)
Citroën ZX "Citronen" (1993)
MRapollo
28 april 2009 · 400 Inlägg

som folket säger lufta systemet hade samma problem med min e36a

ekelund88
28 april 2009 · 2 656 Inlägg

Asten skrev:
Hej, jag har en Bmw 325 -93 som gått ca 15 000 mil.. Nyligen bytt vattenpump för att den kokade men hjälpte ingenting.

Den stannar på 90 grader där den ska vara i ca 10 minuter och sen börjar den stiga mot det röda.
Tempen håller sig på 90 grader också om man kör ca 50 km/h eller typ glider runt på stan om jag har värmen på högsta i kupén. Vet inte vad problemet kan vara men har märkt att en fläkt där längst nere inte snurrar alltså inte den som sitter just vid motorn.

Men tycker ju att den inte borde göra så mycket då man kör ca 90km/h vilket är nästan omöjligt utan att gå upp i temp.. Någon som vet vad felet kan vara? hmm

lufta systemet smile och luftar systemet så all luft kommer ur ska du hissa upp den bak så bilen lutar framåt bra mycke enklare o lufta då smile

Grabber Dagdrömmare
28 april 2009 · 2 836 Inlägg

Dom vanliga fel när BMWna kokar är:
- visko kopplingen (fläkt) - bilen går varm men tempen sjunker på landsvägar
- topplockspackningen - 6:orna är ju långa o det finns gott om utrymme för små sprickor etc. Kolla om vatten försvinner eller är om det är olja i den samt om olja ser bra ut men detta syns inte i alla fall.
I vissa fall kan avgaser gå i kylsystemet o då är det ventilen i kylarlocket som lättar på trycket.

Vatten pumpen eller termostaten brukar inte bara ge upp.

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
Grabber Dagdrömmare
28 april 2009 · 2 836 Inlägg

ekelund88 skrev:

Asten skrev:
Hej, jag har en Bmw 325 -93 som gått ca 15 000 mil.. Nyligen bytt vattenpump för att den kokade men hjälpte ingenting.

Den stannar på 90 grader där den ska vara i ca 10 minuter och sen börjar den stiga mot det röda.
Tempen håller sig på 90 grader också om man kör ca 50 km/h eller typ glider runt på stan om jag har värmen på högsta i kupén. Vet inte vad problemet kan vara men har märkt att en fläkt där längst nere inte snurrar alltså inte den som sitter just vid motorn.

Men tycker ju att den inte borde göra så mycket då man kör ca 90km/h vilket är nästan omöjligt utan att gå upp i temp.. Någon som vet vad felet kan vara? hmm

lufta systemet smile och luftar systemet så all luft kommer ur ska du hissa upp den bak så bilen lutar framåt bra mycke enklare o lufta då smile

Helt fel min vän! Då stannar all luft i kupesystemet.
Det är fronten som ska upp! Helst så att kylarlocken är i höjd med vindrutan nedre del. Kupe värme på max!
På sås sätt kan man lufta via kylaren istället för riskera dra av eller dra sönder gängan på termostathuset. Låter dumt men sant.

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
Grabber Dagdrömmare
28 april 2009 · 2 836 Inlägg

"fläkt där längst nere inte snurrar alltså inte den som sitter just vid motorn."
Där har du felen! Det är visco kopplingen som lagt av, väldigt vanligt!
Vet inte vad den kostar hos BMW men nr 2 är det http://www.realoem.com/bmw/showparts.do … &fg=35

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
Asten
28 april 2009 · 38 Inlägg

tror du tänker på fel fläkt, är en annan fläkt ännu längre ner.

BMW 525i "E61 20tum" (2005)
Asten
5 maj 2009 · 38 Inlägg

Problemet fixat, Bytte termostaten och luftade går riktigt bra nu!

BMW 525i "E61 20tum" (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang