Lite fel på min audi....

colamange
10 april 2006 · 5 Inlägg

Tjena.
Har en audi 80 2,8 quattro och jag har lite frågor som nån här kanske kan svara på.
För det första har min abs lampa börjat lysa. min polare påstår att det kan vara riktigt jävligt att komma åt om det skulle vara en givare, att man måste riva bort spindelleder osv... Han sa att givarna är dyra också. Är det nån fara att åka med lampan lysande? ska åka 40 mil i morgon så man vill ju inte tappa bromsverkan eller liknande, men jag antar att bromsarna funkar som vanligt ändå utan abs en.
Om någon har nån info om vad det kan vara och var man ska börja felsöka så vore jag tacksam.

Sedan har min servo börjat gnälla som satan när motorn blivit varm typ stadskörning... Vad kan det bero på?

Kristian

BMW M5 (1992)
Saabare Avstängd
10 april 2006 · 1 106 Inlägg

colamange skrev:
Tjena.
Har en audi 80 2,8 quattro och jag har lite frågor som nån här kanske kan svara på.
För det första har min abs lampa börjat lysa. min polare påstår att det kan vara riktigt jävligt att komma åt om det skulle vara en givare, att man måste riva bort spindelleder osv... Han sa att givarna är dyra också. Är det nån fara att åka med lampan lysande? ska åka 40 mil i morgon så man vill ju inte tappa bromsverkan eller liknande, men jag antar att bromsarna funkar som vanligt ändå utan abs en.
Om någon har nån info om vad det kan vara och var man ska börja felsöka så vore jag tacksam.

Sedan har min servo börjat gnälla som satan när motorn blivit varm typ stadskörning... Vad kan det bero på?

Kristian

Om det inte är givaren så kan det va en fara att köra 40 mil. Te.x bromsvätska förbrukas. Bromskarna låser sin när man bromsar kraftigt. Servon gnälla? Kan vara servopumpen som börjar krångla. Kan va läpligt att fylla på lite servoolja. ABS:en kan oxå ha en trasig givare. Man kan köra med ABS-lampan lysande men du måste bromsa mycket tidigare! Om det blir mindre bromsvätska så ska man inte köra! Bromsarna kan lägga av om man inte har bromsvätska! Kör försiktigt. Servopumpen bör bytas ut. ABS pumpen kan oxå behöva bytas ut.

Livet startar vid 220 km/h
colamange
10 april 2006 · 5 Inlägg

oj! snabbt svar!
Hur menar du att bromsvätska förbrukas? kan det vara läckage? har kollat bromsvätskan som för övrigt är helt nybytt. haft den inlämnad och luftad osv. men där är fullt med vätska.
låter ju inget vidare att bromsarna kan låsa sig.
går inte servon och bromsarna på samma system? med samma vätska menar jag?
det finns ju en behållare med bromsvätska och en med hydralolja. är hydraloljan bara till kopplingen?

BMW M5 (1992)
Saabare Avstängd
10 april 2006 · 1 106 Inlägg

colamange skrev:
oj! snabbt svar!
Hur menar du att bromsvätska förbrukas? kan det vara läckage? har kollat bromsvätskan som för övrigt är helt nybytt. haft den inlämnad och luftad osv. men där är fullt med vätska.
låter ju inget vidare att bromsarna kan låsa sig.
går inte servon och bromsarna på samma system? med samma vätska menar jag?
det finns ju en behållare med bromsvätska och en med hydralolja. är hydraloljan bara till kopplingen?

Nix! Abs pumpen har en annan vätska o servopumpen har en annan vätska. Snabbt svar på grund av att jag har rast på jobbet till 12:05. Byt ut båda pumparna.

Livet startar vid 220 km/h
Sharky
10 april 2006 · 10 287 Inlägg

Det är lämpligt att först ta reda på vad det är innan man ger rådet att byta servopumpen bara för att det har börjat gnälla.....

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang