Hur lärde ni er mecka?

shaghz
21 maj 2009 · 49 Inlägg

Som topic lyder, berätta hur du lärde dig mecka smile

ZonaX Svetsare
21 maj 2009 · 3 150 Inlägg

Började med moppen, bonntrimmning osv. blev helt såld för mek efter det.

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
Alecci
21 maj 2009 · 2 014 Inlägg

Smällde bilen på bana och var sen tvungen att återuppbygga den. Mest avancerade mekandet för min del innan dess var väl att byta katalysator...

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
aha_100
21 maj 2009 · 535 Inlägg

Gick fordons programmet på gymnasiet. Fick grunderna därifrån.

blacken
21 maj 2009 ·

Den länga och smärtsamma vägen genom emperisk kunskap..big_smile Förståss att man inte hade så mycket stålar inverkade en del på en vägval...

prodrive Avstängd
21 maj 2009 · 962 Inlägg

Jag gick till ett tempel och bad till mecka.

blacken
21 maj 2009 ·

prodrive skrev:
Jag gick till ett tempel och bad till mecka.

Du menar att om Muhammed inte åker till Mecka, så får Muhammed mecka med bilen?..lol

Wanegardh Asgammal medlem.
21 maj 2009 · 2 246 Inlägg

Började med moppen sen blev det crossen och nu bilar.
Träning ger färdighet.

-Sjoblom- snel hest
21 maj 2009 · 152 Inlägg

Hade cross o moppe när jag var ynge (13-14), så hjälpe farsan mig om något krångla men jag fick pilla lite också såklart. Sen dog han när jag precis fyllt 15 vilket innebar att ville jag ha något gjort så fick jag mecka själv.. Så på den vägen är det!
Internet och vilja lärde mig mecka, även lite av farsan då wink

Volkswagen Bubbla "BAW" (1968)
Opel Ascona B "Bwopel" (1977)
Jeep Cherokee chief "Chefen" (1979)
klarrre
21 maj 2009 · 502 Inlägg

Lärt mig av mig själv, min far och nu även fordons programmet på gymnasiet. smile
Och internet såklart wink

Hellre jagad och jäktad, en Anhållen och häktad
bollen1986
21 maj 2009 · 3 714 Inlägg

Bullet--- skrev:
Har alltidn skruvat på grejer sen jag var liten, (blev mest isärplockat istället för att sätta ihop det)
sen blev det massa moppe meck när åldern var inne, sen började man i gymnsiets fordonsprogram o lärde sig en del där.

Samma sak för mig smile

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM
steifan DR!FTT3KN!K3R
21 maj 2009 · 10 427 Inlägg

Inte var det mycket meck innan lumpen direkt, knappt med moppen heller tongue
Gjorde lumpen som stridsfordonsskytt och det var en del meckande i garaget.
Efter det så skaffade man en bil som man fick mecka litegrann och blev framaxel-
montör (senare verkstadstekniker) hos Scania så därifrån fick man en del meck-kunskaper. cool

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
BMW 325i "M-Sport" (2006)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
Germax
21 maj 2009 · 12 086 Inlägg

Titta på pappa, meka moppe, hjälpa äldre polare och sen alla mina egna bilar.
Plus en del litteratur från 18 års ålder..

Sen har man ju som liten alltid plockat isär leksaker, samt byggt kopiöst mkt lego tills jag va 13, det har ju säkert ett en del förberedande kunskaper och färdigheter smile

Senast redigerat av JapMax (21 maj 2009)

te_wik Forummoderator
21 maj 2009 · 12 813 Inlägg

Började skruva med bilar efter att jag märkte hur dyra verkstäderna är.
När jag var 15 lämnade jag inte bilen får ventilkåpspacknings byte (!!).
Kostade skjortan och sedan märkte jag att det är så simpelt att byta, bara 8-10 muttrar..

..Så man började testa skruva lite själv och på den vägen är det.

Man har ju skruvat redan som liten i radiostyrda bilar, mopeder, gräsklippare, motorsågar och inte att glömma min Ockelbo 600! smile


Man är ju ingen fullärd mekaniker, men en hyffsad hobbymekaniker som fixar det mesta själv.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Marcus_89 Biltokig elektriker
21 maj 2009 · 3 352 Inlägg

Hållt på sen man var liten tongue Byggde egna lådbilar, skruvade med cykeln, byggde om en åkgräsklippare, sen blev det ett antal mopeder och sen bilar tongue  Så jag har lärt mig mycket av min pappa men även av att själv hålla på och skruva. Har tom ett kort på mig som 4-åring när jag står och skruvar under huven på en toyota corolla, redan då skulle jag hjälpa till tongue

olander_91
21 maj 2009 · 174 Inlägg

Började med cykeln, sen moppen och nu är jag på bilen! Lär mig av farsan,kompisar och olika forum är ju till jävla mycket hjälp, Tex PPF wink

BMW 320 e30 "2.0 blir 2.7 turbo" (1986)
Team-Adolfsson Gödseldräng
21 maj 2009 · 4 529 Inlägg

började med traktorer för min del ^^
farsgubben var lantbrukare och alltid någon som gick sönder på traktorerna
så vid 10 års ålder började man va me i verkstan när något gick sönder
sen blev det mopeder crossar epor bilar med mera ^^

twin_cam Smålänning
21 maj 2009 · 7 877 Inlägg

Learning by doing wink

Bor i lägenhet så har inte haft så mycket lustiga fordon, men byggde mycket lego som liten, och började med cykel, moped och bil. Sen har flera i släkten gårdar så där har man pillat lite också smile Gick fordonsprogrammet i gymnasiet dessutom.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
NIzmO Ollikkala Racing
21 maj 2009 · 1 724 Inlägg

Började med mopeder, köpte den första när jag var 10 (som jag har kvar än wink ) och sen blev det några fler och ingen av dem kunde man låta bli att skruva med.
Sen blev det fordonsprogrammet och i samma veva en egen bil som behövde en hel del jobb + lite trimmning, grunderna kommer väl från fordon men det mesta kommer från praktiken man hade och jobb med egen och kompisars bilar.

När jag börja fordon kunde jag inte ett skit om bilar, visste inte skillnaden mellan turbon och luftfilterboxen lol .

Idag gör jag i princip allt själv, större lackjobb, ac jobb och maskinjobb (t.ex planing av topp) låter jag andra göra däremot.

- Time Attack -
MrL Med lem
21 maj 2009 · 624 Inlägg

blacken skrev:

prodrive skrev:
Jag gick till ett tempel och bad till mecka.

Du menar att om Muhammed inte åker till Mecka, så får Muhammed mecka med bilen?..lol

lollollollollollollollol

Somliga kallar det lyx, Lexus kallar det för standard. ♠
LexusOwnersClub.se
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang