Gumball 3000 tråden! | Aktuellt ; Gumball 3000 att passera Sverige 2010..! MALMÖ - STOCKHOLM

doch Avstängd
31 maj 2009 · 268 Inlägg

Då har man alltså fått reda på att nästa 12te officiella Gumball Rally 3000 ska gå genom Sverige.
Sist Gumball Rally gick genom Sverige va 2001 då de gick Stockholm-Malmö.
Nu är de på gång ingen.

Och 1 Maj 2010 startar de i London och avslutar i New York. (Med flyg Stockholm-Boston).
Rallyt passerar mellan Malmö och Stockholm, och då kommer kändisarna (120 bilar) köra till Arlanda där bilarna lastas på transport flyg och flygs till U.S.A.

De brukar vara så att ca 40% av rallyt är Porsche. Nästa 40% är Ferrari. En Bugatti Veryon ryktas även haka på. Och ett dussin-tal andra bilar i olika märken. Flest superbilar men de är alltid så att folk hakar på med lite annat.


-Om Gumball 3000-

Gumball Rally är ett bil event där sport-film-modell-musik och andra kändisar åker i en rutt på 3000 mile (4800 km) runt olika kontinenter i sina bilar. Bilarna är allt från sketna små hybrid bilar till superbilar som (år 2007) Bugatti Veyron. Sista rally som varade 1 till 8 Maj, 2009 gick mellan Los Angeles och Miami.  Man festar i olika städer på vägen och man kallar de för "a house party on wheels".

De har varit mycket kritik om Gumball Rally när de startade. Att dom som körde, körde som idioter. Och 2001 när de gick genom Sverige så var det även många som körde i hastigheter upp emot 300 km/h på svenska vägar. Nu, 12 år senare är de lite annorlunda. Reglerna är desamma (att man måste följa lagen). Däremot så har rallyt ändrats att folk faktiskt följer lagen. Dock förekommer de även idioter som gasar på. Såna blev aldrig utkastade ur rallyt för drygt 2 år sedan. Men eftersom man vill ha kvar rally så var man tvungen att ingripa. Och numera så är de allvar. Man slängs ut!


Själv är jag sugen på att följa rallyt från Malmö till Stockholm. Har dock inga planer på att arrangera något.


Tänker du följa med på en cruise genom Sverige och haka på den biten, Malmö-Stockholm?


OFFICIELL HEMSIDA -> http://gumball3000.com/RALLY

Senast redigerat av doch (3 juni 2009)

Demirish _-^-|-^-_ Då har man gått i pappas fotspår och första sportbilen blev en 3,5 liter BMW.. ^^,... Pappas 635 vs Min 335 <3
FLindgren
31 maj 2009 · 5 089 Inlägg

Hade ju vart askul å dragit lite sportbilar på motorvägarna ;P

\Lindgren
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
JOCKE_ST
31 maj 2009 · 212 Inlägg

hmm man kanske ska dra efter dem direkt från malmö tongue

NO PAIN NO GAIN!
Kan man gasa för mycket?
SIR_Pierre Sir
31 maj 2009 · 737 Inlägg

jag är RIKTIGT sugen!!

mackyfr
31 maj 2009 · 260 Inlägg

FLindgren skrev:
Hade ju vart askul å dragit lite sportbilar på motorvägarna ;P

Onekligen!

Porsche 991.2 Carrera 4 GTS "Bubblan 4" (2018)
Master_J Stålmannen
31 maj 2009 · 465 Inlägg

Vore kul som sjutton! smile

Audi A4 Avant 1,8ts Quattro "Quattro gmbh" (2000)
PLindblom
31 maj 2009 · 1 200 Inlägg

Jag brukar göra endagsturer till London när rallyt startar därifrån. Här är min film från starten 2007, första året en Veyron deltog:

[video]http://www.garaget.org/video/kpyim0r35auq[/video]

Självklart kommer jag även nästa år att vara på plats i London. Eventuellt är jag då funktionär i samband med detta event smile Jag har hjälpt dem förut, så jag har samlat på mig en del prylar att använda vid lämplig tillfälle tongue

http://img198.imageshack.us/img198/4775/dscn3798.jpg

Senast redigerat av Minister (31 maj 2009)

FL3JM Inga konstigheter
31 maj 2009 · 2 064 Inlägg

Skulle vara skoj om man kunde få lite feta bilar att ansluta och piska bajset ur dom. smile Inte varje dag man får chansen att piska en Veyron, nån som har nån potent bil och vågar ställa upp? wink big_smile

lindell90
31 maj 2009 · 876 Inlägg

Hoppas Torpis är klar med sin S40 då så får vi se om han lyckas med sitt mål smile

Rquired Allmänt envis
31 maj 2009 · 12 512 Inlägg

camaro67 skrev:
Inte så värst imponerande om de måste ligga i 110 på motorvägen..

Just det... 110...

* big_smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
doch Avstängd
31 maj 2009 · 268 Inlägg

camaro67 skrev:
Inte så värst imponerande om de måste ligga i 110 på motorvägen..

De handlar om upplevelsen. Att få se så många kändisar o bilar på en gång. Och som ja sa.. Att se kändisarna köra dom.

Dessutom kan jag lova att de finns säkert dom som kommer dra på som galningar.. wink

Jag tvekar inte en sekund på att pressa runt 200 km/h och hänga på. Och för att inte få dåligt rykte på garaget.. "Gör inte de" wink

Demirish _-^-|-^-_ Då har man gått i pappas fotspår och första sportbilen blev en 3,5 liter BMW.. ^^,... Pappas 635 vs Min 335 <3
FL3JM Inga konstigheter
31 maj 2009 · 2 064 Inlägg

Vadå hänga på, du ska OM! big_smile

doch Avstängd
31 maj 2009 · 268 Inlägg

FL3JM skrev:
Vadå hänga på, du ska OM! big_smile

Klart. wink Funderat på att ta med min systers pojkvän till London o följa dom enda därifrån. smile Men tror dock INTE de blir av. smile Men ja tvekar inte 2 sekunder att haka på, då dom kommer köra bara någon kilometer utanför mitt hus.. Förmodligen E4an (mot Stockholm)..

Demirish _-^-|-^-_ Då har man gått i pappas fotspår och första sportbilen blev en 3,5 liter BMW.. ^^,... Pappas 635 vs Min 335 <3
Bossni
31 maj 2009 · 274 Inlägg

lelleal skrev:
kör dom lagligt eller gasar dom nått???

Oftast så gasar de. Men man kan vinna även om man kör lagligt hela sträckan.

sk8ville
31 maj 2009 · 653 Inlägg

vet någon vilket tur dom kommer ta genom skåne? smile

Smoke tires not drugs
Nissan Navara V6 diesel "Brukisen" (2011)
Toyota Supra "mkiv TT" (1993)
Mortalis VW-nörd?
31 maj 2009 · 4 332 Inlägg

camaro67 skrev:
Inte så värst imponerande om de måste ligga i 110 på motorvägen..

Mer imponerande än en bil som står still år efter år i ett garage... tongue

SIR_Pierre Sir
31 maj 2009 · 737 Inlägg

ewrs skrev:

lelleal skrev:
kör dom lagligt eller gasar dom nått???

Heh, har du hört talas om gumball förut? smile

är inte helt helt säker på om han är ironisk eller vad

PLindblom
31 maj 2009 · 1 200 Inlägg

Bossni skrev:

lelleal skrev:
kör dom lagligt eller gasar dom nått???

Oftast så gasar de. Men man kan vinna även om man kör lagligt hela sträckan.

Gumball 3000 är inget race som går att vinna. Det mest prestigefyllda priset du kan få är Spirit of Gumball, vilket tilldelas någon som utmärkt sig alldeles extra och som på bästa sätt deltager enligt Gumball-andan.

Samtliga år har de haft regler som säger att man absolut inte får köra för fort. Bryter man mot dessa "kastas man ut", vilket aldrig har hänt. Checkpoints längs rutten är dessutom placerade med så pass långa avstånd att det inte finns någon chans att hinna i tid till festerna om man håller laglig hastighet hela vägen.

2007 var det senaste året jag engagerade mig ordentligt i rallyt. I och med att grundaren, Maximillion Cooper, skötte dödsolyckan i Makedonien så ruskigt illa var det många Gumball-veteraner som drog sig ur och lämnade rallyt för gott. Sedan dess har det inte varit riktigt samma känsla i rallyt.

För er som undrar om deltagarna gasar på något, det gör de verkligen. Dessa bilar körs som de är tänkta att köras, ibland även till överdrift. Sportbilar värda åtskilliga miljoner har kvaddats under åren. Fram till 2007 hade dock förvånansvärt nog ingen blivit allvarligt skadad.

Att följa med "karavanen" genom Sverige blir inte lätt, då de kommer att köra väldigt utspritt och i vissa fall mycket fort. Max har dock lärt sig i vilka länder polisen gillar eventet, så det går troligtvis långsammare här än under resten av rallyt.

Senast redigerat av Minister (31 maj 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang