2263
Sök

Erik_Falk's 5th gen Celica guider! || Del 1, Sportluftfilter

Evolution Garage!
188 Inlägg
7 juni 2009
Trådstartare
#1
Hej och välkomna till den första delen av mina guider till att göra en femte generationens Celica lite "fräckare".

Denna del 1 av guider handlar om montering av ett sportluft filter och kommer vara så noggrann och givande som möjligt, lika så följande guider. Jag har inte allt för länge sen köpt min förstabil vilket var just en Celica och ju längre jag kommer i jobbet på den ju fler guider kommer det att ploppa upp här.

Just vad nästkommande guider handlar om är mycket svårt att säga utan beror på vad jag tar itu med just för stunden. jag vill även ha mycket feedback och kommentarer på saker som är bra och dåliga för att kunna göra dessa guider så användbara som möjligt!

Lycka till!

Del 1, Montera ett sportluftfilter

Vertyg som behövs:
Stjärnskruvmejsel
Hylsa i storlek 10

Det första du måste göra är att lokalisera ditt luftfilter. På Celican sitter det på höger sida (sett framifrån) och är en stor svart plastlåda. här på bild 1 inringat av en turkos ring.



https://www1.garaget.org/gallery/archive/118734/679300_eqg146.jpg
Bild 1.

Koppla sedan loss de fyra hakarna som sitter på de båda kortsidorna på luftfiltret (två på varje sida) på bild 1 inringade av de gula ringarna. De hakarna som sitter uppe till vänster och nere till höger på bilden sitter lite hårdare med en mer avancerad hake. där krävs det att man tar tag i den ståltrådskonstruktion som finns och trycker den uppåt. Detta gör att även de hakarna lossar.
Sedan är det dags att koppla loss slangklämman på bilden märkt med en rosa ring, detta görs enklast med en stjärnskruvmejsel eller liknande. Ta sedan bort slangklämman. Nu är det dags att ta loss locket till luftboxen.



https://www1.garaget.org/gallery/archive/118734/679303_nlcw86.jpg
Bild 2.

För att ta loss locket krävdes en del våld och är inte värt att lösa genom att plocka bort komponenter i närheten. lättaste sättet är att benda, dra och dra mer i samma riktning som den oranga pilen på bild 2.
Till slut kommer locket vara borta och du kan nu ta bort de luftfiltret som ligger i boxen. i botten av boxen sitter nu tre bultar i storlek 10. Alla dessa måste bort och det spelar ingen roll vilket du tar först.



https://www1.garaget.org/gallery/archive/118734/679308_cp16cf.jpg
Bild 3.

När dessa tre skruvar (som är märkta med turkos) är borta måste du lossa på de kabelpaketet som sitter vid den rosa ringen. Denna kabel sitter fast i luftboxen med en plastklämma vilket jag hade stora problem att få loss. klämman syns på bilden nedan.



https://www1.garaget.org/gallery/archive/118734/679309_rzpfbl.jpg
Bild 4.

När allt är borta kan du ta bort den nedre delen av luftboxen och du bör helst montera ihop överdelen, luftfiltret och underdelen för att du inte ska förlora någon del du kan behöva.
Sedan ska du ta bort de insugningsröret som sitter på höger sida om batteriet. det sitter fast med en bult av storlek 10, märkt på bilden med turkos.



https://www1.garaget.org/gallery/archive/118734/679311_a14wfb.jpg
Bild 5.

Även här hade jag lite problem och tvingades lossa batteriet och dra kraftigt mot vindrutan. När insugningsröret är borta skruvade jag fast batteriet igen och gjorde rent den blottade ytan lätt.
Nu kan du montera på ditt nya luftfilter! jag valde att köra på budget varianten och inte inkludera ett aluminiumrör just för att jag inte hade ett sådant att använda.
Montera därför det nya luftfiltret över gummi röret och dra sedan åt slangklämman som vanligtvis följer med luftfiltret.

Nedan ses det färdiga resultatet.



https://www1.garaget.org/gallery/archive/118734/679313_o9i0rf.jpg
Bild 6.

Nästa gång!

Del 2 av Erik_Falk's 5th gen Celica guider! är:
"Montera LED belysning i instrumentpanelen"

HAPPY STYLING!

projekt 2012/2013: Hjulupphängen på Supran
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 1#p3048851

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
7 juni 2009
#2
Det är bra att någon tar sej tid att hjälpa till! smile

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Mannen myten legenden
179 Inlägg
7 juni 2009
#3
bra gjort..!

wooooommm, pschii, wooooommmm

93 Inlägg
7 juni 2009
#4
Bra jobbat! o en stålande Guide! Ser fram emot att läsa fler från dig wink


7 281 Inlägg
7 juni 2009
#5
Jag föreslår att du monterar en liten värmeplåt mellan motorn och luftfiltret samt låter kalluftsintaget sitta kvar.
Just för att slippa dra enbart varmluft vilket kan försämra effekten lite.


Galen
849 Inlägg
7 juni 2009
#6
skit bra! skulle vara najs om fler gjorde såna här guider;)

Min bmw 325 touring som ska sugtrimmas! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=191202

Evolution Garage!
188 Inlägg
12 juni 2009
Trådstartare
#7
tack sa mycket for kommentarerna!  jag jobbar ska skriva nasta guide sa fort jag kommer hem smile

projekt 2012/2013: Hjulupphängen på Supran
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 1#p3048851

huh?
10 427 Inlägg
12 juni 2009
#8
Är det inte lite olyckligt att låta bilen suga i sig varmare luft än nödvändigt?

Dvs originalboxen tar luft från fronten medan nya filtret dra in mycket varmare
luft ifrån motorutrymmet vilket borde påverka negativt på prestandasidan.

Skillnad om man har en turbomotor med intercooler som ändå kyler insugsluften.


Evolution Garage!
188 Inlägg
14 juni 2009
Trådstartare
#9
Det är helt sant som Brains och steifan säger att det är bättre att låta kallluftsinsuget sitta kvar men jag valde att ändå visa hur man tog bort det om man nu skulle vilja det.

Och målet med mina guider är att göra det möjligt för fler att göra ordning sina bilar men att man inte använder mina guider som en instruktionsbok utan mer som ledord för att kunna bygga och modifiera precis som man själv vill men med hjälp av guiderna.

börjat jobba på nästa guide nu... kommer upp så småningom =P

projekt 2012/2013: Hjulupphängen på Supran
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 1#p3048851

42 Inlägg
7 juli 2009
#10
Riktigt bra guide, tummen upp!

429 Inlägg
7 juli 2009
#11
Bra guide smile Gott att folk tar sig tiden, alltid kul!

Lycka till med de andra guiderna.

// Pontus

35 Inlägg
28 juni 2010
#12
Riktigt fin guide! Keep it comming.


423 Inlägg
5 juli 2010
#13
Tänkt montera ett öppet filter på min Celica nu i veckan, någon som vet hur ljudet blir på denna motor? Vill ju inte byta om det låter skit samt om effekten minskas?

MVH


35 Inlägg
12 juli 2010
#14
Effekten kommer till att öka utifall luftfiltret suger kall luft. Min erfarenhet från celica GTI 2.0 är att ljudet är helt underbart med sportluftfilter! Absolut värt att sätta dit!

Mvh


423 Inlägg
13 juli 2010
#15
Denna kabel sitter ju i burken till originalfiltret, men vad gör den och vad för effekt får jag om jag lägger den bredvid med ett öppet filter?
http://i32.tinypic.com/2j4al5d.jpg


4 767 Inlägg
13 juli 2010
#16
Pontus1991> Jag hade borrat ett hål i röret precis vid ditt filter där och tryckt i givaren med lite apskit runt som tätar och håller fast den.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

423 Inlägg
13 juli 2010
#17
Får köpa mig en sån här http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillb … uftfilter/ och borra hål i smile tackar för svaren.


423 Inlägg
17 juli 2010
#18
Har idag monterat det o borrat hål för sensorn som sitter bra där nu, men märkte att motortempen är mycket lägre nu än innan, låg på ca 50-55% av mätaren innan och nu bara runt 30%? Är detta normalt?


Muttley
17 juli 2010
#19
gick bilen inte sämre? när jag testade med öppet filter på min celica jag hade för nått år sedan gick den kasst (inget rör till fronten) och nöffade som en gris vid insug. Men de där med motortempem hände inte min.
Men jag kasta filtret åt helvete. och körde på på original då de var de ultimata.

423 Inlägg
17 juli 2010
#20
Ingen märkbar skillnad, nej. och inget sådant ljud som du förklarar, låter inte särskilt mycket mer än original faktiskt.



Sök