Hej och välkomna till den första delen av mina guider till att göra en femte generationens Celica lite "fräckare".
Denna del 1 av guider handlar om montering av ett sportluft filter och kommer vara så noggrann och givande som möjligt, lika så följande guider. Jag har inte allt för länge sen köpt min förstabil vilket var just en Celica och ju längre jag kommer i jobbet på den ju fler guider kommer det att ploppa upp här.
Just vad nästkommande guider handlar om är mycket svårt att säga utan beror på vad jag tar itu med just för stunden. jag vill även ha mycket feedback och kommentarer på saker som är bra och dåliga för att kunna göra dessa guider så användbara som möjligt!
Lycka till!
Del 1, Montera ett sportluftfilter
Vertyg som behövs: Stjärnskruvmejsel Hylsa i storlek 10
Det första du måste göra är att lokalisera ditt luftfilter. På Celican sitter det på höger sida (sett framifrån) och är en stor svart plastlåda. här på bild 1 inringat av en turkos ring.
Bild 1.
Koppla sedan loss de fyra hakarna som sitter på de båda kortsidorna på luftfiltret (två på varje sida) på bild 1 inringade av de gula ringarna. De hakarna som sitter uppe till vänster och nere till höger på bilden sitter lite hårdare med en mer avancerad hake. där krävs det att man tar tag i den ståltrådskonstruktion som finns och trycker den uppåt. Detta gör att även de hakarna lossar. Sedan är det dags att koppla loss slangklämman på bilden märkt med en rosa ring, detta görs enklast med en stjärnskruvmejsel eller liknande. Ta sedan bort slangklämman. Nu är det dags att ta loss locket till luftboxen.
Bild 2.
För att ta loss locket krävdes en del våld och är inte värt att lösa genom att plocka bort komponenter i närheten. lättaste sättet är att benda, dra och dra mer i samma riktning som den oranga pilen på bild 2. Till slut kommer locket vara borta och du kan nu ta bort de luftfiltret som ligger i boxen. i botten av boxen sitter nu tre bultar i storlek 10. Alla dessa måste bort och det spelar ingen roll vilket du tar först.
Bild 3.
När dessa tre skruvar (som är märkta med turkos) är borta måste du lossa på de kabelpaketet som sitter vid den rosa ringen. Denna kabel sitter fast i luftboxen med en plastklämma vilket jag hade stora problem att få loss. klämman syns på bilden nedan.
Bild 4.
När allt är borta kan du ta bort den nedre delen av luftboxen och du bör helst montera ihop överdelen, luftfiltret och underdelen för att du inte ska förlora någon del du kan behöva. Sedan ska du ta bort de insugningsröret som sitter på höger sida om batteriet. det sitter fast med en bult av storlek 10, märkt på bilden med turkos.
Bild 5.
Även här hade jag lite problem och tvingades lossa batteriet och dra kraftigt mot vindrutan. När insugningsröret är borta skruvade jag fast batteriet igen och gjorde rent den blottade ytan lätt. Nu kan du montera på ditt nya luftfilter! jag valde att köra på budget varianten och inte inkludera ett aluminiumrör just för att jag inte hade ett sådant att använda. Montera därför det nya luftfiltret över gummi röret och dra sedan åt slangklämman som vanligtvis följer med luftfiltret.
Nedan ses det färdiga resultatet.
Bild 6.
Nästa gång!
Del 2 av Erik_Falk's 5th gen Celica guider! är: "Montera LED belysning i instrumentpanelen"
Jag föreslår att du monterar en liten värmeplåt mellan motorn och luftfiltret samt låter kalluftsintaget sitta kvar. Just för att slippa dra enbart varmluft vilket kan försämra effekten lite.
Är det inte lite olyckligt att låta bilen suga i sig varmare luft än nödvändigt?
Dvs originalboxen tar luft från fronten medan nya filtret dra in mycket varmare luft ifrån motorutrymmet vilket borde påverka negativt på prestandasidan.
Skillnad om man har en turbomotor med intercooler som ändå kyler insugsluften.
Det är helt sant som Brains och steifan säger att det är bättre att låta kallluftsinsuget sitta kvar men jag valde att ändå visa hur man tog bort det om man nu skulle vilja det.
Och målet med mina guider är att göra det möjligt för fler att göra ordning sina bilar men att man inte använder mina guider som en instruktionsbok utan mer som ledord för att kunna bygga och modifiera precis som man själv vill men med hjälp av guiderna.
börjat jobba på nästa guide nu... kommer upp så småningom =P
Tänkt montera ett öppet filter på min Celica nu i veckan, någon som vet hur ljudet blir på denna motor? Vill ju inte byta om det låter skit samt om effekten minskas?
Effekten kommer till att öka utifall luftfiltret suger kall luft. Min erfarenhet från celica GTI 2.0 är att ljudet är helt underbart med sportluftfilter! Absolut värt att sätta dit!
Har idag monterat det o borrat hål för sensorn som sitter bra där nu, men märkte att motortempen är mycket lägre nu än innan, låg på ca 50-55% av mätaren innan och nu bara runt 30%? Är detta normalt?
gick bilen inte sämre? när jag testade med öppet filter på min celica jag hade för nått år sedan gick den kasst (inget rör till fronten) och nöffade som en gris vid insug. Men de där med motortempem hände inte min. Men jag kasta filtret åt helvete. och körde på på original då de var de ultimata.