7390
Sök

Hjälp med val av turbo till Volvo 940

854 Inlägg
8 juni 2009
Trådstartare
Hej!

Rasade min turbo i helgen. Så nu ska en ny inhandlas, antingen blir det en likadan fast med bättre lager eller en med något annorlunda mått på kompressor och turbin. Försökt att läsa mig till en massa hos Garret men har lite svårt att få någon bra överblick ändå.

I början var det lite svårkört med sent ladd och hästspark. Men det lärde man sig rätt snabbt. Så vid ca 4000 varv hade jag i stort sätt fullt ladd (1,3-1,4).

Idagsläget har dessa mått fast med 270 lager:
T04E med 360° glidlager.
Turbinhjulsdiameter (in) 65,5 mm.
Turbinhjulsdiameter (ex) 56 mm.
TurbinTrim 73
A/R 0,63
Kompressorhjuldiameter (in) 50.5 mm.
Kompressorhjuldiameter (ex) 76 mm.
KompressorTrim 44
A/R 0,50

Eller blir det:
TB58 med 360° glidlager.
Turbinhjulsdiameter (in) 65 mm.
Turbinhjulsdiameter (ex) 55 mm.
Trim 71
A/R 0,63
Kompressorhjuldiameter (in) 58mm.
Kompressorhjuldiameter (ex) 70mm.
Trim 69
A/R 0,60

Så om jag skulle köpa en TB58 istället, hur och vad skulle ändras, spool-up m.m.

TB58:an vet (har hört) jag är bra men den andra har jag inte en aning om. Det skiljer sig säkert på olika 360 lager men hur mycket är det? Är det ytterligare en dum chansning att köpa något som inte är testat? Kanske rent av är en dum chansning att inte köpa en riktig Garret med kullager, eller någon annan med lite kvalle?? Men då kostar det lite helt plötsligt...

Ni som vill veta resten av vad jag har kan kika i profilen.

Forummoderator
10 576 Inlägg
8 juni 2009
58mm in borde vara god för 500hk, så sikter du på 500hk så är det ett toppenval.

Sen kan tyckas att du med den turbo du körde borde ha 1.3bar betydligt tidigare än 4000rpm.  Din laddtryckstyrning kanske är felmappad tex. eller så är 940grenrör apdåligt för dessa effekter...

KL racing har ju ett nytt fint uträknat grenrör till bra pris

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

854 Inlägg
8 juni 2009
Trådstartare
Tack för ett bra svar smile

Då får det bli en likadan igen, för till 500 hk är det lååångt kvar tongue

Har ingen elektronisk styrning. Bara en kraftig trycklocka. Troligen så är grenröret skitdåligt i kombination med ett omappat originalsprut (har krånglat en massa så mappningen blivit uppskuten hela tiden...) Men tycker ändå inte det är jättesent, är ju en bra mycket större turbo än 19T och den ladda fullt tidigast vad 3000, närmre 3500. Får bli ett nytt senare, till nästa år för då ska motorn byggas om igen smile Vill gasa lite först och inte bara skruva och bygga om så fort man kommer på något tongue
Senast redigerat av Kmarcus (8 juni 2009)

Forummoderator
10 576 Inlägg
8 juni 2009
en turbo med 55mm in gav 0.5bar vid 3500rpm och 1.9bar vid 4000rpm på min fjuttiga 1.8litersmotor med originalgrenrör och är way sämmre än 940 i designen.  19T har på S40 1.8litersmotor fullt ladd kring 2800rpm.

Du bör verkligen se över din setup, något lirar inte.  du borde ha bra fjång från 2800rpm tycker jag utifrån vad jag läst om liknande bilar med riktigt sprut.  kolla med http://www.garaget.org/Tomas_H

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

854 Inlägg
8 juni 2009
Trådstartare
Vad är det som skulle kunna vara galet då? Har nya slangar överallt med T-bult. Ny trycktestad intercooler. Turbo/grenrör är matchportat. Det känns som att det skulle kunna vara toppen/grenrör som stryper man när jag kollat så har det set bra ut. Har faktiskt inte någon idé på vad det kan vara sad Vet inte hur mycket man kan justera med att mappa tändningen? Men som sagt, har ju omappat originalsprut vilket inte är det bästa kanske.

Vilka saker är det som påverkar spool-upen?

Sök