Audi S2 - Motorgången pendlar upp och ner vid 1300 rpm...?

peegee Forummoderator
18 juni 2009 · 2 924 Inlägg

Min S2 -92 (3B motor med RS2 setup, alltså RS2 turbo, extraktor, 3 tum avgas, anpassad programvara mm) har varit avställd i ett par år och inte startad på minst ett halvår.
När jag nu startade upp den på fräscha oljor och vatten (har ej luftat kylsystemet jättenoga, vet inte säkert om det ens är i behov av det?) så gick den bra, jämnt och fint.
Jag körde även ett par varv runt kvarteret så den blev varm och den gick bra förutom att jag tror inte dumpen (orginal) öppnade sig som den borde, möjligen även ngt svagt laddtryck (har ingen laddtrycksmätare inkopplad just nu så kunde inte utläsa)... men i stora lag gick den jättebra

2 dagar senare, utan att startat bilen, demonterade jag min tveksamma orginal dumpventil för att ersätta den med en ny återcirkulerande Alu-dump som jag hade, samma modell som denna: http://www.klracing.se/?subpage=vara&vara=1152 fast med 25mm anslutningar (utan någon justering av bricka nu, möjligtvis något slapp kolv, skall väl inte gå att trycka in kolven för hand lätt?) + ny blå silikonslang som "vakuumslang" mellan dumpventil och insug.

När jag sedan provstartade bilen så startade bilen lätt som innan men jag reagerade på att den gick något ojämnt men jag körde iväg och märkte snart att den ryckte till kraftigt vid låga varvtal och dog ett par ggr under färd i låg hastighet på låga varvtal.

Efter en stillstående undersökning så kom jag fram till att på tomgång (ca 900-1000 rpm beroende på motorns värme) går den jämnt och fint men när man belastar den till ca 1300 rpm så börjar motorgången pendla mellan 0 och 1300 rpm med ca 2 sekunders intervaller; upp-ner-upp-ner-upp-ner osv... inte som någon störning utan mer konstant upp och ner, nästan som om man hade stängt av tändningsnyckeln på och av varannan sekund... så håller den på när man belastar den vidare upp till ca 2500 rpm och däröver går den bra igen!

Verkar även som den har svårt att bygga upp laddtryck nu?
Så går den nu från start av kall motor

I felsöknings syfte har jag, utan förrändring av problemet, hittills gjort följande;
* Bytt tillbaka till orginaldump och vakuumslang men problemet är kvar.
* Kollat över så slangklämmor sitter rätt och är helt dragna (en var inte helt åtdragen under tomgångsmotorn)
* Sprutat startgas under tomgång på slangar för att hitta läckage men hittar inget dvs motorgången förändras inte.
* Smörjt upp tomgångsmotorn med smörjolja WD40.
* Kollat tändstiften (Bosch F5DPOR) de var ganska svart sotade men inget onormalt.
* Ryckt kontakt till LMM och motorn gick sämre.
* Rengjort LMM med CRC Air sensor cleaner.
* Kontrollerat att Magnetventilen sluter med extern 12V spänning.
* Rengjort det öppna BMC filtret med avsedd rengöring och oljat in på nytt.
* Provtryckt systemet men kan inte hitta nät läckage.

Felet kom alltså helt plötsligt som är förundrande men jag får för mig att det har koppling till dumpen men jag vet inte...

Någon som kan hjälpa mig?

Hjälp och tips emottages mycket tacksamt för idéerna att kontrollera är inte många längre...

~ Life is short, have FUN! ~
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Janneutanb
18 juni 2009 · 7 272 Inlägg

Prova byt till nya tändstift om dom nu har stått så pass länge.
Byt gärna ut vakumslangarna som går lite varstans i motorn. Dom blir lätt dåliga med åren.

peegee Forummoderator
19 juni 2009 · 2 924 Inlägg

Brains skrev:
Prova byt till nya tändstift om dom nu har stått så pass länge.
Byt gärna ut vakumslangarna som går lite varstans i motorn. Dom blir lätt dåliga med åren.

Jo jag har beställt nya tändstift och får dem på måndag men jag har svårt att tänka mig att de Bosch platina tändstift kan bli dåliga på ett halvår när de inte använts..?
Det känns inte heller som nån tändningsstörning eller oregelbundna ryck men visst det är väl inte omöjligt, konstigt bara då att den gick bra innan jag rörde dumpventilen och att den bara går dåligt mellan 1300 - 2500 rpm..?
Vacuumslangarna borde väl upptäckts läckage på när jag provtryckte om de var kass eller?
roll

~ Life is short, have FUN! ~
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
DANNNNE
19 juni 2009 · 95 Inlägg

har du kollat så den får soppa som den ska? eftersom du säger att den går som den ska efter 2000rpm kolla bränsefiltret sen e det ju gnista som behövs..du har inte vagcom att koppla upp med kan ju vara en idee så man inte letar ihjäl sig!! wink

peegee Forummoderator
19 juni 2009 · 2 924 Inlägg

DANNNNE skrev:
har du kollat så den får soppa som den ska? eftersom du säger att den går som den ska efter 2000rpm kolla bränsefiltret sen e det ju gnista som behövs..du har inte vagcom att koppla upp med kan ju vara en idee så man inte letar ihjäl sig!! wink

Jo VAGCOM hade ju vart bra... men känner ingen som har det... roll

~ Life is short, have FUN! ~
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
te_wik Forummoderator
19 juni 2009 · 12 813 Inlägg

Jag hade samma problem, eller iaf ett liknade nyss på min sugfemma. Höll på bli tokig när bilen knappt gick när motorn var kall. Min började tveka vid 1200 rpm och dog nästan när jag gasade till. Detta gick över när motorn börjat närma sig 50 grader.

I mitt fall var det kallstartsspridaren som hakade upp sig på något vänster, den spottade ut bränsle i mängder så motorn näst intill drunknade.
Jag vet inte om det är uppbyggt på samma sätt på turbosnurran då jag inte skruvat så mycket i motorn på en sådan, men såhär var det i mitt fall.

Jaja ni som vill skriva: "du kan inte jämnföra en sugmotor med en turbomotor", jo, det kan man när det gäller vissa saker.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
peegee Forummoderator
19 juni 2009 · 2 924 Inlägg

te_wik skrev:
Jag hade samma problem, eller iaf ett liknade nyss på min sugfemma. Höll på bli tokig när bilen knappt gick när motorn var kall. Min började tveka vid 1200 rpm och dog nästan när jag gasade till. Detta gick över när motorn börjat närma sig 50 grader.

I mitt fall var det kallstartsspridaren som hakade upp sig på något vänster, den spottade ut bränsle i mängder så motorn näst intill drunknade.
Jag vet inte om det är uppbyggt på samma sätt på turbosnurran då jag inte skruvat så mycket i motorn på en sådan, men såhär var det i mitt fall.

Jaja ni som vill skriva: "du kan inte jämnföra en sugmotor med en turbomotor", jo, det kan man när det gäller vissa saker.


Mvh Tommy

Tack!
Men då "kvävdes" din motor i princip väl av all soppa?
Håller jag 1300 rpm så går motorn den jämt och bra 2 sekunder, avstängd 2 sekunder, går bra 2 sekunder, avstängd 2 sekunder, går bra 2 sekunder, avstängd 2 sekunder osv osv osv.... lika regelbundet som ett blinkersrelä... så gjorde inte din eller?
Jag vet inte heller hur det funkar med kallstartsventil på min bil men värt att kolla upp nu!
Hur upptäckte du att det var den som var felet?
Provade du bara att byta eller hur gjorde du? smile

~ Life is short, have FUN! ~
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
te_wik Forummoderator
19 juni 2009 · 12 813 Inlägg

peegee skrev:

te_wik skrev:
Jag hade samma problem, eller iaf ett liknade nyss på min sugfemma. Höll på bli tokig när bilen knappt gick när motorn var kall. Min började tveka vid 1200 rpm och dog nästan när jag gasade till. Detta gick över när motorn börjat närma sig 50 grader.

I mitt fall var det kallstartsspridaren som hakade upp sig på något vänster, den spottade ut bränsle i mängder så motorn näst intill drunknade.
Jag vet inte om det är uppbyggt på samma sätt på turbosnurran då jag inte skruvat så mycket i motorn på en sådan, men såhär var det i mitt fall.

Jaja ni som vill skriva: "du kan inte jämnföra en sugmotor med en turbomotor", jo, det kan man när det gäller vissa saker.


Mvh Tommy

Tack!
Men då "kvävdes" din motor i princip väl av all soppa?
Håller jag 1300 rpm så går motorn den jämt och bra 2 sekunder, avstängd 2 sekunder, går bra 2 sekunder, avstängd 2 sekunder, går bra 2 sekunder, avstängd 2 sekunder osv osv osv... så gjorde inte din eller?
Jag vet inte heller hur det funkar med kallstartsventil på min bil men värt att kolla upp nu!
Hur upptäckte du att det var den som var felet?
Provade du bara att byta eller hur gjorde du? smile

Ja den tappade all ork och började mota.
Jag upptäckde det väl genom att fundera lite vad som kan göra detta, och sen bara gå över vid en viss temperatur. Då började jag fundera över kallstarten då den ska slå av vid en viss temperatur (tror det är kring 30 grader).. så jag hade en över hemma och jag bytte den. Funkar klockrent nu smile

Annars vet jag inte, känner igen problemet du beskriver lite i en tråd jag läst någonstans, där var det en knacksensor som inte hängde med längre om jag minns rätt.

Du vet kanske redan om att www.nordicaudi.com är ett bra Audi forum, men du kanske vill stanna på "hemmaplan" här på Gorg? wink

Edit: Såg att du hittat dit för länge sen smile


Mvh Tommy

Senast redigerat av te_wik (19 juni 2009)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Losgard
19 juni 2009 · 1 688 Inlägg

Lite långsökt, men du kopplade inte fel på vakumslangarna till MV där då?

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Volvo V70 (2012)
Audi S2 89Q (1994)
peegee Forummoderator
19 juni 2009 · 2 924 Inlägg

Losgard skrev:
Lite långsökt, men du kopplade inte fel på vakumslangarna till MV där då?

Jag har inte rört slangarna till MV men har ändå dubbelkollat att de sitter rätt!

Jag blir gråhårig... roll

~ Life is short, have FUN! ~
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Losgard
20 juni 2009 · 1 688 Inlägg

Hur går det med problemet?
Man blir nyfiken av sånnahär skumma problem smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Audi S2 89Q (1994)
Volvo V70 (2012)
peegee Forummoderator
21 juni 2009 · 2 924 Inlägg

Losgard skrev:
Hur går det med problemet?
Man blir nyfiken av sånnahär skumma problem smile

Har inte blivit nån vidare felsökning nu på ett par dagar men imorrn hoppas jag få tid över till det

~ Life is short, have FUN! ~
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Mack Forum- och sitemoderator
21 juni 2009 · 26 161 Inlägg

peegee skrev:

Losgard skrev:
Hur går det med problemet?
Man blir nyfiken av sånnahär skumma problem smile

Har inte blivit nån vidare felsökning nu på ett par dagar men imorrn hoppas jag få tid över till det

Jag är absolut inte expert på Audi, men det hela påminner om en Audi (S2:a till och med) jag - och många andra såg förra sommaren - som stod på tomgången och vandrade upp och ner i varven. Gick ryckligt mm.
Sedan tvärdog den. Var nån databox som sa upp sig har jag för mig.
Vet inte om det är till nån hjälp eller så men..din symptom påminner mycket om den man såg då.
Hoppas det löser sig för dig smile

Senast redigerat av AirOne (21 juni 2009)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
peegee Forummoderator
30 juni 2009 · 2 924 Inlägg

AirOne skrev:
Jag är absolut inte expert på Audi, men det hela påminner om en Audi (S2:a till och med) jag - och många andra såg förra sommaren - som stod på tomgången och vandrade upp och ner i varven. Gick ryckligt mm.
Sedan tvärdog den. Var nån databox som sa upp sig har jag för mig.
Vet inte om det är till nån hjälp eller så men..din symptom påminner mycket om den man såg då.
Hoppas det löser sig för dig smile

"Nån databox"? hmm kan du specifiera lite bättre?
Motorstyrenheten innehåller en mapsensor som kan va en felorsak... sen någon annan "databox" finns det inte att välja på som kan vara inblandad här om man nu inte ser LMM, div givare mm som "databox"...

Jag har sedan sist bytt alla vacuumslangar, bytt till en ny orginal dump från S4 BiTurbo och har även beställt VAG-COM för att felsöka bättre när jag kommer hem från semestern om ett par veckor... tiden räcker inte till för att meka nu och snart ska jag köra bankörning... roll

~ Life is short, have FUN! ~
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Mack Forum- och sitemoderator
30 juni 2009 · 26 161 Inlägg

peegee skrev:

AirOne skrev:
Jag är absolut inte expert på Audi, men det hela påminner om en Audi (S2:a till och med) jag - och många andra såg förra sommaren - som stod på tomgången och vandrade upp och ner i varven. Gick ryckligt mm.
Sedan tvärdog den. Var nån databox som sa upp sig har jag för mig.
Vet inte om det är till nån hjälp eller så men..din symptom påminner mycket om den man såg då.
Hoppas det löser sig för dig smile

"Nån databox"? hmm kan du specifiera lite bättre?
Motorstyrenheten innehåller en mapsensor som kan va en felorsak... sen någon annan "databox" finns det inte att välja på som kan vara inblandad här om man nu inte ser LMM, div givare mm som "databox"...

Jag har sedan sist bytt alla vacuumslangar, bytt till en ny orginal dump från S4 BiTurbo och har även beställt VAG-COM för att felsöka bättre när jag kommer hem från semestern om ett par veckor... tiden räcker inte till för att meka nu och snart ska jag köra bankörning... roll

Kortfattat: inte den blekaste. Var bara vad föraren sa efter händelsen, att "databoxen brann upp", om jag nu ska citera.
Som sagt..kan inte ett dugg om Audi, och vill inte verka vara kunnig inom ämnet heller. Säger bara vad jag hört, i hopp om att det ger något gott i alla fall smile Lycka till.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Losgard
30 juni 2009 · 1 688 Inlägg

Något som kan ge en konstig motorgång, klippa ladd osv är om vakumslangen från motorn till map-sensorn läcker pga torsprickor eller så. Vissa menar på att den ska va gjord i sådant material som inte spricker osv(teflonslang?). Men det finns flera fall där den blivit dålig så  iden spricker rätt fort att den e odödlig.
Känns meningslöst att säga dock, du har la redan kollat det. smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Volvo V70 (2012)
Audi S2 89Q (1994)
Sotiz
30 juni 2009 · 5 Inlägg

Jadu, hade något liknande problem på min audi 90, då var det en kontakt som glappade. Nu är jag osäker på vad den kontakten är till för tyvär sad men väl på plats så gick bilen bra igen smile

Edit: Kan ju tillägga att varvgången gick upp&ner och oftast så dog den till slut.

Senast redigerat av Sotiz (30 juni 2009)

peegee Forummoderator
3 juli 2009 · 2 924 Inlägg

Losgard skrev:
Något som kan ge en konstig motorgång, klippa ladd osv är om vakumslangen från motorn till map-sensorn läcker pga torsprickor eller så. Vissa menar på att den ska va gjord i sådant material som inte spricker osv(teflonslang?). Men det finns flera fall där den blivit dålig så  iden spricker rätt fort att den e odödlig.
Känns meningslöst att säga dock, du har la redan kollat det. smile

Jo, jag har bytt denna vacuumslang (och alla andra 4mm vacuumslangar) från insug till skarven till "plaströret" som fortsätter in igenom torpedväggen till motorstyrenheten men det här med slangläckage känns ändå nära felet på nåt vis även om jag provtryckt systemet utan läckage...hmm

Sotiz skrev:
Jadu, hade något liknande problem på min audi 90, då var det en kontakt som glappade. Nu är jag osäker på vad den kontakten är till för tyvär sad men väl på plats så gick bilen bra igen smile

Edit: Kan ju tillägga att varvgången gick upp&ner och oftast så dog den till slut.

Hmm ok... Du bör ju då veta vart denna kontakt sitter, kan du beskriva placeringen eller ännu bättre bifoga en bild på kontakten och dess placeringen?

Jag ger mig fan på att det är ett enkelt fel till slut... men man får ju mkt annat fräscht och genomkollat iaf... roll

~ Life is short, have FUN! ~
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Sotiz
3 juli 2009 · 5 Inlägg

Har sålt av med bilen så kan tyvär inte ta någon bild men kontakten sitter på vänsta sidan en bit ner. Måste ha något med tomgången att göra, för väl på plats hoppade tomgången upp stadigt strax över 1000. Ska se om jag kan få tag på någon bild, googlat lite men ingen lycka än så länge! Återkommer med bild om jag lyckas hitta någon bra.

Edit: Kom även på att min bil STANK bensin i samma veva. Slänger du in en bild på ditt motorrum så kan jag visa var kontakten finns.

http://img217.imageshack.us/img217/6811/fffffbpb.th.jpg

där nere i härvan ska den finnas.

Senast redigerat av Sotiz (3 juli 2009)

Losgard
3 juli 2009 · 1 688 Inlägg

Kan inte va spjälllägesgivaren eller något sådant som du menar?

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Volvo V70 (2012)
Audi S2 89Q (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang