Min S2 -92 (3B motor med RS2 setup, alltså RS2 turbo, extraktor, 3 tum avgas, anpassad programvara mm) har varit avställd i ett par år och inte startad på minst ett halvår.
När jag nu startade upp den på fräscha oljor och vatten (har ej luftat kylsystemet jättenoga, vet inte säkert om det ens är i behov av det?) så gick den bra, jämnt och fint.
Jag körde även ett par varv runt kvarteret så den blev varm och den gick bra förutom att jag tror inte dumpen (orginal) öppnade sig som den borde, möjligen även ngt svagt laddtryck (har ingen laddtrycksmätare inkopplad just nu så kunde inte utläsa)... men i stora lag gick den jättebra
2 dagar senare, utan att startat bilen, demonterade jag min tveksamma orginal dumpventil för att ersätta den med en ny återcirkulerande Alu-dump som jag hade, samma modell som denna:
http://www.klracing.se/?subpage=vara&vara=1152 fast med 25mm anslutningar (utan någon justering av bricka nu, möjligtvis något slapp kolv, skall väl inte gå att trycka in kolven för hand lätt?) + ny blå silikonslang som "vakuumslang" mellan dumpventil och insug.
När jag sedan provstartade bilen så startade bilen lätt som innan men jag reagerade på att den gick något ojämnt men jag körde iväg och märkte snart att den ryckte till kraftigt vid låga varvtal och dog ett par ggr under färd i låg hastighet på låga varvtal.
Efter en stillstående undersökning så kom jag fram till att på tomgång (ca 900-1000 rpm beroende på motorns värme) går den jämnt och fint men när man belastar den till ca 1300 rpm så börjar motorgången pendla mellan 0 och 1300 rpm med ca 2 sekunders intervaller; upp-ner-upp-ner-upp-ner osv... inte som någon störning utan mer konstant upp och ner, nästan som om man hade stängt av tändningsnyckeln på och av varannan sekund... så håller den på när man belastar den vidare upp till ca 2500 rpm och däröver går den bra igen!
Verkar även som den har svårt att bygga upp laddtryck nu?
Så går den nu från start av kall motor
I felsöknings syfte har jag, utan förrändring av problemet, hittills gjort följande;
* Bytt tillbaka till orginaldump och vakuumslang men problemet är kvar.
* Kollat över så slangklämmor sitter rätt och är helt dragna (en var inte helt åtdragen under tomgångsmotorn)
* Sprutat startgas under tomgång på slangar för att hitta läckage men hittar inget dvs motorgången förändras inte.
* Smörjt upp tomgångsmotorn med smörjolja WD40.
* Kollat tändstiften (Bosch F5DPOR) de var ganska svart sotade men inget onormalt.
* Ryckt kontakt till LMM och motorn gick sämre.
* Rengjort LMM med CRC Air sensor cleaner.
* Kontrollerat att Magnetventilen sluter med extern 12V spänning.
* Rengjort det öppna BMC filtret med avsedd rengöring och oljat in på nytt.
* Provtryckt systemet men kan inte hitta nät läckage.
Felet kom alltså helt plötsligt som är förundrande men jag får för mig att det har koppling till dumpen men jag vet inte...
Någon som kan hjälpa mig?
Hjälp och tips emottages mycket tacksamt för idéerna att kontrollera är inte många längre...