2641
Sök

Subaru motor i bubbla hur går de till?

2 594 Inlägg
19 juni 2009
Trådstartare
#1
Hej är redigt less på alla gamla vw orginal motorer som skär å går illa så nu ska skiten ut igen och vill ha dit en mera driftsäker motor från en subba

så jag har lite frågor finns det litteratur man kan läsa på nätet om detta gärna med bilder steg för steg?

sen om det är nån som vet hur många hk man får pilla i en vw utan att göra nån förändring inför bes?

samt om det är nån som vet vad man måste ändra om man reggar om bilen till ombyggt fordon tex om man vill ha 200hk ++

hoppas nån som kan svara på mina frågor trevlig midsommar på er

Hundägare,mc-åkare,fartgalning
272 Inlägg
20 juni 2009
#2
Varför en sur subarumotor ? Finns värre ! http://www.youtube.com/watch?v=asPWO6j5ohU

Schipperke rules !

325 Inlägg
20 juni 2009
#3
för att subaru har boxermotorer


2 594 Inlägg
21 juni 2009
Trådstartare
#5


300hk subaru turbo nått sånt vill jag ha cool

1 515 Inlägg
21 juni 2009
#6
ghost_boy83 skrev:


300hk subaru turbo nått sånt vill jag ha cool

. . . . . . RAAAAAAAAAAAAAAWR! lol

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"

Professionell amatör
451 Inlägg
21 juni 2009
#7
Hör med  caravelle_89_RS  här på garaget, har har bytt till subarumotor i en vw buss, han borde ha lite koll på var man kan hitta grejer smile

AUDI - Four rings to rule them all

Kärnkraftstomte
777 Inlägg
21 juni 2009
#8
Fråga här:http://www.vwkd.co.uk/bb/

Och sen kan du köpa adapterkit här: http://www.rjes.com/
Och även här: http://www.smallcar.com/ men då blir det tull på´t (dessutom är dom mer specialiserade på T3).
Senast redigerat av MagnumR (21 juni 2009)

Håll avståndet till bakomvarande fordon!

4 682 Inlägg
22 juni 2009
#9
släng i en alfa boxer motor i stället, passar nästan bolt on på växellådan.
växellådan kommer dock inte att hålla, du får byta upp dig. en busslåda e bästa alternativet ur ekonomisk synvinkel.

Random Hero
4 047 Inlägg
22 juni 2009
#10
ej22an som sitter bla i legacyn är iaf vanligt att folk stoppar i, finns många legacy på skroten så en motor blir lätt o få tag i o kostar nog inte mkt

Dog food lid. Backwards

Kärnkraftstomte
777 Inlägg
23 juni 2009
#11
Har du gott om pengar så kan du ju köpa en sån här låda: http://www.mendeolatransaxles.com/homepage.php

Den går att få med sprängkåpa som passar direkt mot en Subbamotor också: http://www.outfrontmotorsports.com/mend … ousing.htm
Senast redigerat av MagnumR (23 juni 2009)

Håll avståndet till bakomvarande fordon!

2 594 Inlägg
23 juni 2009
Trådstartare
#12
MagnumR skrev:
Har du gott om pengar så kan du ju köpa en sån här låda: http://www.mendeolatransaxles.com/homepage.php

Den går att få med sprängkåpa som passar direkt mot en Subbamotor också: http://www.outfrontmotorsports.com/mend … ousing.htm

oj då inga dåliga prylar, tanken är till en början att få den besiktad utan att behöva bygga om hela bilen allt för mycket, vet ej hur många hk man kan stoppa i en bubbla innan man måste regga om den till ombyggt fordon

håller på forska lite i ämnet men hittar inte så mycket

2 594 Inlägg
23 juni 2009
Trådstartare
#13
hittade lite om de nya reglerna nån som  som kan räkna ut hur många hk man kan ha i en bil som väger 950kg i tjänstevikt enligt reglerna nere?


Ombyggda fordon skall besiktas av SFRO
* 15kW/100kg tjänstevikt gäller
* Ljudnivån höjs till 84dBA
* Ingen ändring av bälteskrav dvs 4-punktsbälten godkänns inte
* Ingen skärpning av kravet på bromsar (0,5-0,6 m/s2 gäller fortfarande)
Senast redigerat av ghost_boy83 (23 juni 2009)

2 594 Inlägg
23 juni 2009
Trådstartare
#14
250hk kan det stämma?

Hur tänkte du nu?!
423 Inlägg
23 juni 2009
#15
15kw / 100 kg = ca 20 häst / 100 kg
Så på 950 kg bil borde det gå att få det lagligt med 200 hk som ombyggtfordon

2 594 Inlägg
23 juni 2009
Trådstartare
#16
MrErlandsson skrev:
15kw / 100 kg = ca 20 häst / 100 kg
Så på 950 kg bil borde det gå att få det lagligt med 200 hk som ombyggtfordon

kollade med bilprovningen nu om jag skall byta motor får jag bara ha 20%mer effekt samt 10% mer i vrid på min bubbla ska man ha mer får man regga om den som ombyggt fordon

så om jag räknat rätt så blir 20% av 32kw inte mer en 50-60 hk vilket suger häst pung då får jag inget annat val än att bygga om hela bilen cool å regga den som ombyggt fordon

Hur tänkte du nu?!
423 Inlägg
23 juni 2009
#17
Inte så mkt som behövs för ombyggtfordon igentligen.
Motor, drivlina och bromsar
Motor är ju självklart i detta fallet, växellåda var det någon som förslog från nån buss och bromsar kan du ju ta från en nyare beetle har för mig att det är en hel del folk som kör med dom på äldre bubblor.

2 594 Inlägg
23 juni 2009
Trådstartare
#18
MrErlandsson skrev:
Inte så mkt som behövs för ombyggtfordon igentligen.
Motor, drivlina och bromsar
Motor är ju självklart i detta fallet, växellåda var det någon som förslog från nån buss och bromsar kan du ju ta från en nyare beetle har för mig att det är en hel del folk som kör med dom på äldre bubblor.

jo antar att de är en hel del pill sen måste man ju ha 5punkts bälten med, önskar man hade SFRO bibeln nu men är inte sugen på att bet 500 för en bok

nån borde ju veta som byggt om sitt fordon

Golfare
164 Inlägg
23 juni 2009
#19
Köp boken, den är värd sina brutala 500 kr faktiskt.
Äger sedan innan en betydligt äldre variant av boken men denna är betydligt bättre.
Dessutom går den att ta med sig ut och läsa wink

Kärnkraftstomte
777 Inlägg
24 juni 2009
#20
Med tanke på vad annan motor, växellåda, bromsar med mera lär kosta så är 500:- en liten peng i sammanhanget.

Håll avståndet till bakomvarande fordon!


Sök