2869
Sök

Volvo 244 GL med 4-kolvsok

148 Inlägg
23 juni 2009
Trådstartare
Tjena!

Jag har börjat renovera en 244 GL -87 med 4-kolvs ok fram (nått jag aldrig tidigare sett på 240)
Jag har bytt:
Bromsok båda fram, alla bromsrör och slangar fram, Bromsservo, huvudcylynder ect.

Sen har jag börjat med luftning via luftningsmaskin (en sån som brummar) har nu full bromsverkan på alla hjul men första gången man trycker ner pedalen känns den lätt och tar nästan i golvet, andra, tredje o.s.v är den stum som den bör vara. Vad kan detta problemet vara?

Det bör tilläggas att framoken är av typ med tre nipplar (två i mitten, inre och yttre, en inre övre) och det har luftats 3 ggr nu idag med maskin i rätt ordning, men fortfarande samma problem...

Snälla hjälp mig någon, blir galen på detta idiotsystem!

Mvh: Ola

Calibranissen

4 001 Inlägg
23 juni 2009
Alla Volvo 240 har 4-kolvsok fram, t.o.m Amazon & 140 har 4-kolvsok fram.

Nu till ditt problem, har du luftat bak? det är triangelsystem på dessa.
Det är i stort sett bara den översta luftnippeln man behöver använda.

ps. du har satt oken rätt va? man kan byta plats på höger & vänster sida & då hamnar luftnippeln neråt och funkar inte

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

148 Inlägg
23 juni 2009
Trådstartare
kolvas skrev:
Alla Volvo 240 har 4-kolvsok fram, t.o.m Amazon & 140 har 4-kolvsok fram.

Nu till ditt problem, har du luftat bak? det är triangelsystem på dessa.
Det är i stort sett bara den översta luftnippeln man behöver använda.

ps. du har satt oken rätt va? man kan byta plats på höger & vänster sida & då hamnar luftnippeln neråt och funkar inte

Tjenare!

Jag har luftat i ordningen till punkt och pricka i handboken och bak - ja, fram - ja, jag hade satt oken fel från början men ändrade sen så nu ÄR dom rätt... Men fattar fortfarande inte varför den är så här...

Kanske ska tilläggas att bilen i sig har stått still i 3 år under tak (dock ej garage, öppet runt) därav ok, rör och slangbytet. Och att när bilen luftades igår kördes maskinen en bra stund på varje ok, så att bara olja kom ut.
Senast redigerat av Calibranissen (24 juni 2009)

Calibranissen

Sök