2397
Sök

** te_wik's diverse projekt - Moderskeppet är tillbaka! Audi 100 2.3E - 88b**

te_wik's projekttråd. Denna tråden har handlat om en hel del olika bilar, men från början handlade den om min Audi 100 2.3E, och det är ju den bilen början av tråden handlar om. Just nu ligger fokus på min 100 Turbo Sport... Visa mer

Försöker iaf
885 068 Visningar
Uppdaterades senast 11 november 2024
Försöker iaf
12 819 Inlägg
29 april 2013
Trådstartare
Lutar åt 16" (övers på bild). Vad tycker ni? Enzo 16" vs BBS 17"
https://www1.garaget.org/gallery/images/28/27325/27325-e8ee86d3b08580cde7989d32f5b57060.jpg

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
29 april 2013
Jag gillar 16" bättre, såg mer orginal ut smile

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Försöker iaf
12 819 Inlägg
29 april 2013
Trådstartare
LeafBox skrev:
Jag gillar 16" bättre, såg mer orginal ut smile

Joo samma här, sen inte helt fel med lite mera gummi runt fälgen. Det är ju ändå en skogsbil big_smile

Mvh Tommy

Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Ain't no place like home...
4 641 Inlägg
30 april 2013
+1 på 16"
Kör ju ballongdäck på silverpilen nu, riktigt skönt faktiskt.
Komfort är icke att underskatta!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

Försöker iaf
12 819 Inlägg
30 april 2013
Trådstartare
Cuefa skrev:
+1 på 16"
Kör ju ballongdäck på silverpilen nu, riktigt skönt faktiskt.
Komfort är icke att underskatta!

Jaa det är som bekvämare smile

Mvh Tommy

Försöker iaf
12 819 Inlägg
1 maj 2013
Trådstartare
Jaha vad händer här då? Nå inte så mkt, väntar på nya kissemissen då den som satt monterad ekade tomt.
Fixat dimljusen idag vilket alltid är så roligt på dessa vagnar, skruvarna går ju aaaaldrig rund eller av. roll

Hmm, jaa?

Mvh Tommy

7 Inlägg
1 maj 2013
Hej,

Tack för en mycket bra och informativ tråd! Hoppas alla dina projekt blir bra.

Ska rostlaga och tänkte använda crc zinkspray på plåtent sen spackla grunda och lacka.
Hur har det funkat för dig? Har rosten kommit tillbaka någonstans?
Blästrade du innan eller "bara" slipade noggrannt. Tacksam för en liten guide från en rutinerad spelare.

Med vänlig hälsning,
Erik

Försöker iaf
12 819 Inlägg
1 maj 2013
Trådstartare
Brommaerik skrev:
Hej,

Tack för en mycket bra och informativ tråd! Hoppas alla dina projekt blir bra.

Ska rostlaga och tänkte använda crc zinkspray på plåtent sen spackla grunda och lacka.
Hur har det funkat för dig? Har rosten kommit tillbaka någonstans?
Blästrade du innan eller "bara" slipade noggrannt. Tacksam för en liten guide från en rutinerad spelare.

Med vänlig hälsning,
Erik

Varsågod, eller vad man nu ska säga!

Jadu, det har funkat bra för mig med zinkspray/kallgalv utan att ha blästrat, bara slipat plåtrent sen på med "rostomvandlare" innan kallgalvet, DOCK, ska jag säga dig, har jag i efterhand lärt mig att det inte alls är ett bra recept om jag ska ha det att hålla mer än några år. Så jag kan inte ge dig några tips annat än att blästra är nästan ett måste, om du nu inte byter till frisk plåt där det behövs.

Så för mig lär det bli - gör om, gör rätt! smile

Mvh Tommy

7 Inlägg
1 maj 2013
Hej igen,

Tack för snabbt svar smile
Jag har inga enorma ambitioner med bilen nu pga att jag har två småbarn under två hemma. Vill dock inte att SAABen ska ruttna bort eftersom den i övrigt fungerar som en klocka och gåf otroligt bra.

Jag testar den metod du kört fast jag kör med rostborttagare istället fosforsyra som jag sen neutraliserar med starkt alkalisk avfettning, se här: http://forum.pingens.se/viewtopic.php?f=7&t=3
Jag kör underarbetet som Pingen sen rejält med Zink etc..

Bara att hoppas att jag får bort all rost så att det håller ett tag. Drömmer om att lära mig svetsa och skaffa ett anständigt garage en dag..

Jag är lite ny i dessa sammanhang men har startat en liten tråd där jag tänkte lägga upp lite bilder efterhand som mitt lilla "projekt" fortskrider:
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … p;t=341332

Jag är dock uppfödd med "gör-det-själv-farsa" och har hjälpt till att skruva sen jag var liten. Ska bli kul att göra lite själv.

Återigen tack för tipsen!

/Erik

1 271 Inlägg
2 maj 2013
Känner igen det där med rostiga skruvar hehe allt undertill på min har varit ett helvete

Försöker iaf
12 819 Inlägg
2 maj 2013
Trådstartare
Bakre avgassystemet svetsat nu, var fem klämmor de sista 1.5m... nu bara en. smile

Mvh Tommy

7 Inlägg
15 maj 2013
Hej!

Hoppas du har möjlighet att svara på en fråga till. Jag känner mig som Åsa-Nisse. Fick dock plåtrent med syra från Pingen och sprutade på kallgalv från CRC. Men jag tycker inte det verkar sitta så bra. Efter två timmar kunde jag dra bort det med tummen.

Jag var noga med avfettning och t-röd på det plåtrena innan.
Hur länge brukar du vänta med att spruta primer på kallgalven?

Tacksam för hjälp om du hinner.

Med vänlig hälsning,
Erik

9 141 Inlägg
15 maj 2013
Brommaerik skrev:
Hej!

Hoppas du har möjlighet att svara på en fråga till. Jag känner mig som Åsa-Nisse. Fick dock plåtrent med syra från Pingen och sprutade på kallgalv från CRC. Men jag tycker inte det verkar sitta så bra. Efter två timmar kunde jag dra bort det med tummen.

Med vänlig hälsning,
Erik

T-röd är inte bra att tvätta med, det lämnar en flottig hinna kvar på grejerna. Så det är nog därför som färgen lossnade.

7 Inlägg
15 maj 2013
Putteliten skrev:
Brommaerik skrev:
Hej!

Med vänlig hälsning,
Erik

T-röd är inte bra att tvätta med, det lämnar en flottig hinna kvar på grejerna. Så det är nog därför som färgen lossnade.

Aha, jag trodde det var likvärdigt aceton. Ska jag köra aceton istället?

9 141 Inlägg
15 maj 2013
Brommaerik skrev:
Putteliten skrev:
Brommaerik skrev:
Hej!

Med vänlig hälsning,
Erik

Aceton kan jag inte svara på hur dant det är. Vet bara att T-röd inte är så bra då. Själv använder jag isopropanol.

Svetsare.
164 Inlägg
15 maj 2013
Brommaerik skrev:
Putteliten skrev:
Brommaerik skrev:
Hej!

Med vänlig hälsning,
Erik

Aceton eller förtunning/thinner!

Mvh; P.Herrdahl
TIG svetsar; Alu, RF Samt Svartstål.

7 Inlägg
15 maj 2013
Putteliten skrev:
Brommaerik skrev:
Putteliten skrev:

Aceton kan jag inte svara på hur dant det är. Vet bara att T-röd inte är så bra då. Själv använder jag isopropanol.

Tack för hjälpen, får se om det sitter kvar imorgon när jag slipar, annars får jag väl börja om..

Med vänlig hälsning,
Erik

7 Inlägg
15 maj 2013
PHerrdahl skrev:
Brommaerik skrev:
Putteliten skrev:

Aceton eller förtunning/thinner!

Tack!
Jag får testa det, återkommer...

Med vänlig hälsning,
Erik

Försöker iaf
12 819 Inlägg
16 maj 2013
Trådstartare
Nya katten på plats..
https://www1.garaget.org/gallery/images/28/27325/27325-572f1291cd7790d5d68ef88d91ca3e9c.jpg

Mvh Tommy

Sök