Volvo motor lager??behöver hjälp

Jerry90
12 juli 2009 · 2 Inlägg

Hejsan jag har en volvo 850 t5 95.
Jag har fått in vatten genom topplockspackningen i motorn packningen var trasig.så jag undrar hur stor risk är det att lagrerna har gått sönder i motorn?? hjälp

twin_cam Smålänning
12 juli 2009 · 7 877 Inlägg

Dom har nog klarat sig om du inte kört så långt.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
torpis Forummoderator
12 juli 2009 · 10 572 Inlägg

vevlagren är extremt kännsliga på vitmotorer.  när toppen ändå är av är det gjort på nån timme att byta vevlager.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
bjoorniiee
12 juli 2009 · 356 Inlägg

torpis skrev:
vevlagren är extremt kännsliga på vitmotorer.  när toppen ändå är av är det gjort på nån timme att byta vevlager.

En sak ja alltid undrat men aldrig fått svar på, vad är vitmotorer och rödmotorer ? :p

torpis Forummoderator
12 juli 2009 · 10 572 Inlägg

bjoorniiee skrev:

torpis skrev:
vevlagren är extremt kännsliga på vitmotorer.  när toppen ändå är av är det gjort på nån timme att byta vevlager.

En sak ja alltid undrat men aldrig fått svar på, vad är vitmotorer och rödmotorer ? :p

Volvomotorer.

Rödmotor är de äldre typ 740, 240, 940.  gjutjärn, finns mest 4cyl med eller utan turbo

Vitmotor är nyare volvo, 850, S40, S80 S60 etc. Aluminiummotorer, 4 5 6 cyl med eller utan turbo.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
12 juli 2009 · 5 650 Inlägg

bjoorniiee skrev:

torpis skrev:
vevlagren är extremt kännsliga på vitmotorer.  när toppen ändå är av är det gjort på nån timme att byta vevlager.

En sak ja alltid undrat men aldrig fått svar på, vad är vitmotorer och rödmotorer ? :p

rödmotorerna är ju de riktigt gammla volvosarna fram tills 940 . från 850 blev de vitmotorerna tillsvidare

ah torpis han före

Senast redigerat av MrEricsson (12 juli 2009)

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Jerry90
12 juli 2009 · 2 Inlägg

tack till svaren...jag körde max 2 mil när jag uppteckte det och körde i max 50 km/timme ska det vara någon fara då??

bjoorniiee
13 juli 2009 · 356 Inlägg

MrEricsson skrev:

bjoorniiee skrev:

torpis skrev:
vevlagren är extremt kännsliga på vitmotorer.  när toppen ändå är av är det gjort på nån timme att byta vevlager.

En sak ja alltid undrat men aldrig fått svar på, vad är vitmotorer och rödmotorer ? :p

rödmotorerna är ju de riktigt gammla volvosarna fram tills 940 . från 850 blev de vitmotorerna tillsvidare

ah torpis han före

tack så mycket grabbs' smile

joliba_01
15 juli 2009 · 424 Inlägg

Jerry90 skrev:
tack till svaren...jag körde max 2 mil när jag uppteckte det och körde i max 50 km/timme ska det vara någon fara då??

Som torpis säger, när du ändå har toppen borta så kasta ner tråget och lossa överfallen och byt lager! Du kommer att ångra dig om du inte gör det och lagrena går åt skogen om ett tag !

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !
Ford Mondeo "Berta" (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang