M10 318graders trimkam

Ohscar
19 juli 2009 · 356 Inlägg

Måste bara höra mig för lite, har börjat skruva på projektbilen idag.. har en 318 graders kam som ska i, och jag är helt utan kunskap på detta område, så mina frågor är dumma och många smile

nr 1, 318 grader lyfter aningen högt? vad bör jag tänka på vid monteringen?
nr 2, vilket moment ska jag dra allt med när det ska på plats igen?
nr 3, hur kollar jag så att allt står i rätt läge när jag stänger skiten, (så jag inte böjer vevaxel osv vid uppstart)
nr 4, Hur är det med tändningen? bör jag ändra den något? hur gör jag isåfall?

om det är absolut någonting ni tänker "bara han inte glömmer.. typ oljan i motorn..." nä men nästan så basic, så säg till! jag behöver all hjälp jag kan få!

Tack på förhand smile

BMW 2002 "Grupp B Turbo - Dolores VII" (1973)
Mickem02
20 juli 2009 · 152 Inlägg

Tjena,

1) 318 kammen lyfter ganska högt, så kontrollera noga vid montering att ventiler och kolvar går fritt. Detta kan göras med model-lera på kolvarna.
2) Skaffa en verkstadshandbok, där hittar du alla moment. Såg dock att det är skärringspackning och då vet jag inte momentet. Men ring Motor-Nord eller nått ställe som säljer dessa packningar. De vet momentet.
3)Motorn ska vara nollad vid ihopsättning ( extremt viktigt att du är noggrann) annars havererar maskin direkt. När ettans kolv är i ÖD ska remskivans märkning passa mot pinnen som sitter på nedre kamkedjekåpan. Det finns även märkning på kamaxeln och topplock på kamkedjans sida.
Återigen, skaffa en verkstadshandbok. Finns en att ladda ner på www.junk.se
4) Tändningen är inte sätt lätt att ställa in med turbo och insprutning så där vågar jag inte säga något. Gå in på www.savarturbo.se där finns duktigt och kunnigt folk som trimmat M10or med turbo.


Lycka till
//Micke

BMW 2002 "Alpina Tribute" (1973)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang