1857
Sök

Projekt: Rallyhalle's Saab 9-5 2.0t

Visionen är en rolig hobbybil som klara ett par varv på bana.

478 073 Visningar
Uppdaterades senast 3 december 2016
4 299 Inlägg
16 oktober 2011
Trådstartare
AxlSam skrev:
Rallyhalle skrev:
Har nu börjat riva lite i motorutrymmet (väntar på bromsoken som ska blästras).

Insuget har jag bl.a börjat plocka väck för att göra lite rent. Det samlas en del smuts på 21000 mil tongue

MEN, jag har ett litet problem. Har ett litet läckage mellan toppen och transmissionskåpan på motorn. Verkstäder har efterdragit och jag har efterdragit dom 2 bultarna som ska pressa ihop där så att packningen håller tätt.

Men det läcker ju ändå, och nu börjar jag bli riktigt less. Är det bara till att byta toppackning eller har någon något bra tips på vad fan jag ska göra för att fixa det här?
I skrivandes stund kommer jag för första gången att tänka på att planing av toppen kanske är enda sättet att få det tätt?

Fixa till med ny packning.. Och när du ändå har loss prylarna så slänger du i T5 kolvar och stakar. wink

Det blir nog på det viset, känns som att det är de enda som kommer få skiten o sluta läcka.
Kolvar och stakar får vi se hur de blir, blir nog bara av om jag får tag i några väääldigt billigt tongue

Du råkar inte ha något insug som spridarna passar i? Av någon anledning är ju spridarna bredare på B2x5E från -98 till -00.... tongue

1 497 Inlägg
17 oktober 2011
Jäklar ja.. Du har ju det gamla insuget.
Har tyvärr inget liggande. Är själv på jakt efter ett.

Klart att du passar på med t5 botten om du ändå byter packning. Vart går smärtgränsen ekonomiskt?
Kan jaga tag på ett gäng här och svarva ner kostnadsfritt smile

4 299 Inlägg
17 oktober 2011
Trådstartare
AxlSam skrev:
Jäklar ja.. Du har ju det gamla insuget.
Har tyvärr inget liggande. Är själv på jakt efter ett.

Klart att du passar på med t5 botten om du ändå byter packning. Vart går smärtgränsen ekonomiskt?
Kan jaga tag på ett gäng här och svarva ner kostnadsfritt smile

Jao, dom har ju verkligen gjort de dumt för oss med olika insug tongue
I see, finns ett på laga.se för 800kr smile

Om kolvarna så har du snart PM smile

4 299 Inlägg
23 oktober 2011
Trådstartare
Blev såklart lite söndagsmeck med bilen idag smile
Vad som gjordes kommer här!

Till och börja med skulle grenröret bort, och det första som händer är att jag får en pinnbult i handen :S

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59709/59709-385b345748dac09673cc31047871ad15.jpg

Inga verktyg eller nått, ren fingerkraft. Kan förklara det otroliga öljesölet just runt avgasporten på 4e cylindern.

Men men, sen var det bara att fortsätta. Man fick nästan lite rysningar när man såg hur muttrarna såg ut...

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59709/59709-77271b045961ec2046e2a4f6cd920de4.jpg

Men det gick självfallet galant! Lite rostlösare, värme och lätta knackningar med hammaren så lossnade alla resterande muttrarna smile

Känns ju som att packningen inte var riktigt fräsch...
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59709/59709-ac17d417c53e432638e7074555856a1b.jpg

Det som förvånar mig är att det läckt ur 3 portar men inte hörts ett knyst från de tongue

Och nu ska denna lilla skitsak pensioneras smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59709/59709-2587cd326b08f8d3fa5c5a069db634f8.jpg

Med tanke på allt saneringsarbete jag fått göra med allt som sitter på laddtryckssidan så är det inte konstigt att bilen sotat och rykt och dragit MASSA olja tongue

Inga tendenser till oilsludge visar den heller smile Grymt skönt!
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59709/59709-7ebb50175218a8f8f91a48a856e42f0d.jpg

Efter ytterligare lite skruvande var det bara till att lyfta på hatten smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59709/59709-7dfc3408a03082597d9eb9a4f6702b35.jpg

Så toppen ska nu plockas isär och rengöras, lämnas in på planing, ventilerna ska slipas in etc.

Inga skador kunde hittas på kolvarna och cylinderloppen fanns inget anmärka på smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59709/59709-feaec14e942247d212d00f5ab6489983.jpg

Härnäst ska oljetråget plockas ner så nu är jag på jakt efter en uppsättning T5-kolvar och stakar smile

Det var allt jag hann med idag, sen gjorde sig hungern väl påmind smile
Har börjat tvätta av motordelarna också i avfettningsbalja. Blir riktigt rent och fint!

Återkommer kanske under veckan med jobbet på toppen bl.a smile
//Jacob

4 299 Inlägg
28 oktober 2011
Trådstartare
Har mätt upp kedjesträckaren till kamkedjan. Den stack ut 19,5 mm tongue
Rekomenderat är att byta när sträckaren gått ut 15mm...

Eftersom kedjan ska bytas så tänkte jag att balansaxelkedjan ska klippas och funderade då på att plocka ur balansaxlarna. Men räcker det med att trycka i pluggarna då från racestuff tex? Har nått vagt minne av att nått mer ska göras men kommer inte på vad de skulle vara? hmm

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
29 oktober 2011
fan du måste ha riktigt tålamod jag får spel och skruva saab allt är så jävla trångt och jävligt.

4 299 Inlägg
29 oktober 2011
Trådstartare
MrEricsson skrev:
fan du måste ha riktigt tålamod jag får spel och skruva saab allt är så jävla trångt och jävligt.

Hehe, kort stubin har jag inte men så jävla mycket tålamod vette fan. Följer man bara beskrivningar och tänker efter lite är det inte så svårt smile

Meckar med värre på jobbet tongue

1 497 Inlägg
30 oktober 2011
Rallyhalle skrev:

Eftersom kedjan ska bytas så tänkte jag att balansaxelkedjan ska klippas och funderade då på att plocka ur balansaxlarna. Men räcker det med att trycka i pluggarna då från racestuff tex? Har nått vagt minne av att nått mer ska göras men kommer inte på vad de skulle vara? hmm

Man brukar slå in det inre glidlagret för balansaxlarna också. 5mm om jag minns rätt.
Vet inte hur det skulle fungera med motorn kvar i bilen dock.

/ Axel
Senast redigerat av AxlSam (30 oktober 2011)

4 299 Inlägg
30 oktober 2011
Trådstartare
AxlSam skrev:
Rallyhalle skrev:

Man brukar slå in det inre glidlagret för balansaxlarna också. 5mm om jag minns rätt.

/ Axel

Tog inte många minuter innan jag kom på den lilla detaljen också tongue
Lite knepigt att få ur balansaxlarna överhuvudtaget så de får bli en ny kedja även där istället.

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
30 oktober 2011
Rallyhalle skrev:
AxlSam skrev:
Rallyhalle skrev:

/ Axel

Lite knepigt att få ur balansaxlarna överhuvudtaget så de får bli en ny kedja även där istället.

Varför ta ut dem? Jag körde utan kedja bara.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

Xenoholic
2 559 Inlägg
30 oktober 2011
Kör oxå utan kedja bara. Uppför sig nästan som om man lättat svänghjulet tycker jag. hmm
Senast redigerat av Aerocombi (30 oktober 2011)

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

4 299 Inlägg
30 oktober 2011
Trådstartare
discokapten skrev:
Rallyhalle skrev:
AxlSam skrev:

/ Axel

Resonerade att det kunde vara lika bra att plocka ur något som inte ska användas smile

Aerocombi: Okej, kan du möjlitvis beskriva det uppförandet? smile
Har aldrig kört en bil med lättat svänghjul faktiskt.

Skrap
2 098 Inlägg
30 oktober 2011
kul projekt smile

Titta gärna in min sida och lägg en kommentar :)

Xenoholic
2 559 Inlägg
30 oktober 2011
Rallyhalle skrev:
discokapten skrev:
Rallyhalle skrev:

Resonerade att det kunde vara lika bra att plocka ur något som inte ska användas smile

Hmm, svårt o förklara hmm , men den känns liksom rappare o varvar upp snabbare tongue
Vart dock lite vibrationer men de märks väl bara på tomgång.

Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

4 299 Inlägg
30 oktober 2011
Trådstartare
Aerocombi skrev:
Rallyhalle skrev:
discokapten skrev:

Hmm, svårt o förklara hmm , men den känns liksom rappare o varvar upp snabbare tongue
Vart dock lite vibrationer men de märks väl bara på tomgång.

Okej! Kanske ska testa utan kedjan ändå?.. Vibrerar de allt för mycket är det ju "bara" att slänga dit en kedja igen.

JofooN: Kul att du gillar de smile

Xenoholic
2 559 Inlägg
31 oktober 2011
Nja så mycket tycker jag inte att det vibrerar men allt är ju upp till var o en. big_smile

4 299 Inlägg
17 november 2011
Trådstartare
Ett problem avklarat då jag hämtade paket på posten nyss smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59709/59709-24c189183bcafc3c578479a69e844823.jpg

Ett insug som inte är delat! Så nu kan jag köra med mina bruna spridare.
Ett liitet problem är bara att givaren nere till höger har en annan infästning, så jag undrar om någon vet vad den heter då jag måste köpa en annan? smile

Har också fått tag i T5-kolvar+stakar, där väntar jag bara på att nuvarande ägare ska plocka ur dom då dom sitter kvar i motorn.

Toppen ligger på jobbet för rengöring + att jag ska plocka ur alla grenrösbultar som sitter tvärfast... Sen ska den in på planing!

Har renoveringssatser till bromsoken bak liggande på skrivbordet här hemma, ska bara få oken blästrade som drar ut lite på tiden.

Sen sist men inte minst har jag ett par H&R-fjädrar liggande i Västerås som ska hämtas så fort jag får tid (och tid har jag inte så mycket över för tillfället).

Så de händer lite i alla fall, hoppas kunna ta en sväng ut till bilen i helgen för o skruva lite. Men det förutsätter att man blir frisk...

4 663 Inlägg
17 november 2011
Rallyhalle skrev:
Ett problem avklarat då jag hämtade paket på posten nyss smile

http://www1.garaget.org/gallery/images/60/59709/59709-24c189183bcafc3c578479a69e844823.jpg

Ett insug som inte är delat! Så nu kan jag köra med mina bruna spridare.
Ett liitet problem är bara att givaren nere till höger har en annan infästning, så jag undrar om någon vet vad den heter då jag måste köpa en annan? smile

Har också fått tag i T5-kolvar+stakar, där väntar jag bara på att nuvarande ägare ska plocka ur dom då dom sitter kvar i motorn.

Toppen ligger på jobbet för rengöring + att jag ska plocka ur alla grenrösbultar som sitter tvärfast... Sen ska den in på planing!

Har renoveringssatser till bromsoken bak liggande på skrivbordet här hemma, ska bara få oken blästrade som drar ut lite på tiden.

Sen sist men inte minst har jag ett par H&R-fjädrar liggande i Västerås som ska hämtas så fort jag får tid (och tid har jag inte så mycket över för tillfället).

Så de händer lite i alla fall, hoppas kunna ta en sväng ut till bilen i helgen för o skruva lite. Men det förutsätter att man blir frisk...

fan va härligt att höra. massa saker till bilen

"Saab är ingen bil, det är en livsstil"
225 Inlägg
4 299 Inlägg
25 december 2011
Trådstartare
God jul allihopa!

Nu har jag gått på semester, ätit massa julmat så nu har jag nog med energi för att ge mig på bilen igen! smile

På tisdag hämtas en komplett 2.0t-motor från en 9000 som ska köras över till jobbet och där plockas isär för inspektion och givetvis snyggas till lite samt bygga om för att passa i 9-5an sen.

Återkommer givetvis med bilder smile

Och om någon behöver rostfria dörrar till 9000 så passa på nu då jag har fram och bak till vänster sida. Men dom slängs på torsdag om ingen vill ha dom! Behöver ju platsen till 9-5an cool

Så det var en liten statusuppdatering på läget nu.

Sök