1582
Sök

Projekt: Rallyhalle's Saab 9-5 2.0t

Visionen är en rolig hobbybil som klara ett par varv på bana.

478 032 Visningar
Uppdaterades senast 3 december 2016
4 299 Inlägg
7 januari 2012
Trådstartare
davidburman skrev:
Är inne på att skaffa mig en 9-5 Sedan, därför är det extra intressant wink

Jag förstår, det tycker jag du gör rätt i wink
Har du ekonomin för de tycker jag du ska satsa på en -04 eller -05. Du slipper oilsludgeproblemet (motorn uppdaterades 2004) och i -05an har dom inte hunnit sätta i dom enligt mig sjukt osköna stolarna som kom i samband med faceliften 2006 tongue
Just de där med stolarna kan kanske bero på en för tjock röv och lår kanske, vad vet jag tongue

296 Inlägg
7 januari 2012
Rallyhalle skrev:
Jag förstår, det tycker jag du gör rätt i wink
Har du ekonomin för de tycker jag du ska satsa på en -04 eller -05. Du slipper oilsludgeproblemet (motorn uppdaterades 2004) och i -05an har dom inte hunnit sätta i dom enligt mig sjukt osköna stolarna som kom i samband med faceliften 2006 tongue
Just de där med stolarna kan kanske bero på en för tjock röv och lår kanske, vad vet jag tongue

Tyvärr blir det mellan 98 och 00 tyvärr, har inte ekonomin till det än sad Men kanske kommer i framtiden big_smile

Projekt SAAB 9-5 SE -00
Klicka här

1 497 Inlägg
8 januari 2012
Nu har jag fyra aerostötar liggandes. När du ändå håller på wink
Väldigt trevlig uppdatering tillsammans med aero krängningshämmare fram.

/ Axel

4 299 Inlägg
8 januari 2012
Trådstartare
AxlSam skrev:

/ Axel

Ooh, de är jag fan sugen på! Har ju ett par H&R fjädrar snart, det skulle ju antagligen lira rätt bra ihop smile

Däremot har jag inga slantar för de för tillfället...

2 788 Inlägg
8 januari 2012
Ser riktigt bra ut med motorbygget rallyhalle! big_smile Vore det dock inte lättare att blästra kolvarna för att få bort skiten i kolvringsspåren osv? smile

1 497 Inlägg
8 januari 2012
Rallyhalle skrev:
AxlSam skrev:

/ Axel

Ooh, de är jag fan sugen på! Har ju ett par H&R fjädrar snart, det skulle ju antagligen lira rätt bra ihop smile

Men vad du än gör så skaffa en aero krängare och släng dit när du ändå har motorn ur smile

4 299 Inlägg
8 januari 2012
Trådstartare
_Fredrik skrev:
Ser riktigt bra ut med motorbygget rallyhalle! big_smile Vore det dock inte lättare att blästra kolvarna för att få bort skiten i kolvringsspåren osv? smile

Tackar smile

Blästring tror inte jag är så bra eftersom det försvinner lite av materialet, och då får man ett större glapp när kolven sitter i motorn som man inte vill ha. Sen så tror jag den matta ytan som blir på kolven kommer slita ondöigt mycket på cylinderväggarna.
Nu är det ju inte på detta vis utan en mer kvalificerad gissning från min sida smile

Men kolvringspåren är färdiga. Bröt man av en kolvring och använde den som skrapa gick det väldans enkelt smile

4 299 Inlägg
8 januari 2012
Trådstartare
AxlSam skrev:
Rallyhalle skrev:
AxlSam skrev:

/ Axel

Men vad du än gör så skaffa en aero krängare och släng dit när du ändå har motorn ur smile

Jo jag borde göra de. Nästan dumt att inte göra de! tongue

4 299 Inlägg
8 januari 2012
Trådstartare
Kan ju passa på att fråga om någon har ett gäng avgasventiler till B2x5E topplocket?

Mina är tyvärr inte så fina vid anligningsytan mot ventilsätet så skulle helst vilja byta ut dom för att slippa framtida problem.

Xenoholic
2 559 Inlägg
8 januari 2012
Rallyhalle skrev:
AxlSam skrev:

/ Axel

Ähh Jacob, satsa på coils i stället wink

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

Xenoholic
2 559 Inlägg
8 januari 2012
Rallyhalle skrev:
Kan ju passa på att fråga om någon har ett gäng avgasventiler till B2x5E topplocket?

Mina är tyvärr inte så fina vid anligningsytan mot ventilsätet så skulle helst vilja byta ut dom för att slippa framtida problem.

Vet att MR_EVIL här på garaget har en topp liggandes hör med honom. Frakten kan vi ju alltid fixa wink

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

4 299 Inlägg
8 januari 2012
Trådstartare
Coils hade suttit fint, men har som mål att komma ut och åka lite i sommar så ekonomin tillåter det helt enkelt inte smile

Sen angående toppen så lär ju den ligga på samma pris som 8 nya ventiler gör tongue Och ska jag köpa annan topp tror jag att jag bör kika efter Aero-toppar. För dom har väl större avgasventiler?

gasa tills de rasar!
225 Inlägg
9 januari 2012
jag har en topp liggandes.. med friska ventiler i.
ge mig ett bud på den så får du plocka ur ventilerna själv wink en ventil är kass dock

MVH

4 299 Inlägg
12 januari 2012
Trådstartare
MR_EVIL skrev:
jag har en topp liggandes.. med friska ventiler i.
ge mig ett bud på den så får du plocka ur ventilerna själv wink en ventil är kass dock

MVH

Jag avstår men tack ändå för att du hörde av dig smile
Jag kör på en uppsättning nya ventiler istället.

4 299 Inlägg
12 januari 2012
Trådstartare
Kör vi en liten uppdatering nu då!

Har varit ut i garaget ett par timmar. Resulterade i en motor som nu står på ett släp och ska köras över till jobbet imorgon smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59709/59709-93be3759b8677ddfb53bc0c843211f1c.jpg

Ett stycke motor. Hoppas på ett lite fräschare inre på denna
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59709/59709-58dd256e41139abd16635fb200cea138.jpg

Ett stort tomt hål, nu ska jag passa på att putsa och fräscha till här. Grymt skitigt på sina ställen!
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59709/59709-588a568aa872a26021932356a16436e5.jpg

Sen var tanken att AC:n skulle plockas bort, men det blev tyvärr inte av. Har i stort sett inte kommit någon kall luft på senaste tiden. Men det verkar inte vara avsaknad av gas som är problemet, snarare magnetkopplingen på kompressorn som är kass. För den lät mindre bra i somras. Och då står jag med problemet att vart fan gör jag av gasen? tongue

Någon som har ett tips? Vill ju inte släppa ut det i luften direkt... I värsta fall får jag väll fixa fram en biltransport och köra iväg till en ac-verkstad.

Men börjar hur som helst med att riva isär T7an imorgon och kollar konditionen på den. Samtidigt som jag hämtar ut mina nu mer väl fungerande vevstakar hos motorrenoveraren. Så utan fler överraskningar borde jag ha en fräsch motor snart igen smile

//Jacob

4 299 Inlägg
13 januari 2012
Trådstartare
Då är T7an riven och nu har jag bestämt att det blir T7-blocket med T5-kolvarna, bortplockade balansaxlar, T5-kammarna och en uppsättning nya avgasventiler.

Fanns inte minsta lilla tillstymmelse till oilsludge i T7maskinen, däremot kunde man tro att T5an drabbats av de tongue

Men jag undrar en sak. Drevet på bild går ju balansaxelkedjan på. Egentligen borde jag väl kunna låta det sitter kvar, för minns jag inte helt galet så sitter det väl en oljekanal där bakom? Eller ska den pluggas? Har runddragit skruven dumt nog så känner att ska den ändå sitta där sen kan den lika gärna få sitta kvar där i fortsättningen också.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59709/59709-74171585aeab2fc7824f7523be2193f2.jpg

Hämtade ut vevstakarna idag också, så det går åt rätt håll nu känner jag smile

1 497 Inlägg
13 januari 2012
Tror att folk som behållit det drevet gått bekymmer med oljud.
Inte nog med att 9-5 blir brötiga utan balansaxlar wink

4 299 Inlägg
13 januari 2012
Trådstartare
AxlSam skrev:

Då tar jag bort drevet, kan tänka mig att de kan ge ifrån sig missljud i och för sig eftersom man kan röra kuggen in och ut på axeln smile

Hur va de du sa att man gjorde för att slå in inre lagret till balansaxlarna? Vet att du berättat de förrut men hittar inte vart de va du gjorde de tongue

1 497 Inlägg
13 januari 2012
Rallyhalle skrev:
AxlSam skrev:

Då tar jag bort drevet, kan tänka mig att de kan ge ifrån sig missljud i och för sig eftersom man kan röra kuggen in och ut på axeln smile

Hur va de du sa att man gjorde för att slå in inre lagret till balansaxlarna? Vet att du berättat de förrut men hittar inte vart de va du gjorde de tongue

Bra FAQ wink
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … alansaxlar

4 299 Inlägg
15 januari 2012
Trådstartare
AxlSam skrev:
Rallyhalle skrev:
AxlSam skrev:

Bra FAQ wink
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … alansaxlar

Tack så mycket! big_smile

Måste bara hitta något som man kan ha som drivdon som är 44mm nu då tongue

Sök