1992
Sök

Projekt: Rallyhalle's Saab 9-5 2.0t

Visionen är en rolig hobbybil som klara ett par varv på bana.

477 974 Visningar
Uppdaterades senast 3 december 2016
4 299 Inlägg
15 januari 2012
Trådstartare
Blocket blir inte midnight blue. Har provat lacka T5-blocket med ett resultat som vart sådär.
Och försöka göra ett bättre underarbete kommer ta för lång tid och tro det eller ej. Men mitt tålamod räcker inte till tongue

Alternativet blev istället blanksvart. Och måste säga att det blev riktigt bra smile
Köpte riktig motorfärg som fyllde ut ojämnheterna väldigt bra!

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59709/59709-c40aa73c25b0882f7cbd9c96ac40a449.jpg

Det va allt för nu!

4 663 Inlägg
15 januari 2012
fan va bra det blir big_smile

751 Inlägg
15 januari 2012
Blir riktigt fint!

126 Inlägg
15 januari 2012
Stopp stopp stopp!!! plocka enbart bort kedjan till balansaxlarna!!! De blir inga missljud lr ojämn gång i motorn! men du tappar däremot oljetryck om du plockar ur dom helt!! så låt axlarna sitta kvar men plocka bort kedjan smile

ps: De ser fantastiskt roligt ut! Måste nog bygga en till motor jag igen ;P

1 497 Inlägg
15 januari 2012
kalven_ skrev:
Stopp stopp stopp!!! plocka enbart bort kedjan till balansaxlarna!!! De blir inga missljud lr ojämn gång i motorn! men du tappar däremot oljetryck om du plockar ur dom helt!! så låt axlarna sitta kvar men plocka bort kedjan smile

Säg inte för mycket nu wink

126 Inlägg
15 januari 2012
jag säger bara de jag vet av egna erfarenheter! och vad kalle och robert uhr sa till mig när jag byggde min motor smile

AxlSam skrev:
kalven_ skrev:

Säg inte för mycket nu wink

126 Inlägg
15 januari 2012
Kolla min tråd om du vill ha råd och tips smile länk hittar du på min sida smile

4 299 Inlägg
16 januari 2012
Trådstartare
kalven_ skrev:

Men om man slår in inre lagret (8mm tror jag de va) så stoppar man ju oljeflödet och istället har man 0.3 bar extra i oljetryck istället smile

Däremot är ju frågan hur mycket vibrationer det blir i bilen då 9-5 ska vara känsligare när man plockar bort axlarna. Vill ju inte sitta o skaka sönder i bilen med tanke på att det är en bit att åka till varje bana.

Det är mycket roligt att bygga motor big_smile

1 497 Inlägg
16 januari 2012
Rallyhalle skrev:
kalven_ skrev:

Men om man slår in inre lagret (8mm tror jag de va) så stoppar man ju oljeflödet och istället har man 0.3 bar extra i oljetryck istället smile

Däremot är ju frågan hur mycket vibrationer det blir i bilen då 9-5 ska vara känsligare när man plockar bort axlarna. Vill ju inte sitta o skaka sönder i bilen med tanke på att det är en bit att åka till varje bana.

Oroa dig inte för vibrationerna wink

2 271 Inlägg
16 januari 2012
En lekbil ska låta och skaka Jacob!big_smile

126 Inlägg
16 januari 2012
Du behöver inte oroa dig över några vibrationer smile jag märkte då inget på min tongue iofs så känns de som att framvagnen vill skilja sig från resten av bilen när jag får ladd, så jag bryr mig inte om nå vibrationer ändå tongue 1,9bar är fantastiskt roligt!! wink

Rallyhalle skrev:
kalven_ skrev:

4 299 Inlägg
22 januari 2012
Trådstartare
Sådär, då har jag varit på ett besök hos Owla i Västerås! Och inte kom man tomhänt hem tongue
Fick bl.a med mig ett par H&R-fjädrar. Är egentligen till en kombi så kommer nog bli hyffsat styvt i bakvagnen smile

Sen skulle jag ju köpt nya avgasventiler, men då jag trilla över en Aero-topp till en bra peng så blev det den istället smile Aero-toppen har ju en annan typ av avgasventiler som tål högre temperaturer, därför gjorde jag valet att kippa standard stålventiler. Håller man ändå på kan man ju göra det ordentligt med en gång big_smile

Så detta är dagens "fångst"
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59709/59709-cfbecfd0f8727659891d6955fac3e143.jpg

Ska ta med den till jobbet för att slippa in ventiler, sätta i nya ventiltätningar samt slänga i T5-kammarna smile

Tyvärr är det ju så också att när man grejar privata saker på jobbet får man ibland maka på sig för att dra in slantar till firman. Så därför hänger inte motorn i stativet utan har fått lämna plats för en annan motorrenovering för tillfället. Men så fort jag är klar med den sätter jag igång med Saab-snurran igen cool

4 299 Inlägg
29 januari 2012
Trådstartare
Tror att jag fått ett litet problem med min koppling...

Blåanlöpt trcykplatta och svänghjulet har liknande blå prickar...
http://i215.photobucket.com/albums/cc140/JacobH-90/DSC_0041.jpg

Lamellytan tryckplattan, ser ut att ha tagit hyffsat jämnt och fint.
http://i215.photobucket.com/albums/cc140/JacobH-90/DSC_0042.jpg

Lamellytan mot svänghjulet, ser inte ut som att det legat emot särskilt jämnt...
http://i215.photobucket.com/albums/cc140/JacobH-90/DSC_0040.jpg

Då är frågan om jag måste byta svänghjul eller kan man svarva av en bit, för får känslan av att svänghjulet inte är riktigt plant?

Sen tror jag att jag slänger på en balansaxelkedja eftersom jag till och börja med inte hittar några mått på hur långt lagret ska in på ett T7-block. Och det mest jobbiga, jag hittar absolut ingenting i verkstaden som är 44mm i yttermått som man kan använda att driva ur lagret ur läge...

751 Inlägg
29 januari 2012
Du kan ju ha i baktanke att jag har en helt ny komplett Aero koppling liggandes som jag troligen kan avyttra.

4 299 Inlägg
29 januari 2012
Trådstartare
Owla skrev:
Du kan ju ha i baktanke att jag har en helt ny komplett Aero koppling liggandes som jag troligen kan avyttra.

Eftersom den hänger med upp till 450nm kan jag mycket väl vara intresserad av den! Måste hur som helst ha en ny tryckplatta åtminstone tongue

1 497 Inlägg
29 januari 2012
Citerar:
Biltemas 3/4 hyllsa storlek 36 är 44.02 i diameter så man behöver svarva eller slipa till den.
Bort med balansaxelskiten! smile

4 299 Inlägg
29 januari 2012
Trådstartare
AxlSam skrev:
Citerar:
Biltemas 3/4 hyllsa storlek 36 är 44.02 i diameter så man behöver svarva eller slipa till den.

Biltema måste ha varierande tjocklekar eftersom den jag har här är 45mm på pricken. och svarv har jag tyvärr inte tillgång till... sad

Xenoholic
2 559 Inlägg
29 januari 2012
Skippa kedjan o låt axlarna sitta kvar wink

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

1 497 Inlägg
29 januari 2012
Rallyhalle skrev:
AxlSam skrev:
Citerar:

Biltema måste ha varierande tjocklekar eftersom den jag har här är 45mm på pricken. och svarv har jag tyvärr inte tillgång till... sad

Skicka hit en hylsa då wink

4 299 Inlägg
29 januari 2012
Trådstartare
AxlSam skrev:
Rallyhalle skrev:
AxlSam skrev:
Citerar:

Skicka hit en hylsa då wink

Sitter o klurar på om du kanske skulle få äran att svarva av min a kolvar 1.1mm också wink

Sök