Blocket blir inte midnight blue. Har provat lacka T5-blocket med ett resultat som vart sådär. Och försöka göra ett bättre underarbete kommer ta för lång tid och tro det eller ej. Men mitt tålamod räcker inte till
Alternativet blev istället blanksvart. Och måste säga att det blev riktigt bra Köpte riktig motorfärg som fyllde ut ojämnheterna väldigt bra!
Stopp stopp stopp!!! plocka enbart bort kedjan till balansaxlarna!!! De blir inga missljud lr ojämn gång i motorn! men du tappar däremot oljetryck om du plockar ur dom helt!! så låt axlarna sitta kvar men plocka bort kedjan
ps: De ser fantastiskt roligt ut! Måste nog bygga en till motor jag igen ;P
Stopp stopp stopp!!! plocka enbart bort kedjan till balansaxlarna!!! De blir inga missljud lr ojämn gång i motorn! men du tappar däremot oljetryck om du plockar ur dom helt!! så låt axlarna sitta kvar men plocka bort kedjan
jag säger bara de jag vet av egna erfarenheter! och vad kalle och robert uhr sa till mig när jag byggde min motor
AxlSam skrev:
kalven_ skrev:
Men om man slår in inre lagret (8mm tror jag de va) så stoppar man ju oljeflödet och istället har man 0.3 bar extra i oljetryck istället
Däremot är ju frågan hur mycket vibrationer det blir i bilen då 9-5 ska vara känsligare när man plockar bort axlarna. Vill ju inte sitta o skaka sönder i bilen med tanke på att det är en bit att åka till varje bana.
Men om man slår in inre lagret (8mm tror jag de va) så stoppar man ju oljeflödet och istället har man 0.3 bar extra i oljetryck istället
Däremot är ju frågan hur mycket vibrationer det blir i bilen då 9-5 ska vara känsligare när man plockar bort axlarna. Vill ju inte sitta o skaka sönder i bilen med tanke på att det är en bit att åka till varje bana.
Du behöver inte oroa dig över några vibrationer jag märkte då inget på min iofs så känns de som att framvagnen vill skilja sig från resten av bilen när jag får ladd, så jag bryr mig inte om nå vibrationer ändå 1,9bar är fantastiskt roligt!!
Rallyhalle skrev:
kalven_ skrev:
Sådär, då har jag varit på ett besök hos Owla i Västerås! Och inte kom man tomhänt hem Fick bl.a med mig ett par H&R-fjädrar. Är egentligen till en kombi så kommer nog bli hyffsat styvt i bakvagnen
Sen skulle jag ju köpt nya avgasventiler, men då jag trilla över en Aero-topp till en bra peng så blev det den istället Aero-toppen har ju en annan typ av avgasventiler som tål högre temperaturer, därför gjorde jag valet att kippa standard stålventiler. Håller man ändå på kan man ju göra det ordentligt med en gång
Så detta är dagens "fångst"
Ska ta med den till jobbet för att slippa in ventiler, sätta i nya ventiltätningar samt slänga i T5-kammarna
Tyvärr är det ju så också att när man grejar privata saker på jobbet får man ibland maka på sig för att dra in slantar till firman. Så därför hänger inte motorn i stativet utan har fått lämna plats för en annan motorrenovering för tillfället. Men så fort jag är klar med den sätter jag igång med Saab-snurran igen
Tror att jag fått ett litet problem med min koppling...
Blåanlöpt trcykplatta och svänghjulet har liknande blå prickar...
Lamellytan tryckplattan, ser ut att ha tagit hyffsat jämnt och fint.
Lamellytan mot svänghjulet, ser inte ut som att det legat emot särskilt jämnt...
Då är frågan om jag måste byta svänghjul eller kan man svarva av en bit, för får känslan av att svänghjulet inte är riktigt plant?
Sen tror jag att jag slänger på en balansaxelkedja eftersom jag till och börja med inte hittar några mått på hur långt lagret ska in på ett T7-block. Och det mest jobbiga, jag hittar absolut ingenting i verkstaden som är 44mm i yttermått som man kan använda att driva ur lagret ur läge...
En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D