2418
Sök

Smart Roadster Coupé - Dubbla effekten - Motorn startad!!

Målet är att dubbla effekten på en Smart Roadster med en motorvolym på 0,7l fördelat på 3 cylindrar. Original har motorn 82Hk.

902 900 Visningar
Uppdaterades senast 28 december 2016
1 290 Inlägg
6 november 2010
Trådstartare
#381
Putteliten skrev:
Exsicco skrev:
Putteliten skrev:
Haha typ Volvo eller Nissan då?

Typ.... då skulle jag nog ha ett högre betyg på bilen också lol

Haha...   jo du, förstår inte hur folk kan ge höga betyg på lådbilar (Volvo).

Tittar mer på vad som är gjort med bilarna, har satt 5:or på flera Volvo smile

9 141 Inlägg
6 november 2010
#382
Exsicco skrev:
Putteliten skrev:
Exsicco skrev:

Typ.... då skulle jag nog ha ett högre betyg på bilen också lol

Haha...   jo du, förstår inte hur folk kan ge höga betyg på lådbilar (Volvo).

Tittar mer på vad som är gjort med bilarna, har satt 5:or på flera Volvo smile

Finns en del vettiga volvos, men finns lika mycket skit med höga betyg också...


438 Inlägg
7 november 2010
#383
MantaRobin skrev:
ta av nån mm på ventilskaften? smile

Men det gör ju ingen skillnad,,, slipar man av skaften får han bara ett jätte spel mellan tryckaren och kammen,
och sen när han får upp oljetycket så försvinner spelet ju,

Rätta mig gärna om jag har fel???

MVH VAnd3rsson


1 290 Inlägg
7 november 2010
Trådstartare
#384
Elda skrev:
Ang problemet med kammen, har du justerbart kamdrev? det kan nog hjälpa dig annars. Varför kör du med hydrauliska lyftare och inte stumma, nån speciell anlending? smile hydrauliska är inte lika bra på höga varv som mekaniska ju, vet inte om konceptet  med denna kam MM e vanligt, men låter onekligen som du behöver stumma lyftare och ett justerbart drev.

Jag har inte justerbart kamdrev tyvärr, lite osäker på hur man skulle lösa det då det är kedja och rätt inkapslat, inte lätta att komma åt för att justera.

Mekanisk justering på lyftarna hade varit att föredra, men även här är allt rätt inkapslat. För komma åt en sån justering behöver man ta bort insuget, koppla loss kabelstammen till motorn så att denna går att vika åt sidan. Lossa alla tändkablar och montera bort alla tändspolar. Sen är det lite annat smått & gott som också måste plockas bort innan man är framme vid ventilkåpan. Motorn kommer att vara rätt kall innan man kan mäta spelet. smile

EDIT: Kan tillägga att det första man gör för att byta tändstift är att montera bort sidorutorna bak... kan ge en bild av hur det är att skruva i dessa bilar.
Senast redigerat av Exsicco (7 november 2010)

1 290 Inlägg
7 november 2010
Trådstartare
#385
VAnd3rsson skrev:
MantaRobin skrev:
ta av nån mm på ventilskaften? smile

Men det gör ju ingen skillnad,,, slipar man av skaften får han bara ett jätte spel mellan tryckaren och kammen,
och sen när han får upp oljetycket så försvinner spelet ju,

Rätta mig gärna om jag har fel???

MVH VAnd3rsson

Ungefär så... men innan trycket är uppe kommer rullvipporna ligga vid sidan av.

1 290 Inlägg
7 november 2010
Trådstartare
#386
Elda skrev:
Förvisso att det kan vara struligt, men om du är ute efter att göra det lätt ska du inte ha sånna här mål i en sånnhär bil lol justerbart kamdrev och stumma lyftare! Ang lyftarna så justerar man ju ventilspelet inann man monterar ihop motorn á gammal volvo.

Om jag ville att det skulle vara lätt så skulle jag ha skaffat en gammal Volvo där man kan kliva ner i motorrummet och stå bredvid motorn och skruva wink

Om man mäter innan man monterar ihop, hur ska man då veta spelet när den är varm? Har lärt mig att man mäter spelet på varma motorer?! Men om man kan mäta kallt så blir det ju enklare...

457 Inlägg
7 november 2010
#387
VAnd3rsson skrev:
Har funderat på ditt problem med att ventilen tar i kolven, gör den även det när du har topp packningen i???
för den är ju några mm tjock så det kanske inte tar i när du har den på???

Bara en fundering, Grymmt bygge förresten smile

MVH VAnd3rsson

Tänkte skriva det samma wink

Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla !!!
its only illegal if you get caught!

1 290 Inlägg
7 november 2010
Trådstartare
#388
Elda skrev:
just ja.. värm på dom med en gasbrännare eller kör motorn utanför bilen?

Det är ingen tändkulemotor wink

1 290 Inlägg
7 november 2010
Trådstartare
#389
Fortsatte med lite småfix idag... var inte allt för produktiv tyvärr. Rev isär ett motorfäste, blästrade och mätte upp. Sen hamnade jag framför datorn och ritade upp nya bussningar. Tänkte mig en delad konstruktion som skruvas ihop med tre bultar och ett rör som håller ihop konstruktionen. Behöver hitta nån som kan fräsa/svarva fram bussningarna i lämpligt material.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/1016331_fcnyzn.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/1016337_o0zefl.jpg

5 Inlägg
10 november 2010
#390
Det är ju väldigt vanligt att man måste fräsa urtag i kolvarna när man kör med vassare kammar.
Utom på stenålders motorer där ventilerna står i rad rakt ned.

Eftersom fräsningen hamnar i utkanten på kolvtaket brukar det vanligen vara något tjockare material där, än mitt på "domen".

Fortsatt intressant förresten.

/ Daniel


1 290 Inlägg
11 november 2010
Trådstartare
#391
daniel-635 skrev:
Det är ju väldigt vanligt att man måste fräsa urtag i kolvarna när man kör med vassare kammar.
Utom på stenålders motorer där ventilerna står i rad rakt ned.

Eftersom fräsningen hamnar i utkanten på kolvtaket brukar det vanligen vara något tjockare material där, än mitt på "domen".

Fortsatt intressant förresten.

/ Daniel

Han som gjort kammen räknade med att dom skulle gå fritt men det blir lite för tight. Packningen bygger bara 0,6mm så det blir att fräs ut lite för avgasventilen.

Har eventuellt en kontakt som kan hjälpa mig med det men jag tar gärna mot tips på någon som kan göra jobbet i sthlms-området.

1 290 Inlägg
13 november 2010
Trådstartare
#392
I väntan på toppen, ventilfjädrar (som jag nu har beställt) och att kolvarna ska fräsas till så började jag titta på hur jag ska montera kylaren till laddluftkylaren.

När jag fått av fronten så visade det sig rätt snabbt att det inte finns en chans i hlvte att kylaren ska få plats... Led nog lite av hybris när jag beställde kylaren men jag gör ett nytt försök i morgon innan jag beställer en mindre variant.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/1018251_d8tuy6.jpg

Här ska jag klämma in kylaren...
https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/1018252_9v9z72.jpg

....och så här ser den ut, 4cm för bred. Ska kolla i morgon om den går att flytta ut den utan att jag behöver såga upp hela fronten.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/977071_zx36mu.jpg

Kan nån svara på vad kranen på kylaren är till för, är det luftning eller tappkran? Dvs, ska den vara neråt eller uppåt?

Allt för idag...

326 Inlägg
15 november 2010
#393
De går int o kapa loss gavlarna o korta cellpaketet o svetsa ihop igen?
skulle tro att kranen e för luftning smile

1 290 Inlägg
15 november 2010
Trådstartare
#394
Elda skrev:
har du inte en vinkelslip? bar o kap! trimma är silver och lätta är guld, 2 flugor i en smäll!

Behöver i så fall kapa bort det som håller ihop bilen.... Ska beställa en ny mindre kylare vilket också innebär lägre vikt. Lite synd är det då kylaren jag har är grym.... Säljer den eller spar den till ett framtida bygge.

457 Inlägg
15 november 2010
#395
Exsicco skrev:
Elda skrev:
har du inte en vinkelslip? bar o kap! trimma är silver och lätta är guld, 2 flugor i en smäll!

Behöver i så fall kapa bort det som håller ihop bilen.... Ska beställa en ny mindre kylare vilket också innebär lägre vikt. Lite synd är det då kylaren jag har är grym.... Säljer den eller spar den till ett framtida bygge.

JOA Kylarservice special bygger kylare enligt mått.

Ligger på Högmoravägen 61
tfn: 08-7114954

Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla !!!
its only illegal if you get caught!

1 290 Inlägg
15 november 2010
Trådstartare
#396
XL-Dempa skrev:
Exsicco skrev:
Elda skrev:
har du inte en vinkelslip? bar o kap! trimma är silver och lätta är guld, 2 flugor i en smäll!

Behöver i så fall kapa bort det som håller ihop bilen.... Ska beställa en ny mindre kylare vilket också innebär lägre vikt. Lite synd är det då kylaren jag har är grym.... Säljer den eller spar den till ett framtida bygge.

JOA Kylarservice special bygger kylare enligt mått.

Ligger på Högmoravägen 61
tfn: 08-7114954

Det jag ska ha tag på är nått som liknar en oljekylare, bygger dom sånt också eller är det bara ersättningskylare för motorkylning?

457 Inlägg
15 november 2010
#397
Exsicco skrev:
XL-Dempa skrev:
Exsicco skrev:

Behöver i så fall kapa bort det som håller ihop bilen.... Ska beställa en ny mindre kylare vilket också innebär lägre vikt. Lite synd är det då kylaren jag har är grym.... Säljer den eller spar den till ett framtida bygge.

JOA Kylarservice special bygger kylare enligt mått.

Ligger på Högmoravägen 61
tfn: 08-7114954

Det jag ska ha tag på är nått som liknar en oljekylare, bygger dom sånt också eller är det bara ersättningskylare för motorkylning?

Om jag inte har fel så byggar han oljekylare me du säger bara hur den ska se ut var in och ut ska vara och alt sånt sen bygger han den efter va du har sagt. Vi lämmnar våra buss kylare till han och han gör ett jäkla bra jobb med dom wink

Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla !!!
its only illegal if you get caught!

1 290 Inlägg
15 november 2010
Trådstartare
#398
XL-Dempa skrev:
Exsicco skrev:
XL-Dempa skrev:

JOA Kylarservice special bygger kylare enligt mått.

Ligger på Högmoravägen 61
tfn: 08-7114954

Det jag ska ha tag på är nått som liknar en oljekylare, bygger dom sånt också eller är det bara ersättningskylare för motorkylning?

Om jag inte har fel så byggar han oljekylare me du säger bara hur den ska se ut var in och ut ska vara och alt sånt sen bygger han den efter va du har sagt. Vi lämmnar våra buss kylare till han och han gör ett jäkla bra jobb med dom wink

Låter dyrt men jag kan kolla med honom.

1 290 Inlägg
21 november 2010
Trådstartare
#399
Blev inte så mycket gjort i helgen med Roadstern tyvärr, men jag kom lite längre med ritningen av grenröret och ett snabbt besök till Qpon's garage (händig kille).

Flänsen på grenröret är till en Garrett GT1752 men det ska troligen bli en GT1749 istället. Ingen som har måtten på den flänsen? Har fortfarande inte kommit på hur jag ska slutföra grenrörer i SolidWorks men jag lär mig lite mer varje dag tongue
https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/1021387_b2bmei.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/1021389_261e8t.jpg

Allt för idag!

1 380 Inlägg
21 november 2010
#400
fyfan vad du är grym (Y)
riktigt bra jobb med bilen . keep up the good work smile



Sök