1839
Sök

Smart Roadster Coupé - Dubbla effekten - Motorn startad!!

Målet är att dubbla effekten på en Smart Roadster med en motorvolym på 0,7l fördelat på 3 cylindrar. Original har motorn 82Hk.

902 564 Visningar
Uppdaterades senast 28 december 2016
457 Inlägg
17 januari 2011
Exsicco skrev:
mattiaaas skrev:
Sweet!
När blir du klar då tror du???

Blir man någonsin färdig? lol

haha färdig va är det för ngt ?

Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla !!!
its only illegal if you get caught!

213 Inlägg
17 januari 2011
Tror du verkligen den lilla kylaren kommer att räcka till att kyla vattnet till IC'n ?
Eller räknar du med att få byta ut den ?

164 Inlägg
17 januari 2011
hahah nej det är sant!!
Går alltid att få det bättre!!
Men om jag omformulerar, när beräknas den vara start klar??

1 290 Inlägg
17 januari 2011
Trådstartare
Jani Hast skrev:
Tror du verkligen den lilla kylaren kommer att räcka till att kyla vattnet till IC'n ?
Eller räknar du med att få byta ut den ?

Kylaren är en kompromiss då den tänkta kylaren inte fick plats. Tror dock att den kommer att räcka (den stora var overkill) då det ligger en del vatten i slangarna också, i vilket fall som helst kommer den här lösningen kyla bättre än originallösningen. En fördel är att det blir jämnare kylning då vattnet pumpar runt även om bilen står still.

Och om det inte fungerar så får jag leta rätt på en större kylare eller köpa en isbox smile
Senast redigerat av Exsicco (18 januari 2011)

1 290 Inlägg
17 januari 2011
Trådstartare
mattiaaas skrev:
hahah nej det är sant!!
Går alltid att få det bättre!!
Men om jag omformulerar, när beräknas den vara start klar??

Den nya motorn ska sitta i till våren, sen får vi se om det blir med ny turbo, insug och motorstyrning tills dess. Tänkte börja utan dessa delar för att se att allt fungerar innan jag fortsätter.

164 Inlägg
17 januari 2011
Låter som en vettig idé du har! smile

1 338 Inlägg
18 januari 2011
nu har man läst igenom allt.
och riktigt coolt projekt du har smile

Hoppas allt faller på sin plats snart så du får köra lite i sommar big_smile

Seat Leon Cupra-08 AWD Konverterad 500hp+
Missa ej Projekttråd för Seaten!
http://www.seatcupra.net/forums/showthr … mp;page=30
MDS, VTech Tuning, Pirelli - Power Is Nothing Without Controll, JE-Design

1 290 Inlägg
18 januari 2011
Trådstartare
mYGeL skrev:
nu har man läst igenom allt.
och riktigt coolt projekt du har smile

Hoppas allt faller på sin plats snart så du får köra lite i sommar big_smile

Kul att du har kollat igenom min tråd, är ibland och rotar runt i din tråd också smile

1 290 Inlägg
23 januari 2011
Trådstartare
Testade att lägga in en trasig blinkerlyckta i ugnen för att se om jag kunde få loss glaset för att lacka plasten. Körde 10 min i 110 grader varmluft utan att det blev nån skillnad, satt fast ändå... så jag la ner det projektet...

Fortsatte idag med att montera tillbaka framdelen. Fick plocka av allt igen då fästena till nya kylaren tog i på insidan av fronten. Efter att ha justerat fästena och gått igenom hela listan av ett mindre smickrande språk satt allt på plats. Skönt att få lite mer utrymme igen i garaget med fronten tillbaka på bilen.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/1045348_qhbquo.jpg

Vattenkylaren till intercoolern syns knappt, diskret och bra.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/1045351_0yeil8.jpg

Fick leverans av rör tidigare i veckan och iom det så kunde jag fortsätta med att bygga om den vattenskylda intercoolern.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/1045354_l8r3lf.jpg

Nya hål för nya anslutningar. Luktade rejält med rödsprit i garaget innan jag var klar smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/1045364_0dnn88.jpg

Kapat bort de gamla och började såga till rören till de nya anslutningarna. Ser ut att bli riktigt bra. Kommer testa att själv punkta fast rören och sedan lämna iväg det till nån som kan svetsa.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/1045368_ig28x0.jpg

Med anslutningarna flyttade så blir det mer med plats runt intercoolern.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/1045369_k56im2.jpg

Imorgon kommer jag skicka iväg lite aluminiumrör till Ajden (vet ni inte vem det är så får ni googla...) som han ska göra trattar av till det nya insuget.

Mer spännande på gång. Toppen är klar, har jag tur så får jag den till slutet av veckan och så ska de nya fjädrarna vara skickade från "Amerikat". När fjädrarna kommer så ska dom skickas vidare till kam-killen som ska svarva fram nya retainers... förhoppningsvis fungerar allt denna gång, tredje gången gillt smile

Allt för idag!

9 140 Inlägg
23 januari 2011
Vad blev det för språk då rå? Finska tycker jag är lite mindre smickrande faktiskt. Som jag sagt tidigare jag beundrar ditt tålamod, och jävlar vad bra saker och ting blir.

1 290 Inlägg
24 januari 2011
Trådstartare
Putteliten skrev:
Vad blev det för språk då rå? Finska tycker jag är lite mindre smickrande faktiskt. Som jag sagt tidigare jag beundrar ditt tålamod, och jävlar vad bra saker och ting blir.

Det var delar av det svenska språket som inte passar i skrift wink

474 Inlägg
24 januari 2011
Exsicco skrev:
Putteliten skrev:

Det var delar av det svenska språket som inte passar i skrift wink

Alla språk passar i skrift, förutom typ japanska och kinesiska då.. wink haha

Hoppas det löser sig med fjädrarna nu iaf! big_smile

Jackass
802 Inlägg
25 januari 2011
Jag glädjer mig åt att det här projektet går frammåt smile Kul att se att du har orken Exsicco! Resultatet kommer belöna dig känns det som wink
Senast redigerat av Hunted (25 januari 2011)

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"

68 Inlägg
25 januari 2011
Jag har titta i tråden lite då och då, men har inte haft så mycket att skriva, förrän nu!

Jag har en turbo till en smart liggandes som är förmodligen inte går att göra mycket mer är att exprimentera med.

så vill du ha det så kom och hämta den, för annars slänger jag den!

Keep up the good work!!

//Quist

1 290 Inlägg
25 januari 2011
Trådstartare
Hunted skrev:
Jag glädjer mig åt att det här projektet går frammåt smile Kul att se att du har orken Exsicco! Resultatet kommer belöna dig känns det som wink

Hoppas det smile Nu känns det riktigt kul när man börjar se resultat, gångna året känns det mest som att jag har handlat prylar och planerat.

1 290 Inlägg
25 januari 2011
Trådstartare
Quist skrev:
Jag har titta i tråden lite då och då, men har inte haft så mycket att skriva, förrän nu!

Jag har en turbo till en smart liggandes som är förmodligen inte går att göra mycket mer är att exprimentera med.

så vill du ha det så kom och hämta den, för annars slänger jag den!

Keep up the good work!!

Kul att du följer tråden!

Turbon du har, är det till en Roadster eller till en Fortwo? Är det en Roadster-turbo? Om grenröret är utan sprickor så kan du få en slant för det om du lägger ut det smart-forum.

Jag kommer bygga nytt grenrör så jag har inte så stor nytta av det, men tack ändå smile

68 Inlägg
26 januari 2011
Exsicco skrev:

Turbon du har, är det till en Roadster eller till en Fortwo? Är det en Roadster-turbo? Om grenröret är utan sprickor så kan du få en slant för det om du lägger ut det smart-forum.

Jag kommer bygga nytt grenrör så jag har inte så stor nytta av det, men tack ändå smile

Det är till en Fortwo och den är sprucken, därför ingen att ha!
men vet du någon annan som vill ha den så får de den, jag har själv fått den och vill därför inte ha något för den.

jag trodde inte det var två olika turbos till Fortwo och roadster.

har du bestämt dig vilken turbo du ska köra med? eller ligger du fortfarande sömnlös?

//Quist

1 290 Inlägg
27 januari 2011
Trådstartare
Quist skrev:
Exsicco skrev:

Det är till en Fortwo och den är sprucken, därför ingen att ha!
men vet du någon annan som vill ha den så får de den, jag har själv fått den och vill därför inte ha något för den.

jag trodde inte det var två olika turbos till Fortwo och roadster.

har du bestämt dig vilken turbo du ska köra med? eller ligger du fortfarande sömnlös?

Då duger den nog bara som dörrstopp smile Det är lite annan "passning" på bultarna men jag tror att det går att justera men det jag har sett är att man sätter Roadster-turbon på Fortwo och inte tvärt om.

På min blir det nog en Garrett GT1749 om jag hittar någon till en vettig peng.
Senast redigerat av Exsicco (27 januari 2011)

The one and only
1 091 Inlägg
27 januari 2011
Detta måste följas så man får se den spännande upplösningen smile

Keep up the good work!!

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

1 290 Inlägg
27 januari 2011
Trådstartare
vherbst skrev:
Sjuk intressant projekt. Följes dagligen framöver.

Jag tänkte dock ställa en fråga till dig som har lite kunskap om motorn i denna bilen.
Jag har problem med min smart roadster när det bli väldigt kallt, olja trycks ut via oljesticka och det ryket mycket vit rök. När det inte är lika kallt så upphör problemet. Jag misstänker att vevhusventilationen fryser men var sitter den? Och har du någon förklaring till röken? Tror inte det är topplockspackningen eftersom jag inte tycker att det försvinner någon kylarvätska.

Smart roadster coupé 04 7800mil

Mvh Viktor

Vit rök låter som vatten.... Kolla om du har olja i vattnet och/eller vatten i oljan (brunt kladd på sticka och oljelock). Det sitter två rör som fixar vevhusventilationen, ett nedre och ett övre. Det nedre går från motorblocket till TIK'en (röret mellan luftfilter och turbo), det övre röret går från motorblocket till insuget. Det övre röret kan ställa till lite problem iom att det sitter en backventil som slår till när turbon laddar och det blir ett övertryck i insuget, om ventilen har fastnat i sitt öppna läge så trycker turbon in luft i motorblocket med resultatet att oljestickan kan hoppa upp... Jag har läst rekommendationen att man byter det övre röret var tredje år. Det nedre röret borde du kunna ersätta med ett kärl med filter och låta motorn trycka ut skiten i luften istället, det kommer dock inte uppskattas när du besiktigar bilen. Om du får in för mycket med olja kan resultatet bli brända ventiler (råkade själv ut för det). Kolla länken (http://www.evilution.co.uk/index.php?id=554) så hittar du mer info om vevhusventilationen. Du kan även registrera ett konto på theroadster.net och lägga in frågor... oftast får man vettiga svar där smile Men du är välkommen att ställa fler frågor om du tror att jag kan hjälpa dig.

Sök