1632
Sök

Smart Roadster Coupé - Dubbla effekten - Motorn startad!!

Målet är att dubbla effekten på en Smart Roadster med en motorvolym på 0,7l fördelat på 3 cylindrar. Original har motorn 82Hk.

902 542 Visningar
Uppdaterades senast 28 december 2016
1 290 Inlägg
8 februari 2011
Trådstartare
#501
Ny rapport från Ajdén, redan klar med trattarna smile Ruskigt snabb kille, rekommenderar honom varmt, han verkar ha många strängar på sin lyra.....
https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/1053722_ervud3.jpg

1 290 Inlägg
13 februari 2011
Trådstartare
#502
Dagens arbete i garaget... Efter samtal med han som fixar toppen blev det rörböjar med en mindre diameter än vad jag först hade planerat. Som tur var så hade jag ett gäng med böjar hemma så jag började laborera för att få ihop en kollektor som tar så liten plats som möjligt.

Det gick åt totalt 6 st böjar innan jag fick ihop det ni ser nedan.. efter lite "feltänkningar" och sågningar så fick jag ihop det hela. Nu är den provisoriskt hoppunktat, behöver ta isär och justera en del innan det helsvetsas. Har en liten tanke på att jag istället ska cnc-fräsa fram ett grenrör, då är det enklare att producera flera och sälja samt att jag tror att ett sånt grenrör skulle hålla bättre... får se hur jag gör hmm
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-dcf16c8784655790bb2679ca9fe63607_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-e90747088c652fbb674f8688f9d55560_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-6ae1ea3c9b806f1f76970048cd603dc5_tn.jpg

Allt för idag!

High on diesel and gasoline
368 Inlägg
13 februari 2011
#503
Har själv beställt 4 trattar av ajden smile får dom nog i veckan.. måste ju säga att det ser mycket bra ut!


1 290 Inlägg
16 februari 2011
Trådstartare
#504
Lite julafton då jag idag fick tillbaka intercoolern färdigsvetsad och så var jag och hämtade nya toppen.

Toppen är portad och så har den fått specialtillverkade Ferrea 33mm ventiler i rostfritt, original är det 30mm. Insugsventilerna har fått sällskap av Brabus avgasventiler som enligt vissa ska vara natriumkylda... men inte helt 100 på att det verkligen är så smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-c15850e1f58576630106a680c2c8ab5b.jpg

Ferrea 33mm vs original 30mm. Har inte sett någon annan som gjort det här ingreppet på en Smart Roadster...
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-ef9595448181b7a012f00ac3b4db8d04.jpg

Nya vattenkylda intercoolern färdigsvetsad. Skulle behöva trycktesta den för att se att den håller tätt, förslag på hur man går till väga?
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-ad15d7c69614636d3e138c2db227bc6f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-d2fe0b0ab3c2e5c6b214a0401fedadc7_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-34682bea83715aad996199f7138487eb_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-f4d645c61fba214ee16628ae1f96680b_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-70be9d924633e1fb5716c39b969a3a2a_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-2c3bf8966ec75e26a63a5e4d78c29129_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-adca35377da86dfd109401cdadefd0d1_tn.jpg

Nu är det bara nya retainers som saknas och urfräsning för ventilerna i kolvarna, sen borde det vara dags att börja montera ihop "lillen".

Allt för idag!

The one and only
1 091 Inlägg
16 februari 2011
#505
Kul o se att det går framåt smile Kan du köra med tryckluft och sen spraya vatten/såpa blandning på den för att se om den läcker?

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

1 290 Inlägg
19 februari 2011
Trådstartare
#506
Ingen uppdatering men en intressant frågeställning.

På ett engelskt Roadster-forum är det en kille som funderar på att ta en ForTwo 800CDi motor och sätta den i en Roadster, den tanken är inte så upphetsande men frågeställningen tog en annan riktning i tråden som då blev högintressant.

Någon skrev att vevaxel och stakar från en 800 CDi passar i en Roadster-motor (700cc) och att det så skulle ge 800cc. När jag kollat uppgifterna så stämmer det inte riktigt då det är olika borr på 800cc och 700cc. Roadstern har original 66.5mm borr och 67mm slag som ger 698cc. 800cc har 65.5mm borr och 79mm slag. Om vevaxel och stakar från 800 CDi passar så blir det 823cc.

Skulle vilja hitta en Cdi-motor och skruva isär för att mäta lite... Så mycket med snack och teorier på det brittiska forumet och ingen verkar veta vad dom riktigt pratar om... Så om någon har en motor liggande, hel eller rasad, skicka ett PM wink

Funderar lite på motor #3 som jag har i garaget..... ett mål för den skulle ju kunna vara 200Hk+ big_smile

1 290 Inlägg
19 februari 2011
Trådstartare
#507
M_Broberg skrev:
Wow, vilken extrem volym... 823cc yikes

EDIT: bygger du motorn med specialbeställda kolvar och vevstakar lär det ju inte va några problem smile annars kan det ju strula . frågan e ju hur mkt frigång det är i tråg, block osv?

17% större motor, inte illa det wink Man får nog fila en del i blocket för att det ska gå att snurra runt.... om det ens fungerar. Men tanken är intressant....

1 290 Inlägg
26 februari 2011
Trådstartare
#508
Igår fick jag leverans av nya ventilbrickor/retainers i aluminium anpassade för de dubbla ventilfjädrar jag hittade i USA. Den svarta är originalet. Ska se om jag får lite tid i garaget i morgon, då ska jag i så fall testa att fräsa ur för ventilerna i en originalkolv... har en idé om hur jag ska kunna göra det själv roll
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-c9e9acc25a138754609c26abe7b61e6c.jpg

1 290 Inlägg
28 februari 2011
Trådstartare
#509
Har en liten fundering som jag tänkte att jag kunde få hjälp med här. Nya intercoolern har 3 st gängade hål för montering vilket är kanon men problemet med hålen att dom går rätt in i luftdelen. Hur kan jag säkerställa att det inte läcker ut luft den vägen? Jag har en idé om att jag ska limma fast gängstång som sticker ut lagom för att gå igenom fästet jag tillverkat och mutter med bricka, vad tror ni om det? I så fall kan man kanske använda någon form av epoxy?

https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-d2fe0b0ab3c2e5c6b214a0401fedadc7.jpg

X40 Nordic
784 Inlägg
28 februari 2011
#510
Tjena riktigt skoj att se ditt projekt gå framåt. Loctite har en gängtätning som vi använder på jobbet för att täta gängor med, mot både luft och vätskor. Riktigt bra grej dessutom blir den inte så hård som gänglåsningen så de går bra att skruva loss saker efter ett tag.

http://loctite.fast.de/se/produkter/542.htm
Senast redigerat av m_a_c (28 februari 2011)


1 290 Inlägg
1 mars 2011
Trådstartare
#511
m_a_c skrev:
Tjena riktigt skoj att se ditt projekt gå framåt. Loctite har en gängtätning som vi använder på jobbet för att täta gängor med, mot både luft och vätskor. Riktigt bra grej dessutom blir den inte så hård som gänglåsningen så de går bra att skruva loss saker efter ett tag.

http://loctite.fast.de/se/produkter/542.htm

Värt att kolla på men jag är fortfarande lite inne på att "limma" fast gängade tappar....

1 290 Inlägg
2 mars 2011
Trådstartare
#512
M_Broberg skrev:
Exsicco skrev:
m_a_c skrev:
Tjena riktigt skoj att se ditt projekt gå framåt. Loctite har en gängtätning som vi använder på jobbet för att täta gängor med, mot både luft och vätskor. Riktigt bra grej dessutom blir den inte så hård som gänglåsningen så de går bra att skruva loss saker efter ett tag.

http://loctite.fast.de/se/produkter/542.htm

Värt att kolla på men jag är fortfarande lite inne på att "limma" fast gängade tappar....

varför använder du inte produkter speciellt anpassade för det du ska göra? det är som att använda pressade mjölkpaket istället för färdiga packningar, det funkar... men är det lika bra?

Lite osäker på vad du menar nu?! Allt som är framtaget till bilen har på något sätt anpassats för att det ska fungera till projektet. Om det är limmet du är orolig för så hade jag inte tänkt att bland mjöl och vatten.... Att skruva i gängade tappar med "lim" (epoxy?, loctite?) säkerställer att det blir tätt, jämfört med att pilla dit en bult som man inte kan se. Om du tycker att jag har tagit några genvägar i projektet så får du gärna peka ut dom roll

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
2 mars 2011
#513
Svetsa dit en gängstång isf.


ska du limma tänk på att använda ett lim så tål mycket värme. Epoxy tenderar att släppa vid höga temperaturer under en längre tid. (vet själv då jag försökt limma saker i motorum med epoxy).

Tycker Gängtätningen låter som en bra ide faktiskt. Annars hadde jag försökt få gängstång ditsvetsat direkt i godset. Fats kanske gör monteringen svårare.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

404 Inlägg
2 mars 2011
#514
Exsicco skrev:
Har en liten fundering som jag tänkte att jag kunde få hjälp med här. Nya intercoolern har 3 st gängade hål för montering vilket är kanon men problemet med hålen att dom går rätt in i luftdelen. Hur kan jag säkerställa att det inte läcker ut luft den vägen? Jag har en idé om att jag ska limma fast gängstång som sticker ut lagom för att gå igenom fästet jag tillverkat och mutter med bricka, vad tror ni om det? I så fall kan man kanske använda någon form av epoxy?

http://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-d2fe0b0ab3c2e5c6b214a0401fedadc7.jpg

Den rekommenderade loctite-tätningen på gängstång som du svetsar fast brickor på, sen o-ringar mot intercoolern bör ju ge en oändligt tät lösning?

Någonting i stil med:
https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4969/4969-982a5a9f38ccb6cc060b157f887794eb_tn.jpg


4 001 Inlägg
4 mars 2011
#515
Exsicco skrev:
m_a_c skrev:
Tjena riktigt skoj att se ditt projekt gå framåt. Loctite har en gängtätning som vi använder på jobbet för att täta gängor med, mot både luft och vätskor. Riktigt bra grej dessutom blir den inte så hård som gänglåsningen så de går bra att skruva loss saker efter ett tag.

http://loctite.fast.de/se/produkter/542.htm

Värt att kolla på men jag är fortfarande lite inne på att "limma" fast gängade tappar....

jag ska kolla på vad det var vi använde på lite tätningar till min vevhusventilation, det var iaf. nåt som dom använder på ubåtar till vattenrören, jag är övertygad om att det klarar både tryck och temperaturskiftningarna.

Återkommer under helgen big_smile

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

1 290 Inlägg
4 mars 2011
Trådstartare
#516
tongue
kolvas skrev:
Exsicco skrev:
m_a_c skrev:
Tjena riktigt skoj att se ditt projekt gå framåt. Loctite har en gängtätning som vi använder på jobbet för att täta gängor med, mot både luft och vätskor. Riktigt bra grej dessutom blir den inte så hård som gänglåsningen så de går bra att skruva loss saker efter ett tag.

http://loctite.fast.de/se/produkter/542.htm

Värt att kolla på men jag är fortfarande lite inne på att "limma" fast gängade tappar....

jag ska kolla på vad det var vi använde på lite tätningar till min vevhusventilation, det var iaf. nåt som dom använder på ubåtar till vattenrören, jag är övertygad om att det klarar både tryck och temperaturskiftningarna.

Återkommer under helgen big_smile

Låter som nått som skulle kunna fungera big_smile

1 290 Inlägg
6 mars 2011
Trådstartare
#517
Helgen började med att jag åkte ut på landet och hämtade några originalfjädrar som jag sålt till en annan Roadsterägare... bra att få in lite pengar till projektet smile Passade även på låna pappas verkstad för att tillverka ett par fästen till fyrpunktsbältet. Missade att ta bilder på det men det var å andra sidan inte så mycket att se...

Har funderat ett tag på hur jag ska lösa så att ventilerna går fria från kolvarna. Tänkte att jag skulle testa en teori på en originalkov för att se om det fungerar innan jag ger mig på JE-kolvarna.

Limmat fast alu-plåt på ventilerna som är 1mm större i diameter jämfört men ventilerna som sedan ska användas, detta kommer ge ett utrymme på 0,5mm vid sidan av ventien. Ruggat upp ytan så att slippappret ska fästa.
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-2a24b43347a47bc58e1509a168bbaac8.jpg

Limmat fast smärgelduk för att kunna slipa ur kolvarna. Eventuellt måste jag byta duk mellan varje kolv... då kommer det att ta tid.
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-c29a38a5b31d00382e57c63aa78a561a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-69e07b2a69bc0eeadbce8451bb7bad65.jpg

Planen är att använda reservtoppen som "styrning" så att urtagen hamnar på rätt ställe."Slipventilerna" på plats... får se om det fungerar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-23ba430e52ed353517dd4e24468a8bf5.jpg

Här ser man lite av resultatet. Duken lossnade från ventilen, limmet får torka några dagar innan nästa försök... men det ser ut som att det kan fungerar. Dock är det trångt att komma ner i toppen med borrmaskinen. Är det någon son har tips på en smal förlängning till en borrmaskin som klarar 6mm-skaftet?
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-25976efb4ea1d35aabe5cf05df5a5f9d.jpg

1 290 Inlägg
7 mars 2011
Trådstartare
#518
Trodde att det skulle bli folkstorm när jag beskrev hur jag skulle ta ur för ventiler, men här var det dött big_smile

Hittat vad jag ska köpa för att komma åt och slipa med ventilerna, dock hade Jula i Häggvika tomt på hyllan när jag var in hos dom.... får testa en annan butik i morgon.
http://www.jula.se/lang-filmaskin-1-4-139742

1 212 Inlägg
7 mars 2011
#519
Exsicco skrev:
Trodde att det skulle bli folkstorm när jag beskrev hur jag skulle ta ur för ventiler, men här var det dött big_smile

Hittat vad jag ska köpa för att komma åt och slipa med ventilerna, dock hade Jula i Häggvika tomt på hyllan när jag var in hos dom.... får testa en annan butik i morgon.
http://www.jula.se/lang-filmaskin-1-4-139742

smile

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....

112 Inlägg
7 mars 2011
#520
kanske skulle kunna ta en "hålsågshållare" strunta i hålsågen och spänna fast ventilen i stället för centrumborren. då kanske man kan käna nåra centimetrar. Kanske känns för oseriöst men det är bara ett förslag.

kämpa vidare! vi följer dig med spänning



Sök