2938
Sök

Smart Roadster Coupé - Dubbla effekten - Motorn startad!!

Målet är att dubbla effekten på en Smart Roadster med en motorvolym på 0,7l fördelat på 3 cylindrar. Original har motorn 82Hk.

899 418 Visningar
Uppdaterades senast 28 december 2016
1 290 Inlägg
9 maj 2011
Trådstartare
#621
Olle__h skrev:
Exsicco skrev:
Quist skrev:
Vattenpumpen till IC:n, skulle det inte varit smartare att koppla den till tändningen? så den slås på när du vrider på nyckeln?, till oljetryckskontakten så den startar när motorn får oljetryck eller på halvljusautomatiken). För om du glömmer knappen på och pumpen går så dör ju batteriet efter ett tag eller så går den inte när du väl kör. Men där kanske finns där en annan tanke med denna "slappknappen" wink


Väntar som många andra ivrigt på uppstart, film osv. smile

Den ligger på tändningen via ett relä, vill ha möjligheten att stänga av den även när tändningen är på.

Du får vänta lite till innan uppstart, behöver besikta bilen innan nya motorn ska i smile

Varför vill du kunna stänga av den?? Bara nyfiken/okunnig

Om jag har tändningen på men motorn är av så är det onödigt att pumpen står och går, det är ett ganska litet batteri i Smarten original och i framtiden kan det bli ett ännu mindre för att spara vikt. Det hade säkert gått att få till det så att pumpen bara går när motorn är igång men det utanför min kunskap smile

112 Inlägg
9 maj 2011
#622
Snabba puckar! tack för svaret. låter vettigt.


9 130 Inlägg
9 maj 2011
#623
Vet inte hur det är på en SMART, men på en Volvo 740 med B23E så är det så att en bränslepumpen snurrar ett par varv innan start, sen när motorn är igång så går den konstant. Skulle ju kunna gå att koppla reläet till IC pumpen på samma slinga som bränslepumpen om det funkar på samma sätt, så slipper du ju oroa dig för den.


1 290 Inlägg
9 maj 2011
Trådstartare
#624
Putteliten skrev:
Vet inte hur det är på en SMART, men på en Volvo 740 med B23E så är det så att en bränslepumpen snurrar ett par varv innan start, sen när motorn är igång så går den konstant. Skulle ju kunna gå att koppla reläet till IC pumpen på samma slinga som bränslepumpen om det funkar på samma sätt, så slipper du ju oroa dig för den.

Direkt när jag vrider på tändningen hör jag en pump som går, misstänker att det är soppapumpen men jag är inte helt säker. Kör på den här lösningen tills vidare. Kommer säkert finnas anledning till att bygga om längre fram smile

1 290 Inlägg
9 maj 2011
Trådstartare
#625
JanPlatano skrev:
Skit kul projekt! Jag tar plats

Såg nu att det är du som bygger den där kolfiberporschen som jag brukar vara inne och kika på. Grymt bygge! smile

41 Inlägg
11 maj 2011
#626
Jag har kollat länge pà Smart Roadstern den har flera bra saker: Pris, mitten motor, vikt och ser bra ut.
Hur e det med väghållningen?
Var kan man banta den pà vikt?
Det du gör med din motor e är imponerande men jag tänker mer pá att lägga i en annan motor och làda för att göra det mer enkelt och i och med att min grej e att plocka bort vikt mer än det mekaniska.
Vet du vad Smart motorn/ládan väger och vad bilen har för vikt fördelning?
Senast redigerat av JanPlatano (11 maj 2011)

Saludos desde Gran Canaria
www.rsr-racing.net

1 290 Inlägg
11 maj 2011
Trådstartare
#627
JanPlatano skrev:
Jag har kollat länge pà Smart Roadstern den har flera bra saker: Pris, mitten motor, vikt och ser bra ut.
Hur e det med väghållningen?
Var kan man banta den pà vikt?
Det du gör med din motor e är imponerande men jag tänker mer pá att lägga i en annan motor och làda för att göra det mer enkelt och i och med att min grej e att plocka bort vikt mer än det mekaniska.
Vet du vad Smart motorn/ládan väger och vad bilen har för vikt fördelning?

Roadstern är en skitkul bil, mycket på grund av att den har så låg tyngdpunkt. Väghållningen är bra redan original och med andra dämpare, fjädrar & däck blir den grym.
Jag har tittat lite på att flytta fram tanken och sätta i en större motor men det har blivit lite av en sport att se hur mycket effekt man kan ta ur en motor på 0,7 liter.
Jag har inte koll på viktfördelningen men motorn väger 49.5kg och växellådan 29.5kg utan olja. Kolla här så hittar du vikten på många av delarna http://www.fq101.co.uk/data-a-reference … ights.html

Bara stolarna väger 41kg tillsammans, dom är ursprungligen avsedda för ForTwo och förstärkta med plåt i ryggen för att klara en smäll bakifrån. Sätter du i kolfiberstolar så kan du säker kapa minst 30kg. Golvmattorna/ljudisoleringen väger 16Kg och har en förmåga att dra till sig fukt (och alla Roadsters läcker in...). Jag har lättat min en del men till hösten har jag planer på att hårdbanta lillen, skulle gärna byta all plast (allt som är svart på min bil) till kolfiber smile
Senast redigerat av Exsicco (14 maj 2011)

1 290 Inlägg
14 maj 2011
Trådstartare
#628
Idag fortsatte arbetet med få igång vattenkylningen av intercoolern, blev inte nöjd med prestandan efter förra helgens arbete. Drog om vattenslangarna till intercoolern och det blev mycket bättre, det blev färre ställen där luft kunde samlas.
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-10f0b2e0d44e82e62a76ef0692567e6d.jpg

Vände på vattenpumpen och lade den ner istället, antagligen så det är tänkt att den ska monteras. Nu fungerar det och det gick att lufta systemet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-6bf642a774e79936723cebb8dcfb534f.jpg

Började med adaptern som ska sitta mellan toppen och grenröret från en Arctic Cat T660 Turbo. Adaptern har Ajdén gjort efter min ritning. De asymmetriska avgashålen är korrekta, fräser upp dom för hand så att det blir en jämn övergång mellan topp och grenrör. Kommer försänka muttrarna som håller adaptern mot toppen då grenröret delvis kommer att gå över dessa bultar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-d6a9739d50a9bd45d308a46055475f10.jpg

Adaptern är 20mm tjock. Gängade hålen för grenröret, behöver hitta M8/1.25 pinnbult till grenröret.
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-fa45080722e7d574ea7d3f9a1c389d12.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-17062199b466523116384c63c217b482.jpg

Turbon hamnar högre än vad den sitter original men det borde få plats då motorn lutar bakåt. Kommer montera motor med låda i en subframe i morgon så att jag får lite referenspunkter att mäta på.
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-1fc10dff5b07ca97bf0064e37734a4a7.jpg

Ursäkta lite suddig bild smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-cbabac0e09042b4c78cac2b70d652a01.jpg

Funderar på hur jag ska fästa avgassystemet, på skotern är det två fjädrar som håller avgassystemet/ljuddämparen mot turbon men jag undrar om det är ok på en bil. Det borde gå att få tag på en downpipe som passar på turbon med korrekt anslutning till ett avgassystem.
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-6239ba35eba0e6d42449c10119c377ab.jpg

Allt för idag!
Senast redigerat av Exsicco (14 maj 2011)

68 Inlägg
14 maj 2011
#629
Anslutningen på avgassystemet ser "fransk" ut.

http://www.avgassystem.eu/images/stories/19-391.gif

Jag hittar inga bra bilder.

Men det finns små rör med kona som skarvrör till franska bilar, som är ca 10cm långa

Åk till närmaste reservdelsfirma och visa de röret så ska de nog hitta något. Finns i några storlekar.

För jag vet att det finns, jag har själv skarvat med dessa rör då de rostar osv.


Hoppas du förstår vad jag försöker säga!

//Quist

hbxservice.com
1 471 Inlägg
14 maj 2011
#630
stiligt !

god gave us turbo lag to give the v8 suckers a slight chanse

1 290 Inlägg
14 maj 2011
Trådstartare
#631
Quist skrev:
Anslutningen på avgassystemet ser "fransk" ut.

http://www.avgassystem.eu/images/stories/19-391.gif

Jag hittar inga bra bilder.

Men det finns små rör med kona som skarvrör till franska bilar, som är ca 10cm långa

Åk till närmaste reservdelsfirma och visa de röret så ska de nog hitta något. Finns i några storlekar.

För jag vet att det finns, jag har själv skarvat med dessa rör då de rostar osv.


Hoppas du förstår vad jag försöker säga!

Tack för förslaget, det där ser ut att kunna passa om jag hittar rätt diameter-

1 290 Inlägg
15 maj 2011
Trådstartare
#632
Målet idag var att få upp motor och växellåda i subframen, det gick bra ända till jag klantade till det med bakre packboxen. Hade otur när jag tänkte så det blev lite fel hmm Den hamnade inte rätt och istället för att chansa rev jag loss den, beställer en ny i morgon.
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-d6b06d00bf9f0c308fc07389ad27ccbb.jpg

Här ser man hur mycket motorn lutar bakåt, finns hopp för att turbon ska få plats. I utrymmet bakom motorn ska jag också få plats med tvärstag till hjulupphängningen, katalysator, ljuddämpare och någon decimeter med avgasrör.
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-b3c0f2ee6e57f181d9830295cf602834.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-62d96942948c61d154ddee28362f797f.jpg


Nästa motorprojekt kanske?! Motorn från den kvaddade Roadstern har nu fått tagit plats i motorvaggan. Motorn har troligen inte gått mer än 1000mil men 3år med trasig huv på en grusparkering har satt sina spår.
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-c02b569905549c67d9464c6aedae7a71.jpg

När jag började montera motorn upptäckte jag att det finns små skillnader i subframen till Roadstern jämfört med Fortwo, men inte värre än att det går att rätta till. Största skillnaden är fästet för vajern till handbromsen, för att lösa det kommer jag flytta över fästet från en subframe jag har liggandes.

Allt för idag!

1 212 Inlägg
15 maj 2011
#633
Exsicco skrev:
Målet idag var att få upp motor och växellåda i subframen, det gick bra ända till jag klantade till det med bakre packboxen. Hade otur när jag tänkte så det blev lite fel hmm Den hamnade inte rätt och istället för att chansa rev jag loss den, beställer en ny i morgon.
http://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-d6b06d00bf9f0c308fc07389ad27ccbb.jpg

Här ser man hur mycket motorn lutar bakåt, finns hopp för att turbon ska få plats. I utrymmet bakom motorn ska jag också få plats med tvärstag till hjulupphängningen, katalysator, ljuddämpare och någon decimeter med avgasrör.
http://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-b3c0f2ee6e57f181d9830295cf602834.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-62d96942948c61d154ddee28362f797f.jpg


Nästa motorprojekt kanske?! Motorn från den kvaddade Roadstern har nu fått tagit plats i motorvaggan. Motorn har troligen inte gått mer än 1000mil men 3år med trasig huv på en grusparkering har satt sina spår.
http://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-c02b569905549c67d9464c6aedae7a71.jpg

När jag började montera motorn upptäckte jag att det finns små skillnader i subframen till Roadstern jämfört med Fortwo, men inte värre än att det går att rätta till. Största skillnaden är fästet för vajern till handbromsen, för att lösa det kommer jag flytta över fästet från en subframe jag har liggandes.

Allt för idag!

:)bilder säger ju mer än tusen ord.......

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....

1 290 Inlägg
15 maj 2011
Trådstartare
#635
Putteliten skrev:
Nära nu jue smile Uppstart till nästa helg eller?

Japp! Men med motorn som redan sitter i smile

High on diesel and gasoline
368 Inlägg
15 maj 2011
#636
Exsicco skrev:
Putteliten skrev:
Nära nu jue smile Uppstart till nästa helg eller?

Japp! Men med motorn som redan sitter i smile

Har du någon tid du tror nu motorn startar då? smile minns inte om du har pulat något med tändning och insprut eller ska du köra med orginal?? 

Rätt fet vinkel på motorn faktiskt tongue och sjukt liten är den!

Mvh Morgan


1 290 Inlägg
15 maj 2011
Trådstartare
#637
Mog1 skrev:
Exsicco skrev:
Putteliten skrev:
Nära nu jue smile Uppstart till nästa helg eller?

Japp! Men med motorn som redan sitter i smile

Har du någon tid du tror nu motorn startar då? smile minns inte om du har pulat något med tändning och insprut eller ska du köra med orginal?? 

Rätt fet vinkel på motorn faktiskt tongue och sjukt liten är den!

Mvh Morgan

Till sommaren ska den vara igång, men det har jag sagt för ett år sedan också wink

High on diesel and gasoline
368 Inlägg
15 maj 2011
#638
Hahaha gött då smile blir du färdig till gatebil tror du? smile


225 Inlägg
16 maj 2011
#639
Har suttit och lurkat i denna tråden sedan du började och måste säga att det är helt sjukt vad du åstadkommit med den lilla besten smile längtar efter uppstart och film, vill höra "besten" och se resultatpappren från bänkningen:) lycka till nu!


1 290 Inlägg
21 maj 2011
Trådstartare
#640
Började dagen med att förstöra bakre packbox #2, behöver hitta en sponsor på packboxar om jag ska fortsätta i samma takt...

Tog istället tag i att flytta över fästet för handbromsvajrarna från Roadster-ramen till den från en Fortwo som jag ska använda. Gjorde lite ont att slipa bort färgen från subframen...
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-bb2bbeb16142ca2681237b808a668bcf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-989a3783cd24b2b39866b7dc53e87e2c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-1affcf4aaf948ed5c1bce30a7d98d9fa.jpg

Passade på att hänga med Herr Garpe till hans vekstad för att såga till delarna till det blivande insuget och försänka muttrarna till grenrörsadaptern, Stort tack Robin för hjälpen, även om jag nästan blev av med ett finger wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-6b6fe01f8d1bb52bfeb05b47ade06ccb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-d5bb3a865ff6ad2416442e63e937cfd3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-f8aa554a60db51c1292c87345539929a.jpg

Provmonterade allt i subframen för att se om det får plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-b2d5588d831e9c629a3caea796057111.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-8746cb7f183e12f1bc53bd8469f83e9a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-7efe6633ed2a3b9496358a86e0e7bda2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-601a166349135a33820add6cd26e152c.jpg

Klurar på hur jag ska dra rören till luftfilter och intercooler, det hade varit mer optimalt om anslutningarna hade gått uppåt istället. Skrev tidigare att den här turbon hamnar mycket högre upp men nu när den sitter på plats i subframen ser det ur som att rören och avgassystemet kommer vara den punkten som har lägst markfrigång på hela bilen.... Ska se om jag hinner iväg i morgon för att inhandla lite rör, ljuddämpare och katalysator till avgassystemet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-925c8e68ffd33d8859d6492286ae8b4e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-0b30ed4d2d95e7cb375334205fb3f00d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-56d329e587c8b25227abc8802c5e50d2.jpg

Här har jag petat in en drivaxel för att se om det finns utrymme för att dra upp ett rör till intercoolern. Blir lite pill för att få ihop det hela smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-55b538bc4ba0cba7e59316521282edf7.jpg

Allt för idag!


Sök