1756
Sök

Smart Roadster Coupé - Dubbla effekten - Motorn startad!!

Målet är att dubbla effekten på en Smart Roadster med en motorvolym på 0,7l fördelat på 3 cylindrar. Original har motorn 82Hk.

899 496 Visningar
Uppdaterades senast 28 december 2016
1 290 Inlägg
19 juli 2011
Trådstartare
#721
Wick_e skrev:
Ser riktigt bra ut smile följt detta en längre tid utan att kommentera så mycket.

grymt imponerad att du även designar det mesta själv smile

//Christopher

Kul att du följer tråden! Att man designar själv leder ofta till att man får designa samma pryl fler gånger innan det fungerar smile

1 290 Inlägg
19 juli 2011
Trådstartare
#722
Slipade ner (skit)färgen från Mekonomen och sprutmålade med ett annant fabrikat. Betydligt bättre resultat. Ett lager till i morgon, sen är dom färdiga för att monteras.
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-2fb1791b85aec6b76ef0fa51200652ed.jpg

Har klurat på de bromsoksadaptrar som vi gjort och kommit fram till att jag gör nya enligt den sista designen. Ska kolla med min kompis om han har tid att hjälpa mig igen... får nog muta honom med något.. smile

Rev loss packbox nr3 som jag monterad, kändes inte helt 100. Nu har jag köpt Smarts egna verktyg för att montera packboxar och "ta da" nu sitter det en ny packbox monterad som sitter precis som den ska göra.
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-0d1be4ae971e3513b8135ff57b8e1e2f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-709ccf643d41e56ed0922f1e2919f7e7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-8dcda7f1202444647d8cbbaad600bc09.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-0e28792759268be68b1620d38d9a7222.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-05ef34dbc5e839357b8aa43bb80ef132.jpg

Svänghjul, koppling och växellåda är nu premanent monterat. Stor seger smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-9e8430284c77df786b8592d08ec92324.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-fab5f77ff2ad47a38a9b749c1de24c6e.jpg

Allt för idag! I morgon ska jag hämta det färdigsvetsade grenröret.

112 Inlägg
20 juli 2011
#723
De där måste kännas jävligt bra!! Kul att det går bra för nån iaf.


Specialist
1 187 Inlägg
20 juli 2011
#724
uppstart i nästa vecka nu då smile

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"

1 290 Inlägg
23 juli 2011
Trådstartare
#725
I förrgår var jag iväg till kompisens verkstad igen för att tillverka nya adaptrar till bakbromsarna, första versionen blev inte helt 100... gör om gör rätt... Blev inga bilder vid det här tillfället hmm

Behövde bultar till nya oken bak, hittar man inte rätt bult får man tillverka själv. Behövde M10 bultar med 1.25 (fingäng) som var ca 30mm långa. Gängade om längre M10-bultar som hade 1.5 gäng och kapade den dubbelgängade delen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-ad60dbc9fdcb5d1a1c4ac201bdfc181c.jpg

Målet idag var att få de nya adaptrarna på plats (version B). Svetsade igen hålet som jag tog upp för version A. Tog upp ett spår för bulten till oket, den nya lösningen blev betydligt bättre.
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-040d2cc8ede56c85dab90ed5afc5a8bc.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-fa58d422910accad426dec248adc7289.jpg

De nya adaptrarna svetsade på plats då de även fungerar som ett stöd för hjullagret, precis som det gör original.
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-65fcb227fa9b04e234d61e2330134c40.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-f7d552dc616909dcbe96ad03565cd991.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-dc5615abb0afa4be0fbe8240e0c43dbe.jpg

Och så på med lite färg... hoppas på att besiktningen inte ska säga nått när det ser "original" ut smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-cd4fa7d90c2fcdaf4e5363df92370540.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-b78ab7af9016fb34d3742d3b9e0dd150.jpg

I morgon är adaptrarna på plats och jakten på nya bromsledningar och handbromsvajer börjar!

Allt för idag!

181 Inlägg
24 juli 2011
#726
följt tråden ett ganska bra tag nu, och de ända ja kan säga är :

fyf*n va du lägger mycke tid på din lilla ögonsten, haha

sjukt bra jobb ! keep it up


1 290 Inlägg
24 juli 2011
Trådstartare
#727
nameless skrev:
följt tråden ett ganska bra tag nu, och de ända ja kan säga är :

fyf*n va du lägger mycke tid på din lilla ögonsten, haha

sjukt bra jobb ! keep it up

Kul att du lämnar ett spår i min tråd, bra för motivationen smile

Tycker själv att jag lägger alldeles för lite tid på att få bilen klar...
Senast redigerat av Exsicco (24 juli 2011)

181 Inlägg
24 juli 2011
#728
jo man brukar känna så själv, känns alltid som man kan lägga mer tid än vad man gör.

men sen lägger du ju en hel del tid på allting du bygger / konstruerar själv också, antar att de är ett par timmar lagda i bara solidworks för alla ritningar ?

sjukt imponerad över ditt jobb, och att du dessutom gör allting på en smart fick mej att verkligen tappa hakan ! en av få trådar man känner att man Måste följa !


5 Inlägg
24 juli 2011
#729
På min bil har de aldrig kommenterat min adaptrar till bromsoken, så det går nog säkerligen vägen.
Det underlättar när man har en lite udda bil smile

/ Daniel


1 290 Inlägg
24 juli 2011
Trådstartare
#730
nameless skrev:
jo man brukar känna så själv, känns alltid som man kan lägga mer tid än vad man gör.

men sen lägger du ju en hel del tid på allting du bygger / konstruerar själv också, antar att de är ett par timmar lagda i bara solidworks för alla ritningar ?

sjukt imponerad över ditt jobb, och att du dessutom gör allting på en smart fick mej att verkligen tappa hakan ! en av få trådar man känner att man Måste följa !

Jodå... det blir ett par timmar i Solidworks och AutoCad och även om det är till bilen så känns det inte riktigt så. Många av ritningarna blir det inga delar av, inte just nu i alla fall. Har en idé om att rita en helt ny subframe för att kunna montera en helt annan motor i framtiden... lite sugen på motor och låda från en nyare VW Polo GTI, 1,4 liter turbo & kompressor som ger 180Hk i originalutförande och en 7-växlad DSG-låda. Behöver i så fall hitta en donatorbil då jag behöver plocka elsystemet för att bland annat få igång så att paddlarna fungerar med växellådan.... men men... det blir nog för dyrt smile

1 290 Inlägg
24 juli 2011
Trådstartare
#731
daniel-635 skrev:
På min bil har de aldrig kommenterat min adaptrar till bromsoken, så det går nog säkerligen vägen.
Det underlättar när man har en lite udda bil smile

/ Daniel

Det var länge sedan man såg dig på besök i tråden!

Det är inte adaptrarna i sig jag är orolig för på besitningen, utan att det sitter skivor bak istället för trummor lol

1 290 Inlägg
26 juli 2011
Trådstartare
#732
M_Broberg skrev:
Fan vad stiligt! SBP brukar inte bry sig om det ser seriöst ut smile annars kan man alltid dra " det ska/ska inte vara såhär på denna modellen/årsmodellen"

Hoppas att bilen kan gå igenom besiktningen med det nya paketet (subframe, motor, växellåda och allt som hör där till), annars får jag i västa fall byta paketet till besiktningen.

1 290 Inlägg
26 juli 2011
Trådstartare
#733
Bromsoken på plats! Behöver bara dra nya ledningar till bromsarna och hitta någon lämplig handbromsvajer. Tips på var man hittar verktyg och material för att göra egna bromsledningar? EDIT: Hittatde precis att Biltema har material och verktyg, trodde att dom bara hade färdiga bromsrör smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-b64f6cffb6e308ddda9a819be4dedd97.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-d084fb3176434f12c3a6cebb93cf7169.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-fbf86310e0816912035dcc464505ca47.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-1136b9c8757ff024631e2c08c0dcefcc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-260689b088a4b41ef867239578e13808.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-26ad953b6cd547da97f4cc183c8d8899.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-d397c14d984ef631ce99150666c3a64a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-8acb70ca03f3290113649c80f4eba0f5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-816b60b45a75b91206ba5f84bcb9793f.jpg

Ploppade i drivaxlarna för att tydligare se hur jag måste dra bromsledningarna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-023db0eea8b01dc1eaf287dcace6224f.jpg

Varit seg de sista dagarna så det har inte hänt något mer i garaget. Behöver lägga lite tid på reservmotorn som jag sålt.... Allt för idag!
Senast redigerat av Exsicco (26 juli 2011)

112 Inlägg
26 juli 2011
#734
Ser mkt bra ut med bromsarna. följt projektet från början och gillar det starkt. fortsätt så

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
26 juli 2011
#735
Snyggt! Ser då original ut för mitt otränade öga. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

1 290 Inlägg
26 juli 2011
Trådstartare
#736
Mankan87 skrev:
Ser mkt bra ut med bromsarna. följt projektet från början och gillar det starkt. fortsätt så

Kul att du följer tråden!

1 290 Inlägg
26 juli 2011
Trådstartare
#737
ChriZtoffer skrev:
Snyggt! Ser då original ut för mitt otränade öga. smile

Jodå, det blev rätt bra smile

1 290 Inlägg
26 juli 2011
Trådstartare
#738
Sitter här och googlar efter bilder som visar hur bromsoket sitter original på en Audi... Funderar på om lutningsnippeln ska vara uppåt... men det borde inte ha någon betydelse då kolven ska pressa ut all luft och bromsvätska när nippeln är öppen.... eller? Om jag byter plats på höger och vänster så att nippeln kommer högre men då blir det knas med handbromsvarjern istället som då ska komma in bakifrån.... några idéer om det?

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
26 juli 2011
#739
Det finns bilar med nippeln monterad neråt.. det funkar men inte optimalt.. man får ljufta lite nogrannare bara.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

Badmanners Motorsport
169 Inlägg
26 juli 2011
#740
Exsicco skrev:
Sitter här och googlar efter bilder som visar hur bromsoket sitter original på en Audi... Funderar på om lutningsnippeln ska vara uppåt... men det borde inte ha någon betydelse då kolven ska pressa ut all luft och bromsvätska när nippeln är öppen.... eller? Om jag byter plats på höger och vänster så att nippeln kommer högre men då blir det knas med handbromsvarjern istället som då ska komma in bakifrån.... några idéer om det?

Rent generellt så spelar det ingen roll. På motorcyklar så kan nipplarna sitta lite godtyckligt. Vid problem så lossar man bara oket vid luftning men detta har nog bara hänt vid mina specialbyggen.

Badmanners Motorsport
Projekttråd


Sök