2485
Sök

Smart Roadster Coupé - Dubbla effekten - Motorn startad!!

Målet är att dubbla effekten på en Smart Roadster med en motorvolym på 0,7l fördelat på 3 cylindrar. Original har motorn 82Hk.

899 511 Visningar
Uppdaterades senast 28 december 2016
1 290 Inlägg
3 september 2011
Trådstartare
#761
Putteliten skrev:
Yeah, nu händer det grejer ja! big_smile tyvärr lite sent på säsongen bara.

Och på fel motor smile

9 130 Inlägg
3 september 2011
#762
Exsicco skrev:
Putteliten skrev:
Yeah, nu händer det grejer ja! big_smile tyvärr lite sent på säsongen bara.

Och på fel motor smile

Jo det ja, men att du ska ta tag i att börja riva ner roadstern är ju grejer det! smile


1 290 Inlägg
4 september 2011
Trådstartare
#763
Då var blästerskåpet sålt! Hållit på hela dagen och städat och möblerat om garaget för att få plats för motorbytet. Blev riktigt bra med plats. Så bilen är tillbaka i garaget....

Har funderat lite på om jag ska köpa en uppsättning fortwo-fälgar och kränga på isdäck och ta med bilen till Färnsjörepan i vår.... Skulle vara lite kul och udda att komma dit med en Smart. Men frågan är om jag får fäste, tror att den är för lätt även om motorn ligger över drivhjulen. Några kommentarer?

133 Inlägg
4 september 2011
#764
finngs nog inget som heter för lätt då det kommer till att köra på is smile har kört allt från crossare till plåtrensade nissan micror, å nog går det bra smile

1 290 Inlägg
4 september 2011
Trådstartare
#765
Plundgren skrev:
finngs nog inget som heter för lätt då det kommer till att köra på is smile har kört allt från crossare till plåtrensade nissan micror, å nog går det bra smile

Ska kanske sikta på det då... kan ju vara kul att ha ett mål för vintern.... Höja fjädringen maximalt och ställa in så mjukt det går, sen till sommaren sänka den och justera den till hårt läge smile

133 Inlägg
4 september 2011
#766
Låter som en plan! å som du säger; kul med ett mål smile

1 290 Inlägg
4 september 2011
Trådstartare
#767
Har en till växellåda liggandes... undrar om man ska göra en AGA-diff i den om jag ska köra på is. Har planerat att riva isär den för att mäta upp diffen för att se om det går att få tag på en lamelldiff eller en diffbroms. Lådan är tillverkad av Getrag och jag har svårt att tänka mig att diffen i lådan endast är designad för Smart...

133 Inlägg
5 september 2011
#768
ja getrag gör ju till dom flesta smile sen vet ja inte om agadiffning... tycker det går alldeles utmärkt att sladda på isen utan. Sen har jag nog bara kört med agadiffat på is en gång, å då kändes det nästan för halt. men det är ju bara att prova sig fram big_smile

1 290 Inlägg
24 september 2011
Trådstartare
#769
Nu var det länge sedan jag skrev något i tråden. Fokus har varit att få klart tomten efter dräneringen men nu är gräsmattan planterad så nu borde jag få lite mer tid i garaget istället.

Idag kom det en kille från Halmstad för att hämta motorn han köpt och samtidigt hade jag besök av en annan Roadster-ägare som ville ha ny programvara i sin bil. Lite lustigt att båda kommer samtidigt då jag aldrig tidigare haft besök av någon annan Roadster...

Bilen i mitten var den som fick ny programvara, det blev ett jvla drag med nya programvaran... på vägen hem sköt han dumpen smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-062deb1e43ca0ea32f11138a0ad0b675.jpg

238 Inlägg
24 september 2011
#770
Tur att det finns nya dumpar att köpa wink

Mvh
Ola Ekegren

1 290 Inlägg
24 september 2011
Trådstartare
#771
Xog skrev:
Tur att det finns nya dumpar att köpa wink

Köp nått vettigt denna gång...

238 Inlägg
24 september 2011
#772
Hey.. Leksaken satt på när jag köpte den.. Och jag har ju Forge dumpen liggande så smile

Mvh
Ola Ekegren

1 290 Inlägg
25 september 2011
Trådstartare
#773
Kommit igång lite i garaget idag! Rev isär motorn jag fick som delbetalning när jag sålde motor nummer tre, kan inte låta bli att planera för hur den ska se ut. Den mentala ToDo-listan ser ut som följande just nu:
Större och lättare avgas- och insugsventiler.
Ännu vassare kam (om den jag testar nu fungerar)
Egentillverkat svänghjul i aluminium.... undrar om man kan hitta titanium billigt....
Remskivan fram ska svarvas i aluminium enligt ritningen jag gjorde för en tid sedan.
Lika JE-kolvar som jag har till projektmotorn
Lika Pauter-stakar som jag har till projektmotorn men det ska tas bort lite material så att dom lättare går fritt i blocket och blir lättare
Extern oljekylare
Större oljetråg... hittat en modell jag är sugen på men den är karatedyr...

Skulle vilja ha en 12v-topp men jag har inte hittat något ännu som ser ut att kunna fungera med lättare modifiering.

Men nog med dagdrömmar nu, är har jag en fråga som någon kanske kan svara på.

Skruvarna som jag har markerat med rött, kan man dela kompressorhuset där och vrida inröret uppåt utan att det påverkar turbons funktion eller att det måste balanseras? Någon som vet vilket moment skruvarna ska dras med?
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-43479750e7d7297abfd25f86a99e572b.jpg

Behöver fixa en fläns till turbon så att jag kan dra avgassystemet på ett vettigt sätt. Skulle börja med det nu ikväll men av någon anledning har min SW-installation slutat att fungera sad
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-724ab6c55bb665382b18629c39395d7c.jpg

Allt för idag!

1 271 Inlägg
25 september 2011
#774
ta en bild på baksidan av kompressor huset så man kan se. för dom jag delat å vridit på satt längst in mot lager huset. å de behövs inte balanseras eller något. men man får bygga nytt fäste för WG

1 290 Inlägg
25 september 2011
Trådstartare
#775
-stoffe- skrev:
ta en bild på baksidan av kompressor huset så man kan se. för dom jag delat å vridit på satt längst in mot lager huset. å de behövs inte balanseras eller något. men man får bygga nytt fäste för WG

Här är en gammal bild som visar från sidan.... blir du nå klokare av den?
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-0b30ed4d2d95e7cb375334205fb3f00d.jpg

High on diesel and gasoline
368 Inlägg
25 september 2011
#776
Exsicco skrev:
-stoffe- skrev:
ta en bild på baksidan av kompressor huset så man kan se. för dom jag delat å vridit på satt längst in mot lager huset. å de behövs inte balanseras eller något. men man får bygga nytt fäste för WG

Här är en gammal bild som visar från sidan.... blir du nå klokare av den?
http://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-0b30ed4d2d95e7cb375334205fb3f00d.jpg

Jag har vridit kompressorhus på ett flertal turboagg, det har aldrig vart några bekymmer för mig. det man ska tänka på är väl att ta bort kompressordelen helt och sen trycka dit den i rätt läge då du kan skada den stora oringen som sitter innanför om du vrider den smile
Senast redigerat av Mog1 (25 september 2011)


1 290 Inlägg
25 september 2011
Trådstartare
#777
Mog1 skrev:
Exsicco skrev:
-stoffe- skrev:
ta en bild på baksidan av kompressor huset så man kan se. för dom jag delat å vridit på satt längst in mot lager huset. å de behövs inte balanseras eller något. men man får bygga nytt fäste för WG

Här är en gammal bild som visar från sidan.... blir du nå klokare av den?
http://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-0b30ed4d2d95e7cb375334205fb3f00d.jpg

Jag har vridit kompressorhus på ett flertal turboagg, det har aldrig vart några bekymmer för mig. det man ska tänka på är väl att ta bort kompressordelen helt och sen trycka dit den i rätt läge då du kan skada den stora oringen som sitter innanför om du vrider den smile

Har du vridit hela huset då eller delat på det?

1 271 Inlägg
26 september 2011
#778
Exsicco skrev:
-stoffe- skrev:
ta en bild på baksidan av kompressor huset så man kan se. för dom jag delat å vridit på satt längst in mot lager huset. å de behövs inte balanseras eller något. men man får bygga nytt fäste för WG

Här är en gammal bild som visar från sidan.... blir du nå klokare av den?
http://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-0b30ed4d2d95e7cb375334205fb3f00d.jpg

ska bara vara till att ta bort dom skruvarna å lossa å sätta ihop i den vinklen du vill ha de

High on diesel and gasoline
368 Inlägg
26 september 2011
#779
Exsicco skrev:
Mog1 skrev:
Exsicco skrev:

Här är en gammal bild som visar från sidan.... blir du nå klokare av den?
http://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-0b30ed4d2d95e7cb375334205fb3f00d.jpg

Jag har vridit kompressorhus på ett flertal turboagg, det har aldrig vart några bekymmer för mig. det man ska tänka på är väl att ta bort kompressordelen helt och sen trycka dit den i rätt läge då du kan skada den stora oringen som sitter innanför om du vrider den smile

Har du vridit hela huset då eller delat på det?

jag har alltid delat på kompressorhuset och satt tillbaka det i den vinkeln jag vill ha smile


1 290 Inlägg
26 september 2011
Trådstartare
#780
Ok.... Testar


Sök