2754
Sök

Smart Roadster Coupé - Dubbla effekten - Motorn startad!!

Målet är att dubbla effekten på en Smart Roadster med en motorvolym på 0,7l fördelat på 3 cylindrar. Original har motorn 82Hk.

899 641 Visningar
Uppdaterades senast 28 december 2016
238 Inlägg
14 oktober 2011
Angående plenium och runners så säger faust9 rätt mycket vettigt

You will need access to an engine dyno to determine the optiman runner length/shape and optimal plenum shape. Intakes and exhaust systems are voodoo black magic throw the chicken bones pieces of an engine and need to be designed as such. You could do Helmholtz http://www.phys.unsw.edu.au/~jw/Helmholtz.html calculations to match the runner length to your desired operating band but in the end without a dyno to test various runner lengths you're just shooting in the dark at a target even the automakers can't theoretically hit. Yes, even the automakers use dyno's to determine the optimal designs for their intakes.

Now you can get close (Ricardo http://www.mscsoftware.com.au/produc...sy5_engine.htm ) to help you predict a good design but require reams of data to be even 20% close to an optimal design.

For a force-fed application, runner design is less of a factor than for a N/A design. Plenum volume is the key---the rule of thumb is plenum volume >= engine volume when force-fed. A large plenum has a few draw backs though so it is not the magic bullit either. A large plenum breathing through a single butterfly will have a lag between throttle opening and engine response.

Basically, there is no easy recipe for intake design. There are some rules of thumb---long thin runners=low end torque, short fat runners=high RPM power plenum volume=engine volume for superchared applications but there is no perfect solution nor is ther an easy formula (helmholtz calculations can get pretty scary when one takes valve timing exhaust pulse velocities, intake pulse velocities exhaust length and desired operating conditions into consideration---even then there are 12937492137 not even accounted for so you are nowhere near optimal).

Trial and error.
Good luck.

[edit] Also, I would not dream of designing a non-symmetric intake without access to a flow bench. I see you are attempting a side draft design and that means you have to verify the flow through each runner to make sure the runners flow about the same CFM. If they don't the you'll end up with a cylinder that can make more or less power than they others---not a good situation. Too much more or less and you'll be scratching your head wondering why your crankshaft failed or why your block decided to turn itsef into to two cylinder engines.

Also, you probably don't want those raised lips on your venturis' because you'll end up producing a turbulent zone as the air splits to either side of the line of stagnation. Those big humps will produce a lot of turbulance at the port inlet which will reduce the flow through the port at least that's my---if I were a betting man. You want to try and funnel the air in---don't let force it to split like that.

från: http://www.physicsforums.com/showpost.p … ostcount=2

Han tar med det viktigaste smile

* Det är bara att köra motorn i dyno som visar vad som är rätt
* Plenium volym = motorvolymen.
* Pleniumet ska vara vinklat så du får ett flöde mot runnern längst bort från spjället
* Inte för stora läppar på trattarna
* Korta runners flyttar effekten uppåt i vartalen.

//Ola
Senast redigerat av Xog (14 oktober 2011)

Mvh
Ola Ekegren

239 Inlägg
14 oktober 2011
Xog skrev:
* Längre runners flyttar effekten uppåt i vartalen.

//Ola

Jag fattade det som tvärt om! Är det inte lite samma sak som SAAB har på sin V6a? Längre insug vid låga varv och kortare insug vid högre varv?
I övrigt håller jag med. Mycket intressant utläggning!

Jörgen

9 130 Inlägg
14 oktober 2011
Låter som samma sak VW använde på VSR insugen till VR6an. Blev ju en helt annan effektkurva och lägre bränsleförbrukning med det.

1 290 Inlägg
14 oktober 2011
Trådstartare
Största problemet med att designa ett insug till Roadstern är det begränsade utrymmet som finns. Det blir nog en hel del kompromisser gällande designen för att det ska få plats men fördelen med det här sidoprojektet är att designen inte kommer att begränsas av vilka rör och böjar jag får tag på.... Ingen som kan ana ännu vad jag menar? wink

Visst kan man i SolidWorks testa flöden? Om det går så borde jag kunna göra justeringar så att det blir samma flöde till varje cylinder....

1 290 Inlägg
14 oktober 2011
Trådstartare
Putteliten skrev:
Låter som samma sak VW använde på VSR insugen till VR6an. Blev ju en helt annan effektkurva och lägre bränsleförbrukning med det.

Blir det mer eller mindre känsligt när det är överladdning? Utan att ha belägg för det vill jag tro att ett insug till en turbomotor är mer förlåtande än till en sugmotor..?

9 130 Inlägg
14 oktober 2011
Exsicco skrev:
Putteliten skrev:

Blir det mer eller mindre känsligt när det är överladdning? Utan att ha belägg för det vill jag tro att ett insug till en turbomotor är mer förlåtande än till en sugmotor..?

Tänkte mest på det som krassegrand skrev skrev om SAABs V6a.
Vet inte hur det är med överladd, men det verkar ju som att det bara sitter variabelt insug på sugmotorer. Dom flesta soom trimmar turbomotorer verkar ju bygga plenumsug i alla fall.

1 290 Inlägg
14 oktober 2011
Trådstartare
Mbfine skrev:
Du har nyss passerat 12000 besökare!! :-)
Grymt projekt! wink
Snart dags att provstarta motorn? (med "alla" bitar på plats) smile

Och över 130 000 "tittningar" i projekttråden vilket är skitkul! big_smile

171 Inlägg
14 oktober 2011
inte konstigt! ditt projekt är ju riktigt kul att följa! keep up the good work, skall bli spännande att se resultatet när allt är klart

323 Inlägg
14 oktober 2011
http://www.sorman-racing.com/vedboden.html här beskriver han olika saker när man trimmad motorer. Bla insug hur man räkna ut längd o diameter på trattarna.

238 Inlägg
14 oktober 2011
Krassegrand skrev:
Xog skrev:
* Längre runners flyttar effekten uppåt i vartalen.

//Ola

Jag fattade det som tvärt om! Är det inte lite samma sak som SAAB har på sin V6a? Längre insug vid låga varv och kortare insug vid högre varv?
I övrigt håller jag med. Mycket intressant utläggning!

Jörgen

Tankevurpa där, så klart menade jag tvärt om..

Nu går jag rakt ur minnen när jag läste deras interna Techdoc om motorn med variabla förbränningsrum (SVC). så hadde den fortfarande fast insug? Vad jag vet har SAAB inte utvecklat någon motor med variabla runners.
Senast redigerat av Xog (14 oktober 2011)

Mvh
Ola Ekegren

238 Inlägg
14 oktober 2011
Exsicco skrev:
Putteliten skrev:

Som han skrev i texten jag citterade så är en turbomotor grymmt mycket mer förlåtande, det ända man ska passa sig för är virvlar och att du inte pressar ner allt i en tratt wink

Mvh
Ola Ekegren

238 Inlägg
14 oktober 2011
Putteliten skrev:
Exsicco skrev:
Putteliten skrev:

Vet inte hur det är med överladd, men det verkar ju som att det bara sitter variabelt insug på sugmotorer. Dom flesta soom trimmar turbomotorer verkar ju bygga plenumsug i alla fall.

Det är väldigt meckigt att får ner luften från turbon i trattarna om du inte har ett plenum tongue

Mvh
Ola Ekegren

9 130 Inlägg
14 oktober 2011
Xog skrev:
Putteliten skrev:
Exsicco skrev:

Det är väldigt meckigt att får ner luften från turbon i trattarna om du inte har ett plenum tongue

Är det inte så att ett plenumsug bygger på att det är just trattar i dom? Till skillnad från detta nedan.....

https://www1.garaget.org/gallery/archive/23022/569565_din6xd.jpg

238 Inlägg
14 oktober 2011
Plenum är ju bara namnet för ihopsammlingslådan.

Mvh
Ola Ekegren

3 Inlägg
14 oktober 2011
Excuse me for writing in English. Even if I can understand almost all you write in Swedish I won't even try to write in Swedish.

Have any of you guys installed the bigger throttle body from an Opel/Vauxhall XEP engine to your Roadster? The throat of the XEP Throttle body is 8 mm larger in diameter (30mm vs. 38mm) which makes the opening almost 50% bigger in area at WOT. It's almost a direct bolt on replacement for the original TB and seems to work really smooth with no ill side effects to speak of.

1 290 Inlägg
14 oktober 2011
Trådstartare
Pimust skrev:
Excuse me for writing in English. Even if I can understand almost all you write in Swedish I won't even try to write in Swedish.

Have any of you guys installed the bigger throttle body from an Opel/Vauxhall XEP engine to your Roadster? The throat of the XEP Throttle body is 8 mm larger in diameter (30mm vs. 38mm) which makes the opening almost 50% bigger in area at WOT. It's almost a direct bolt on replacement for the original TB and seems to work really smooth with no ill side effects to speak of.

I saw that you have that throttle body in your car. The plan is to use the same setup. Good that you told me the diameter, I where going to send you a PM and ask for it smile

1 290 Inlägg
14 oktober 2011
Trådstartare
Måste ju få med mitt varumärke på den slutgiltiga produkten wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-e3ca6803d5852f795ecff4b75200051f.jpg

238 Inlägg
14 oktober 2011
Snyyyyygt! gör två wink

Mvh
Ola Ekegren

3 Inlägg
14 oktober 2011
Make it three while you're at it:)

1 290 Inlägg
14 oktober 2011
Trådstartare
Xog skrev:
Snyyyyygt! gör två wink

Pimust skrev:
Make it three while you're at it:)

Vet inte om det fungerar/håller ännu.... ett litet experiment som kan gå tokfel smile

Sök