2686
Sök

Smart Roadster Coupé - Dubbla effekten - Motorn startad!!

Målet är att dubbla effekten på en Smart Roadster med en motorvolym på 0,7l fördelat på 3 cylindrar. Original har motorn 82Hk.

899 786 Visningar
Uppdaterades senast 28 december 2016
438 Inlägg
24 oktober 2011
http://www.youtube.com/watch?v=8aghzpO_UZE

Kan det vara detta som ni talar om? Kanske inte samma material, men galet häftigt ändå!

Spana in min projekttråd;
BMW 740i e38 1995

1 290 Inlägg
24 oktober 2011
Trådstartare
Putteliten skrev:
Granit vore ju svincoolt! Men hur funkar den där 3D skrivaren då? Kan man stoppa i ett jävla gods å få ut va skit som helst eller?

Kolla Loucas youtub-länk, beskriver den här typen av 3D-printing. Finns någon annan teknik också men det ser inte lika precis ut.

9 130 Inlägg
24 oktober 2011
Louca skrev:

Kan det vara detta som ni talar om? Kanske inte samma material, men galet häftigt ändå!

Jävlar vad häftigt!!!!

1 290 Inlägg
24 oktober 2011
Trådstartare
Louca skrev:

Bra film som beskriver tekniken. Man kan skriva ut ett kullager i ett svep som fungerar, riktigt coolt!

234 Inlägg
24 oktober 2011
Det kommer bli galet häftigt smile mkt coolare än att svetsa ett i aluminium enligt min mening. Är ju roligare att ha något som ingen annan har heller. smile

Mvh// Mattias

1 290 Inlägg
24 oktober 2011
Trådstartare
Kooza skrev:
Det kommer bli galet häftigt smile mkt coolare än att svetsa ett i aluminium enligt min mening. Är ju roligare att ha något som ingen annan har heller. smile

Det som är ännu coolare med tekniken är att man kan testa flödet i en dator och se om alla cylindrar får samma flöde, dock ligger det bortom mina kunskaper i SW men vem vet, klickar jag runt tillräckligt länge i SW och letar efter instruktioner på Youtube så får jag kanske till det smile

1 290 Inlägg
24 oktober 2011
Trådstartare
Hittade en SW-ritning med rätt spridare (Bosch EV6) på nätet så när jag flög ner till Milano i torsdags så fick jag tiden att gå fort genom att hålla på med insuget. Har gått ner i godstjocklek på rör och böjar för att spridarna ska få plats, efter diskussioner med Micke som har skrivaren så tror jag att det håller. Så även locket och botten på plenumet har fått tunnare gods. Eventuellt kommer jag behöva justera upp längden på rören som går ner mot flänsen så att jag får plats med en fuel rail. Kommer behöva en annan motorlucka då det inte kommer att få plats under originalet men det hade jag räknat med från början.

https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-7e02047e0d8fc7524a1576e6d2f2714b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-eb8a82ce98b60f8d9638698f14b0dd13.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-20cfa6971c26c4a7cb3d1bc9f4591ee7.jpg

112 Inlägg
24 oktober 2011
Grymt kul att se hur insuget växer fram. ska bli kul att se hur det där materialet är beter sig och så.

1 290 Inlägg
24 oktober 2011
Trådstartare
Olle__h skrev:
Grymt kul att se hur insuget växer fram. ska bli kul att se hur det där materialet är beter sig och så.

Grymt kul att hålla på med också men det tar lite tid ibland iom att jag hela tiden måste lära mig nya funktioner smile

112 Inlägg
24 oktober 2011
Du verkar ju vara en som har tålamod. tur de. smile

Hur hårt verkar det vara??

1 290 Inlägg
24 oktober 2011
Trådstartare
Olle__h skrev:
Du verkar ju vara en som har tålamod. tur de. smile

Hur hårt verkar det vara??

Har inte testat att ta i ännu. Ska kolla med en kompis som älskar att mäta på saker om det går att mäta upp hållfastheten på materialet, tänkte att man skulle bygga nått där man lägger på mer vikter tills materialet går sönder. Då får jag en säkrare metod för att fastställa att efterbehandlingen verkligen gör materialet starkare. Har en idé om att man kanske kan impregnera materialet i ett vakuum för att vätskan ska gå in bättre men jag vet inte om det gör någon skillnad.....

9 130 Inlägg
24 oktober 2011
Enligt filmklippet så var det ju inga problem att använda skiftnyckeln som vanligt, kan väl inte bli sämre med ett insug?

239 Inlägg
25 oktober 2011
Putteliten skrev:
Hehe, kolfiberlaminera då? Lätt snyggaste insuget här på G.org då i så fall!

Lätt!lol

404 Inlägg
25 oktober 2011
Har provat den där tekniken i mindre skala, riktigt läckert att se vad man kan få fram. Vi gjorde bl a ett dörrgångjärn utan delningar, men som jag minns det är materialet rätt skört, fast tekniken har säkert gått framåt på de senaste fem åren.

213 Inlägg
25 oktober 2011
Det finns många olika material till 3D skrivare idag.
Vi gör plast prototyper i bland på jobbet och dom går sönder väldigt lätt om man hanskas lite ovarsant.
Sen har vi fått metall delar gjorda oxå som går som formrum till formsprutnings verktyg. Går 24/7 året runt. Men dom kostar mycket men vill man ha kylkanaler i delar som inte går att borra så får man slänga upp pengarna.
Läste för ett tag sen om 3D skriva som gjorda saker i choklad.
Så dra inte alla 3D skrivna saker över en kam och tro att allt gåller.

404 Inlägg
25 oktober 2011
Nämen precis, tänkte nästan det. Tekniken går ju så jäkla fort framåt på alla håll, sjukt smidigt sätt att få till en optimerad produkt iaf, inga onödiga delningar/bultskarvar och perfekt resultat varje gång! Sen skadar det ju inte att processen är otroligt frän att kolla på wink

1 290 Inlägg
25 oktober 2011
Trådstartare
Jani Hast skrev:
Det finns många olika material till 3D skrivare idag.
Vi gör plast prototyper i bland på jobbet och dom går sönder väldigt lätt om man hanskas lite ovarsant.
Sen har vi fått metall delar gjorda oxå som går som formrum till formsprutnings verktyg. Går 24/7 året runt. Men dom kostar mycket men vill man ha kylkanaler i delar som inte går att borra så får man slänga upp pengarna.
Läste för ett tag sen om 3D skriva som gjorda saker i choklad.
Så dra inte alla 3D skrivna saker över en kam och tro att allt gåller.

Såg på youtube att man kan skriva ut i metall också men det såg karatedyrt ut då det var flera moment innan produkten var klar.

Förhoppningen är att insuget kommer bli tillräckligt hållbart med någon form av efterbehandling, helt obehandlat tror jag inte kommer att fungera. Vet inte heller hur materialet regerar på luft med lite olja i.

Choklad kan ju vara en idé, då kan man alltid äta upp det om det mot förmodan skulle gå sönder...

1 290 Inlägg
25 oktober 2011
Trådstartare
Attenator skrev:
Nämen precis, tänkte nästan det. Tekniken går ju så jäkla fort framåt på alla håll, sjukt smidigt sätt att få till en optimerad produkt iaf, inga onödiga delningar/bultskarvar och perfekt resultat varje gång! Sen skadar det ju inte att processen är otroligt frän att kolla på wink

Det är ju en sak som gör det intressant, just att designen inte kommer att begränsas av vilka aluminiumböjar, trattar och annat material man får tag på.

1 290 Inlägg
25 oktober 2011
Trådstartare
Jag har fått för mig att det är små porer i materialet som kommer ut ur skrivare... Någon som vet eller har ett kraftigt mikroskop som man kan låna? wink

9 130 Inlägg
25 oktober 2011
Exsicco skrev:
Jag har fått för mig att det är små porer i materialet som kommer ut ur skrivare... Någon som vet eller har ett kraftigt mikroskop som man kan låna? wink

Om du gör ett lock av den delen du har din logga på så kan du ju lägga epoxy på insidan också?

Sök