3153
Sök

Smart Roadster Coupé - Dubbla effekten - Motorn startad!!

Målet är att dubbla effekten på en Smart Roadster med en motorvolym på 0,7l fördelat på 3 cylindrar. Original har motorn 82Hk.

896 086 Visningar
Uppdaterades senast 28 december 2016
luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
4 mars 2012
#1241
Det är mindre säkert i den mening att om du tex voltar bilen och taket trycks ihop så har du ingen chans att komma undan med 4-punkt, du sitter där du sitter. Med 3-punkt kan (om man hinner) huka, eller så trycks man undan av taket. Den enda fördelen jag ser är att man sitter still vid s.k. inspirerad körning smile

Har följt detta projektet, mestadels i tysthet smile Många snygga lösningar och resultatet ska bli kul att se! /// Peter


1 290 Inlägg
4 mars 2012
Trådstartare
#1242
Peter_Eriksson skrev:
Det är mindre säkert i den mening att om du tex voltar bilen och taket trycks ihop så har du ingen chans att komma undan med 4-punkt, du sitter där du sitter. Med 3-punkt kan (om man hinner) huka, eller så trycks man undan av taket. Den enda fördelen jag ser är att man sitter still vid s.k. inspirerad körning smile

Har följt detta projektet, mestadels i tysthet smile Många snygga lösningar och resultatet ska bli kul att se! /// Peter

Aha, då är jag med!

Kul att du följer tråden, snart klar....... smile

1 338 Inlägg
4 mars 2012
#1243
Kul att följa detta projekt även om man är i det tysta för det mesta så är det riktigt kul att följa.
ser fram emot att du får bilen klar! smile Ska den rulla till denna säsong med nya motorn och det?

Seat Leon Cupra-08 AWD Konverterad 500hp+
Missa ej Projekttråd för Seaten!
http://www.seatcupra.net/forums/showthr … mp;page=30
MDS, VTech Tuning, Pirelli - Power Is Nothing Without Controll, JE-Design

1 290 Inlägg
4 mars 2012
Trådstartare
#1244
mYGeL skrev:
Kul att följa detta projekt även om man är i det tysta för det mesta så är det riktigt kul att följa.
ser fram emot att du får bilen klar! smile Ska den rulla till denna säsong med nya motorn och det?

Ja, det är inte så mycket kvar att göra nu så det blir projektmotorn i sommar. Får se om jag behöver ett piggyback eller om jag får det att lira med original ECU. Om jag behöver piggyback så kan det ta lite längre tid.

9 128 Inlägg
4 mars 2012
#1245
M_Broberg skrev:
Nu ska jag vara gnällig, men har du kolla på vad som gäller med fyrpunktsbälten? ett fyrpunktsbälte och orginalstol utan bur och hjälm är en försämring av säkerheten och dessutom olagligt att köra med på gata.

En stor fördel trebunktsbälte har är att det är lätt att komma ur om du nu skulle råka ut för en mindre smäll och bilen tex börjar brinna, skär du av 1 ställe på bältet är det borta.. Kontra 4-punkt som kräver minst 2 snitt eller att du luckas knäppa till fästet.

Kör på det om du vet vad du gör är la det jag menar egentligen. väldigt få saker som är enbart positiva.

Då dök det genast upp en fråga här.
Hur många har en kniv liggande eller fast monterat lättåtkomligt i bilen som klarar att skära av ett bälte i fall man skulle rulla?


730 Inlägg
4 mars 2012
#1246
Putteliten skrev:
M_Broberg skrev:
Nu ska jag vara gnällig, men har du kolla på vad som gäller med fyrpunktsbälten? ett fyrpunktsbälte och orginalstol utan bur och hjälm är en försämring av säkerheten och dessutom olagligt att köra med på gata.

En stor fördel trebunktsbälte har är att det är lätt att komma ur om du nu skulle råka ut för en mindre smäll och bilen tex börjar brinna, skär du av 1 ställe på bältet är det borta.. Kontra 4-punkt som kräver minst 2 snitt eller att du luckas knäppa till fästet.

Kör på det om du vet vad du gör är la det jag menar egentligen. väldigt få saker som är enbart positiva.

Då dök det genast upp en fråga här.
Hur många har en kniv liggande eller fast monterat lättåtkomligt i bilen som klarar att skära av ett bälte i fall man skulle rulla?

Har 2 st i mittkonsollen på min bil. Ska lägga i glaskross i den vid tillfälle samt brandsläckare.

Dock är det inte många som har något av det i sina bilar.

1 290 Inlägg
4 mars 2012
Trådstartare
#1247
Sjodahl skrev:
Putteliten skrev:
M_Broberg skrev:
Nu ska jag vara gnällig, men har du kolla på vad som gäller med fyrpunktsbälten? ett fyrpunktsbälte och orginalstol utan bur och hjälm är en försämring av säkerheten och dessutom olagligt att köra med på gata.

En stor fördel trebunktsbälte har är att det är lätt att komma ur om du nu skulle råka ut för en mindre smäll och bilen tex börjar brinna, skär du av 1 ställe på bältet är det borta.. Kontra 4-punkt som kräver minst 2 snitt eller att du luckas knäppa till fästet.

Kör på det om du vet vad du gör är la det jag menar egentligen. väldigt få saker som är enbart positiva.

Då dök det genast upp en fråga här.
Hur många har en kniv liggande eller fast monterat lättåtkomligt i bilen som klarar att skära av ett bälte i fall man skulle rulla?

Har 2 st i mittkonsollen på min bil. Ska lägga i glaskross i den vid tillfälle samt brandsläckare.

Dock är det inte många som har något av det i sina bilar.

Ska kanske montera bältet med sprängbultar... bara trycka på en knapp och poff så är man loss wink

1 290 Inlägg
4 mars 2012
Trådstartare
#1248
Kändes som jag fick mycket gjort idag men när jag kollar igenom bildskörden så får man en annan känsla...

Var iväg till Meca på förmiddagen och införskaffade öglor och riktiga plattor med mutter för att montera bälte på ett korrekt sätt. Köpte även hakar till bältena så att det fungerar med öglorna. Skönt att ha tanken tillbaka och fästena på plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-acca72b3a83a731ca5dd431c9ef97708.jpg

Värmeskölden är en del av grenrörspackningen. Värmeskölden passade inte riktigt längre med nya turbon så jag klippte av den och poppnitade fast en ny bit aluminium.
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-59198d825355383a5f96fc576d825ff5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-3ba6a97d2109755c0226c2f66c766e6f.jpg

Monterade grenröret efter att justerat ett par av muttrarna. Blev lite tight med de grövre rören men slutresultatet blev bra.
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-ddbc67d81214aae3bbd29c00ffc51437.jpg

Kommer behöva massera plåten lite mer för att kunna komma åt tändstiften
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-ac4eb6868ceacec8e1344ab4f362a2e4.jpg

Har även äntligen lyckas montera det nya tanklocket på ett korrekt sätt.... han som gjort kittet måste vara en idiot...
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-bb28a4dfe523afd5b410f1fe5f1a8cc5.jpg

Allt för idag...

9 128 Inlägg
4 mars 2012
#1249
Du kan inte montera bältena längre bak? Känns som att dom sitter lite väl nära stolarna....


1 290 Inlägg
4 mars 2012
Trådstartare
#1250
Putteliten skrev:
Du kan inte montera bältena längre bak? Känns som att dom sitter lite väl nära stolarna....

Bättre skulle vara om som satt längre bak men det här är enda stället man kan fästa dom på samt att om dom sitter längre bak så går det inte att köra ner taket (taket åker ner och viks bakom stolarna). Men det är liknade så här dom monteras på Super Seven så det lär fungera.

EDIT: Hittat två Roadsters med fyrpunktsbälten, den ena hade monterat så här och den andra hade bur.
Senast redigerat av Exsicco (4 mars 2012)

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
4 mars 2012
#1251
Exsicco skrev:
Putteliten skrev:
Du kan inte montera bältena längre bak? Känns som att dom sitter lite väl nära stolarna....

Bättre skulle vara om som satt längre bak men det här är enda stället man kan fästa dom på samt att om dom sitter längre bak så går det inte att köra ner taket (taket åker ner och viks bakom stolarna). Men det är liknade så här dom monteras på Super Seven så det lär fungera.

EDIT: Hittat två Roadsters med fyrpunktsbälten, den ena hade monterat så här och den andra hade bur.

Mitt förslag är att du skiter i hur andra har monterat innan du läser på.

Kolla i SBF regement så har du bra info om hur du säkert monterar bältet:
http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Teknis … r-2012.pdf

Där har du vinklar och allt hur bältet ska monteras korrekt.


Som många säger.. ett felaktigt monterat bälte kan göra mera skada än nytta.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

1 290 Inlägg
4 mars 2012
Trådstartare
#1252
myran skrev:
Exsicco skrev:
Putteliten skrev:
Du kan inte montera bältena längre bak? Känns som att dom sitter lite väl nära stolarna....

Bättre skulle vara om som satt längre bak men det här är enda stället man kan fästa dom på samt att om dom sitter längre bak så går det inte att köra ner taket (taket åker ner och viks bakom stolarna). Men det är liknade så här dom monteras på Super Seven så det lär fungera.

EDIT: Hittat två Roadsters med fyrpunktsbälten, den ena hade monterat så här och den andra hade bur.

Mitt förslag är att du skiter i hur andra har monterat innan du läser på.

Kolla i SBF regement så har du bra info om hur du säkert monterar bältet:
http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Teknis … r-2012.pdf

Där har du vinklar och allt hur bältet ska monteras korrekt.


Som många säger.. ett felaktigt monterat bälte kan göra mera skada än nytta.

Som sagt... så länge jag inte har en bur så går det inte att fästa bältet på något annat sätt. Att bältet blev en så stor grej smile

9 128 Inlägg
4 mars 2012
#1253
Exsicco skrev:
Putteliten skrev:
Du kan inte montera bältena längre bak? Känns som att dom sitter lite väl nära stolarna....

Bättre skulle vara om som satt längre bak men det här är enda stället man kan fästa dom på samt att om dom sitter längre bak så går det inte att köra ner taket (taket åker ner och viks bakom stolarna). Men det är liknade så här dom monteras på Super Seven så det lär fungera.

EDIT: Hittat två Roadsters med fyrpunktsbälten, den ena hade monterat så här och den andra hade bur.

Om det är flera som har det så borde det ju bara okej. Vet att när ja körde folkrace så skulle man ha bältet så långt bak som bara gick. Det är ju ett par år sen å reglerna ändras ju hela tiden.....


9 128 Inlägg
4 mars 2012
#1254
Exsicco skrev:
myran skrev:
Exsicco skrev:

Bättre skulle vara om som satt längre bak men det här är enda stället man kan fästa dom på samt att om dom sitter längre bak så går det inte att köra ner taket (taket åker ner och viks bakom stolarna). Men det är liknade så här dom monteras på Super Seven så det lär fungera.

EDIT: Hittat två Roadsters med fyrpunktsbälten, den ena hade monterat så här och den andra hade bur.

Mitt förslag är att du skiter i hur andra har monterat innan du läser på.

Kolla i SBF regement så har du bra info om hur du säkert monterar bältet:
http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Teknis … r-2012.pdf

Där har du vinklar och allt hur bältet ska monteras korrekt.


Som många säger.. ett felaktigt monterat bälte kan göra mera skada än nytta.

Som sagt... så länge jag inte har en bur så går det inte att fästa bältet på något annat sätt. Att bältet blev en så stor grej smile

Safety first som dom säger. Är ju inte kul om säkerheten blir en dödsfälla istället.


1 290 Inlägg
4 mars 2012
Trådstartare
#1255
Kollade igenom dokumentet snabbt. Det jag hittar är att bältet ska vara fäst så nära bakaxelns centrum som möjligt och så är det ju nu... men en bur kan man montera bältet längre bak. I övrigt ser det ut att vara korrekt med vinklar och sånt om jag förstått det hela rätt. Har inte gjort infästningen i golvet ännu... bäst att jag läser på innan jag gör nått så att det inte blir en storm i tråden big_smile
Senast redigerat av Exsicco (4 mars 2012)

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
4 mars 2012
#1256
Exsicco skrev:
myran skrev:
Exsicco skrev:

Bättre skulle vara om som satt längre bak men det här är enda stället man kan fästa dom på samt att om dom sitter längre bak så går det inte att köra ner taket (taket åker ner och viks bakom stolarna). Men det är liknade så här dom monteras på Super Seven så det lär fungera.

EDIT: Hittat två Roadsters med fyrpunktsbälten, den ena hade monterat så här och den andra hade bur.

Mitt förslag är att du skiter i hur andra har monterat innan du läser på.

Kolla i SBF regement så har du bra info om hur du säkert monterar bältet:
http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Teknis … r-2012.pdf

Där har du vinklar och allt hur bältet ska monteras korrekt.


Som många säger.. ett felaktigt monterat bälte kan göra mera skada än nytta.

Som sagt... så länge jag inte har en bur så går det inte att fästa bältet på något annat sätt. Att bältet blev en så stor grej smile

Viktiga är nog inte vad du monterar i utan vinklarna så du inte får ett tryck över axlarna om det händer något.

I övrigt kul att se att bilen börjar monteras ihop igen smile

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

1 290 Inlägg
4 mars 2012
Trådstartare
#1257
myran skrev:
Exsicco skrev:
myran skrev:

Mitt förslag är att du skiter i hur andra har monterat innan du läser på.

Kolla i SBF regement så har du bra info om hur du säkert monterar bältet:
http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Teknis … r-2012.pdf

Där har du vinklar och allt hur bältet ska monteras korrekt.


Som många säger.. ett felaktigt monterat bälte kan göra mera skada än nytta.

Som sagt... så länge jag inte har en bur så går det inte att fästa bältet på något annat sätt. Att bältet blev en så stor grej smile

Viktiga är nog inte vad du monterar i utan vinklarna så du inte får ett tryck över axlarna om det händer något.

I övrigt kul att se att bilen börjar monteras ihop igen smile

Fästet sitter något lägre än stolen så det ser ut att vara korrekt. Någon har tidigare sagt att det är bra att man har lite längd på bältet så att det blir lite "stretch" om man smäller men jag hittade inget om det i SBF-dokumentet.

1 277 Inlägg
4 mars 2012
#1258
Prata med killen och detta var utöver hans kunskaper så ja beklagar men hjälpa dej kunde jag ikke.

1 290 Inlägg
4 mars 2012
Trådstartare
#1259
cykelpump skrev:
Prata med killen och detta var utöver hans kunskaper så ja beklagar men hjälpa dej kunde jag ikke.

oki...?

1 290 Inlägg
4 mars 2012
Trådstartare
#1260
Skulle behöva hitta en sån här men med 32mm cc mellan hålen. Tips på var jag kan hitta det? Det är till olja ut från turbon.
http://www.h2mracing.se/webbutik/images/rus-697070_w.jpg
Senast redigerat av Exsicco (5 mars 2012)


Sök