3318
Sök

Smart Roadster Coupé - Dubbla effekten - Motorn startad!!

Målet är att dubbla effekten på en Smart Roadster med en motorvolym på 0,7l fördelat på 3 cylindrar. Original har motorn 82Hk.

895 890 Visningar
Uppdaterades senast 28 december 2016
1 290 Inlägg
22 april 2012
Trådstartare
#1421
Var ut och mätte upp ett svänghjul och räknat lite på markeringen på svänghjulet.

Diametern är 23cm vilket ger en omkrets på 72,26cm. 722,6mm delat på 360 grader blir 2 millimeter per grad.

När jag monterade kransen så kunde man se hela vita linjen på ena sidan och ana den vita linjen på andra sidan. Så kransen har max kommit 1mm fel vilket ger max en halv grad fel. Har jag tänkt rätt?
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-519f9b68efb7dc0f918967a26787fe18.jpg

En halv grad gör säkert skillnad men det borde inte påverka så mycket eller?

1 277 Inlägg
22 april 2012
#1422
Jag tycker det låter som ett vettigt resonemang faktiskt. å en halv grad borde ju göra en liten skillnad iaf på tändningen osv.

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
22 april 2012
#1423
inte på tomgång. du borde kunna ligga +/- 5 grader på tomgång utan att märka någon skillnad.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

1 290 Inlägg
22 april 2012
Trådstartare
#1424
myran skrev:
inte på tomgång. du borde kunna ligga +/- 5 grader på tomgång utan att märka någon skillnad.

Då kan jag räkna bort det som felkälla i alla fall....

9 Inlägg
22 april 2012
#1425
The gasoline is not too old in the fuel tank? Camshaft timing not off by one teeth?

1 290 Inlägg
22 april 2012
Trådstartare
#1426
smarde skrev:
The gasoline is not too old in the fuel tank? Camshaft timing not off by one teeth?

The fuel is only six months old so it should be ok.

The camshaft timing can off by one teeth but I don't think so. Before I open it up again I want my original camshaft back from AGAP, then I can change to that camshaft if I need to send the custom one back to AGAP.

239 Inlägg
23 april 2012
#1427
Tråkigt att det inte gick riktigt som önskat men man måste stöta på några problem annars har man inte utmanat!

Jörgen


1 290 Inlägg
23 april 2012
Trådstartare
#1428
Krassegrand skrev:
Tråkigt att det inte gick riktigt som önskat men man måste stöta på några problem annars har man inte utmanat!

Jörgen

Det är nog inga problem som inte går att lösa, behöver bara komma på var felet ligger smile

1 290 Inlägg
23 april 2012
Trådstartare
#1429
På uppdrag av kam-Reine har jag gjort ett kompprov och med min biltemamätare får jag samma komp på alla cylindrarna. Mätaren är rätt kass men tillräckligt bra för att jag ska kunna räkna bort en felkälla till.

Alla stiften hade jämn färg men de ser rätt sotiga ut så det kan ligga nått i det Reine säger att den får för mycket med soppa.

I helgen blir det att lufta bromsarna och koppla in lite mätare så att jag kan provköra ordentligt. Behöver nog köra ur motorn lite smile Eventuellt kommer jag montera mindre spridare och en annan tryckregulator för att se om det hjälper....

Har också hunnit med att fixa så att handbromsen fungerar. Var tvungen att dra om vajern då den inte gillade att vara lindad runt bakaxeln smile

Någon som vet om man kan måttbeställa bromsvajrar någonstans?

Tryck och pys-åka
884 Inlägg
23 april 2012
#1430
Kan det vara mapsensor eller eventuell luftmängdsmätare som inte är med i matchen ?


1 290 Inlägg
23 april 2012
Trådstartare
#1431
wadde skrev:
Kan det vara mapsensor eller eventuell luftmängdsmätare som inte är med i matchen ?

Borde det inte ge en felkod? Flyttade över hela insuget från andra motorn men det var lite strul med den också, iofs trodde jag att det berodde på att den tryckte in olja från vevhusventilationen till insuget. Så det är intressant det du skriver. Värt att byta i alla fall, jag har extra liggandes.

Tryck och pys-åka
884 Inlägg
23 april 2012
#1432
Ja sök efter läckage å ha dig vid insugsbiten om det var strul där. Kolla backventiler i sånt om det sitter.


1 290 Inlägg
23 april 2012
Trådstartare
#1433
wadde skrev:
Ja sök efter läckage å ha dig vid insugsbiten om det var strul där. Kolla backventiler i sånt om det sitter.

Hur felsöker man läckor? Har någonstans i bakhuvudet att man kan felsöka med startgas men det var kanske till nått annat lol

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
23 april 2012
#1434
Exsicco skrev:
wadde skrev:
Ja sök efter läckage å ha dig vid insugsbiten om det var strul där. Kolla backventiler i sånt om det sitter.

Hur felsöker man läckor? Har någonstans i bakhuvudet att man kan felsöka med startgas men det var kanske till nått annat lol

ditt bakhuvud har rätt smile


Tryck och pys-åka
884 Inlägg
23 april 2012
#1435
jepp. Eller lite tryckluft om man kan lägga på det. Annars äre bara att använda fantasin lite


Specialist
1 187 Inlägg
23 april 2012
#1436
Spraya på med startgas för glatta livet! Om den varvar upp så, ja, där suger den tjuvluft smile

Det är en enkel sak att utesluta. Var inte snål med startgasen dock, man kan behöva spraya på ganska ordentligt om de är ett mindre hål.

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"

1 290 Inlägg
23 april 2012
Trådstartare
#1437
Godspeaker skrev:
Spraya på med startgas för glatta livet! Om den varvar upp så, ja, där suger den tjuvluft smile

Det är en enkel sak att utesluta. Var inte snål med startgasen dock, man kan behöva spraya på ganska ordentligt om de är ett mindre hål.

Kan filma det också... när garaget flyger i luften.... wink

9 128 Inlägg
23 april 2012
#1438
Hehe,! Mekonomen imorrn å köpa upp lagret med startgas då? tongue
Du behöver ju inte röka på samtidigt som du hålls, för att minska risken för explosion då....  wink


Specialist
1 187 Inlägg
23 april 2012
#1439
Exsicco skrev:
Godspeaker skrev:
Spraya på med startgas för glatta livet! Om den varvar upp så, ja, där suger den tjuvluft smile

Det är en enkel sak att utesluta. Var inte snål med startgasen dock, man kan behöva spraya på ganska ordentligt om de är ett mindre hål.

Kan filma det också... när garaget flyger i luften.... wink

Haha, ja. Om något exploderar har du använt för mycket startgas, och i så fall kommer det vara så episkt att det krävs film på det tongue
Nä, men -om- den suger tjyvluft runt en packning eller så, då kan du behöva spraya på ganska rejält. Börja försiktigt och arbeta dig upp efter skalan av vårdslöshet.(jag svär mig fri från ansvar) om motorn varvar, då vet du ju iaf att dem läcker.
Troligen inte det som är felet, men dumt att inte utesluta det. Billig och enkel felsökning

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"

238 Inlägg
24 april 2012
#1440
eller så tar du en tryckregulator och nått sätt att täta inloppet i turbon och sen trycker du på med upp till typ 3 bar smile

Mvh
Ola Ekegren


Sök