ozcan skrev:
fast_back, jag har exakt samma problem med min 940! jag har också massa klegg i fördelarlocket, ska prova att byta. Återkom gärna med rapport när du får kläm på det, lägger till denna i favoriter.
mvh ö
Jag är rädd att jag aldrig kommer få kläm på det..
Så här är det, bilen går ryckigt på tomgång, och bluddrar till när man överaskar den med att ge gas, dock inte alltid vilket gör det hela så satans frustrerande och svårt att "ta" på.
Hursomhelst eftersom att vi tyckte den gick fint med polarens lambdsa och att den som satt i min var en skarvad biltema-lambda så köpte jag såklart en ny bosch-lambda för 1700:- på mekonomen.
Problemet kvarstår!
En liten parentes, tittar man i bilens kvitton så hittar man ett kvitto på en ny motortempgivare från mekonomen. Tittar man på tempgivaren så glänser den och ser ny ut, ska vara bytt för ca 2 månader sedan.
För en vecka sedan fick jag en felkod från sprutet som sa att signal från tempgivare saknas, fick samma felkod från tändningen, signal från temgivare saknas.
Jaha det var ju konstigt men för att göra en lång historia kort så lyckades vi konstatera att poblemet låg i kabelhärve-kontakten till temgivaren.
Med en ny ditlödd så verkade det funka.. tills idag.. samma felkoder. Gjorde samma sak som sist följde kablarna till varsitt stort kontaktstycke uppe vid torpeden och ohm-mätte, det va fin kontakt.
Då återstår ju givaren, men hur troligt är det att en 2 månader gammal givare har sagt upp sig?
Rent spontant tror jag att det är ett enda fel i bilen som spökar och ger mig alla dessa felkoder, nåt jävla elfel nånstans.. lr jag vet inte..
Kvar att kolla är bränsletrycksregulatorn, nåt mer?
Bränslepumpen, är det troligt att det är den som spökar? Hade en 740 med dålig tankpump och den betedde sig som att den fick för lite med soppa under halvtank. Kan en defekt pump göra så att bilen får för mkt soppa? Om den nu får det, jag är helt förvirrad.
Kan man kolla så att pumpen är ok? Sitter det 2st pumpar?
Annars då, kan det vara jetronic-boxen som har nåt generalfel i sig? pajar ens sånna?
Sen tycker jag att bilen känns onormalt varm under huven, även efter bara korta körsträckor. Tyckte det redan från dag 1.
Dock så visar tempmätaren inne i bilen normal motortemp, termostaten är ny oxå.
Misstänker att värmen oxå har nånting med det hela att göra.
Tilläggas kan att när jag köpte bilen hade den sprucket loc till expansionkärlet..
Hittar iaf inget spår av vatten i oljan lr vice versa.
Blir snart tokig på det här..