2998
Sök

Volvo 940 ltt -95 felkod 1-1-3

pro internets user
27 Inlägg
6 augusti 2009
Trådstartare
#1
Har en 940 ltt som genererar felkod 1-1-3, vilket ska betyda bränsletillförsel för svag/kraftig.
Sen verkar det finnas lite olika tolkningar på felkoderna beroende på vart man läser. Ibland nämns 1-1-3 som felaktig spridare?

Bilen rycker till lite på tomgång och även vid lägre varv under ca 2000rpm vid körning.
Stämplar jag fullt (det är en automat) från stillastående så dippar den först som om den kvävs lr dränks nån sekund innan den får fart.
Annars går bilen vad jag tycker normalt, men ändå ger den felkod 1-1-3.

Tidigare ägare har för ca 2 månader sedan bytt LMM, lambda, katalysator, tändkablar och tändmodul.

Ovidkommande kanske men när jag köpte bilen för ett par veckor sedan så gick den bra, försökte då pysa upp laddet. Laborerade med olika mustycken i slang på t-kors vilket inte gav något rsultat, slutade med att slangen var helt öppen och bilen laddade ändå max 0.5 bar vid fullgas.
Är det normalt att en ltt inte kan ladda mer än 0.5? Och kan det ha något med "felet" på bilen att göra?

Min tanke var att chippa bilen och eventuellt byta wastegate, men det känns som en bra idé att få detta fixat först.
Den har alldrig varit trimmad tidigare.
Den drar 1.3 l milen blandat.

Mvh Marcus


pro internets user
27 Inlägg
6 augusti 2009
Trådstartare
#2
Idag har jag lyckats konstatera att fenomenet med ryckingar uppstår när motorn kommit upp i arbetstemperatur, när den är kall går den jämt och fint.

Att den inte svarar direkt på gasen kan möjligen ha blivit värre, även på friläge när man gasar till snabbt så bluddrar den i ett par sekunder innan den svarar på gasen, och kolsvart rök kommer ur avgasröret.
Det borde väl tyda på att den går alldeles för fett?

Provade att rycka vakumslangen från btr, där fanns ingen soppa vilket ska vara normalt för en fungerande btr?

Tog bort spridarna och körde dom i en ultraljudstvätt, ingen skillnad, kollade även så att dom sprutade bensin på starten och det gjorde dom.

Bränslepumpen i tanken slår till på tändningen och låter inte ansträngd. Soppafilter bytt nyligen av förra ägaren.

Provade med andra stift och tändkablar men ingen skillnad.

Provade en annan tomgångsmotor, ingen skillnad.

Har mätt referensspänningen på lambdan, 0.5v.

Har mätt upp att förvärmningsmotståndet på lambdan är helt, visade 7 ohm vid halvvarm motor.

Mätte upp att förvärmningsmotståndet fick ström.

Kollade att lambdan hade bra jord, det hade den.

Dock så missade jag förmodligen det viktigaste att mäta signalen från lambdan, är osäker på hur man gör, har läst att kontakten ska vara ihop samtidigt som mäter men eftersom inga ledningar då var exponerade så hade jag ingen lust att skala kablarna, speciellt eftersom också lambdan är ny. Finns det nåt annat sätt att mäta upp om lambdan fungerar som den ska?

Jag har sprayat startgas i princip över hela motorn, insug, spridare, vakumslangar, tryckrör osv utan resultat.

Inget synligt avgasläckage vid turbo lr grenrör.

Pyset på turbon är borta och allt är original igen, bara laddtrycksmätaren är inkopplad.

Blir fan tokig, vad är det för fel på bilhelvetet?

Mvh Marcus

EDIT: kom på en sak, för nån vecka sedan stannade bilen när jag körde, så länge jag höll gas gick den som vanligt men släppte jag gasen var det som att tomgången sjönk i botten och bilen dog, gick dock att starta direkt efteråt och köra vidare. sen dess har den inte dött.
Senast redigerat av fast_back (6 augusti 2009)


Fetast i stan !!
991 Inlägg
6 augusti 2009
#3
fast_back skrev:
Provade att rycka vakumslangen från btr, där fanns ingen soppa vilket ska vara normalt för en fungerande btr?

Ska inte synas något bränsle om man bara drar bort vakumslangen till btr:en.

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

pro internets user
27 Inlägg
6 augusti 2009
Trådstartare
#4
Klorin_Elvis skrev:
fast_back skrev:
Provade att rycka vakumslangen från btr, där fanns ingen soppa vilket ska vara normalt för en fungerande btr?

Ska inte synas något bränsle om man bara drar bort vakumslangen till btr:en.

Ok, då var det normalt iaf


10 287 Inlägg
7 augusti 2009
#5
Det händer att tempgivaren till sprutet knasar. Har du elfläkt? Startar den som den ska? Om den gör det så är det inte givaren.
(Titta inte på vattentempinstrumentet i instrumenthuset - den har en annan givare)

Annars så händer det också att bränsletrycksregulatorer hänger sig på för högt tryck. Provmät.

När är rotor och fördelarlock bytt senast? Många skiter i det eftersom det sitter så illa till.

Fixar du det inte så har jag gamla garagepolare här i Stockholm som har bilverkstäder och som är duktiga på Volvo.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

pro internets user
27 Inlägg
7 augusti 2009
Trådstartare
#6
Sharky skrev:
Det händer att tempgivaren till sprutet knasar. Har du elfläkt? Startar den som den ska? Om den gör det så är det inte givaren.
(Titta inte på vattentempinstrumentet i instrumenthuset - den har en annan givare)

Annars så händer det också att bränsletrycksregulatorer hänger sig på för högt tryck. Provmät.

När är rotor och fördelarlock bytt senast? Många skiter i det eftersom det sitter så illa till.

Fixar du det inte så har jag gamla garagepolare här i Stockholm som har bilverkstäder och som är duktiga på Volvo.

/Göran

Hej!

Tror jag vet vilken tempgivare du menar, den längre in under insuget i toppen? Den är nyligen bytt för en vecka sedan då bilen blev svårstartad kall, och gav en felkod på det.
Nu startar den snällt kall. Ingen elfläkt.

Vad för mätare kan man använda för att mäta soppatrycket, vore ju smidigt att ha något att koppla på nippeln på fuelrailen. Mäter man på tomgång lr hur funkar det? Vad för tryck bör den ha?

Ska kolla rotor och lock idag.

Tänkte på det här med tjuvluft, kan det vara så att den drar tjuvluft även om det inte ger utslag med startgas?
Funderade på att byta insugspackning, grenrörspackningar, packning mellan turbo o grenrör och alla små vakumslangar ändå..

Tack för svar, ja återkommer om inget hjälper.

Mvh Marcus


Supraman
2 300 Inlägg
7 augusti 2009
#7
kollar man i haynes så betyder den koden insprutarkabel trasig eller blockerad insprutare.

vet inte om det hjälpte något.
har du gjort ett avfastest, där kan man läsa ut lite hur den går.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

pro internets user
27 Inlägg
8 augusti 2009
Trådstartare
#8
Avfastest, vad är det?

Nu när jag skulle åka till garaget var ryckningarns som bortblåsta och ingen svartrök heller. Inte heller tvekade den vid gas.
Dock så dog bilen sporadiskt på tomgång vid rödljus osv, detta hände en tre-fyra gånger. Även uppe i garaget när bilen stått nån minut på tomgång så dog den heltplötsligt, precis som om någon bara stöngde av den. Gick dock att starta direkt igen.

Idag så bytte jag insugspackning samt alla små vakumslangar, gjorde oxå rent vevhusventen.
Kollade oxå rotor och lock vilket såg förjävligt ut (bra gissning sharky), köpte nytt volvo original med förhoppning om att problemet skulle vara löst, men inte.
När jag startar bilen igen är ryckningarna, den feta gången och svartröken tillbaka. Nu tvekar den vid gas likadant som förut, men den verkar inte dö på tomgång iaf.

Fick en ny felkod idag oxå, 2-3-2 om jag inte missminner mig, betydde iaf lambdareglering fel.
Kan lambdan vara boven i dramat? Jag kanförstå att den feta på blandningen men inte att den kan stänga av bilen huxflux..?

Provade att rycka sladden från lmm, då gick den bara sämre, provade även med en annan lmm, samma sak att problemet kvarstår.

Ryckte sladden från spjällägesgivaren, gick sämre.

Ryckte sladden från tomgångsmotorn, gick sämre.

Ska prova med en annan lambda på söndag förhoppningsvis.

Btr:en, kan man prova med en från en 940 gl -94?

Fan va less jag är nu.. sad


3 295 Inlägg
8 augusti 2009
#9
är det bara lika många kablar på den andra lamdba sonden så går det wink


pro internets user
27 Inlägg
9 augusti 2009
Trådstartare
#10
Slave_joe skrev:
är det bara lika många kablar på den andra lamdba sonden så går det wink

Ja det verkar så, det är en brun kontakt med en grej man drar ut, finns ingen gummidamask som man kan dra bak o komma åt stiften för att mäta, som jag läst att det ska göra.. får se, ska kolla vidare nu idag.


pro internets user
27 Inlägg
9 augusti 2009
Trådstartare
#11
Provade med lambda från polarens 940 GL, då gick den som den skulle.
Den som satt i min bil var en av biltemas universal med skarvade kablar 15cm från själva lambdan.

Köper en bosch lambda från mekonomen imorn, sen får jag väl köra några dagar för att se så att verkligen problemet är löst.

Återkommer med rapport!


72 Inlägg
10 augusti 2009
#12
fast_back, jag har exakt samma problem med min 940! jag har också massa klegg i fördelarlocket, ska prova att byta. Återkom gärna med rapport när du får kläm på det, lägger till denna i favoriter.

mvh ö

pro internets user
27 Inlägg
10 augusti 2009
Trådstartare
#13
ozcan skrev:
fast_back, jag har exakt samma problem med min 940! jag har också massa klegg i fördelarlocket, ska prova att byta. Återkom gärna med rapport när du får kläm på det, lägger till denna i favoriter.

mvh ö

Jag är rädd att jag aldrig kommer få kläm på det..

Så här är det, bilen går ryckigt på tomgång, och bluddrar till när man överaskar den med att ge gas, dock inte alltid vilket gör det hela så satans frustrerande och svårt att "ta" på.

Hursomhelst eftersom att vi tyckte den gick fint med polarens lambdsa och att den som satt i min var en skarvad biltema-lambda så köpte jag såklart en ny bosch-lambda för 1700:- på mekonomen.

Problemet kvarstår!

En liten parentes, tittar man i bilens kvitton så hittar man ett kvitto på en ny motortempgivare från mekonomen. Tittar man på tempgivaren så glänser den och ser ny ut, ska vara bytt för ca 2 månader sedan.
För en vecka sedan fick jag en felkod från sprutet som sa att signal från tempgivare saknas, fick samma felkod från tändningen, signal från temgivare saknas.
Jaha det var ju konstigt men för att göra en lång historia kort så lyckades vi konstatera att poblemet låg i kabelhärve-kontakten till temgivaren.
Med en ny ditlödd så verkade det funka.. tills idag.. samma felkoder. Gjorde samma sak som sist följde kablarna till varsitt stort kontaktstycke uppe vid torpeden och ohm-mätte, det va fin kontakt.
Då återstår ju givaren, men hur troligt är det att en 2 månader gammal givare har sagt upp sig?

Rent spontant tror jag att det är ett enda fel i bilen som spökar och ger mig alla dessa felkoder, nåt jävla elfel nånstans.. lr jag vet inte..

Kvar att kolla är bränsletrycksregulatorn, nåt mer?

Bränslepumpen, är det troligt att det är den som spökar? Hade en 740 med dålig tankpump och den betedde sig som att den fick för lite med soppa under halvtank. Kan en defekt pump göra så att bilen får för mkt soppa? Om den nu får det, jag är helt förvirrad.
Kan man kolla så att pumpen är ok? Sitter det 2st pumpar?

Annars då, kan det vara jetronic-boxen som har nåt generalfel i sig? pajar ens sånna?

Sen tycker jag att bilen känns onormalt varm under huven, även efter bara korta körsträckor. Tyckte det redan från dag 1.
Dock så visar tempmätaren inne i bilen normal motortemp, termostaten är ny oxå.
Misstänker att värmen oxå har nånting med det hela att göra.
Tilläggas kan att när jag köpte bilen hade den sprucket loc till expansionkärlet..
Hittar iaf inget spår av vatten i oljan lr vice versa.

Blir snart tokig på det här..roll
Senast redigerat av fast_back (10 augusti 2009)


72 Inlägg
10 augusti 2009
#14
fast_back skrev:
ozcan skrev:
fast_back, jag har exakt samma problem med min 940! jag har också massa klegg i fördelarlocket, ska prova att byta. Återkom gärna med rapport när du får kläm på det, lägger till denna i favoriter.

mvh ö

Jag är rädd att jag aldrig kommer få kläm på det..

Så här är det, bilen går ryckigt på tomgång, och bluddrar till när man överaskar den med att ge gas, dock inte alltid vilket gör det hela så satans frustrerande och svårt att "ta" på.

Hursomhelst eftersom att vi tyckte den gick fint med polarens lambdsa och att den som satt i min var en skarvad biltema-lambda så köpte jag såklart en ny bosch-lambda för 1700:- på mekonomen.

Problemet kvarstår!

En liten parentes, tittar man i bilens kvitton så hittar man ett kvitto på en ny motortempgivare från mekonomen. Tittar man på tempgivaren så glänser den och ser ny ut, ska vara bytt för ca 2 månader sedan.
För en vecka sedan fick jag en felkod från sprutet som sa att signal från tempgivare saknas, fick samma felkod från tändningen, signal från temgivare saknas.
Jaha det var ju konstigt men för att göra en lång historia kort så lyckades vi konstatera att poblemet låg i kabelhärve-kontakten till temgivaren.
Med en ny ditlödd så verkade det funka.. tills idag.. samma felkoder. Gjorde samma sak som sist följde kablarna till varsitt stort kontaktstycke uppe vid torpeden och ohm-mätte, det va fin kontakt.
Då återstår ju givaren, men hur troligt är det att en 2 månader gammal givare har sagt upp sig?

Rent spontant tror jag att det är ett enda fel i bilen som spökar och ger mig alla dessa felkoder, nåt jävla elfel nånstans.. lr jag vet inte..

Kvar att kolla är bränsletrycksregulatorn, nåt mer?

Vad jag förstår så har min bil bara en bränslepump och den sitter i tanken? är det troligt att det är den som spökar? Hade en 740 med dålig tankpump och den betedde sig som att den fick för lite med soppa under halvtank. Kan en defekt pump göra så att bilen får för mkt soppa?

Annars då, kan det vara jetronic-boxen som har nåt generalfel i sig? pajar ens sånna?

Sen tycker jag att bilen känns onormalt varm under huven, även efter bara korta körsträckor. Tyckte det redan från dag 1.
Dock så visar tempmätaren inne i bilen normal motortemp, termostaten är ny oxå.
Misstänker att värmen oxå har nånting med det hela att göra.

Blir snart tokig på det här..roll

Jag har exakt samma problem, jag bytte LMM och så gick den lite bättre men den bluddrade till om man bara gav jättejättesmå gasutslag. Så jag drog till mekonomen igen och bytte LMM och så försvann det. Det enda som återstår är att den tvekar lite lätt vid låga varv och hög belastning vid gaspådrag och att motorn dör på tomgången.

Något jag har märkt är att tomgången går från 750rpm -> 500rpm -> fixerar sig strax över 1000rpm för att sedan verka ligga på 0rpm. Detta förlopp fördelat på kanske en halvtimme. Jag har bytt tomgångsregulator en gång och då började tomgången hoppa mellan 500-1500rpm ett par gånger men sedan så slutade detta och den höll tomgången normalt (tills motorn blev varm).

Kanske är det någon styrdator som spökar? finns det någon central enhet som koordinerar lambda/lmm etc?

pro internets user
27 Inlägg
11 augusti 2009
Trådstartare
#15
Idag har jag fortsatt, får fortfarande felkod både från sprutet och tändningen att signal från tempgivare saknas. Bilen var svårstartad kall och tvekar fortfarande vid gas, varm som kall.

Drog ur kontakten från tempgivaren och lyckades konstatera ena kabeln, svart/röd, gick till tändboxen och den andra, vit/grå, gick till bränsleboxen.
Mätte upp att kontakt fans mellan givarkontakt och dom stora kontaktstyckena på boxarna, hade fin kontakt.

Mätte motståndet på givaren det visade runt 300 ohm vid varm motor på båda stiften och ohm talet steg ju kallare motorn blev. Ca 900 efter nån eller ett par timmar.
Mätte spänningen fram till givaren, den ena var på 5,2v den andra på 4,7v.

Jaha, mätte samma grejer på polarens 940 gl och den visade nästan exakt samma värden, runt 300 och stigande ju kallare motorn blev samt 4.7v på ena ledaren och 5.0v på den andra.

Kan min givare vara kass ändå? Betänk att den ska vara bytt för 2 månader sedan.

Kan något annat genera detta fel? Men isf borde väl inte den felkoden ges?


Här är en lista på sådant som är bytt:

LMM, ny av förra ägaren. Har även provat med en likadan från polarens bil.
Lambda sond, ny bosch, bytt av mig.
Tomgångs motor, provat 2st.
Bränslefilter, bytt av förra ägaren.
Motortempgivare, bytt av förra ägaren.
Ny katt och halvsats, bytt av förra ägaren.
Insugspackning och vakumslangar, bytt av mig.
Fördelare och rotor, volvo original bytt av mig.
Tändkablar, bytta av förra ägaren, har även provat med andra.
Stift, har provat med andra.
Tändmodul, biltema, bytt av förra ägaren.

Bränsleboxen har slutnummer 954 men hade några nummer kluddade på sig med tuschpenna, betyder det att den är bytt?

Nån som har några idéer?


72 Inlägg
12 augusti 2009
#16
Jag bytte fördelare och fördelarlock idag, det var fullt med gegga i, bytte även ventilåpspackningen (källan till oljegeggan) jag drog en runda till med startgas idag, när jag sprejade på insugsröret (det stora metallgrenröret) så ökade varvet pyttelite. Kan det vara detta som ställer till det för mig? jag har ju provat spraya massor och massor tidigare men aldrig vågat spraya rakt på motorn såhär.

pro internets user
27 Inlägg
12 augusti 2009
Trådstartare
#17
ozcan skrev:
Jag bytte fördelare och fördelarlock idag, det var fullt med gegga i, bytte även ventilåpspackningen (källan till oljegeggan) jag drog en runda till med startgas idag, när jag sprejade på insugsröret (det stora metallgrenröret) så ökade varvet pyttelite. Kan det vara detta som ställer till det för mig? jag har ju provat spraya massor och massor tidigare men aldrig vågat spraya rakt på motorn såhär.

Ja det är ingen större fara att spraya på motorn, testa att spraya runt insugspackningen, den sitter mellan topplocket och insuget.
Det är vanligt att den packningen blir dålig vad jag vet, vilket kan resultera i ojämn tomgång.

Mitt problem verkar dock vara på en helt annan nivå, tyvär.

Idag har ja bytt soppafilter, ingen skillnad.
Mätte bränsletrycket med 2st olika däcktrycksmätere på fuelrailen, båda gav samma resultat: tomgång 2,5 bar och gasar man upp så går det till 3 bar.
Det borde väl betyda att btr:en arbetar iaf?

Provade att sätta en svetstång på bränsle returen efter btr:en, då blev problemet att den hostar till vid gas värre, det borde väl betyda att den får för mkt soppa som den är och att när jag stryper returen får den annu mer soppa?

Provade oxå att försöka strypa soppatillförseln vid fuelrailen genom att klämma slangen, det gick inget vidare den gick i alla fall, ingen raktion där.

Tog komptest på den, det visade exakt lika på alla 4 cylindrar, 10,5 bar.

Provade att strypa vakumet till btr:en, ingen skillnad.

Har beställt en ny tempgivare, en bosch, ska testa med den och se om jag får bukt med felkoderna och kallstartsproblemet.

Drog ut kontakten på spjällägesgivaren, ingen reaktion, vad ska hända om man drar ut den?

Tips någon?


72 Inlägg
13 augusti 2009
#18
sagt och bytt nu dör bilen inte längre, har dock kvar lite ryckningar och när jag startar bilen så dör den direkt om jag inte gasar, jag får felsignal 1-3-3 som skall vara fel på signal från spjällägesgivare/gasspjällskontakt/spjällhuskontakt/spjällhusgivare kärt barn har många namn.

Den rycker när jag går från helt släppt pedal till lite gas i några sekunder och "puffar" när jag släpper gasen fort. När jag startar motorn så går rpm -> 0-100 någonstans ibland dör den men den har slutat dö ute i trafiken med insugspackningen bytt, liknar det ditt problem?

pro internets user
27 Inlägg
14 augusti 2009
Trådstartare
#19
ozcan skrev:
sagt och bytt nu dör bilen inte längre, har dock kvar lite ryckningar och när jag startar bilen så dör den direkt om jag inte gasar, jag får felsignal 1-3-3 som skall vara fel på signal från spjällägesgivare/gasspjällskontakt/spjällhuskontakt/spjällhusgivare kärt barn har många namn.

Den rycker när jag går från helt släppt pedal till lite gas i några sekunder och "puffar" när jag släpper gasen fort. När jag startar motorn så går rpm -> 0-100 någonstans ibland dör den men den har slutat dö ute i trafiken med insugspackningen bytt, liknar det ditt problem?

Har du bytt insugspackning nu?
Kollat alla vakumslangar? Mina var i dåligt skick.

Får du felkod från spjällägesgivaren så kan du ju kolla om den klickar precis just i början när man vrider på rullen. Den kanske kan vara felaktig även om den klickar men det är vad jag hört att den ska göra.
Klickar den sent går det ju att justera.

Njae det liknar väl inte direkt mitt problem på pricken, nej. wink
Fortsätt skriv hur det går.


Idag har jag kollat lite saker, bytte bla tempgivaren till en ny bosch, får se imorgon om den startar lätt. Den påverkade iaf inte problemet med att den inte svarar i början på gasen.

Plockade av spjällhuset och rengjorde det, var geggigt som satan ,men bilen gick likadant efteråt.
Kollade så att stången i egr-ventilen rörde sig vid varm motor när man ger gas, det gjorde den, när motorn var ljummen/kall rörde den sig inte vilket ska vara normalt.

Provtryckte intercoolern, den höll tryck och verkade tät.

Det enda som hjälpt lite verkar det som var att jag justerade spjällägesgivaren så att den klickar exakt när man nuddar gasen. Innan kunde man vrida ett par mm innan klicket kom.
Efter detta så svarar bilen på gas när man står på neutral, dock samma med belastning dvs med driven i.

Jag började fundera på om det kunde vara så att det jag upplever som att bilen får för mycket soppa när man gasar iväg från stillastående har nånting med laddtrycket att göra.
Läste nånstans att det finns nåt membran i dump/avlastningsventilen som kan bli dåligt och då påverka laddet på något sätt. Ska titta på detta imorgon.

Just det, ska spjällägesgivaren klicka vid fullgas oxå, eller är det bara precis i början den ger ifrån sig ett klick?

Ska provblåsa soppareturen också.

Mvh Marcus
Senast redigerat av fast_back (14 augusti 2009)


72 Inlägg
14 augusti 2009
#20
Jag bytte LMM igen och nu går bilen som om den vore ny... bara det att det fortfarande puffar när jag släpper gasen men det är för att jag hittat ett rosthål direkt efter katten tror jag.

Han gubben på mekonomen sa att de haft så många reklamationer att denna utgått ur deras sortiment, han rekommenderade mig en annan sorts LMM och erbjöd en rejäl rabatt emellan. Märkligt då jag inte fått några felkoder på denna! kanske är det läckande insugspackningen som har gjort detta på något sätt?

Nåja man har iaf lärt sig en hel del mekarbete. Tändning och packningar behövde ändå ses över :-D


Sök