Få rören så lika i längd och utformning som möjligt,arean c:a 10-20% större än insugsarean vid fullt lyft på ventilen ,och vettig storlek på plenum...
Att trimma en motor är lätt-att få den att hålla är svårare.Att börja i rätt ände är det tråkigaste....
Intag av kubiktum kan leda till livslångt beroende!
Nu lugnar vi ner oss igen... Att bygga insug GÅR INTE att få tips om för alla seriösa spårar ur på sin egen linje, helkass med andra ord.
Grunden är iaf att alla cylindrar skall suga in lika mycket luft, du skall stämma av insuget så det fungerar på de varvtal du önskar använda motorn vid (exempelvis pipemax räknar man med här) Sen är det bara att bygga på bästa sätt. jag köpte trattar från LG speed och aluminium från järnhandlaren och byggde mitt insug med efter ritning från egen huvud baserat på saker jag läst under lång tids forskande.
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
även bygga ett par schyssta trattar inuti plenumet
Plenum? måste man ha det eller går det bra utan?
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Plenum på sugis behövs väl primärt om man skall ha gemensam LMM eller single-spjäll. Separatspjällat och MAP-sensor så är det bara att låta trattarna sörpla i sig.
Dock är det jobbigt om man skall trycksätta utan plenum......
/Göran
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Tack för all info Nu ska jag börja skissa och mäta på detta
Helt klart rätt sätt du måste ju mäta själv så huven går att stänga
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Vart kan jag hitta pipemax eller nått annat program ?
google, första träffen
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Turbo eller Sug motor? Kan vara en fördel att veta för dem som kan ge tipps //Wallis
Spelar faktiskt ingen roll då även en överladdad motor suger i sig luften
det har visst en betydelse med tanke på om man använder plenum eller inte och hur plenumet utformas osv... en sugmotor kan mycket väl ha ett tunnt lätt kolfiberplenum medans en turbomotor som laddar 3bar behöver en annan konstruktion som klarar av övertrycket.
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Turbo eller Sug motor? Kan vara en fördel att veta för dem som kan ge tipps //Wallis
Spelar faktiskt ingen roll då även en överladdad motor suger i sig luften
Vad jag vet så suger inte någon motor i sig luften, en "sug"-motor får luften i sig av det atmosfäriska trycket och en överladdad får hjälp av en kompressor av något slag.
Så, JA det spelar roll om det är överladdat eller N/A
Till TS, lyssna på Torpis & Sharky
Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må