3132
Sök

En (dålig?) idé med att justera laddtryck med vippströmbrytare?

Svetsare
3 150 Inlägg
12 augusti 2009
Trådstartare
#1
Skulle det gå tror ni?   Tänkte om man drog om kablarna antingen från MVn eller från APC så man kan "switcha" mellan grundladd och det laddet man har med APC eller MVn inkopplad.

Vet inte riktigt hur det skulle gå till, men det är här ni kommer in  smile    Skulle det gå tror ni? Isåfall hur?

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

98 Inlägg
12 augusti 2009
#2
Ja de går, men till vilken nytta?


Svetsare
3 150 Inlägg
12 augusti 2009
Trådstartare
#3
AnderssonM skrev:
Ja de går, men till vilken nytta?

Typ besiktningen eller på vintern/halt väglag eller av andra liknande orsaker.  Kanske när man kör me polarna - "Fan va sakta skiten går!" -"Kolla här då"  (ändrar "switchen") -"HAhaha"  tongue

Ne men av ovanstående orsaker kanske (inte det sista)?  Kan ju vara praktiskt vid diverse tillfällen.

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

5 710 Inlägg
12 augusti 2009
#4
Jag kör så och det funkar utmärkt.
Sätt en strömbrytare i serie med 5:ans säkring bara.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

-utan 940
1 728 Inlägg
12 augusti 2009
#5
Jag hade så i 940:n ett tag, jag kunde välja mellan original 0,5bar eller att koppla in en pysventil som var inställd på 0,8bar (hade självklart chip). I 940 sitter det en lampa med en orange pil precis under turbotrycksmätaren som lyser när lock-up:en är inkopplad. Eftersom jag har manuell låda gjorde jag så att denna lampa tändes när pystrimmet var inkopplat.

Detta var ganska meningslöst och mest en kul grej, att jag kunde trycka på en knapp för att få några extra hästar samtidigt som en pil tändes mot turbotrycksmätaren.

Svetsare
3 150 Inlägg
12 augusti 2009
Trådstartare
#6
jonTe skrev:
Jag kör så och det funkar utmärkt.
Sätt en strömbrytare i serie med 5:ans säkring bara.

mvh Jonas

Ok, och av vilken anledning kör du så då?  smile

5ans säkring, är det APC eller?   Du har inga bilder eller film på resultatet/när du använder den?




Edit]         Skulle det gå att koppla såhär typ?     


http://img30.imageshack.us/img30/8121/apcswitch.jpg


Om inte, så förklara gärna hur isåfall.
Senast redigerat av ZonaX (12 augusti 2009)

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

Svetsare
3 150 Inlägg
12 augusti 2009
Trådstartare
#7
Andreas 940 skrev:
Jag hade så i 940:n ett tag, jag kunde välja mellan original 0,5bar eller att koppla in en pysventil som var inställd på 0,8bar (hade självklart chip). I 940 sitter det en lampa med en orange pil precis under turbotrycksmätaren som lyser när lock-up:en är inkopplad. Eftersom jag har manuell låda gjorde jag så att denna lampa tändes när pystrimmet var inkopplat.

Detta var ganska meningslöst och mest en kul grej, att jag kunde trycka på en knapp för att få några extra hästar samtidigt som en pil tändes mot turbotrycksmätaren.

Ok  smile     Hur kopplade du in brytaren?
Senast redigerat av ZonaX (12 augusti 2009)

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

-utan 940
1 728 Inlägg
13 augusti 2009
#8
ZonaX skrev:
Ok  smile     Hur kopplade du in brytaren?

Min bil har ingen magnetventil original utan jag tog bara den från ett Turbo+-paket och kopplade in med ett relä via ett effektmotstånd så att den skulle hålla sig helt öppen utan att brännas.

10 287 Inlägg
13 augusti 2009
#9
Har ni SAAB-åkare ingen gaspedal att reglera med....tongue

/Göran

(Och för tydlighetens skull så att ingen tror att jag är ute efter att starta något meningslöst
pre-pubertalt märkeskrig så rycker jag bara JonTe i svansen lite här)

jonTe skrev:
Jag kör så och det funkar utmärkt.
Sätt en strömbrytare i serie med 5:ans säkring bara.

mvh Jonas

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

5 710 Inlägg
13 augusti 2009
#10
ZonaX skrev:
Ok, och av vilken anledning kör du så då?  smile

Besiktningen är en anledning. Skulle man bli stoppad i flygande och de vill provköra kan vara en annan.'
Sedan har jag använt mig av den på någon slalomtävling när det regnade och man inte vill ha så "hetsigt" temprament på motorn.

ZonaX skrev:
5ans säkring, är det APC eller?

Ja, det funkar alltså lika bra att ta ur 5:ans säkring t.ex när man skall besikta.

ZonaX skrev:
Du har inga bilder eller film på resultatet/när du använder den?

Nej.
ZonaX skrev:
Skulle det gå att koppla såhär typ?     


http://img30.imageshack.us/img30/8121/apcswitch.jpg

Kan tyvärr inte se din bild.....
Ladda upp den här istället:
http://www.geting.se/index.php

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

5 710 Inlägg
13 augusti 2009
#11
Sharky skrev:
Har ni SAAB-åkare ingen gaspedal att reglera med....tongue

Jo annars är det lite svårt att köra på ett bra sätt wink

MVH Jonas
..............

Svetsare
3 150 Inlägg
13 augusti 2009
Trådstartare
#12
jonTe skrev:
ZonaX skrev:
Ok, och av vilken anledning kör du så då?  smile

Besiktningen är en anledning. Skulle man bli stoppad i flygande och de vill provköra kan vara en annan.'
Sedan har jag använt mig av den på någon slalomtävling när det regnade och man inte vill ha så "hetsigt" temprament på motorn.

ZonaX skrev:
5ans säkring, är det APC eller?

Ja, det funkar alltså lika bra att ta ur 5:ans säkring t.ex när man skall besikta.

ZonaX skrev:
Du har inga bilder eller film på resultatet/när du använder den?

Nej.
ZonaX skrev:
Skulle det gå att koppla såhär typ?     


http://img30.imageshack.us/img30/8121/apcswitch.jpg

Kan tyvärr inte se din bild.....
Ladda upp den här istället:
http://www.geting.se/index.php

mvh Jonas

http://www.geting.se/image.php/188177-APC-Switch.JPG/full http://www.geting.se/viewimage.php?imag … Switch.JPG

Asså koppla på den på sladden från 5an bara....
Visst det går ju med säkringen där också men detta skulle ju bli en annan känsla  tongue

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

5 710 Inlägg
13 augusti 2009
#13
ZonaX skrev:
Asså koppla på den på sladden från 5an bara....

Exakt, det är verkligen plättlätt.

Skall man vara petig på din skiss matar 5:ans säkring inte hela boxen utan bara magnetventilen wink

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

Svetsare
3 150 Inlägg
13 augusti 2009
Trådstartare
#14
jonTe skrev:
ZonaX skrev:
Asså koppla på den på sladden från 5an bara....

Exakt, det är verkligen plättlätt.

Skall man vara petig på din skiss matar 5:ans säkring inte hela boxen utan bara magnetventilen wink

mvh Jonas

Haha  tongue


Bara undrar här nu hmm   Hur många kablar går det från 5an?  Speler det nån roll om tar det "innan" eller "efter" säkringen?

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

10 287 Inlägg
13 augusti 2009
#15
Efter säkringen. Annars gör säkringen ingen nytta om det blir kortis (mot jord) i ditt strömbrytarkablage.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Svetsare
3 150 Inlägg
13 augusti 2009
Trådstartare
#16
Sharky skrev:
Efter säkringen. Annars gör säkringen ingen nytta om det blir kortis (mot jord) i ditt strömbrytarkablage.

/Göran

Ok  tongue   Tack alla.      Få kika och se lite  smile


Ps. Bara för att klargöra - APC går till 5an och vidare till MVn?
Senast redigerat av ZonaX (13 augusti 2009)

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX


Sök