2754
Sök

Är Castrol Magnatec 5w-40 inte bra för en Saab med T7 suite?

248 Inlägg
5 september 2009
Trådstartare
Hejsan!

Idag var det dags att göra ett oljebyte på kärran! Åkte till återförsäljaren och bad om ett oljefilter samt 4 liter mobil1 motorolja som instruktionsboken rekommenderar. Jag blev lite förvånad när killen på andra sidan disken svarade att de inte sålde mobil1 längre. I hyllan stod istället en "OKQ8" olja. Jag blev skeptisk och tog mitt oljefilter och tackade för mig.

Mitt sökande efter mobil1 fortsatte på både mekonomen och autoexperten men ingen hade mobil1. Däremot hade de en olja som heter "Castrol Magnatec 5w-40 på 4 liters dunk. Det var den "Bästa" oljan de hade och även den dyraste. Enligt instruktionsboken skulle jag ha 5w-40 eller 5w-30 och APIvärdet skulle vara minst API/SJ. Castrololjan har APIvärde API SM/CF vilket är bättre än SJ. Så jag tänkte att den här oljan skulle vara duglig till saaben min.

Men nu när jag läser runt lite på internet så får jag veta att oljan inte är helsyntetisk trots att det står det på dunken och att vissa fått problem med "Tickande" motorer. Sedan uppfyller den tydligen inte heller "GM-LL-A-025" som Saab sagt att deras oljor måste göra. Tydligen ska denna OKQ8 olja som jag avfärdade som skit uppfylla "GM-LL-A-025".

Så vad säger ni? Ska jag tömma ut all olja och leta vidare efter Mobil1 eller kan jag köra med den här oljan i 500 mil till nästa service. Och en bonusfråga: Vilken olja fyller verkstaden bilen med på servicen? Enligt instruktionsboken ska det ju vara mobil1 men om de slutat med den så kanske de använder OKQ8an?

Mvh// Jocke

GM-LL-A-025

4 586 Inlägg
5 september 2009
på en verkstad som jag lämnade bilen så fyllde dom alla med Quaker State

12 086 Inlägg
5 september 2009
Maxi och Bauhous har Mobil1 vet jag.
Sj kör jag på Mobil1 med tron att den är bäst, dock en aning märkligt att varken Autoexperten lr Mekonomen säljer dessa. Katastrofallt är att Saab inte säljer det.

huh?
10 427 Inlägg
5 september 2009
Jockessaab skrev:
Däremot hade de en olja som heter "Castrol Magnatec 5w-40 på 4 liters dunk. Det var den "Bästa" oljan de hade och även den dyraste. Enligt instruktionsboken skulle jag ha 5w-40 eller 5w-30 och APIvärdet skulle vara minst API/SJ. Castrololjan har APIvärde API SM/CF vilket är bättre än SJ. Så jag tänkte att den här oljan skulle vara duglig till saaben min.

Autoexperten har även Castrol Edge 5w30 [ACEA A3/B3/B4] 768,25kr/4liter
& Edge Sport 0w40 [API SM/CF, ACEA A3/B3/B4, C3] 698,75kr/4liter.

Min uppfattning är att Castrols Edge/Edge Sport serie är den dyraste och "bästa" oljan (enligt Castrol själva).
Skumt att inte dom oljorna rekommenderades av försäljarna?

1 867 Inlägg
5 september 2009
Magnatec 5w-40 _är_ helsyntetisk, du har nog blandat ihop den med Magnatec 10w-40 som är en delsyntetolja.
Magnatecen är långt ifrån den bästa(dock jävligt fin), och garanterat inte den dyraste, ord.pris är 586 för en fyrlitare, men vi(Mekonomen) har oftast den på kampanj och då ligger den på 449 för en dunk.

Jag litar fullt ut på att castrols rek.listor stämmer, och att Magnatecen uppfyller alla krav som saab har specificerat för bilen i fråga.
Så som svar på din fråga, stirra dig inte blind på märket(mobil1 är förövrigt märket på oljan, du nämner inte vilken av mobils oljor du var ute efter), känner du dig osäker på magnatec, så fyll upp kärran med Edge.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

134 Inlägg
5 september 2009
www.Castrol.se har rek tabeller, finns oljan med där så får man lita på att den passar din motor. Magnatech 5w-40 är en helsyntetisk olja som fungerar för de flesta nya bilar.

4 299 Inlägg
5 september 2009
Castrol Edge sport (0W-40) uppfyller GM-LL-A-025, de kör jag med i 9-5an.

Mycket lättare att få tag på än Mobil1, så gör dig inte onödigt besvär smile
Tror nog att du kan ha kvar den olja du har i bilen om de e oljebyte om 500 mil. Märker du dock att nånting börjar bete sig annorlunda bör du väl skifta till rätt olja.

Sen dom Saabverstäder jag varit på har dom fyllt på me Mobil1-olja i bilarna, nu va det iof ett tag sen så dom kanske har bytt.

248 Inlägg
6 september 2009
Trådstartare
Efter 30 minuters blandad körning i hastigheter mellan 0-130 nu inatt så märkte jag att motorn tickade lite grand när jag stängde av den. Vet inte om jag blivit nojjig, kan mycket väl vara så att den tickade även innan oljebytet, bara det att jag inte uppmärksammat det.

Men ajja, jag kör med den här oljan tills servicen så får vi se vad verkstaden häller i för olja sen.

Bilmekaniker
274 Inlägg
6 september 2009
vi kör med castrol magnatec 5w/40 på verkstan.. har den i min merca, funkar utmärkt enl mig wink

_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_
Mercedes-Benz
///AMG
-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-

huh?
10 427 Inlägg
6 september 2009
Jockessaab skrev:
Vet inte om jag blivit nojjig, kan mycket väl vara så att den tickade även innan oljebytet, bara det att jag inte uppmärksammat det.

Det är riktigt luddigt. Förut kanske du åkte med musik på hela tiden och nu efter bytet
lyssnar du på motorn istället osv osv. Svårt att avgöra vad som är nya ljud eller ej ibland. hmm

Sök