4739
Sök

Motorras/turboras? vad kan de vara? 200sx S14

NissanMotorsport
10 september 2009
Trådstartare
#1
Hände imorse när ja skulle till jobbet, såklart..  den tappar först all laddtryck, bara brölar och går dåligt när ja gasa på, dock gick den bra om man bara gasa lite försiktigt. sen stanna ja vid en korsning och bilen dog, starta den igen, gick lite segt.. åkte till närmsta mack 100 m bort..  gick lite ojämnt men kom fram och där läckte den olja, oljan kom bak från motorn.. från kopplingen, eller om de är nånstans högre upp så oljan rinner ner till kopplingen, kunde inte se så bra.. får hem bilen lite senare, så kan komma me en nogare förklaring smile oljan såg bra ut också.. vattnet kollade jag aldrig, ska kolla senare..

kan de va turbon? eller lager/ramlager?.. spricka i blocket?

xcOOb
388 Inlägg
10 september 2009
#2
ja vi börjar gissnings leken! Kan ju vara vad som helst istort sett, mer info lär man ju ha..
du lär ju iaf kolla så varför inte göra de direkt istället för o sitta här.. wink
Lycka till!
Senast redigerat av skogenracing (10 september 2009)


NissanMotorsport
10 september 2009
Trådstartare
#3
skogenracing skrev:
ja vi börjar gissnings leken! Kan ju vara vad som helst istort sett, mer info lär man ju ha..
du lär ju iaf kolla så varför inte göra de direkt istället för o sitta här.. wink
Lycka till!

Ja, skriv va du tror att de kan vara då?.. ja begär inte en exakt förklaring va de kan vara, utan ja frågar vad KAN de vara.. vad man bör kolla först på.. skadar ju inte att fråga..

bilen står inte här för tillfället, är utan bil och kan inte åka att kolla heller,kan bara bogsera hem den efter kl 4..

7 281 Inlägg
10 september 2009
#4
Rinner det olja eller är den en gammal läcka?
Inte så simpelt som att ett tryckrör har lossnat då?
Som sagt, ganska svårt för oss att sitta och chansa.
Kan vara hål i en kolv också.


NissanMotorsport
10 september 2009
Trådstartare
#5
Brains skrev:
Rinner det olja eller är den en gammal läcka?
Inte så simpelt som att ett tryckrör har lossnat då?
Som sagt, ganska svårt för oss att sitta och chansa.
Kan vara hål i en kolv också.

De börja droppa ganska mycke olja efter de här hände.. när den stanna..

NissanMotorsport
10 september 2009
Trådstartare
#6
Okej, har bogserat hem den nu, ser inte exakt vart oljan kommer ifrån, så himla trångt bakom motorn.. en bit ovanför kopplingen alltså..  den går att starta, men blöddrar och går ojämnt.. och kommer avgaser från där man fyller på oljan. se videon..

[video]http://www.garaget.org/video/zp7ok8da7n06[/video]

Herr
1 722 Inlägg
10 september 2009
#7
MIG1408 skrev:
Okej, har bogserat hem den nu, ser inte exakt vart oljan kommer ifrån, så himla trångt bakom motorn.. en bit ovanför kopplingen alltså..  den går att starta, men blöddrar och går ojämnt.. och kommer avgaser från där man fyller på oljan. se videon..

[video]http://www.garaget.org/video/zp7ok8da7n06[/video]

Hur skedde det här? i samband me att du gasa ur den totalt? eller vid normalkörning?

Kanske har en avgasventil gått sönder eller liknande? Känns som du får lyfta toppen iaf hmm

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

Jlmmy
10 september 2009
Trådstartare
#8
Det såg inte bra ut tongue

Tycker du skall kolla upp kompressionen först, kolla även så inte vevhusventilationen är igensatt...
Kan mycket väll vara ventiltätningarna med!

mvh
Senast redigerat av Jlmmy (10 september 2009)

NissanMotorsport
10 september 2009
Trådstartare
#9
LocKtar skrev:
MIG1408 skrev:
Okej, har bogserat hem den nu, ser inte exakt vart oljan kommer ifrån, så himla trångt bakom motorn.. en bit ovanför kopplingen alltså..  den går att starta, men blöddrar och går ojämnt.. och kommer avgaser från där man fyller på oljan. se videon..

[video]http://www.garaget.org/video/zp7ok8da7n06[/video]

Hur skedde det här? i samband me att du gasa ur den totalt? eller vid normalkörning?

Kanske har en avgasventil gått sönder eller liknande? Känns som du får lyfta toppen iaf hmm

Hände när ja körde lugnt, normalt.. mjo de har ja räknat me att få göra, om inte annat lyfta ur hela motorn på engång och helrenovera.. vev och ramlagerna är ju klena på dessa, så lika bra att kika på dom också.. smile men fick ett par andra kommentarer på videoklippet, dom tror de är topppackningen eller en trasig kolv..

NissanMotorsport
11 september 2009
Trådstartare
#10
Okej, antingen kolv, kolvringar, topppackning, krökt ventil, ventiltätning kan de vara då.. iaf, så har jag fått ett prisförslag på 15.000 kr

för byte av alla packningar och lager i hela motor och kolvringar och hona om alla cylindrar så det inte finns en repa kvar sen slipa  in alla ventiler och även topp decka toppen...  väge in alla kolvar och stakar så alla blir viktade sen fin putsning i alla kanalera i toppen, porta toppen, ATP? bultar till toppen..   och kontroll av bromsar, polering och målning av hela motorn..  och eventuellt mer, alltså en HELrenovering av motorn, fast me lite värre saker som tål trimm.. 

låter väl okej?.. så detta motorras va nästan bara bra.. hehe.. fräsh motor sen till vår..
Senast redigerat av MIG1408 (11 september 2009)

Old School Ford
600 Inlägg
11 september 2009
#11
haha lätt en del av kompresionen smiter ut i vevhusventen:D

Cars for a living , Capri for life!
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
WitchCraft - Vi styr och ställer!

NissanMotorsport
11 september 2009
Trådstartare
#12
Catling skrev:
haha lätt en del av kompresionen smiter ut i vevhusventen:D

ja, just ja.. kunde va det också ja smile ska bli skoj att se sen vad big_smile uppdaterar här sedan..

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
11 september 2009
#13
Jo det där är förmodligen en gången topp-packning, läckaget bakom motorn och komp i vevhuset pekar ju på det iaf.

- Time Attack -

NissanMotorsport
11 september 2009
Trådstartare
#14
NIzmO skrev:
Jo det där är förmodligen en gången topp-packning, läckaget bakom motorn och komp i vevhuset pekar ju på det iaf.

okej, jo oljan kommer ju säkerligen från topppackningen.. i vilket ska ju den bytas så.. vevhuset behöver man inte göra något åt va? om det är så som du tror alltså, att man bara byter topppackning.. så är läget lugnt me vevhuset också?..

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
11 september 2009
#15
Det som kan ha hänt i samband med det hela är att nån eller flera packboxar kan ha tagit stryk av det höga vevhustrycket, vet inte riktigt hur mkt som krävs för att dom ska ge sig.

Har du tur är det bara att plana toppen och skicka dit ny packning, om man nu inte vill bygga upp motorn från grunden.

- Time Attack -

NissanMotorsport
20 september 2009
Trådstartare
#16
okej, ingen som har några fler idér om va det kan vara?  jag tror mest på det med vevhusventilationen och att nån packbox har gått? eller är de någon som säger emot? .. jag tänker låta en kille kika på bilen när han har tid, så vill inte skruva något nu.. men kul om man kunde ge han lite att gå på..

kolla på videoklippet i inlägg nr6
Senast redigerat av MIG1408 (20 september 2009)

Bilmekaniker
235 Inlägg
20 september 2009
#17
Fa fasen vad trångt de såg ut! smile fast japaner e ju rätt små!


NissanMotorsport
20 september 2009
Trådstartare
#18
Peran skrev:
Fa fasen vad trångt de såg ut! smile fast japaner e ju rätt små!

Jajo, tvungen att byta till ett mindre batteri för att få plats me aleminuum röret tongue  jäkla krångligt att få ur grenröret, sen baksätet ska vi inte tala om big_smile haha de är verkligen till för små japaner.. får sitta klistrad mot framrutan om nån ska sitta bakom typ..

Bilmekaniker
235 Inlägg
20 september 2009
#19
MIG1408 skrev:
Peran skrev:
Fa fasen vad trångt de såg ut! smile fast japaner e ju rätt små!

Jajo, tvungen att byta till ett mindre batteri för att få plats me aleminuum röret tongue  jäkla krångligt att få ur grenröret, sen baksätet ska vi inte tala om big_smile haha de är verkligen till för små japaner.. får sitta klistrad mot framrutan om nån ska sitta bakom typ..

hehe, tur det finns volvo! smile



Sök