Burkens Bmw 325 E36 -1992

johanbjork
11 september 2009 · 137 Inlägg

Tjenare!

Tänkte att jag skulle göra en projekttråd på min nyinköpta Bmw. Det är min första bil och det känns skönt att det blev just Bmw, då jag gillar de väldigt mycket. Det är som sagt en 325 med 192hk. Vet inte om det är orginal men det låter inte dåligt från bilen när man drar på.

Det är väl tänkt som ett långtidsprojekt, då jag är studerande med liten inkomst och alldeles för många hål att stoppa pengar i.



https://www1.garaget.org/gallery/archive/109116/760877_5jpaxd.jpg
Så såg den ut när jag köpte den


https://www1.garaget.org/gallery/archive/109116/large/760886_o9ehb0.jpg



https://www1.garaget.org/gallery/archive/109116/large/760887_zpf1n7.jpg
Älskar verkligen den här karossen! smile


https://www1.garaget.org/gallery/archive/109116/large/760888_b1wmml.jpg
Lite halvslitet, men jag så ska det vara på ens förstabil. Ska ta tag i saker när jag får in pengar.



https://www1.garaget.org/gallery/archive/109116/large/760889_36gxwh.jpg



https://www1.garaget.org/gallery/archive/109116/large/760890_qjltf4.jpg
Lite halvslitet och så här, men det ska väl gå att fixa med en dremel och lite annat?

da_eddah Sjuksköterska, psykiatri
11 september 2009 · 149 Inlägg

Grattis till köp av kul bil!

Första jag skulle göra är att avskärma det där luftfiltret, kan inte bli mycket kall luft som den motorn andas in.

"Allt levande föds utan orsak, vidmakthålls av svaghet och dör utav en tillfällighet"
Volkswagen Golf "TDI 105 DSG" (2012)
Lozinmust "Unloaded"
11 september 2009 · 1 557 Inlägg

Riktigt kul bil vill jag lova smile Investera i m3-diffspärr pckså big_smile

"When innovation meets passion!"
BMW Z3 2.8 Coupé "Dennis And The Dicks" (1998)
BMW 318is "Class II" (1994)
BMW 530i "Static Vikings" (1989)
johanbjork
11 september 2009 · 137 Inlägg

da_eddah skrev:
Grattis till köp av kul bil!

Första jag skulle göra är att avskärma det där luftfiltret, kan inte bli mycket kall luft som den motorn andas in.

Tack så mycket! Hur gör jag det det på bästa sätt då tycker du? Jag är nybörjare inom ämnet så det kommer nog komma många dumma frågor från mitt håll.

Mechanimal skrev:
Riktigt kul bil vill jag lova smile Investera i m3-diffspärr pckså big_smile

Jag får ta och kolla på det! (: Mycket som behöver fixas nu i början.

Holmii Nästan Maskiningenjör
11 september 2009 · 399 Inlägg

Grattis till en fin bil! Se till att låta pingen ta hand om lacken så de blir ordning på den wink

Hoppas vi ses vid något rödljus i stan nån kväll wink

Min projekttråd Bmw 320 e36
Rollin´hard or hardly rollin´?
da_eddah Sjuksköterska, psykiatri
11 september 2009 · 149 Inlägg

Det finns färdiga avskärmningar att köpa, har ingen direktlänk tyvärr men sök runt lite på styling/trimningsfirmorna. Annars om du har möjlighet att själv göra eller känner någon som kan bocka till lite svartlackad plåt och borra o skruva fast så att det skärmar av ifrån motorn men samtidigt inte blockerar luftkanalen.

Värt det, kommer bli piggare!

"Allt levande föds utan orsak, vidmakthålls av svaghet och dör utav en tillfällighet"
Volkswagen Golf "TDI 105 DSG" (2012)
Lozinmust "Unloaded"
11 september 2009 · 1 557 Inlägg

Ett tips ifall du vill ha billiga grejer är att kolla på Ebay, gärna tyska Ebay. Eller kolla på www.pure-pf.com's forum, bra information och mkt grejer till salu smile

"When innovation meets passion!"
BMW 530i "Static Vikings" (1989)
BMW 318is "Class II" (1994)
BMW M3 "Dennis And The Dicks" (1994)
johanbjork
11 september 2009 · 137 Inlägg

Holmii skrev:
Grattis till en fin bil! Se till att låta pingen ta hand om lacken så de blir ordning på den wink

Hoppas vi ses vid något rödljus i stan nån kväll wink

Tack så mycket! smile Riktigt nöjd med den. Den spinner bra på grus och idag när det regnade fick jag skön sladd i rondellerna vid kyrkan!

johanbjork
11 september 2009 · 137 Inlägg

da_eddah skrev:
Det finns färdiga avskärmningar att köpa, har ingen direktlänk tyvärr men sök runt lite på styling/trimningsfirmorna. Annars om du har möjlighet att själv göra eller känner någon som kan bocka till lite svartlackad plåt och borra o skruva fast så att det skärmar av ifrån motorn men samtidigt inte blockerar luftkanalen.

Värt det, kommer bli piggare!

Okej, tack så mycket för hjälpen!

Mechanimal skrev:
Ett tips ifall du vill ha billiga grejer är att kolla på Ebay, gärna tyska Ebay. Eller kolla på www.pure-pf.com's forum, bra information och mkt grejer till salu smile

Tack, det ska jag göra! Väldigt nyfiken på att beställa Haynes reparationsbok till bilen också, samt instruktionsbok på svenska!

Rquired Allmänt envis
11 september 2009 · 12 512 Inlägg

Grattis till ett roligt val, sköt den väl så kommer den ge dig många roliga mil smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
johanbjork
12 september 2009 · 137 Inlägg

Tomgången på bilen är väldigt ojämn och förra ägaren till bilen sa att det beror på lambdasonden, eller lambdasensorn. I kväll när jag körde började bilen hacka vid växelbyte samt när jag gasade på utan att accelerera så kraftigt. Vet någon om det har med lambdan att göra?

Har köpt nya bussningar till framvagnen som jag ska försöka byta, men utan erfarenhet och kunnande om det, samt lambdan så vet jag inte om jag vågar göra det helt själv. Finns det någon som kan förklara hur man gör eller ännu bättre, bor i närheten som kan visa och kanske till och med hjälpa mig med det? Skulle bli väldigt tacksam för det. Vågar inte riktigt köra bilen när den är så nu. Känns som den ska bryta ihop.

Tacksam för svar!

mojojojojo
12 september 2009 · 7 Inlägg

Mycket fin bil som jag åkt i hela kvällen! Bra köp måste jag säga. Följer projektet med spänning smile

johanbjork
12 september 2009 · 137 Inlägg

mojojojojo skrev:
Mycket fin bil som jag åkt i hela kvällen! Bra köp måste jag säga. Följer projektet med spänning smile

Tackar smile vi ska ju trycka i lite ljud i hon sedan också! wink

bruman
12 september 2009 · 32 Inlägg

smacka dit turbo wink big_smile

eastmotorsport -sommar ska de va....
12 september 2009 · 4 524 Inlägg

Första jag skulle göra är att avskärma det där luftfiltret, kan inte bli mycket kall luft som den motorn andas in
Tack så mycket! Hur gör jag det det på bästa sätt då tycker du? Jag är nybörjare inom ämnet så det kommer nog komma många dumma frågor från mitt håll.

Tycker du ska åka på skroten och köpa ett original och sätta i ett sportfilter i det istället. Ingen större vits alls med detta filter då du måste göra rejäla avskärmningar och intag av kalluft för att få det att funka, och filtret ser ju ut att ha gjort sitt redan.
Alternativt kolla http://www.fiddesgarage.se/  där har jag handlat en hel del.

PS Var också och kollade den bilen tidigare innan jag köpte min 328a.

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
johanbjork
12 september 2009 · 137 Inlägg

bruman skrev:
smacka dit turbo wink big_smile

Hahah, jaa det kan jag göra, hittade precis 45k i fickan wink Billigt värre!

johanbjork
12 september 2009 · 137 Inlägg

eastmotorsport skrev:
Första jag skulle göra är att avskärma det där luftfiltret, kan inte bli mycket kall luft som den motorn andas in
Tack så mycket! Hur gör jag det det på bästa sätt då tycker du? Jag är nybörjare inom ämnet så det kommer nog komma många dumma frågor från mitt håll.

Tycker du ska åka på skroten och köpa ett original och sätta i ett sportfilter i det istället. Ingen större vits alls med detta filter då du måste göra rejäla avskärmningar och intag av kalluft för att få det att funka, och filtret ser ju ut att ha gjort sitt redan.
Alternativt kolla http://www.fiddesgarage.se/  där har jag handlat en hel del.

PS Var också och kollade den bilen tidigare innan jag köpte min 328a.

Okej, tack för tipset, uppskattas! Du kan ingenting om lambdan möjligtvis, Och bussningar? Skulle behöva hjälp angående det. Ingen aning hur man gör. Lambdasensor kan jag inte köpa än, men det kommer.

eastmotorsport -sommar ska de va....
12 september 2009 · 4 524 Inlägg

Tycker du ska be någon verkstad göra en diagnos innan du börjar byta saker. Det är så lätt att man lägger pengar på fel saker. Kolla vad en diagnos kostar på ex BMW Släggans Bilservice  där vid Ivars Bil , Mekonomen på Chaufförvägen , Mecaverkstan på Hagvägen eller Mecaverskasyan i Marieby , det var sonen där som köpte våran 328.
Bussningar kan sitta som berget , beror på vilka du ska byta förstås , i många fall behöver du en press för att kunna trycka ur dom g;a och sen i med de nya.
Sök på www.autopower.se där finns det både enkla och svårare mektips , har haft mycket nytta av den sidan själv

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
Darkie dARKiE
12 september 2009 · 5 031 Inlägg

Ojämt tomgång och hackig gång behöver inte bero på lamdasonden.

Hade samma fel på min bil och köpte massa onödigt dyra grejor innan jag körde in och gjorde ett diagnostest som visade att kamaxelgivaren var sönder. Hade redan då bytt lamda (2st 2000kr styck) plus luftmassemätare 4000kr, fast min luftmasse var sönder så var inte helt i onödan. Menar bara att du som student borde kolla diagnos först. Kommer löna sig i längden..

Avskärming kan du säkert bygga ett eget med lite tunn plåt och bocka till.
Fint utgångsobjekt ialf. Lycka till.

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
Tuggummimannen Taggad
12 september 2009 · 1 507 Inlägg

Grym tråd, grym bil! Ska försöka hjälpa dig med frågor så gott jag kan. Hoppas på att den blir som du vill ha den i slutändan smile.

Lycka till!
Mvh
/T

BMW 318is Turbo "Liket" (1993)
Volvo 740 GLT 16v "Olga" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang