SAAB og900s banracer E85

snygg_mange
9 maj 2010 · 695 Inlägg

Schwartz skrev:
den här herren har bra med mos trots original låda; http://www.garaget.org/?car=196390

Lösningen heter T5 där man har möjlighet att begränsa laddtrycket så att det hamnar där man vill ha det, och detta har trådskaparen redan planerat om jag inte missat nåt? smile

tackar:) japp de e exakt va ja tänk göra:)

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu
Toyota Supra MK3 "SAABSupra" (1990)
snygg_mange
9 maj 2010 · 695 Inlägg

Fick precis reda på att ja får mina nya turbo grejjer på tisdag:) så då kan ja äntligen bygga klart grenröret:)
så då blir de uppdatering igen:)

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu
Toyota Supra MK3 "SAABSupra" (1990)
Rullarn Vintage is king
9 maj 2010 · 67 Inlägg

extrem fethet på denna bilen!
Också underhållande att läsa vilken enorm teoretisk kunskap alla skribenter besitter härl, trevligt att du har stake nog att göra nånting PRAKTISKT istället! kommer följa ditt bygge!

Saab 99 "Rakt igenom retro" (1981)
Opel Rekord Caravan "No-care-o-van" (1974)
Lincoln Continental mk III "Diskret" (1970)
AxlSam
9 maj 2010 · 1 497 Inlägg

snygg_mange skrev:

Perraa skrev:

snygg_mange skrev:

jaså du? då borde du ju fatta att de finns mer energi lagrat i ett tungt hjul som snurrar i 1000 rpm än i ett lätt som snurrar med samma hastighet?

du är ju bara tröttsam, varför läser du inte vad jag har skrivit innan?

det enda som händer med ett tyngre svänghjul är att du kan lagra mer energi i form av rörelseenergi.

börjar du äntligen inse att max vridmoment inte sjunker för att du har ett lättare svänghjul? Eller hur lång tid ska det ta för dig att fatta? När väl kopplingen är uppsläppt så spelar det ingen roll hur lätt svänghjul du har.

Men ha det så kul med ditt effektmål på 500hk med og900 original grenrör och 9000 ic. Undra hur långt du kommer innan lådan rasar, gissar på enhalv fullgasrepa även om du inte kommer komma upp i några 500hk smile

Lycka till!

förklara då hur en lastbil på 600hk kan ha 3200nm medan en formel 1 motor på 600 hästar har 200 nm? vad skiljer dessa motorer åt? varför skulle inte lådan hålla?

Skillnaden är ganska stor.

En lastbils cylindervolym ligger på ~16L.
Medan en formel 1 bil ligger på högst 2,4L.

En lastbil kör med turbo och diesel och laddar ~2bar.
En formel 1 bil får inte köra med överladdning.

Perraa
10 maj 2010 · 18 Inlägg

snygg_mange skrev:

Perraa skrev:

snygg_mange skrev:
jaså du? då borde du ju fatta att de finns mer energi lagrat i ett tungt hjul som snurrar i 1000 rpm än i ett lätt som snurrar med samma hastighet?

du är ju bara tröttsam, varför läser du inte vad jag har skrivit innan?

det enda som händer med ett tyngre svänghjul är att du kan lagra mer energi i form av rörelseenergi.

börjar du äntligen inse att max vridmoment inte sjunker för att du har ett lättare svänghjul? Eller hur lång tid ska det ta för dig att fatta? När väl kopplingen är uppsläppt så spelar det ingen roll hur lätt svänghjul du har.

Men ha det så kul med ditt effektmål på 500hk med og900 original grenrör och 9000 ic. Undra hur långt du kommer innan lådan rasar, gissar på enhalv fullgasrepa även om du inte kommer komma upp i några 500hk smile

Lycka till!

förklara då hur en lastbil på 600hk kan ha 3200nm medan en formel 1 motor på 600 hästar har 200 nm? vad skiljer dessa motorer åt? varför skulle inte lådan hålla?

Du skrev tidigare att du visste hur effekten berodde på vridmomentet och varvet. Du sa även att du var duktig på fysik.
Om du nu verkligen är detta så kika på formeln för omvandling av vridmoment till effekt så kommer du förstå hur det fungerar.

Varför lådan inte kommer hålla är för att saab's og900 låda är totalt värdelös. Axlarna är så långa så de börjar svikta vilket får följden att blocket spricker. Vill du ha någorlunda driftsäkerhet så försök att få tag på en låda med kokill gjutning. (information om denna låda hittar du m.h.a google)

Saab 900i (1990)
snygg_mange
10 maj 2010 · 695 Inlägg

Rullarn skrev:
extrem fethet på denna bilen!
Också underhållande att läsa vilken enorm teoretisk kunskap alla skribenter besitter härl, trevligt att du har stake nog att göra nånting PRAKTISKT istället! kommer följa ditt bygge!

tack så mycke:)

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu
Toyota Supra MK3 "SAABSupra" (1990)
snygg_mange
10 maj 2010 · 695 Inlägg

Perraa skrev:

snygg_mange skrev:

Perraa skrev:

du är ju bara tröttsam, varför läser du inte vad jag har skrivit innan?

det enda som händer med ett tyngre svänghjul är att du kan lagra mer energi i form av rörelseenergi.

börjar du äntligen inse att max vridmoment inte sjunker för att du har ett lättare svänghjul? Eller hur lång tid ska det ta för dig att fatta? När väl kopplingen är uppsläppt så spelar det ingen roll hur lätt svänghjul du har.

Men ha det så kul med ditt effektmål på 500hk med og900 original grenrör och 9000 ic. Undra hur långt du kommer innan lådan rasar, gissar på enhalv fullgasrepa även om du inte kommer komma upp i några 500hk smile

Lycka till!

förklara då hur en lastbil på 600hk kan ha 3200nm medan en formel 1 motor på 600 hästar har 200 nm? vad skiljer dessa motorer åt? varför skulle inte lådan hålla?

Du skrev tidigare att du visste hur effekten berodde på vridmomentet och varvet. Du sa även att du var duktig på fysik.
Om du nu verkligen är detta så kika på formeln för omvandling av vridmoment till effekt så kommer du förstå hur det fungerar.

Varför lådan inte kommer hålla är för att saab's og900 låda är totalt värdelös. Axlarna är så långa så de börjar svikta vilket får följden att blocket spricker. Vill du ha någorlunda driftsäkerhet så försök att få tag på en låda med kokill gjutning. (information om denna låda hittar du m.h.a google)

vem har sakt sagt att ja inte har ett kokill hus? vem har sagt att ja inte förstärkt axlarna?

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu
Toyota Supra MK3 "SAABSupra" (1990)
snygg_mange
10 maj 2010 · 695 Inlägg

AxlSam skrev:

snygg_mange skrev:

Perraa skrev:

du är ju bara tröttsam, varför läser du inte vad jag har skrivit innan?

det enda som händer med ett tyngre svänghjul är att du kan lagra mer energi i form av rörelseenergi.

börjar du äntligen inse att max vridmoment inte sjunker för att du har ett lättare svänghjul? Eller hur lång tid ska det ta för dig att fatta? När väl kopplingen är uppsläppt så spelar det ingen roll hur lätt svänghjul du har.

Men ha det så kul med ditt effektmål på 500hk med og900 original grenrör och 9000 ic. Undra hur långt du kommer innan lådan rasar, gissar på enhalv fullgasrepa även om du inte kommer komma upp i några 500hk smile

Lycka till!

förklara då hur en lastbil på 600hk kan ha 3200nm medan en formel 1 motor på 600 hästar har 200 nm? vad skiljer dessa motorer åt? varför skulle inte lådan hålla?

Skillnaden är ganska stor.

En lastbils cylindervolym ligger på ~16L.
Medan en formel 1 bil ligger på högst 2,4L.

En lastbil kör med turbo och diesel och laddar ~2bar.
En formel 1 bil får inte köra med överladdning.

precis där har ni de. de e mycke mer rörlig massa i en lastbilsmotor därför e den starkare. end of story

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu
Toyota Supra MK3 "SAABSupra" (1990)
kolvas
10 maj 2010 · 4 001 Inlägg

snygg_mange skrev:

AxlSam skrev:

snygg_mange skrev:

förklara då hur en lastbil på 600hk kan ha 3200nm medan en formel 1 motor på 600 hästar har 200 nm? vad skiljer dessa motorer åt? varför skulle inte lådan hålla?

Skillnaden är ganska stor.

En lastbils cylindervolym ligger på ~16L.
Medan en formel 1 bil ligger på högst 2,4L.

En lastbil kör med turbo och diesel och laddar ~2bar.
En formel 1 bil får inte köra med överladdning.

precis där har ni de. de e mycke mer rörlig massa i en lastbilsmotor därför e den starkare. end of story

Finns en mycket bra tråd om detta här på g.org men för att sammanfatta den så har det inte med vikten/mängden på dom rörliga delarna att göra utan på cylindervolymen och eventuell överladdning
Exempel: har du en 2,0 l motor utan överladdning och den har 200Nm i vrid så har det ingen betydelse om du sätter dit ett svänghjul ifrån en lastbil, den kommer ändå bara att ha 200Nm i vrid och den kommer att vara extremt slö motorn med noll i respons och när den väl kommit upp i varv så kommer den ta en evighet på sig att varva ner.
Likaså ifall du tar bort svänghjulet så kommer den fortfarande att ha 200Nm i vrid fast i detta fallet så kommer motorn att svara omedelbart på gasen men kommer även att gå ner i varv oerhört fort.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
AxlSam
10 maj 2010 · 1 497 Inlägg

snygg_mange skrev:

AxlSam skrev:

snygg_mange skrev:

förklara då hur en lastbil på 600hk kan ha 3200nm medan en formel 1 motor på 600 hästar har 200 nm? vad skiljer dessa motorer åt? varför skulle inte lådan hålla?

Skillnaden är ganska stor.

En lastbils cylindervolym ligger på ~16L.
Medan en formel 1 bil ligger på högst 2,4L.

En lastbil kör med turbo och diesel och laddar ~2bar.
En formel 1 bil får inte köra med överladdning.

precis där har ni de. de e mycke mer rörlig massa i en lastbilsmotor därför e den starkare. end of story

Du vill ju verkligen inte förstå wink

snygg_mange
10 maj 2010 · 695 Inlägg

Elda skrev:

AxlSam skrev:
[Du vill ju verkligen inte förstå wink

det skulle vara sorgligt om det inte var så hysteriskt roligt.

ja gör allt jobb själv i alla fall;)

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu
Toyota Supra MK3 "SAABSupra" (1990)
AxlSam
10 maj 2010 · 1 497 Inlägg

snygg_mange skrev:

Elda skrev:

AxlSam skrev:
[Du vill ju verkligen inte förstå wink

det skulle vara sorgligt om det inte var så hysteriskt roligt.

ja gör allt jobb själv i alla fall;)

Skulle det vara en prestige?
Och vem gör inte?

snygg_mange
10 maj 2010 · 695 Inlägg

AxlSam skrev:

snygg_mange skrev:

Elda skrev:

det skulle vara sorgligt om det inte var så hysteriskt roligt.

ja gör allt jobb själv i alla fall;)

Skulle det vara en prestige?
Och vem gör inte?

99% här

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu
Toyota Supra MK3 "SAABSupra" (1990)
AxlSam
10 maj 2010 · 1 497 Inlägg

snygg_mange skrev:

AxlSam skrev:

snygg_mange skrev:

ja gör allt jobb själv i alla fall;)

Skulle det vara en prestige?
Och vem gör inte?

99% här

Jag har då aldrig varit med om någon som spacklar och lackar en catchtank, blästrar och lackar spridare, blästrar och lackar en tryckplatta..

snygg_mange
10 maj 2010 · 695 Inlägg

AxlSam skrev:

snygg_mange skrev:

AxlSam skrev:

Skulle det vara en prestige?
Och vem gör inte?

99% här

Jag har då aldrig varit med om någon som spacklar och lackar en catchtank, blästrar och lackar spridare, blästrar och lackar en tryckplatta..

ne allt har en första gång:) sen har ja bara lackat tryckplattan inte blästrat

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu
Toyota Supra MK3 "SAABSupra" (1990)
kolvas
10 maj 2010 · 4 001 Inlägg

snygg_mange skrev:

AxlSam skrev:

snygg_mange skrev:

99% här

Jag har då aldrig varit med om någon som spacklar och lackar en catchtank, blästrar och lackar spridare, blästrar och lackar en tryckplatta..

ne allt har en första gång:) sen har ja bara lackat tryckplattan inte blästrat

varför? färgen kommer troligtvis inte att sitta kvar och det är ingen jävel som ser den.

men det skitsamma egentligen,  det är väl kul att du försöker att göra allt själv men se då även till att lyssna på dom råd du får av andra annars kommer du bara att bli besviken när saker och ting inte funkar som du tänkt.
Varför ska du uppfinna hjulet igen och göra samma misstag som andra redan gjort?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
snygg_mange
10 maj 2010 · 695 Inlägg

kolvas skrev:

snygg_mange skrev:

AxlSam skrev:

Jag har då aldrig varit med om någon som spacklar och lackar en catchtank, blästrar och lackar spridare, blästrar och lackar en tryckplatta..

ne allt har en första gång:) sen har ja bara lackat tryckplattan inte blästrat

varför? färgen kommer troligtvis inte att sitta kvar och det är ingen jävel som ser den.

men det skitsamma egentligen,  det är väl kul att du försöker att göra allt själv men se då även till att lyssna på dom råd du får av andra annars kommer du bara att bli besviken när saker och ting inte funkar som du tänkt.
Varför ska du uppfinna hjulet igen och göra samma misstag som andra redan gjort?

jo men tryckplattan kommer ju synas. om vi säger så här...de ju inte direkt första motorn ja bygger

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu
Toyota Supra MK3 "SAABSupra" (1990)
kolvas
10 maj 2010 · 4 001 Inlägg

snygg_mange skrev:

kolvas skrev:

snygg_mange skrev:

ne allt har en första gång:) sen har ja bara lackat tryckplattan inte blästrat

varför? färgen kommer troligtvis inte att sitta kvar och det är ingen jävel som ser den.

men det skitsamma egentligen,  det är väl kul att du försöker att göra allt själv men se då även till att lyssna på dom råd du får av andra annars kommer du bara att bli besviken när saker och ting inte funkar som du tänkt.
Varför ska du uppfinna hjulet igen och göra samma misstag som andra redan gjort?

jo men tryckplattan kommer ju synas. om vi säger så här...de ju inte direkt första motorn ja bygger

med en del av dina resonemang så verkar det ju tyvärr som om det är det...

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
snygg_mange
10 maj 2010 · 695 Inlägg

kolvas skrev:

snygg_mange skrev:

kolvas skrev:

varför? färgen kommer troligtvis inte att sitta kvar och det är ingen jävel som ser den.

men det skitsamma egentligen,  det är väl kul att du försöker att göra allt själv men se då även till att lyssna på dom råd du får av andra annars kommer du bara att bli besviken när saker och ting inte funkar som du tänkt.
Varför ska du uppfinna hjulet igen och göra samma misstag som andra redan gjort?

jo men tryckplattan kommer ju synas. om vi säger så här...de ju inte direkt första motorn ja bygger

med en del av dina resonemang så verkar det ju tyvärr som om det är det...

jaså?

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu
Toyota Supra MK3 "SAABSupra" (1990)
snygg_mange
10 maj 2010 · 695 Inlägg

jocke ringde, då bär de av till garaget nu. uppdatering i kväll;)

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu
Toyota Supra MK3 "SAABSupra" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang