snygg_mange skrev:
AxlSam skrev:
snygg_mange skrev:
förklara då hur en lastbil på 600hk kan ha 3200nm medan en formel 1 motor på 600 hästar har 200 nm? vad skiljer dessa motorer åt? varför skulle inte lådan hålla?
Skillnaden är ganska stor.
En lastbils cylindervolym ligger på ~16L.
Medan en formel 1 bil ligger på högst 2,4L.
En lastbil kör med turbo och diesel och laddar ~2bar.
En formel 1 bil får inte köra med överladdning.
precis där har ni de. de e mycke mer rörlig massa i en lastbilsmotor därför e den starkare. end of story
Finns en mycket bra tråd om detta här på g.org men för att sammanfatta den så har det inte med vikten/mängden på dom rörliga delarna att göra utan på cylindervolymen och eventuell överladdning
Exempel: har du en 2,0 l motor utan överladdning och den har 200Nm i vrid så har det ingen betydelse om du sätter dit ett svänghjul ifrån en lastbil, den kommer ändå bara att ha 200Nm i vrid och den kommer att vara extremt slö motorn med noll i respons och när den väl kommit upp i varv så kommer den ta en evighet på sig att varva ner.
Likaså ifall du tar bort svänghjulet så kommer den fortfarande att ha 200Nm i vrid fast i detta fallet så kommer motorn att svara omedelbart på gasen men kommer även att gå ner i varv oerhört fort.
Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må