SAAB og900s banracer E85

Kesler
16 maj 2010 · 3 650 Inlägg

Ser bra ut som vanligt. Men vad och varför har du använt för stålplattor runt kollektorn?

snygg_mange
16 maj 2010 · 695 Inlägg

Kesler skrev:
Ser bra ut som vanligt. Men vad och varför har du använt för stålplattor runt kollektorn?

tackar:) stålplattor? du menar nog fyrkantsprofilen ja har emot flänsen. den har ja där för hålet i flänsen är fyrkantigt. så att de inte blir någon kant eller så.

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu
Toyota Supra MK3 "SAABSupra" (1990)
snygg_mange
16 maj 2010 · 695 Inlägg

någon som vet vad orginal flänsen till saab 900s heter? o nån som vet måtten på holsex HX40 - HX35 - HX45 - HX 50??

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu
Toyota Supra MK3 "SAABSupra" (1990)
snygg_mange
16 maj 2010 · 695 Inlägg

dags för uppdatering igen:) har inte varit i garaget men, har suttit lite i lägenheten o pillat lite med ritningen till topplocksflänsen. Ganska knepigt att mäta då de inte finns några klara linjer att mäta på. ingen som har en ritning liggandes? men men de ska nog gå bra. har tänk att bygga 2 eller 3 olika grenrör och exprimentera lite med dom. de ja håller på med nu kommer vara ett "låg effekts" grenrör med bra register sen ska ja bygga ett till för lite högre topp effekt. nån som behöver ett orginal grenrör förresten? med uttag för extern wastegate:)


hittat ett as billigt ställe att köpa krökarna påsmile 15 kr styck för 90 graders böjjar. om ja inte bockar hela röret i en ända böjj.


pappret ja gör ritningen på. tänkte skära ut en mall först o göra en fläns i rätt skala fast i papper.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/91977/930854_8t5dx3.jpg

skurit lite.smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/91977/930856_euwrha.jpg



ska även försöka få tid i veckan att göra klart kopplings schemat till alla exta funktioner på bilen. men skolan tar ganska mycke tid just nu. de va därför ja inte va i garaget i dag.




.

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu
Toyota Supra MK3 "SAABSupra" (1990)
Kesler
16 maj 2010 · 3 650 Inlägg

Vill du dela med av "billiga rör stället? pm:a. btw, du kan inte kapa ett gammalt rör å plocka flänsen? har tänkt göra så ialf smile

snygg_mange
16 maj 2010 · 695 Inlägg

Elda skrev:
Ett tips kan vara att köpa en grenrörspackning och använda som mall att göra flänsen med. kostar inte mkt pengar.

ne har tänkt så men de blir lika svårt att mäta på den. måste ju ha alla mått i o med att ja gör den i cad sen

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu
Toyota Supra MK3 "SAABSupra" (1990)
JonasAlmqvist
18 maj 2010 · 100 Inlägg

Hur ska det kunna bli svårare att mäta på den? Varför ritar du inte bara av på ett papper och drar lite stödlinjer sen är ju hela jobbet gjort...

Måste bara få reflektera för det där med vrid tidigare i tråden, var så roligt. Kanske dags att läsa lite innan man yttrar sig, finns massa matnyttigt även här på garaget... http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 01&p=1 och http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=160529

snygg_mange
18 maj 2010 · 695 Inlägg

JonasAlmqvist skrev:
Hur ska det kunna bli svårare att mäta på den? Varför ritar du inte bara av på ett papper och drar lite stödlinjer sen är ju hela jobbet gjort...

Måste bara få reflektera för det där med vrid tidigare i tråden, var så roligt. Kanske dags att läsa lite innan man yttrar sig, finns massa matnyttigt även här på garaget... http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 01&p=1 och http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=160529

dessvärre e de inte så lätt hålen e ovala o finsn inga fasta linjer att mäta på.


läsa lite innan man yttrar sig? ja...vad vet ja...ja har ju bara en högskoleutbilldning inom detta...

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu
Toyota Supra MK3 "SAABSupra" (1990)
MattiasH
18 maj 2010 · 1 291 Inlägg

Att överföra en avgaspackning till cad-fil är inga problem, du får vara lite fiffig wink eller så köper du en färdig http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibutik/ … p;Visn=Std

Och ang svänghjulets vikt så tänkter jag ge dig en ledtråd, spelar det någon roll om svänghjulet väger 1kg och hjulen 4x25kg eller om svänghjulet väger 96kg och hjulen 4x1kg? den roterande massan är densamma (vi säger att svänghjulet och hjulen har samma radie)

snygg_mange
18 maj 2010 · 695 Inlägg

MattiasH skrev:
Att överföra en avgaspackning till cad-fil är inga problem, du får vara lite fiffig wink eller så köper du en färdig http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibutik/ … p;Visn=Std

Och ang svänghjulets vikt så tänkter jag ge dig en ledtråd, spelar det någon roll om svänghjulet väger 1kg och hjulen 4x25kg eller om svänghjulet väger 96kg och hjulen 4x1kg? den roterande massan är densamma (vi säger att svänghjulet och hjulen har samma radie)

nja vill ju inte köpa nån när ja kan göra 100 st gratis:P

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu
Toyota Supra MK3 "SAABSupra" (1990)
kolvas
18 maj 2010 · 4 001 Inlägg

snygg_mange skrev:

JonasAlmqvist skrev:
Hur ska det kunna bli svårare att mäta på den? Varför ritar du inte bara av på ett papper och drar lite stödlinjer sen är ju hela jobbet gjort...

Måste bara få reflektera för det där med vrid tidigare i tråden, var så roligt. Kanske dags att läsa lite innan man yttrar sig, finns massa matnyttigt även här på garaget... http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 01&p=1 och http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=160529

dessvärre e de inte så lätt hålen e ovala o finsn inga fasta linjer att mäta på.


läsa lite innan man yttrar sig? ja...vad vet ja...ja har ju bara en högskoleutbilldning inom detta...

synd att du inte lärde dig nåt på högskolan då...

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
snygg_mange
18 maj 2010 · 695 Inlägg

kolvas skrev:

snygg_mange skrev:

JonasAlmqvist skrev:
Hur ska det kunna bli svårare att mäta på den? Varför ritar du inte bara av på ett papper och drar lite stödlinjer sen är ju hela jobbet gjort...

Måste bara få reflektera för det där med vrid tidigare i tråden, var så roligt. Kanske dags att läsa lite innan man yttrar sig, finns massa matnyttigt även här på garaget... http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 01&p=1 och http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=160529

dessvärre e de inte så lätt hålen e ovala o finsn inga fasta linjer att mäta på.


läsa lite innan man yttrar sig? ja...vad vet ja...ja har ju bara en högskoleutbilldning inom detta...

synd att du inte lärde dig nåt på högskolan då...

va vet du om de?

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu
Toyota Supra MK3 "SAABSupra" (1990)
PFalk
18 maj 2010 · 6 Inlägg

Sluta sabba tråden - detta tillför inget.

snygg_mange
18 maj 2010 · 695 Inlägg

PFalk skrev:
Sluta sabba tråden - detta tillför inget.

tack:)

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu
Toyota Supra MK3 "SAABSupra" (1990)
snygg_mange
18 maj 2010 · 695 Inlägg

va i garaget i går och pulade lite. tog dock inga bilder. men har börjat göra kolektorerna till dom två andra grenrören ja ska bygga. ett "högeffekts" rör till holset turbon och ett som passar tex org turbon eller en 9000 aero turbo dvs många mitsu och garret agg. dom två grenrören som ska vara till holset turbon kommer vara med pulssplitt och dubbla WG:s medans de till garret aggen kommer antingen vara utan extern WG eller med en bara utan pulssplitt. inner diametern på "lågeffekts" grenröret kommer vara 27-28 mm och på "högeffekts" grenröret kommer de vara unefär 37 mm. nån som vet nån mer bil än typ audi 100/80/s2/s4 som har extern WG som orginal?

nu tänka ja sätta mig ner o fixa lite med kopplings schemat till extra spridarna och dyligt:) hinner ja klart idag blir de uppdatering i kväll,

men är inte så sugen på att fortsätta uppdatera när folk bara gnäller. tror mest de beror på avundsjuka och sånt tål ja inte, har man inget vettigt att säga kan man lika gärna vara tyst.

Senast redigerat av snygg_mange (18 maj 2010)

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu
Toyota Supra MK3 "SAABSupra" (1990)
Dratsab Leg. Fartdåre
18 maj 2010 · 306 Inlägg

Kul att någon går sin egna väg och inte samma som alla andra. Även om detta inte fungerar som du tänkt dig så ger jag dig stor cred till att du försökte tänka utanför lådan.. bli nog klockers detta smile

Mvh
Tommie

En gång Evo alltid Evo...
jonTe
18 maj 2010 · 5 710 Inlägg

snygg_mange skrev:
men är inte så sugen på att fortsätta uppdatera när folk bara gnäller. tror mest de beror på avundsjuka och sånt tål ja inte, har man inget vettigt att säga kan man lika gärna vara tyst.

Det är inte bara folk som gnäller.....har man en projekttråd på ett forum öppet för alla "får man skylla sig själv" wink och kunna ta både positiva och negativa kommentarer.
Alla har inte samma smak och tycke så är det bara och det är ok att framföra så länge man inte är otrevlig eller begår regelbrott.

mvh Jonas/moderator

MVH Jonas
..............
snygg_mange
18 maj 2010 · 695 Inlägg

jonTe skrev:

snygg_mange skrev:
men är inte så sugen på att fortsätta uppdatera när folk bara gnäller. tror mest de beror på avundsjuka och sånt tål ja inte, har man inget vettigt att säga kan man lika gärna vara tyst.

Det är inte bara folk som gnäller.....har man en projekttråd på ett forum öppet för alla "får man skylla sig själv" wink och kunna ta både positiva och negativa kommentarer.
Alla har inte samma smak och tycke så är det bara och det är ok att framföra så länge man inte är otrevlig eller begår regelbrott.

mvh Jonas/moderator

ja självklart får man vara beredd på att ta lite kritik, men när folk trycker ner på bygget elelr på mig tycker ja de gått för långt. ne de klart de e verkligen inte bara folk som gnäller men de har vart mycke de senaste.


Mvh Mathias

Senast redigerat av snygg_mange (18 maj 2010)

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu
Toyota Supra MK3 "SAABSupra" (1990)
snygg_mange
18 maj 2010 · 695 Inlägg

Dratsab skrev:
Kul att någon går sin egna väg och inte samma som alla andra. Även om detta inte fungerar som du tänkt dig så ger jag dig stor cred till att du försökte tänka utanför lådan.. bli nog klockers detta smile

Mvh
Tommie

ja precis varför göra som alla andra:P tack så mycke:)

Mvh Mathias

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu
Toyota Supra MK3 "SAABSupra" (1990)
jonTe
18 maj 2010 · 5 710 Inlägg

snygg_mange skrev:

Dratsab skrev:
Kul att någon går sin egna väg och inte samma som alla andra. Även om detta inte fungerar som du tänkt dig så ger jag dig stor cred till att du försökte tänka utanför lådan.. bli nog klockers detta smile

Mvh
Tommie

ja precis varför göra som alla andra:P tack så mycke:)

Mvh Mathias

För att göra det lite lätt för sig.
Anledningen till att många gör likadant är ju för att det är "den rätta vägen".
Att själv testa alternativa vägar kan ju både vara spännade och lärorikt men det är ofta dyrt och tidskrävande och ibland hamnar man  kanske där "alla andra är" tillslut.

Din bil är ju inte speciellt ny, det har byggts "racers" av den måååååånga gånger under dessa 30år som bilen har funnits.
Att inte lyssna på erfarenheter från dessa byggherrar eller erfarenheterna från tidigare byggen kan ju vara rentav dumt.

Ta lådan som ett exempel......OG900:s växellåda och 500 hästar, det ÄR ingen bra kombination.
Så många STCS träffar jag varit på och sett 200-300-400 hästarsbilar skjutit lådor och många med mig vet jag att det med största sannorlikhet inte kommer fungera.
Jag vet att du vill att det skall fungera, men jag är ganska säker på att det inte kommer göra det.

Risken är ju då att du står där med en motor som du lagt ner tid och pengar i som du inte kan använda......vilket gör att du har en bil som du inte kan använda och det är ju rätt surt?

mvh Jonas

MVH Jonas
..............
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang