SAAB og900s banracer E85

Nocturnal
18 maj 2010 · 500 Inlägg

Så enligt dig måste en F1-bil ha ett sjuhelvetes vrid för att vinna?

Saab 900 2.0T "Supertouring" (1995)
snygg_mange
18 maj 2010 · 695 Inlägg

Nocturnal skrev:
Så enligt dig måste en F1-bil ha ett sjuhelvetes vrid för att vinna?

ne de måste den inte men den väger ju inget heller. hur mycke vrid e de in MC liksom. men har du måste ha ett bra register för att kunna utnyttja effekten

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu
Toyota Supra MK3 "SAABSupra" (1990)
AxlSam
18 maj 2010 · 1 497 Inlägg

Nocturnal skrev:
Så enligt dig måste en F1-bil ha ett sjuhelvetes vrid för att vinna?

Han ville ju jämföra F1-bilar och lastbilar.
Hur kunde en F1-bil köra jättelågt vrid när en lastbil har skyhögt..

snygg_mange
18 maj 2010 · 695 Inlägg

AxlSam skrev:

Nocturnal skrev:
Så enligt dig måste en F1-bil ha ett sjuhelvetes vrid för att vinna?

Han ville ju jämföra F1-bilar och lastbilar.
Hur kunde en F1-bil köra jättelågt vrid när en lastbil har skyhögt..

ne frågan va hur en F1 motor kunde ha 200nm och 600hk när en lastbil har 3200 nm o 600hk. när du säger att de ändast e effekten som påverkar vridet
a svara på den frågan varför e de så? va e de för skillnad på lastbilens rörliga delar förutom att dom e större?

Senast redigerat av snygg_mange (18 maj 2010)

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu
Toyota Supra MK3 "SAABSupra" (1990)
JonasAlmqvist
18 maj 2010 · 100 Inlägg

Vi snacka väl inte om rörliga delar här utan vridmoment!

snygg_mange
18 maj 2010 · 695 Inlägg

JonasAlmqvist skrev:
Vi snacka väl inte om rörliga delar här utan vridmoment!

men du...

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu
Toyota Supra MK3 "SAABSupra" (1990)
snygg_mange
18 maj 2010 · 695 Inlägg

Elda skrev:

snygg_mange skrev:

AxlSam skrev:
Han ville ju jämföra F1-bilar och lastbilar.
Hur kunde en F1-bil köra jättelågt vrid när en lastbil har skyhögt..

ne frågan va hur en F1 motor kunde ha 200nm och 600hk när en lastbil har 3200 nm o 600hk. när du säger att de ändast e effekten som påverkar vridet
a svara på den frågan varför e de så? va e de för skillnad på lastbilens rörliga delar förutom att dom e större?

well största skillnaden mellan en F1 bil och en lastbil är att lastbilen är lågvarvig medans F1 bilen varvar tusan.

och det går bygga B202 till att varva 10 000 varv med, bara inte någon som gör det utan alla fjollar runt i låga varv... En 5-petad låda med 5ans primär och motor med register mellan 6-10 k RPM komemr ge en skitbra banbil med lite NM och hög effekt vilket gör att lådan håller bättre. Framförallt är lådan kännbar för hög effekt vid låga varvtal, elelr högt vrid som man säger i dagligt tal.

Men varvör skulle du bygga en högvarvig motor istället för att vara som alla andra och puttra omkring på 6600 rpm...

men då måste du borra om motorn så han blir kortare i slaget, sen tål inte saab motorerna att varvas över 7500-8000 för de blir baksug i olje kanalerna o då smörjer de inte. annars hade ja lätt byggt en högvarvig sugis. sen får du ju inte lågt vrid för att du varvar snarare tvärtom men för att varva mycke måste du ha lätta delar o då får du lågt vrid.

Senast redigerat av snygg_mange (18 maj 2010)

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu
Toyota Supra MK3 "SAABSupra" (1990)
Rullarn Vintage is king
18 maj 2010 · 67 Inlägg

snygg_mange skrev:

Rullarn skrev:
kör skiten ur lådan och byt när det behövs som sagt! nu gäller det väl att få ornding på motorn?
kammar har jag också undrat över, hoppades att du skulle avslöja snart men icke alltså.. tongue
Och så kan jag inte hålle mej längre, elektrolysbadet du kör med, vad är receptet??

precis:) japp motorn o karossen:P
okej:P berättar sen när ja valt kammar;) håller på för fullt o mäter:P

electrolys badet är bara vatten och kaustiksoda. en matsked till 5 liter vatten ungefär går fortare om man har lite mer. se e de bara koppla minus polen till den delen du vill ha bort rosten ifrån o plus polen till "slav järnet" som all rost kommer hamna på. en gammal bromsskiva brukar funka bra som slav järn. OBS!! ingen alu får vara med i badet! den kommer frätas sönder helt. de har ja fått lära mig den hårda vägen:P

duger den beskrivningen?tongue bara att fråga om de e nått

nejdå helt perfekt beskrivning, detta skall bli att testa!
Mäter?? ska du utveckal dina egna kammar alltså?

Lincoln Continental mk III "Diskret" (1970)
Saab 99 "Rakt igenom retro" (1981)
Opel Rekord Caravan "No-care-o-van" (1974)
snygg_mange
18 maj 2010 · 695 Inlägg

Rullarn skrev:

snygg_mange skrev:

Rullarn skrev:
kör skiten ur lådan och byt när det behövs som sagt! nu gäller det väl att få ornding på motorn?
kammar har jag också undrat över, hoppades att du skulle avslöja snart men icke alltså.. tongue
Och så kan jag inte hålle mej längre, elektrolysbadet du kör med, vad är receptet??

precis:) japp motorn o karossen:P
okej:P berättar sen när ja valt kammar;) håller på för fullt o mäter:P

electrolys badet är bara vatten och kaustiksoda. en matsked till 5 liter vatten ungefär går fortare om man har lite mer. se e de bara koppla minus polen till den delen du vill ha bort rosten ifrån o plus polen till "slav järnet" som all rost kommer hamna på. en gammal bromsskiva brukar funka bra som slav järn. OBS!! ingen alu får vara med i badet! den kommer frätas sönder helt. de har ja fått lära mig den hårda vägen:P

duger den beskrivningen?tongue bara att fråga om de e nått

nejdå helt perfekt beskrivning, detta skall bli att testa!
Mäter?? ska du utveckal dina egna kammar alltså?

japp exakt;)

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu
Toyota Supra MK3 "SAABSupra" (1990)
Rullarn Vintage is king
18 maj 2010 · 67 Inlägg

snygg_mange skrev:

Rullarn skrev:

snygg_mange skrev:

precis:) japp motorn o karossen:P
okej:P berättar sen när ja valt kammar;) håller på för fullt o mäter:P

electrolys badet är bara vatten och kaustiksoda. en matsked till 5 liter vatten ungefär går fortare om man har lite mer. se e de bara koppla minus polen till den delen du vill ha bort rosten ifrån o plus polen till "slav järnet" som all rost kommer hamna på. en gammal bromsskiva brukar funka bra som slav järn. OBS!! ingen alu får vara med i badet! den kommer frätas sönder helt. de har ja fått lära mig den hårda vägen:P

duger den beskrivningen?tongue bara att fråga om de e nått

nejdå helt perfekt beskrivning, detta skall bli att testa!
Mäter?? ska du utveckal dina egna kammar alltså?

japp exakt;)

fränt!, snacka om att mena allvar med den här "göra allt själv"-grejen!

Saab 99 "Rakt igenom retro" (1981)
Opel Rekord Caravan "No-care-o-van" (1974)
Lincoln Continental mk III "Diskret" (1970)
snygg_mange
18 maj 2010 · 695 Inlägg

Rullarn skrev:

snygg_mange skrev:

Rullarn skrev:

nejdå helt perfekt beskrivning, detta skall bli att testa!
Mäter?? ska du utveckal dina egna kammar alltså?

japp exakt;)

fränt!, snacka om att mena allvar med den här "göra allt själv"-grejen!

tackar:P så första året bilen är igång blir de mycke exprimenterande med kammar o grenrör o mjukvara o fan o han moster:P

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu
Toyota Supra MK3 "SAABSupra" (1990)
xoxzzj
18 maj 2010 · 17 Inlägg

snygg_mange skrev:

Elda skrev:

snygg_mange skrev:

ne frågan va hur en F1 motor kunde ha 200nm och 600hk när en lastbil har 3200 nm o 600hk. när du säger att de ändast e effekten som påverkar vridet
a svara på den frågan varför e de så? va e de för skillnad på lastbilens rörliga delar förutom att dom e större?

well största skillnaden mellan en F1 bil och en lastbil är att lastbilen är lågvarvig medans F1 bilen varvar tusan.

och det går bygga B202 till att varva 10 000 varv med, bara inte någon som gör det utan alla fjollar runt i låga varv... En 5-petad låda med 5ans primär och motor med register mellan 6-10 k RPM komemr ge en skitbra banbil med lite NM och hög effekt vilket gör att lådan håller bättre. Framförallt är lådan kännbar för hög effekt vid låga varvtal, elelr högt vrid som man säger i dagligt tal.

Men varvör skulle du bygga en högvarvig motor istället för att vara som alla andra och puttra omkring på 6600 rpm...

men då måste du borra om motorn så han blir kortare i slaget, sen tål inte saab motorerna att varvas över 7500-8000 för de blir baksug i olje kanalerna o då smörjer de inte. annars hade ja lätt byggt en högvarvig sugis. sen får du ju inte lågt vrid för att du varvar snarare tvärtom men för att varva mycke måste du ha lätta delar o då får du lågt vrid.

Det där med borrning + varvning och baksug i oljekanalerna köper jag inte!!!
Det är inga problem med att varva en Saabmotor om den har riktiga interna delar så som kolvar, stakar, ventiler, ventilfjädrar och kammar mm.

http://www.garaget.org/?car=108363

Var får du allt i från?

AxlSam
18 maj 2010 · 1 497 Inlägg

snygg_mange skrev:
sen e de ju inte direkt några gammla rally rävar som ger mig tipps här den ena är en 19 åring som precis köpt sin första bil, då lyssnar ja ju hellre på min far som byggt motorer o lådor o över 30 år.
Mvh Mathias

Tycker att det verkar vara tvärt om.
De som tycker att detta är årets bygge är faktiskt de "19:åringarna" du nämner.

Medans de som faktiskt kan något och har lite kött på benen nonchalerar du totalt.

evo_krolle BMR
18 maj 2010 · 1 513 Inlägg

det här med att exprimentera sig fram kan vara lönande lika väl dödande!! ett litet exempel på vad man kan få ut ur en ''hemma byggd'' motor skriver det så här så blir de inga som spinner vidare på detta å skitar ner tråden mer för dig!!

2,3l
16V
280^kammar in+ut
hyfsat putsad i toppen
12kg koppling+svänghjul
16kg vev
riktigt insug med uträknat plenum
å fullflödes runners på grenröret
E85 å 1.6bars ladd

578hk@6811rpm 
670nm@4923rpm

det kan hända under överallt om jag inte missminner mig var där en ruggi bmw Z3 i fjol med i bilsport med en saab maskin som lämnade ruggiga effekter å körbarhet!!! dock så åter står ett litet problem med växelådan å det är nog att du kommer avrätta dom ordagrant  dock så kanske du kan hitta en gammal RC låda till den med rakskuret å med hyfsat rätt slutväxel för banåkning å då har du nog något som kan funka fint!!!

lycka till!!!

kolvas
19 maj 2010 · 4 001 Inlägg

snygg_mange skrev:

JonasAlmqvist skrev:

man kan översätta det så exakt, vet du vridmoment och varvtal så kan du enkelt få fram effekten

Effekt = (Vridmoment x Varvtal) / 7024

Vridmoment = (7024 x Effekt) / varvtal

detta är fysiska regler som du aldrig kommer ifrån


men det är inte ofta som max vridmoment och max effekt är vid samma varvtal

Du skriver att det ska vara en banracer, då kan det ju vara bra att lådan håller som föregående talar säger.
Och eftersom du då inte ska köra på gatan så kan du ju likagärna skita i att ha sådär mycket vrid. För vridet är ju inte intressant om man håller rätt varvtal hela tiden, om du tittar på ekvationerna ovan. Så brukar lådor och kopplingar ha tendens att hålla bättre, när de inte utsätts för så mycket vridmoment på lågavarv.

Förresten vad ska du ha för kammar? Du verkar ju vara taggad på bilbygge, de är ju en positiv grej i varje fall.

öhh...va? vridet är väl de som e mest intressant? att du ska ha ett bra arbetsområde. de spelar ju ingen roll om du har 700hk om du bara har 5 nm, o de spelar ju heller ingen roll om du håller "rätt" varvtal när du inte har en bra arbetskurva. de komer ändå inte gå fort, sen e 450 nm speciellt mycket. säger som carol shelby: hästkrafter säljer bilar, vridmoment vinner race.


kammar tänker ja inte avslöja än.

du får nog ta ett snack med din lärare på KTH för han verkar inte ha lärt dig nåt iaf.
att ha ett högt vridmoment är inte lika med att ha en bra körbarhet i motorn

Sharky skrev:
Och då tar vi och räknar på det istället för att gissa.


    Antag att vi har två motorer som går på maxvarv och fordonet skall röra sig med 300km/tim.
    Motor nr 1 ger 1000Hkr och 100Nm vid maxvarv
    Motor nr 2 ger 100Hkr och 1000Nm vid maxvarv.

    Fordonet är utrustad med drivande hjul med en diameter på 600mm eller en rullomkrets på 2m. För att däckens kontaktyta med marken skall röra sig med 300km/tim krävs en rotationshastighet på 43 r/s.

    Enligt välkänd formel för samband mellan vridmoment och effekt kan vi härleda varvtal hos motor 1 respektive motor 2.
    ( se formel längst ner)

    Detta ger:

    Motor 1 genererar sin maxeffekt vid 70000 rpm vilket motsvarar 1166 r/s
    Motor 2 genererar sin maxeffekt vid 700 rpm vilket motsvarar 11.7 r/s

    För att få en slutgiltig rotationshastighet på drivande axel på 43 r/s så ser vi att:

    Motor nr 1 måste växlas ner 1166/43 = 27 gånger
    Motor nr 2 måste växlas upp 43/11.7 gånger = 3.7 gånger

    Tillgängligt vridmoment för respektive motor vid kontaktytan mellan däck och asfalt blir då:

    Motor nr 1: 27 x 100Nm = 2700Nm
    Motor nr 2: 1000Nm / 3.7 = 270Nm

    =>

    10 gånger mera effekt ger 10 gånger mera effektivt överfört vridmoment mellan däck och asfalt.
    (Transmissionsförluster borträknade)

    Dvs ja - det är vridet i kontaktpunkten som räknas, men nej - i motorn är det tillgänglig effekt som räknas.

    Notera randvillkoren!! Detta gäller alltså vid konstant hastighet (topphastighet).

    /Göran



        jorre83 skrev:

        Det är inte hästarna som ger toppfart det är vridet big_smile

    FORMEL FÖR SAMBAND MELLAN EFFEKT OCH VRIDMOMENT


    I SI-enheter så ser formeln ut så här:

    Effekt (Watt) = Vridmoment (Nm) x rotationshastighet (radianer / sekund)

    Ett helt varv är 2 x PI radianer.

    =>

    P(W) = M (Nm) x n (rad/sekund)

    Men eftersom vi vill räkna med Hästkrafter, Nm och rpm (varv per minut) så måste vi sätta in konverteringsfaktorerna.

    Hästkraft kommer av att lyfta 75kg 1 meter på 1 sekund . Av detta och tyngdkraften så får man att 1 Hkr = 75 kg x 9.80665 m/s2 = 735.5W

    Då kan vi göra om formeln

    =>

    P (Hkr) x 735.5 = M (Nm) x n(rpm) x 2 x PI / 60

    =>

    P (Hkr) = M (Nm) x n (rpm) x [  ( 2 x PI ) / ( 60 x 735.5) ]

    =>

    P (Hkr) = M (Nm) x n (rpm) / 7023.5

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
snygg_mange
19 maj 2010 · 695 Inlägg

xoxzzj skrev:

snygg_mange skrev:

Elda skrev:

well största skillnaden mellan en F1 bil och en lastbil är att lastbilen är lågvarvig medans F1 bilen varvar tusan.

och det går bygga B202 till att varva 10 000 varv med, bara inte någon som gör det utan alla fjollar runt i låga varv... En 5-petad låda med 5ans primär och motor med register mellan 6-10 k RPM komemr ge en skitbra banbil med lite NM och hög effekt vilket gör att lådan håller bättre. Framförallt är lådan kännbar för hög effekt vid låga varvtal, elelr högt vrid som man säger i dagligt tal.

Men varvör skulle du bygga en högvarvig motor istället för att vara som alla andra och puttra omkring på 6600 rpm...

men då måste du borra om motorn så han blir kortare i slaget, sen tål inte saab motorerna att varvas över 7500-8000 för de blir baksug i olje kanalerna o då smörjer de inte. annars hade ja lätt byggt en högvarvig sugis. sen får du ju inte lågt vrid för att du varvar snarare tvärtom men för att varva mycke måste du ha lätta delar o då får du lågt vrid.

Det där med borrning + varvning och baksug i oljekanalerna köper jag inte!!!
Det är inga problem med att varva en Saabmotor om den har riktiga interna delar så som kolvar, stakar, ventiler, ventilfjädrar och kammar mm.

http://www.garaget.org/?car=108363

Var får du allt i från?

nu pratade ja om B202 motorerna

http://www.900klubben.com/phpbb2/viewto … 76f2d78677

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu
Toyota Supra MK3 "SAABSupra" (1990)
snygg_mange
19 maj 2010 · 695 Inlägg

AxlSam skrev:

snygg_mange skrev:
sen e de ju inte direkt några gammla rally rävar som ger mig tipps här den ena är en 19 åring som precis köpt sin första bil, då lyssnar ja ju hellre på min far som byggt motorer o lådor o över 30 år.
Mvh Mathias

Tycker att det verkar vara tvärt om.
De som tycker att detta är årets bygge är faktiskt de "19:åringarna" du nämner.

Medans de som faktiskt kan något och har lite kött på benen nonchalerar du totalt.

a de må hända men dom 19 åringarna klagar i alla fall inte, sen e ju inte du långt över 19 heller så du kan ju inte ha så mycke mer kött på benen än dom

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu
Toyota Supra MK3 "SAABSupra" (1990)
snygg_mange
19 maj 2010 · 695 Inlägg

kolvas skrev:

snygg_mange skrev:

JonasAlmqvist skrev:

Du skriver att det ska vara en banracer, då kan det ju vara bra att lådan håller som föregående talar säger.
Och eftersom du då inte ska köra på gatan så kan du ju likagärna skita i att ha sådär mycket vrid. För vridet är ju inte intressant om man håller rätt varvtal hela tiden, om du tittar på ekvationerna ovan. Så brukar lådor och kopplingar ha tendens att hålla bättre, när de inte utsätts för så mycket vridmoment på lågavarv.

Förresten vad ska du ha för kammar? Du verkar ju vara taggad på bilbygge, de är ju en positiv grej i varje fall.

öhh...va? vridet är väl de som e mest intressant? att du ska ha ett bra arbetsområde. de spelar ju ingen roll om du har 700hk om du bara har 5 nm, o de spelar ju heller ingen roll om du håller "rätt" varvtal när du inte har en bra arbetskurva. de komer ändå inte gå fort, sen e 450 nm speciellt mycket. säger som carol shelby: hästkrafter säljer bilar, vridmoment vinner race.


kammar tänker ja inte avslöja än.

du får nog ta ett snack med din lärare på KTH för han verkar inte ha lärt dig nåt iaf.
att ha ett högt vridmoment är inte lika med att ha en bra körbarhet i motorn

Sharky skrev:
Och då tar vi och räknar på det istället för att gissa.


    Antag att vi har två motorer som går på maxvarv och fordonet skall röra sig med 300km/tim.
    Motor nr 1 ger 1000Hkr och 100Nm vid maxvarv
    Motor nr 2 ger 100Hkr och 1000Nm vid maxvarv.

    Fordonet är utrustad med drivande hjul med en diameter på 600mm eller en rullomkrets på 2m. För att däckens kontaktyta med marken skall röra sig med 300km/tim krävs en rotationshastighet på 43 r/s.

    Enligt välkänd formel för samband mellan vridmoment och effekt kan vi härleda varvtal hos motor 1 respektive motor 2.
    ( se formel längst ner)

    Detta ger:

    Motor 1 genererar sin maxeffekt vid 70000 rpm vilket motsvarar 1166 r/s
    Motor 2 genererar sin maxeffekt vid 700 rpm vilket motsvarar 11.7 r/s

    För att få en slutgiltig rotationshastighet på drivande axel på 43 r/s så ser vi att:

    Motor nr 1 måste växlas ner 1166/43 = 27 gånger
    Motor nr 2 måste växlas upp 43/11.7 gånger = 3.7 gånger

    Tillgängligt vridmoment för respektive motor vid kontaktytan mellan däck och asfalt blir då:

    Motor nr 1: 27 x 100Nm = 2700Nm
    Motor nr 2: 1000Nm / 3.7 = 270Nm

    =>

    10 gånger mera effekt ger 10 gånger mera effektivt överfört vridmoment mellan däck och asfalt.
    (Transmissionsförluster borträknade)

    Dvs ja - det är vridet i kontaktpunkten som räknas, men nej - i motorn är det tillgänglig effekt som räknas.

    Notera randvillkoren!! Detta gäller alltså vid konstant hastighet (topphastighet).

    /Göran



        jorre83 skrev:

        Det är inte hästarna som ger toppfart det är vridet big_smile

    FORMEL FÖR SAMBAND MELLAN EFFEKT OCH VRIDMOMENT


    I SI-enheter så ser formeln ut så här:

    Effekt (Watt) = Vridmoment (Nm) x rotationshastighet (radianer / sekund)

    Ett helt varv är 2 x PI radianer.

    =>

    P(W) = M (Nm) x n (rad/sekund)

    Men eftersom vi vill räkna med Hästkrafter, Nm och rpm (varv per minut) så måste vi sätta in konverteringsfaktorerna.

    Hästkraft kommer av att lyfta 75kg 1 meter på 1 sekund . Av detta och tyngdkraften så får man att 1 Hkr = 75 kg x 9.80665 m/s2 = 735.5W

    Då kan vi göra om formeln

    =>

    P (Hkr) x 735.5 = M (Nm) x n(rpm) x 2 x PI / 60

    =>

    P (Hkr) = M (Nm) x n (rpm) x [  ( 2 x PI ) / ( 60 x 735.5) ]

    =>

    P (Hkr) = M (Nm) x n (rpm) / 7023.5

har ja någonsin sagt att högt vrid = bra körbarhet?

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu
Toyota Supra MK3 "SAABSupra" (1990)
MattiasH
19 maj 2010 · 1 291 Inlägg

snygg_mange skrev:

AxlSam skrev:

Nocturnal skrev:
Så enligt dig måste en F1-bil ha ett sjuhelvetes vrid för att vinna?

Han ville ju jämföra F1-bilar och lastbilar.
Hur kunde en F1-bil köra jättelågt vrid när en lastbil har skyhögt..

ne frågan va hur en F1 motor kunde ha 200nm och 600hk när en lastbil har 3200 nm o 600hk. när du säger att de ändast e effekten som påverkar vridet
a svara på den frågan varför e de så? va e de för skillnad på lastbilens rörliga delar förutom att dom e större?

Det är stor skillnad på vilket arbetsområde dom motorerna jobbar på, en lastbil jobbar mellan 1-2k varv/minut ungefär. En F1 bil mellan 16-19k varv/minut kanske. (ca 300Nm och 800hk)

Med hjälp av sambandet mellan varv, vridmoment och effekt kan du då se att det stämmer.

Svara gärna på om hjulens vikt påverkar vridmomentet

MattiasH skrev:
Och ang svänghjulets vikt så tänkter jag ge dig en ledtråd, spelar det någon roll om svänghjulet väger 1kg och hjulen 4x25kg eller om svänghjulet väger 97kg och hjulen 4x1kg? den roterande massan är densamma (vi säger att svänghjulet och hjulen har samma radie)

Prova lägga upp tråden på tex sävarturbo eller rejsa för där finns mycket kunnigt folk så kommer du få fina svar av annat än "19-åringar som precis köpt bil" smile

Skulle vara kul att veta vad du läst och hur länge på KTH?

snygg_mange
19 maj 2010 · 695 Inlägg

MattiasH skrev:

snygg_mange skrev:

AxlSam skrev:

Han ville ju jämföra F1-bilar och lastbilar.
Hur kunde en F1-bil köra jättelågt vrid när en lastbil har skyhögt..

ne frågan va hur en F1 motor kunde ha 200nm och 600hk när en lastbil har 3200 nm o 600hk. när du säger att de ändast e effekten som påverkar vridet
a svara på den frågan varför e de så? va e de för skillnad på lastbilens rörliga delar förutom att dom e större?

Det är stor skillnad på vilket arbetsområde dom motorerna jobbar på, en lastbil jobbar mellan 1-2k varv/minut ungefär. En F1 bil mellan 16-19k varv/minut kanske. (ca 300Nm och 800hk)

Med hjälp av sambandet mellan varv, vridmoment och effekt kan du då se att det stämmer.

Svara gärna på om hjulens vikt påverkar vridmomentet

MattiasH skrev:
Och ang svänghjulets vikt så tänkter jag ge dig en ledtråd, spelar det någon roll om svänghjulet väger 1kg och hjulen 4x25kg eller om svänghjulet väger 97kg och hjulen 4x1kg? den roterande massan är densamma (vi säger att svänghjulet och hjulen har samma radie)

Prova lägga upp tråden på tex sävarturbo eller rejsa för där finns mycket kunnigt folk så kommer du få fina svar av annat än "19-åringar som precis köpt bil" smile

Skulle vara kul att veta vad du läst och hur länge på KTH?

mm a de borde dom ju men i o med att dom sitter efter lådan så tappar du nog vrid på dom i stället för ökar. efter lådan vill du ju ha de så lätt som möjligt.


ja gick fordonsteknik inriktning elektronik

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu
Toyota Supra MK3 "SAABSupra" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang