SAAB og900s banracer E85

MattiasH
19 maj 2010 · 1 291 Inlägg

snygg_mange skrev:

MattiasH skrev:

snygg_mange skrev:

ne frågan va hur en F1 motor kunde ha 200nm och 600hk när en lastbil har 3200 nm o 600hk. när du säger att de ändast e effekten som påverkar vridet
a svara på den frågan varför e de så? va e de för skillnad på lastbilens rörliga delar förutom att dom e större?

Det är stor skillnad på vilket arbetsområde dom motorerna jobbar på, en lastbil jobbar mellan 1-2k varv/minut ungefär. En F1 bil mellan 16-19k varv/minut kanske. (ca 300Nm och 800hk)

Med hjälp av sambandet mellan varv, vridmoment och effekt kan du då se att det stämmer.

Svara gärna på om hjulens vikt påverkar vridmomentet

MattiasH skrev:
Och ang svänghjulets vikt så tänkter jag ge dig en ledtråd, spelar det någon roll om svänghjulet väger 1kg och hjulen 4x25kg eller om svänghjulet väger 97kg och hjulen 4x1kg? den roterande massan är densamma (vi säger att svänghjulet och hjulen har samma radie)

Prova lägga upp tråden på tex sävarturbo eller rejsa för där finns mycket kunnigt folk så kommer du få fina svar av annat än "19-åringar som precis köpt bil" smile

Skulle vara kul att veta vad du läst och hur länge på KTH?

mm a de borde dom ju men i o med att dom sitter efter lådan så tappar du nog vrid på dom i stället för ökar. efter lådan vill du ju ha de så lätt som möjligt.


ja gick fordonsteknik inriktning elektronik

varför man vill ha lätta hjul är för att minska den ofjädrade vikten.
Det enda ett lättat svänghjul kommer ge dig är bättre respons, det kommer inte påverka vridmomentet.

Eftersom du tänkt labba en del med kammar och grenrör bla så prova då också bromsa bil med 2 olika svänghjul på samma motorsetup så kommer du märka det många försöker säga till dig.

torpis Forummoderator
19 maj 2010 · 10 572 Inlägg

snygg_mange skrev:
a de må hända men dom 19 åringarna klagar i alla fall inte, sen e ju inte du långt över 19 heller så du kan ju inte ha så mycke mer kött på benen än dom

Nu är det dax att lugna ner sig i denna tråden från allas sidor. Det är en projekttråd och inte en chatt.

Väljer någon att gå sin egen väg respekterar vi detta utan idiotförklaringar

Väljer någon att komma med tips så respekterar du detta utan idiotförklaringar


åter till byggandet så vi slipper låsa tråden!

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
snygg_mange
19 maj 2010 · 695 Inlägg

torpis skrev:

snygg_mange skrev:
a de må hända men dom 19 åringarna klagar i alla fall inte, sen e ju inte du långt över 19 heller så du kan ju inte ha så mycke mer kött på benen än dom

Nu är det dax att lugna ner sig i denna tråden från allas sidor. Det är en projekttråd och inte en chatt.

Väljer någon att gå sin egen väg respekterar vi detta utan idiotförklaringar

Väljer någon att komma med tips så respekterar du detta utan idiotförklaringar


åter till byggandet så vi slipper låsa tråden!

de klart dom får komma med tipps, men när dom börjar med att klanka ner på bygget klart ja försvarar mig. ja klankar ju inte ner på nån om nån inte klankar ner på mig. men klart ja ska sluta med de så länge ja inte får onödiga komentarer.


Mvh Mathias

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu
Toyota Supra MK3 "SAABSupra" (1990)
snygg_mange
19 maj 2010 · 695 Inlägg

MattiasH skrev:

snygg_mange skrev:

MattiasH skrev:

snygg_mange skrev:
ne frågan va hur en F1 motor kunde ha 200nm och 600hk när en lastbil har 3200 nm o 600hk. när du säger att de ändast e effekten som påverkar vridet
a svara på den frågan varför e de så? va e de för skillnad på lastbilens rörliga delar förutom att dom e större?

Det är stor skillnad på vilket arbetsområde dom motorerna jobbar på, en lastbil jobbar mellan 1-2k varv/minut ungefär. En F1 bil mellan 16-19k varv/minut kanske. (ca 300Nm och 800hk)

Med hjälp av sambandet mellan varv, vridmoment och effekt kan du då se att det stämmer.

Svara gärna på om hjulens vikt påverkar vridmomentet

Prova lägga upp tråden på tex sävarturbo eller rejsa för där finns mycket kunnigt folk så kommer du få fina svar av annat än "19-åringar som precis köpt bil" smile

Skulle vara kul att veta vad du läst och hur länge på KTH?

mm a de borde dom ju men i o med att dom sitter efter lådan så tappar du nog vrid på dom i stället för ökar. efter lådan vill du ju ha de så lätt som möjligt.


ja gick fordonsteknik inriktning elektronik

varför man vill ha lätta hjul är för att minska den ofjädrade vikten.
Det enda ett lättat svänghjul kommer ge dig är bättre respons, det kommer inte påverka vridmomentet.

Eftersom du tänkt labba en del med kammar och grenrör bla så prova då också bromsa bil med 2 olika svänghjul på samma motorsetup så kommer du märka det många försöker säga till dig.

okej. nja på sätt o vis kommer de ju de i o med att de kommer flytta vridet längre upp i kurvan. eller?

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu
Toyota Supra MK3 "SAABSupra" (1990)
Rullarn Vintage is king
19 maj 2010 · 67 Inlägg

äntligen hoppade moderatorn in o satte stopp för det dödläget, mindre tjöt, mer bygg!

Saab 99 "Rakt igenom retro" (1981)
Lincoln Continental mk III "Diskret" (1970)
Opel Rekord Caravan "No-care-o-van" (1974)
snygg_mange
19 maj 2010 · 695 Inlägg

precis men funderar dock på att flytta tråden till en annan sida

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu
Toyota Supra MK3 "SAABSupra" (1990)
MattiasH
19 maj 2010 · 1 291 Inlägg

snygg_mange skrev:

MattiasH skrev:

snygg_mange skrev:

mm a de borde dom ju men i o med att dom sitter efter lådan så tappar du nog vrid på dom i stället för ökar. efter lådan vill du ju ha de så lätt som möjligt.


ja gick fordonsteknik inriktning elektronik

varför man vill ha lätta hjul är för att minska den ofjädrade vikten.
Det enda ett lättat svänghjul kommer ge dig är bättre respons, det kommer inte påverka vridmomentet.

Eftersom du tänkt labba en del med kammar och grenrör bla så prova då också bromsa bil med 2 olika svänghjul på samma motorsetup så kommer du märka det många försöker säga till dig.

okej. nja på sätt o vis kommer de ju de i o med att de kommer flytta vridet längre upp i kurvan. eller?

Mer vrid på högre varv ger vadå? just det högre effekt och ett lättare svänghjul ger inte högre effekt alltså förblir även vridmomentet oförändrat. Jag ska inte tjata mer om det nu smile
Absolut aldrig fel att ha teorier om saker och ting, det här kan du ju faktiskt prova dig fram till själv sen när du ska bromsa bilen.
Vill du lägga tråden någon annan stans så rekommenderar jag rejsa.nu, där hittar du massor av kunnigt banåkar folk. betydligt fler än här på garaget.

Lycka till me bygget! smile

snygg_mange
19 maj 2010 · 695 Inlägg

MattiasH skrev:

snygg_mange skrev:

MattiasH skrev:

varför man vill ha lätta hjul är för att minska den ofjädrade vikten.
Det enda ett lättat svänghjul kommer ge dig är bättre respons, det kommer inte påverka vridmomentet.

Eftersom du tänkt labba en del med kammar och grenrör bla så prova då också bromsa bil med 2 olika svänghjul på samma motorsetup så kommer du märka det många försöker säga till dig.

okej. nja på sätt o vis kommer de ju de i o med att de kommer flytta vridet längre upp i kurvan. eller?

Mer vrid på högre varv ger vadå? just det högre effekt och ett lättare svänghjul ger inte högre effekt alltså förblir även vridmomentet oförändrat. Jag ska inte tjata mer om det nu smile
Absolut aldrig fel att ha teorier om saker och ting, det här kan du ju faktiskt prova dig fram till själv sen när du ska bromsa bilen.
Vill du lägga tråden någon annan stans så rekommenderar jag rejsa.nu, där hittar du massor av kunnigt banåkar folk. betydligt fler än här på garaget.

Lycka till me bygget! smile

ne inte mer vrid utan att de flyttas bara

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu
Toyota Supra MK3 "SAABSupra" (1990)
MattiasH
19 maj 2010 · 1 291 Inlägg

snygg_mange skrev:

MattiasH skrev:

snygg_mange skrev:
okej. nja på sätt o vis kommer de ju de i o med att de kommer flytta vridet längre upp i kurvan. eller?

Mer vrid på högre varv ger vadå? just det högre effekt och ett lättare svänghjul ger inte högre effekt alltså förblir även vridmomentet oförändrat. Jag ska inte tjata mer om det nu smile
Absolut aldrig fel att ha teorier om saker och ting, det här kan du ju faktiskt prova dig fram till själv sen när du ska bromsa bilen.
Vill du lägga tråden någon annan stans så rekommenderar jag rejsa.nu, där hittar du massor av kunnigt banåkar folk. betydligt fler än här på garaget.

Lycka till me bygget! smile

ne inte mer vrid utan att de flyttas bara

Blir samma sak ändå, samma vridmoment flyttas upp med 200 varv/min så kommer effekten öka.
Samma vridmoment men vid 200varv/min mindre så kommer effekten minska.
Effekten påverkas inte av vikten på svänghjulet, alltså gör inte vridmomentet det heller.
Det som påverkar vridmomentet är väldigt förenklat cylindertrycket, kolvarean (kraften, F) och slaglängden (hävarmen, L)

pontiacen
20 maj 2010 · 1 080 Inlägg

Hur har kolvarean något med saken att göra? Enheten e ju NM, borde väl bara bli trycket(F) ggr slaglängden(L)? eller är jag ute o cyklar nu?

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
MattiasH
20 maj 2010 · 1 291 Inlägg

pontiacen skrev:
Hur har kolvarean något med saken att göra? Enheten e ju NM, borde väl bara bli trycket(F) ggr slaglängden(L)? eller är jag ute o cyklar nu?

Ju större yta trycket får verka på desto större blir kraften.

EDIT: notera att det är ett väldigt enkelt sätt att se på saken för att förså principen.

Senast redigerat av MattiasH (20 maj 2010)

snygg_mange
20 maj 2010 · 695 Inlägg

MattiasH skrev:

pontiacen skrev:
Hur har kolvarean något med saken att göra? Enheten e ju NM, borde väl bara bli trycket(F) ggr slaglängden(L)? eller är jag ute o cyklar nu?

Ju större yta trycket får verka på desto större blir kraften.

men om du har mindre kolvar men mer tryck/cm2 än va du har på ett par stora kolvar får du mer vrid på dom små då? alltså att totaltrycket e större på som små än på dom stora

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu
Toyota Supra MK3 "SAABSupra" (1990)
kolvas
21 maj 2010 · 4 001 Inlägg

snygg_mange skrev:

MattiasH skrev:

pontiacen skrev:
Hur har kolvarean något med saken att göra? Enheten e ju NM, borde väl bara bli trycket(F) ggr slaglängden(L)? eller är jag ute o cyklar nu?

Ju större yta trycket får verka på desto större blir kraften.

men om du har mindre kolvar men mer tryck/cm2 än va du har på ett par stora kolvar får du mer vrid på dom små då? alltså att totaltrycket e större på som små än på dom stora

cylindertrycket vid max VE blir inte större för att du har mindre kolvar om vi räknar med samma VE av cylindern

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
pontiacen
21 maj 2010 · 1 080 Inlägg

MattiasH skrev:

pontiacen skrev:
Hur har kolvarean något med saken att göra? Enheten e ju NM, borde väl bara bli trycket(F) ggr slaglängden(L)? eller är jag ute o cyklar nu?

Ju större yta trycket får verka på desto större blir kraften.

EDIT: notera att det är ett väldigt enkelt sätt att se på saken för att förså principen.

Eller så ändras spänningen i kolven utan att kraften på kolven ändras? Om man inte har en kraft/area, vilket väl inte var fallet?

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
snygg_mange
6 juni 2010 · 695 Inlägg

nu e skissen på karossen klar. de blir glasfiber skärmar, tak, huv och koffertlucka

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu
Toyota Supra MK3 "SAABSupra" (1990)
foten
7 juni 2010 · 53 Inlägg

Gött, då behöver du ingen domkraft när du byter däck tongue

snygg_mange
8 juni 2010 · 695 Inlägg

ja kommer blåsa bort:P

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu
Toyota Supra MK3 "SAABSupra" (1990)
snygg_mange
8 juni 2010 · 695 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/91977/946607_irq7dr.jpg

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu
Toyota Supra MK3 "SAABSupra" (1990)
H3dlund Med lem
8 juni 2010 · 1 127 Inlägg

xoxzzj skrev:
Det där med borrning + varvning och baksug i oljekanalerna köper jag inte!!!
Det är inga problem med att varva en Saabmotor om den har riktiga interna delar så som kolvar, stakar, ventiler, ventilfjädrar och kammar mm.

http://www.garaget.org/?car=108363

Var får du allt i från?

Han formulerade sig lite fel. Men på en riktigt högvarvig motor kör man hellre kortare slagvolym för att få ner kolvhastigheterna. Oljan kan jag däremot inte uttala mig om. tongue

snygg_mange
25 juli 2010 · 695 Inlägg

Nytt motorrecept på börjat. "gamla" motor urlyft o hänger i motor stativet en hel del förnyingar.

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu
Toyota Supra MK3 "SAABSupra" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang