3635
Sök

Tillverka runners till insug

59 Inlägg
16 september 2009
Trådstartare
#1
hejsan!

Jag vill ha tips om hur man kan göra insugs runners ( insugröret mellan cylinder topp och plenum). Finns det någon som har tips på hur man kan göra sådana själv eller vet åtminstone var det finns att få tag på?

MVH realwatt

smurfidunder
327 Inlägg
16 september 2009
#2
kapa en bit rör?

Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk

4 682 Inlägg
17 september 2009
#3
till vilken motor?

Svetsare
3 150 Inlägg
17 september 2009
#4
Har du fläns och grejer så kan det kanske funka med dessa:   

http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibutik/ … p;Visn=Std

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

59 Inlägg
17 september 2009
Trådstartare
#6
Det är till en 850. Att kapa en bit rör fattade jag men hur får jag själva tratten i änden på ett bra vis?

volvo tic frälst
357 Inlägg
17 september 2009
#7
är själv ganska ny inom trimning men det beror på hur noga du är och vilken motor? samt vilket material du tänkt använda?


lite grovt: kort runner, stor diameter=höjer effekt på högre varvtal
lång runner, liten diameter=höjer effekt på lägre varvtal

ex.
längd:(mätt från ventilsätet) 350-400mm innerdia: 19,3-20,3mm funkar till 2-ventilars turbomotor.

tror rinkabyrör ska ha svetsböjar i svartstål men vet ej om det finns i rätt dia..


47 Inlägg
17 september 2009
#8
Du gör ett bakstycke till plenumet och gör 5 hål i det stycket som motsvarar flänsmåttet, sen trär du igenom dina runners genom hålen så en bit av konan sticker upp från plåten ( lite osäker på hur långt ! ). Sen svetsar du runt runnern på båda sidor av plåten. Sen från det stycket fortsätter du bygga plenumet.
Senast redigerat av Kurisuchianu (17 september 2009)

Svetsare
3 150 Inlägg
17 september 2009
#9
realwatt skrev:
Det är till en 850. Att kapa en bit rör fattade jag men hur får jag själva tratten i änden på ett bra vis?

Kona den avsågade rörbiten.  Eller köp dessa ifall du har fläns och grejer och vill ha färdiga.

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX


Sök