Problem med ström till slutsteg

AliasLinux2
9 oktober 2009 · 26 Inlägg

Jiimpa skrev:

AliasLinux2 skrev:

hest skrev:

kablarna han har räcker allt till, jag skulle nog gjort som tidigare sagts, brygga om till 4ohm, alternativt skaffa ett batteri till smile

Ok, men om jag ska skaffa ett till batteri, vad ska det då vara för batterisort? räcker det med ett startbatteri?

det funkar med vilket batteri som helst men ska ju för att underlätta vara av samma typ och ha likvärdig prestanda om du itne delar av med skiljerelä.
anledningen är att har du ett batteri som är mindre AH på kommer det att dra ur snabbare och kan då ta skada.
Däremot om man underhålls laddar med jämna mellan rum och inte spelar slut på något batteri så funkar det med olika smile

Ok, det låter bra smile
Men ska slutsteget egentligen dra så mkt ström så ett till batteri skulle behövas? hmm

AliasLinux2
9 oktober 2009 · 26 Inlägg

Drönirettab skrev:

AliasLinux2 skrev:
Men om jag då har förstått detta rätt, jag har nu slutsteget "belastat" med 1 ohm, och jag har varje bas på 1 ohm? hmm Eller betyder det hela att jag har 2 ohm's impedans till varje bas från slutsteget, men alla kopplingar till slutsteget gör att slutsteget ger totalt 1 ohm på båda ingångarna (2 ohm på varje ingång)??

Varje bas är kopplad så att de har 2 Ohms impedans eftersom båda talspolarna är parallellkopplade med varandra. Det är basarna som belastar steget med sin impedans, inte steget som "ger ut" impedans till basarna. smile

Steget har som sagt dubbla utgångar för högtalarkablar, men båda plusutgångarna är ihopkopplade och båda minusutgångarna är ihopkopplade. I praktiken innebär det alltså att steget bara har en enda utgång, fast med flera inkopplingsanslutningar.

Det innebär också i praktiken att när du kopplar in varje bas på respektive plus/minusanslutning så blir basarna parallellkopplade till steget, precis som att du skulle ha kopplat alla pluskablarna i samma plusanslutning och alla minuskablarna i samma minusanslutning. smile

Ok, jag tror jag äntligen förstår big_smile

Men jag undrar vad du anser om det jag tidigare skrev:
"Jag såg härom natten när jag var ute och körde, att det inte spelade någon större roll om jag varvade på 1000 varv eller 5000 varv, det blinkade ungefär lika mkt ändå!!! Generatorn borde ju ladda mer på högre varv och ge mer ström och det borde leda till att det blinkade mindre?!
Jag undrar nu om det är så att strömmen helt enkelt inte hinner från batteriet nog fort?
Som jag sagt tidigare så blev det ingen skillnad när jag bytte till ett annat, ungefär likadant, batteri.
Måste jag kanske ha ett till batteri eller ska jag skaffa ett bättre?
Bara en fundering jag slogs av..."

Kan det va så att batteriet inte släpper strömmen nog fort?

Drönirettab
9 oktober 2009 · 21 761 Inlägg

AliasLinux2 skrev:
Men jag undrar vad du anser om det jag tidigare skrev:
"Jag såg härom natten när jag var ute och körde, att det inte spelade någon större roll om jag varvade på 1000 varv eller 5000 varv, det blinkade ungefär lika mkt ändå!!! Generatorn borde ju ladda mer på högre varv och ge mer ström och det borde leda till att det blinkade mindre?!
Jag undrar nu om det är så att strömmen helt enkelt inte hinner från batteriet nog fort?
Som jag sagt tidigare så blev det ingen skillnad när jag bytte till ett annat, ungefär likadant, batteri.
Måste jag kanske ha ett till batteri eller ska jag skaffa ett bättre?
Bara en fundering jag slogs av..."

Kan det va så att batteriet inte släpper strömmen nog fort?

Vissa generatorer laddar ganska mycket även vid förhållandevis låga varv, tex 1000 varv. Då kan skillnaden mellan låga och höga varv vara väldigt liten och egentligen inte speciellt märkbar.

Om kablarna vid batteri och generator har bra kontakt, då är det främst generatorn som avgör ifall spänningen ska orka vara stabil. Detta under förutsättning att batteriet är i bra skick förstås. När inte generatorn orkar ge tillräckligt med ström så sjunker laddspänningen, vilket gör att batteriet istället får ge ut ström för att hålla stabil spänning.

Har man ett svagt batteri så kommer spänningen att variera en del, men ju mer kraft det finns från batteriet desto mindre kommer spänningen att variera (mindre blinkningar i lamporna). Det betyder att blinkproblem som orsakas av för klen generator kan minskas med hjälp av kraftigare batteri, alternativt fler batterier.

Men svaret på din fråga är att det möjligen kan vara så att generatorn ger ganska bra med ström redan vid 1000 varv och därför är skillnaden vid tex 5000 varv inte så märkbar, en tänkbar förklaring enligt mig alltså. smile

AliasLinux2
10 oktober 2009 · 26 Inlägg

Drönirettab skrev:

AliasLinux2 skrev:
Men jag undrar vad du anser om det jag tidigare skrev:
"Jag såg härom natten när jag var ute och körde, att det inte spelade någon större roll om jag varvade på 1000 varv eller 5000 varv, det blinkade ungefär lika mkt ändå!!! Generatorn borde ju ladda mer på högre varv och ge mer ström och det borde leda till att det blinkade mindre?!
Jag undrar nu om det är så att strömmen helt enkelt inte hinner från batteriet nog fort?
Som jag sagt tidigare så blev det ingen skillnad när jag bytte till ett annat, ungefär likadant, batteri.
Måste jag kanske ha ett till batteri eller ska jag skaffa ett bättre?
Bara en fundering jag slogs av..."

Kan det va så att batteriet inte släpper strömmen nog fort?

Vissa generatorer laddar ganska mycket även vid förhållandevis låga varv, tex 1000 varv. Då kan skillnaden mellan låga och höga varv vara väldigt liten och egentligen inte speciellt märkbar.

Om kablarna vid batteri och generator har bra kontakt, då är det främst generatorn som avgör ifall spänningen ska orka vara stabil. Detta under förutsättning att batteriet är i bra skick förstås. När inte generatorn orkar ge tillräckligt med ström så sjunker laddspänningen, vilket gör att batteriet istället får ge ut ström för att hålla stabil spänning.

Har man ett svagt batteri så kommer spänningen att variera en del, men ju mer kraft det finns från batteriet desto mindre kommer spänningen att variera (mindre blinkningar i lamporna). Det betyder att blinkproblem som orsakas av för klen generator kan minskas med hjälp av kraftigare batteri, alternativt fler batterier.

Men svaret på din fråga är att det möjligen kan vara så att generatorn ger ganska bra med ström redan vid 1000 varv och därför är skillnaden vid tex 5000 varv inte så märkbar, en tänkbar förklaring enligt mig alltså. smile

Ok, jag förstår smile

Men på tal om det vi talade om tidigare, jag har nu gjort om så att steget ger 4 ohm istället för 1 ohm.
Och det blev som du sade, det blev mkt mindre spänningsfall i bilen och det blinkade mindre i ljusen.
Men jag kunde ju inte spela lika högt som förut dock.
Så det är ju ett alternativ att spela med 4 ohm, fast jag vill ju ha ut mer effekt ur grejerna egentligen hmm
Så jag får överväga att skaffa ett till batteri då, eller att låna och koppla in ett extra för att kunna spela på 1 ohm.
Ett nytt, bättre, batteri har vad jag förstår ett högre pris.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang