Var inte rädd för att testa Portning!

mats757
2 oktober 2009 · 915 Inlägg

Har sett många trådar här på Garage där det frågas om portning.
För riktigt höga effekter, då krävs det proffs.
Men för en normal gatbil kan man göra en hel del själv faktiskt. Det är inte så märkvärdigt.
Tänk själv att du och hundra miljoner andra luftmolekyler ska in i porten samtidigt. Var blir det trångt, var blir det stiltje, var blir det plötsliga kursändringar.

http://www.topplocksverkstan.se/
http://andersbrink.se/sv/trim/trim.htm
http://www.mototuneusa.com/

Här kommer några bra länkar till dig som vill prova på att porta din topp. Man kan komma väldigt långt med sunt förnuft. Visst finns det mycket hemligheter osv. Men oftast så blir det bättre efter ett ingrepp än vad orginal har att erbjuda.
När man läst igenom trådarna förstår man ganska snart att det är inte jätteingreppen som ger effekt, det är det bästa gasflödet.
Ibland är det till och med bättre att plasta igen kanalen!!!
Jag har själv plastat en topp och det ger verkligen ett bra bottendrag, utan att tappa någonting på topp.
Ska man montera större ventiler, så kanske inte plastning är aktuellt, men man bör vara försiktig med att öppna för mycket i "Svänghjulet" som Erland Cox skriver om.

Jag kan även tipsa om PipeMax, som är ett perfekt verktyg att bygga en motor. Alltså ett dataprogram som egentligen är till för att beräkna avgasrör. Men ger även enormt bra hjälp för övriga motorns dimentioner.
Det kostar en liten slant, men är väldigt prisvärt.
http://www.maxracesoftware.com/pipemax36xp2.htm

Mats

kolvas
2 oktober 2009 · 4 001 Inlägg

Problemet är att många tror att så stort som möjligt måste vara bra, vilket inte är sanningen.

Nu har jag inte läst på länkarna men en sak som man ska tänka på är att luft följer ytterkanter.

Sen att ge sig på detta hemma med en vanlig fil är inte heller så lyckat, det krävs ju iaf. en del fräsar och andra verktyg.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
mats757
2 oktober 2009 · 915 Inlägg

kolvas skrev:
Problemet är att många tror att så stort som möjligt måste vara bra, vilket inte är sanningen.

Nu har jag inte läst på länkarna men en sak som man ska tänka på är att luft följer ytterkanter.

Sen att ge sig på detta hemma med en vanlig fil är inte heller så lyckat, det krävs ju iaf. en del fräsar och andra verktyg.

Exakt, det är därför jag vill att "Folk" ska läsa det jag har skrivit.
Börja med att läsa det jag skrivit, läs sedan länkarna också!
wink

Mats

kolvas
2 oktober 2009 · 4 001 Inlägg

mats757 skrev:

kolvas skrev:
Problemet är att många tror att så stort som möjligt måste vara bra, vilket inte är sanningen.

Nu har jag inte läst på länkarna men en sak som man ska tänka på är att luft följer ytterkanter.

Sen att ge sig på detta hemma med en vanlig fil är inte heller så lyckat, det krävs ju iaf. en del fräsar och andra verktyg.

Exakt, det är därför jag vill att "Folk" ska läsa det jag har skrivit.
Börja med att läsa det jag skrivit, läs sedan länkarna också!
wink

Mats

Anledning till att jag skrev så är för att en del läser dina rader och sen ger dom sig ut i garaget med en fil och börjar "maxporta" utan att ens klara av att räkna ut kompförhållande.

För att ta ett vanligt exempel här på g.org så tror VÄLDIGT många att en H-kam till en B23/B230 är en värstingkam.

Men tack för länkarna, dom är bra, står en del matnyttigt

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Moparboy440
2 oktober 2009 · 4 682 Inlägg

gäller ju att veta lite om toppen också innan du går ut i garaget å filar, så att du inte slipar håll till t.e.x vattenkanaler.

Tab Rycketofta Racing
3 oktober 2009 · 292 Inlägg

Det finns lika många portnings sätt som det finns motorbyggare wink

//Rycketofta Racing
Ander_P
3 oktober 2009 · 7 Inlägg

Moderat filande efter eget huvud på en topp som man kan skaffa många av för en billig peng är alltid en bra början så jag håller med tråd skaparen.
Fila på och testa, för det är hur kul som helst när man lyckas å känner skillnaden i motorn när man väl är klar.
Se bara till att anpassa aga å kam först för annars händer det ju inte så mycket.. Hehehe.

luunggan
3 oktober 2009 · 956 Inlägg

Ander_P skrev:
Moderat filande efter eget huvud på en topp som man kan skaffa många av för en billig peng är alltid en bra början så jag håller med tråd skaparen.
Fila på och testa, för det är hur kul som helst när man lyckas å känner skillnaden i motorn när man väl är klar.
Se bara till att anpassa aga å kam först för annars händer det ju inte så mycket.. Hehehe.

Sen kan det väl bli en placebo effekt med. Finns ju dom som "känt" att bilen gick hur grymt som helst när man satt på sportluftsfilter wink

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas
Sandvik
3 oktober 2009 · 547 Inlägg

En bra sak man kan göra om man vill lära sig porta är att göra som jag gjorde.
Gå till en som kan sin sak, be han göra en rätt så snäll portning på en insugs- och en avgaskanal, sedan försöker man göra resten lika själv, då får man lite öga för hur det ska se ut.
Sedan efter man testat den toppen så tar man nästa och ber att han gör en lite vassare portning på en insugs- och en avgaskanal och gör resten lika själv.

Då ser man hur det skiljer sig mellan portningen på en snällare topp gjord för gatan och en lite vassare.

Detta tycker jag var ett mycket bra sätt att lära sig porta, veta hur det ska se ut och vad som skiljer sig i kanalerna beroende på vad man är ute efter.

"What's green, has four legs and could kill you if it fell on you from a tree?"
".....What?"
"A pooltable!"
Ander_P
3 oktober 2009 · 7 Inlägg

Sandvik skrev:
En bra sak man kan göra om man vill lära sig porta är att göra som jag gjorde.
Gå till en som kan sin sak, be han göra en rätt så snäll portning på en insugs- och en avgaskanal, sedan försöker man göra resten lika själv, då får man lite öga för hur det ska se ut.
Sedan efter man testat den toppen så tar man nästa och ber att han gör en lite vassare portning på en insugs- och en avgaskanal och gör resten lika själv.

Då ser man hur det skiljer sig mellan portningen på en snällare topp gjord för gatan och en lite vassare.

Detta tycker jag var ett mycket bra sätt att lära sig porta, veta hur det ska se ut och vad som skiljer sig i kanalerna beroende på vad man är ute efter.

Helt klart rätt men kostar en massa pengar oftast om man inte har kontakter för det.
Vilken portningsfirma gör toppar utan ersättning??
Är inte ironisk eller nedlåtande vill jag bara på peka detta.
Fila å var glad.
Men om man kan, Lär av profsen.
Ödmukast, Anders.

Sandvik
3 oktober 2009 · 547 Inlägg

Jo, visst kan det kosta en del.
Farsans polare som har trimfirma fixade detta åt mig gratis så.
Dock utan flödestest osv, så det är ju ingen optimal portning utan bara för att lära mig lite.

"What's green, has four legs and could kill you if it fell on you from a tree?"
".....What?"
"A pooltable!"
jooeell driftsättare
3 oktober 2009 · 169 Inlägg

de tips jag fått är att en kanal ska alltid öka eller minska och minst ska den vara vid ventilen om detta nu är möjligt... sen att vinkeln ner mot tallriken ska var så liten som möjligt...

tex en volvo 530 topp har ju alldeles för branta vinklar och man skulle behöva lyfta golvet i insugskanalen... vilket gör att 531 och 405 är mycket bättre utgångs material...

men det ska tydligen gå o lura fysiken lite i 530 toppen man kan göra några jack i botten på insugskanalen då blir det tydligen virvlar som får samma effket som o bygga upp golvet...

Mazdakillen Motormontör
4 oktober 2009 · 437 Inlägg

Själv så tänker jag nog lämna in mina toppar.
Sånt här skulle jag inte ge mig på själv

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara
Lexus Ct200H "F-sport" (2012)
Snitch Ointresserad.
4 oktober 2009 · 936 Inlägg

Mazdakillen skrev:
Själv så tänker jag nog lämna in mina toppar.
Sånt här skulle jag inte ge mig på själv

Övning ger färdighet.

Faktiskt så är det inte så jättesvårt, kan ju inte direkt säga att jag har gjort några extrem portningar. Men lite har man grottat runt..

Teabag appreciation club.
Mack Forum- och sitemoderator
4 oktober 2009 · 26 161 Inlägg

kolvas skrev:

mats757 skrev:

kolvas skrev:
Problemet är att många tror att så stort som möjligt måste vara bra, vilket inte är sanningen.

Nu har jag inte läst på länkarna men en sak som man ska tänka på är att luft följer ytterkanter.

Sen att ge sig på detta hemma med en vanlig fil är inte heller så lyckat, det krävs ju iaf. en del fräsar och andra verktyg.

Exakt, det är därför jag vill att "Folk" ska läsa det jag har skrivit.
Börja med att läsa det jag skrivit, läs sedan länkarna också!
wink

Mats

Anledning till att jag skrev så är för att en del läser dina rader och sen ger dom sig ut i garaget med en fil och börjar "maxporta" utan att ens klara av att räkna ut kompförhållande.

För att ta ett vanligt exempel här på g.org så tror VÄLDIGT många att en H-kam till en B23/B230 är en värstingkam.

Men tack för länkarna, dom är bra, står en del matnyttigt

Det finns nog bättre kammar till B23/B230 än H-kam, men det går inte komma runt faktan att H-kammen är högst åtrovärd och mycket poppulär hos trimmare runt om i landet. Det är en av dom "värre" standardkammarna. Behöver nödvändigtvis inte vara den bästa dock.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Mazdakillen Motormontör
4 oktober 2009 · 437 Inlägg

Snitch skrev:

Mazdakillen skrev:
Själv så tänker jag nog lämna in mina toppar.
Sånt här skulle jag inte ge mig på själv

Övning ger färdighet.

Faktiskt så är det inte så jättesvårt, kan ju inte direkt säga att jag har gjort några extrem portningar. Men lite har man grottat runt..

Men har det blivit bågon skillnad?
Sen så det är ju lixom två toppar jag har att prota, lite pinsamt om det blev helt fel å inte tala om dyyyyrt.
Nä jag funderar på lämna mina till Turbocenter för portning eller om jag ska nöja mig med att slipa om alla kammarna... ja alla 4 dåtongue

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara
Lexus Ct200H "F-sport" (2012)
kolvas
5 oktober 2009 · 4 001 Inlägg

AirOne skrev:

kolvas skrev:

mats757 skrev:

Exakt, det är därför jag vill att "Folk" ska läsa det jag har skrivit.
Börja med att läsa det jag skrivit, läs sedan länkarna också!
wink

Mats

Anledning till att jag skrev så är för att en del läser dina rader och sen ger dom sig ut i garaget med en fil och börjar "maxporta" utan att ens klara av att räkna ut kompförhållande.

För att ta ett vanligt exempel här på g.org så tror VÄLDIGT många att en H-kam till en B23/B230 är en värstingkam.

Men tack för länkarna, dom är bra, står en del matnyttigt

Det finns nog bättre kammar till B23/B230 än H-kam, men det går inte komma runt faktan att H-kammen är högst åtrovärd och mycket poppulär hos trimmare runt om i landet. Det är en av dom "värre" standardkammarna. Behöver nödvändigtvis inte vara den bästa dock.

ÅÅÅÅÅ va trött jag blir, detta är helt offtopic men jag vet inte om NÅGON trimmare som skulle sätta i en H-kam i annat än Voc-motorer eller eventuellt folkrace, t.o.m många folkrace-åkare har insett att man kan hitta en bättre kam för samma pengar.
En H-kam är en STANDARD-kam och kan inte lämna så mycket effekt, jag skulle tippa på att max effekt med en H-kam hamnar runt 180hk oavsett vad du gör med resten av motorn så länge du inte överladdar och bibehåller motorvolymen.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Mack Forum- och sitemoderator
6 oktober 2009 · 26 161 Inlägg

kolvas skrev:

AirOne skrev:

kolvas skrev:

Anledning till att jag skrev så är för att en del läser dina rader och sen ger dom sig ut i garaget med en fil och börjar "maxporta" utan att ens klara av att räkna ut kompförhållande.

För att ta ett vanligt exempel här på g.org så tror VÄLDIGT många att en H-kam till en B23/B230 är en värstingkam.

Men tack för länkarna, dom är bra, står en del matnyttigt

Det finns nog bättre kammar till B23/B230 än H-kam, men det går inte komma runt faktan att H-kammen är högst åtrovärd och mycket poppulär hos trimmare runt om i landet. Det är en av dom "värre" standardkammarna. Behöver nödvändigtvis inte vara den bästa dock.

ÅÅÅÅÅ va trött jag blir, detta är helt offtopic men jag vet inte om NÅGON trimmare som skulle sätta i en H-kam i annat än Voc-motorer eller eventuellt folkrace, t.o.m många folkrace-åkare har insett att man kan hitta en bättre kam för samma pengar.
En H-kam är en STANDARD-kam och kan inte lämna så mycket effekt, jag skulle tippa på att max effekt med en H-kam hamnar runt 180hk oavsett vad du gör med resten av motorn så länge du inte överladdar och bibehåller motorvolymen.

Ursäkta om herr höghet blev arg över mitt spekulerande, men du formulerade om det jag skrev i stort sett. Men. Jag ska inte störa..jisses.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
mats757
6 oktober 2009 · 915 Inlägg

Eftersom att H-kammen kommit på tapeten. Både Hissas och Dissas.
Är det någon som har lite värden på den? Och lite andra orginalkammar också.
Gärna någon "Bra" trimkam också.
Lägg upp några bromsbänkskörningar också med nämnda kam. Ange vilka andra delar som sitter i motorn på samma gång. Skriv även upp inställningar som är gjort med den kammen.

Det är kul med utmaningar. SÄger någon att det "Går inte"... extra kul.

Mats

kolvas
6 oktober 2009 · 4 001 Inlägg

Modell   Lyftin   Lyftut   Durin           Dur ut    Overlap lobcin lobcut

M        9,5      10,5    232 0bt-52ab    230 44bb-6at    6   116   109
L        9,8      9,8     233 14br-38ab   233 46bb-6,5at  20  102   112
Y        10,35    10,35   232 11bt-41ab   232 41bb-11at   22  105   105         
T        9,94     9,9     225 9bt-36ab    218 39bb-0at    9   103,5  109,5
X        10,65    10,65   236 14bt-42ab   236 46bb-10at   24  104   108
VX       11,37    10,65   245 12bt-52ab   236 50bb-6at   18,5  110   112
A        10,5     10,5    241 14bt-45ab   240 50bb-10at   27   104   110
B        10,6     10,6    244 23bt-40ab   245 44bb-20at   44   99   102
V        11,37    11,37   245 15bt-49ab   245 53bb-11at   23   107   111
D        11,2     11,2    253 19bt-54ab   253 58bb-16at   35   107   111
K        11,95    11,95   253 22bt-50ab   250 61bb-9at   31,5  104   116
H        12       11,5    258 27bt-51ab   254 57bb-17at   44   102   110

Min gamla Voc-motor
B23E
405-topp
H-kam justerad 3,2 grader fram från original O-läge på kammen
Lämnade 168hk


sen kan vi ta ett exempel på en bättre kam men där har jag inte så många värden:
Min Grupp H-motor
PF1 Lyft 14,5 nockvinkel 104 duration 316, 1:ans insug 6,5mm öppen vid ödp
B230
531-topp 46/38 ventiler 37mm ståltryckare
2xWeber 50
Lämnade 241hk

nu är ju siffrorna ifrån olika bänkar och jag ska se om jag hittar bromspapper så att man kan se hela kurvan.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang