Förgasare till trimmad b20?

Emilius Avstängd
16 januari 2010 · 1 714 Inlägg

volvo_142_71 skrev:
Satsa på förgasare med accpump, stromberg och su funkar fint vid normal icke hård körning på en trimmad motor. Men ska de gasas lite bör man ha en 36/36 eller en 38/38 (weber) som öppnar båda spjällen lika mycket samtidigt tongue Men 45or e oslagbart big_smile

Oslagbart? Vad menas egentligen, för det finns 48 IDA, 48 IDF, 48-50-55 DCO osv,
men det kräver ju sin motor också, till ovan nämnda motor passar nog 40or bättre,
kanske tillochmed en enkel 40 eller 45, allt över är nog mest slöseri med pengar aka. ren ballfaktor,
går säkert att bestycka två 45 till att funka ganska bra med den motorn men det är att överdriva smått vad jag tror.

Jag kommer på en bil där två 55DCO kom till sin rätt, var en amazon med b230 borrad till 3.2 liter med cirkus 350 sughästar, var med i wheels i början av decenniumet.

Bland dem vassaste sugis rödmotorerna jag hört om iaf, har för mig att det tillochmed va 8 ventilers.
Då förstår man bättre vad dem värsta tvåportswebrarna är till för,
för att åka amazon helt i plåt på bakhjulen, inte för att lattja med en småtrimmad b20 runt korvmojen.

kolvas
16 januari 2010 · 4 001 Inlägg

Emilius skrev:

volvo_142_71 skrev:
Satsa på förgasare med accpump, stromberg och su funkar fint vid normal icke hård körning på en trimmad motor. Men ska de gasas lite bör man ha en 36/36 eller en 38/38 (weber) som öppnar båda spjällen lika mycket samtidigt tongue Men 45or e oslagbart big_smile

Oslagbart? Vad menas egentligen, för det finns 48 IDA, 48 IDF, 48-50-55 DCO osv,
men det kräver ju sin motor också, till ovan nämnda motor passar nog 40or bättre,
kanske tillochmed en enkel 40 eller 45, allt över är nog mest slöseri med pengar aka. ren ballfaktor,
går säkert att bestycka två 45 till att funka ganska bra med den motorn men det är att överdriva smått vad jag tror.

Jag kommer på en bil där två 55DCO kom till sin rätt, var en amazon med b230 borrad till 3.2 liter med cirkus 350 sughästar, var med i wheels i början av decenniumet.

Bland dem vassaste sugis rödmotorerna jag hört om iaf, har för mig att det tillochmed va 8 ventilers.
Då förstår man bättre vad dem värsta tvåportswebrarna är till för,
för att åka amazon helt i plåt på bakhjulen, inte för att lattja med en småtrimmad b20 runt korvmojen.

enkel 40 eller 45 är absolut inte att rekommendera, det går nästan aldrig att få till en bra bestyckning på dom.

dubbla 40 eller 45:or är inga som helst problem att få till så bilen går klockrent ifrån tomgång till 6500rpm eller vad den nu varvar i just detta fallet

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Emilius Avstängd
16 januari 2010 · 1 714 Inlägg

kolvas skrev:

Emilius skrev:

volvo_142_71 skrev:
Satsa på förgasare med accpump, stromberg och su funkar fint vid normal icke hård körning på en trimmad motor. Men ska de gasas lite bör man ha en 36/36 eller en 38/38 (weber) som öppnar båda spjällen lika mycket samtidigt tongue Men 45or e oslagbart big_smile

Oslagbart? Vad menas egentligen, för det finns 48 IDA, 48 IDF, 48-50-55 DCO osv,
men det kräver ju sin motor också, till ovan nämnda motor passar nog 40or bättre,
kanske tillochmed en enkel 40 eller 45, allt över är nog mest slöseri med pengar aka. ren ballfaktor,
går säkert att bestycka två 45 till att funka ganska bra med den motorn men det är att överdriva smått vad jag tror.

Jag kommer på en bil där två 55DCO kom till sin rätt, var en amazon med b230 borrad till 3.2 liter med cirkus 350 sughästar, var med i wheels i början av decenniumet.

Bland dem vassaste sugis rödmotorerna jag hört om iaf, har för mig att det tillochmed va 8 ventilers.
Då förstår man bättre vad dem värsta tvåportswebrarna är till för,
för att åka amazon helt i plåt på bakhjulen, inte för att lattja med en småtrimmad b20 runt korvmojen.

enkel 40 eller 45 är absolut inte att rekommendera, det går nästan aldrig att få till en bra bestyckning på dom.

dubbla 40 eller 45:or är inga som helst problem att få till så bilen går klockrent ifrån tomgång till 6500rpm eller vad den nu varvar i just detta fallet

Okej de va mer än jag visste, enkel 40-45 har jag inte pillat med så hade ingen aning.

Näe de går säkert perfa att få till 45or att funka bra med den motorn men jag ämna på att de är nog lite overkill,
då är nog dubbla 40 bättre för plånboken iallafall, och 36/36 kostar nästan ingenting i jämförelse.

945TurboMS
22 januari 2010 · 261 Inlägg

kolvas skrev:
enkel 40 eller 45 är absolut inte att rekommendera, det går nästan aldrig att få till en bra bestyckning på dom.

Du får gärna utveckla dig lite granna... Varför skulle det vara svårare att bestycka EN förgasare istället för TVÅ?
Jag frågar av rent intresse, eftersom jag själv inte har någon erfarenhet av detta!  Däremot har jag läst att att det brukar stupa på själva insuget, då dom flesta är av "tvivelaktig" utformning tongue
Enligt denna herre, skulle EN enkel 45:a funka skitbra med "rätt" insug... Dvs orginalet=det första som kom ut på maknaden! dom flesta andra är billiga kopior med fel rördragning i dålig kvalite...

kolvas
22 januari 2010 · 4 001 Inlägg

945TurboMS skrev:

kolvas skrev:
enkel 40 eller 45 är absolut inte att rekommendera, det går nästan aldrig att få till en bra bestyckning på dom.

Du får gärna utveckla dig lite granna... Varför skulle det vara svårare att bestycka EN förgasare istället för TVÅ?
Jag frågar av rent intresse, eftersom jag själv inte har någon erfarenhet av detta!  Däremot har jag läst att att det brukar stupa på själva insuget, då dom flesta är av "tvivelaktig" utformning tongue
Enligt denna herre, skulle EN enkel 45:a funka skitbra med "rätt" insug... Dvs orginalet=det första som kom ut på maknaden! dom flesta andra är billiga kopior med fel rördragning i dålig kvalite...

tyvärr kommer jag inte ihåg den exakta förklaringen (satt en enkel 40 på en bil jag hade, fick aldrig någon ordning på den och en motortrimmare förklarade det för mig men det är 15år sedan) men det har något med dessa förgasarnas konstruktion.
Om jag inte minns helt fel så var det något med hur turbolensen blev runt spridaren eller nåt sånt.

Men som du skrev så kanske med ett riktigt insug där man tar hänsyn till sugpulser så kanske det går att få till det hela men frågan är om det går att konstruera ett sådant utan att man får för långa insugsrör

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
945TurboMS
22 januari 2010 · 261 Inlägg

Gjorde en sökning, och fann denna tråden på ett utav  mina favorit forum
http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie … amp;t=9115

Ett utdrag:
"Ser man både till justerbarheten och kapaciteten så är en 45á vida överlägsen en DCD. Det insug som gäller är det från Lynx, inget annat, de övriga är bleka kopior där man antingen kringgått Lynx patentet eller inte fattat hur "original"röret är konstruerat."

Skrivat av J.Lundin vilket borde räcka för att bekräfta att en enkel weber 45a funkar på en B20 tongue Dvs. om man får tag på ett riktigt insug vill säga!

Skulle va kul å testa en enkel 45a nån gång, men eftersom vi är inne i dataåldern, och ett komplett paket Megasquirt nästan är billigare än webrar så kommer det troligtvis inte å hända....  Insprut är dessutom SÅ mycket enklare å jobba med roll
(Även om det alltid är roligt med förgasare ur ren nostalgi synpunkt)

kolvas
22 januari 2010 · 4 001 Inlägg

945TurboMS skrev:
Gjorde en sökning, och fann denna tråden på ett utav  mina favorit forum
http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie … amp;t=9115

Ett utdrag:
"Ser man både till justerbarheten och kapaciteten så är en 45á vida överlägsen en DCD. Det insug som gäller är det från Lynx, inget annat, de övriga är bleka kopior där man antingen kringgått Lynx patentet eller inte fattat hur "original"röret är konstruerat."

Skrivat av J.Lundin vilket borde räcka för att bekräfta att en enkel weber 45a funkar på en B20 tongue Dvs. om man får tag på ett riktigt insug vill säga!

Skulle va kul å testa en enkel 45a nån gång, men eftersom vi är inne i dataåldern, och ett komplett paket Megasquirt nästan är billigare än webrar så kommer det troligtvis inte å hända....  Insprut är dessutom SÅ mycket enklare å jobba med roll
(Även om det alltid är roligt med förgasare ur ren nostalgi synpunkt)

jo, vi lever ju i dataåldern men min erfarenhet av sprut är begränsad och det finns väldigt många som slängt dit sprut som blivit missnöjda p.g.a för dålig kunskap och att dom tror att det räcker med några få timmar i en bänk för att få till mappningen så med min kunskap och mina möjligheter så har jag enklare att få till ett par förgasare att funka.

Sen får man inte glömma kostnaden för ett par spjällhus heller, då drar kostnaden iväg en del mera, alternativet är ju Mikuni som ger väldigt fina egenskaper

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
22 januari 2010 · 1 479 Inlägg

Säger inte av egen erfarenhet, utan vad jag hört nu: Enkel 40/45 är inget att ha alls, då "kurvan" blir fel med insuget. Förgasarna är konstruerade för att leverera bränsle till 2 cylindrar per förgasare(en weber innehåller ju 2st förgasare så att säga), och inte 4 cylindrar per förgasare. alltså får en port leverera till 2 cylindrar vilket den inte är konstruerad för smile

Hoppas någon hängde med på vad jag menade smile Sen vad som händer vet jag inte, det kanske inte är optimalt för en högprestanda motor, men för att vässa upp en orginal lite lätt kanske det går bra?

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
Emilius Avstängd
23 januari 2010 · 1 714 Inlägg

Volvo1968 skrev:
Säger inte av egen erfarenhet, utan vad jag hört nu: Enkel 40/45 är inget att ha alls, då "kurvan" blir fel med insuget. Förgasarna är konstruerade för att leverera bränsle till 2 cylindrar per förgasare(en weber innehåller ju 2st förgasare så att säga), och inte 4 cylindrar per förgasare. alltså får en port leverera till 2 cylindrar vilket den inte är konstruerad för smile

Hoppas någon hängde med på vad jag menade smile Sen vad som händer vet jag inte, det kanske inte är optimalt för en högprestanda motor, men för att vässa upp en orginal lite lätt kanske det går bra?

En weber 40-45 är inte gjord för att leverera till 2 cylindrar men en 36 är det?
sen har vi ju stromberg, su som både kan sitta i enkel och dubbel arrangemang osv.
förgasare som förgasare, det är ju i princip rör och flottör alltihop,
bara storleken på spjällhusen som skiljer?

Felet måste ju ligga i insuget snarare

kolvas
23 januari 2010 · 4 001 Inlägg

Emilius skrev:

Volvo1968 skrev:
Säger inte av egen erfarenhet, utan vad jag hört nu: Enkel 40/45 är inget att ha alls, då "kurvan" blir fel med insuget. Förgasarna är konstruerade för att leverera bränsle till 2 cylindrar per förgasare(en weber innehåller ju 2st förgasare så att säga), och inte 4 cylindrar per förgasare. alltså får en port leverera till 2 cylindrar vilket den inte är konstruerad för smile

Hoppas någon hängde med på vad jag menade smile Sen vad som händer vet jag inte, det kanske inte är optimalt för en högprestanda motor, men för att vässa upp en orginal lite lätt kanske det går bra?

En weber 40-45 är inte gjord för att leverera till 2 cylindrar men en 36 är det?
sen har vi ju stromberg, su som både kan sitta i enkel och dubbel arrangemang osv.
förgasare som förgasare, det är ju i princip rör och flottör alltihop,
bara storleken på spjällhusen som skiljer?

Felet måste ju ligga i insuget snarare

nej, inte förgasare som förgasare, du har nog aldrig sett en Weber låter det som.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Emilius Avstängd
23 januari 2010 · 1 714 Inlägg

kolvas skrev:

Emilius skrev:

Volvo1968 skrev:
Säger inte av egen erfarenhet, utan vad jag hört nu: Enkel 40/45 är inget att ha alls, då "kurvan" blir fel med insuget. Förgasarna är konstruerade för att leverera bränsle till 2 cylindrar per förgasare(en weber innehåller ju 2st förgasare så att säga), och inte 4 cylindrar per förgasare. alltså får en port leverera till 2 cylindrar vilket den inte är konstruerad för smile

Hoppas någon hängde med på vad jag menade smile Sen vad som händer vet jag inte, det kanske inte är optimalt för en högprestanda motor, men för att vässa upp en orginal lite lätt kanske det går bra?

En weber 40-45 är inte gjord för att leverera till 2 cylindrar men en 36 är det?
sen har vi ju stromberg, su som både kan sitta i enkel och dubbel arrangemang osv.
förgasare som förgasare, det är ju i princip rör och flottör alltihop,
bara storleken på spjällhusen som skiljer?

Felet måste ju ligga i insuget snarare

nej, inte förgasare som förgasare, du har nog aldrig sett en Weber låter det som.

Haha sitter en weber på min bil.

kolvas
23 januari 2010 · 4 001 Inlägg

Emilius skrev:

kolvas skrev:

Emilius skrev:

En weber 40-45 är inte gjord för att leverera till 2 cylindrar men en 36 är det?
sen har vi ju stromberg, su som både kan sitta i enkel och dubbel arrangemang osv.
förgasare som förgasare, det är ju i princip rör och flottör alltihop,
bara storleken på spjällhusen som skiljer?

Felet måste ju ligga i insuget snarare

nej, inte förgasare som förgasare, du har nog aldrig sett en Weber låter det som.

Haha sitter en weber på min bil.

då borde du veta bättre än att påstå att det är samma sak.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Emilius Avstängd
23 januari 2010 · 1 714 Inlägg

kolvas skrev:

Emilius skrev:

kolvas skrev:

nej, inte förgasare som förgasare, du har nog aldrig sett en Weber låter det som.

Haha sitter en weber på min bil.

då borde du veta bättre än att påstå att det är samma sak.

Ett rör och en bunke med soppa i, är det inte vad en förgasare innebär?
Finns inga förgasare med fyrkantiga spjällhus eller trottelhus eller va de nu heter,
de är bara rör o bunkar.. på insidan kanske spjällen o soppatillförseln ser lite olika ut,
men hur ska de göra så enorm skillnad?

Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
23 januari 2010 · 1 479 Inlägg

tja, 36mm förgasare x2, eller 45mm x4, det säger ju sig själv vilket som levererar bäst smile

en förgasare är inte bara något som levererar lite bensin, det är en hel vetenskap, där bland annat konstruktionen spelar en viktig roll i dess funktion. vissa förgasare är inte tänkt till vissa endamål(som enkel 45a), men det går om man vill. Man kanske kan jämföra med ...tändstift?

Senast redigerat av Volvo1968 (23 januari 2010)

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
Emilius Avstängd
23 januari 2010 · 1 714 Inlägg

Volvo1968 skrev:
tja, 36mm förgasare x2, eller 45mm x4, det säger ju sig själv vilket som levererar bäst smile

Det var ju inte det som diskuterades,
och det var precis det jag sa att skillnaden mellan förgasare va diametern på trottelhuset..
Att en bil inte skulle funka med två 40mm rör som man skjuter soppa genom men funka med 4st så länge båda alternativen matar tillräckliga cfm BLB verkar ologiskt för mig men insuget förstår jag om det kan göra skillnad..

Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
23 januari 2010 · 1 479 Inlägg

Men så är det, det är inte bara att smälla på vilken förgasare som helst, då det spelar stor roll på effekt och körduglighet smile

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
mulleina
23 januari 2010 · 715 Inlägg

lite nyfiken nu på tal om förgasare men kan man inte ha dubbla fyrportsförgasare till en b20 som exempel eller är det bättre med dubbla tvåportswebrar? kanske inte blir samma körduglighet?
webrar är tvåports väl? så jag inte har gjort bort mig

Senast redigerat av mulleina (23 januari 2010)

kolvas
24 januari 2010 · 4 001 Inlägg

Emilius skrev:

Volvo1968 skrev:
tja, 36mm förgasare x2, eller 45mm x4, det säger ju sig själv vilket som levererar bäst smile

Det var ju inte det som diskuterades,
och det var precis det jag sa att skillnaden mellan förgasare va diametern på trottelhuset..
Att en bil inte skulle funka med två 40mm rör som man skjuter soppa genom men funka med 4st så länge båda alternativen matar tillräckliga cfm BLB verkar ologiskt för mig men insuget förstår jag om det kan göra skillnad..

du kan som sagt aldrig ha sett en Weber DCOE 40/45 (dom som vanligtvis används) för då hade du varit medveten om att dom saknar trottel.

Det är inte så enkelt som ett rör med en viss diameter och ett spjäll + trottel som det sen bara pytsas ut lite bensin i.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Emilius Avstängd
24 januari 2010 · 1 714 Inlägg

Volvo1968 skrev:
Men så är det, det är inte bara att smälla på vilken förgasare som helst, då det spelar stor roll på effekt och körduglighet smile

Nej jag är inte efterbliven så jag förstår detta även jag roll

Emilius Avstängd
24 januari 2010 · 1 714 Inlägg

kolvas skrev:

Emilius skrev:

Volvo1968 skrev:
tja, 36mm förgasare x2, eller 45mm x4, det säger ju sig själv vilket som levererar bäst smile

Det var ju inte det som diskuterades,
och det var precis det jag sa att skillnaden mellan förgasare va diametern på trottelhuset..
Att en bil inte skulle funka med två 40mm rör som man skjuter soppa genom men funka med 4st så länge båda alternativen matar tillräckliga cfm BLB verkar ologiskt för mig men insuget förstår jag om det kan göra skillnad..

du kan som sagt aldrig ha sett en Weber DCOE 40/45 (dom som vanligtvis används) för då hade du varit medveten om att dom saknar trottel.

Det är inte så enkelt som ett rör med en viss diameter och ett spjäll + trottel som det sen bara pytsas ut lite bensin i.

Ja jag vet inte vad själva huset heter trottel eller trotyl eller vafan spela roll.

Har jag fel om jag säger att bränsleluftblandningen kommer ut genom en öppning på ena sidan av förgasaren, även på en weber 40/45?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang